Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ook toch effe hulp/ervaringen nodig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ook toch effe hulp/ervaringen nodig

Inderdaad, weer een beginner die niet weet welke camera hij moet nemen.

Initieel dacht ik aan de EOS350D, maar na in de winkel hem vastgenomen te hebben neig ik toch naar Nikon te gaan. De kitlens van de Canon schijnt ook niet zo schitterend te zijn (in winkel vond ik hem ook wat stug aanvoelen, die lens).

Daarna dacht ik lange tijd aan de D70S, aangezien die toch net iets meer is dan de D50 ... tot ik tot de vaststelling kwam dat de D50 eigenlijk na de D70S gekomen is, en betere ruisonderdrukking heeft voor hoge ISO waarden. De beeldkwaliteit is voor de rest zo goed als hetzelfde (of toch niet zoveel anders dat ik het ooit zou merken). Het zijn eerder kleinere, doch handige, dingetjes die het hem doen aan de D70S. Grid lines, DOF preview, WB fine tuning, Extra wieltje wat het manueel fotograferen makkelijker maakt, LCD backlight en LCD beschermkapje. Verder gebruikt de D70S ook 'modernere' memory sticks, bij de D50 zijn die wat verouderd.

Toch ... de D70S kit kost zo'n €250 duurder, maar heeft dan ook een betere kitlens met meer bereik. Alhoewel ik van dat uitgespaarde geld bij de D50 ook nog een extra lens kan kopen. Dan heb ik 2 lenzen, maar niet de extra functionaliteit van de D70S.

Een maat die zelf de D70 heeft zou niet meer kunnen leven zonder dat extra wieltje. Hij gebruikt de grid lines ook erg veel, DOF preview minder. Hij raadt mij aan om de D70S te kopen.

Een D50 lijkt me erg basic, alhoewel er in principe dezelfde foto's mee kunnen gemaakt worden, zij het iets omslachtiger en met minder gebruiksgemak als je manueel wil gaan. Voor de presets koop ik ook geen DSLR. Het grote voordeel aan de D50 is wel dat hij weer iets kleiner en lichter is dan de D70S. (De EOS350D vond ik te klein).

Wat denken jullie dat de beste keuze zou zijn? Momenteel leun ik weer meer naar de D70S.

Ik zou erg graag experimenteren met de camera. Ik doe veel aan webdesign en heb ook een opleiding Multimedia & Communicatie Technologie achter de rug, dus het grafische werk in het algemeen spreekt mij erg aan. De creativiteit die ermee gepaard gaat ook.

Ik ben een beetje bang dat als ik een D50 koop, dat het zal aanvoelen alsof ik het goedkoopste wat er is gekocht heb. (Ookal weet ik dat het op zich ook een goed toestel is).
    Ik heb mij al uuuuuuren bezig gehouden met het lezen van reviews en info over DSLR's. Moest ik al die uren bezig zijn geweest met werken, ik zou al een D200 kunnen gekocht hebben denk ik
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Ook toch effe hulp/ervaringen nodig

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Verder gebruikt de D70S ook 'modernere' memory sticks, bij de D50 zijn die wat verouderd.
    Opgelet met de term memory stick (verwijst naar Sony).
    De D70s gebruikt als ik mij niet vergist Compact flash (CF), de D50 gebruikt SD. SD kaarten zijn niet verouderd. CF kaarten ook niet

Toch ... de D70S kit kost zo'n €250 duurder, maar heeft dan ook een betere kitlens met meer bereik. Alhoewel ik van dat uitgespaarde geld bij de D50 ook nog een extra lens kan kopen. Dan heb ik 2 lenzen, maar niet de extra functionaliteit van de D70S.
    Je moet zelf beslissen of je die meerprijs over hebt voor die features. Je vergeet trouwens dat de D70s een externe flash kan aansturen (zie zoekfunctie van het forum voor info), dat lijkt mij een van de belangrijkste verschillen.

Verder zou ik me niet blindstaren op kitlenzen maar louter de body bekijken en in tweede instantie de kitlens die erbij komt.

Een maat die zelf de D70 heeft zou niet meer kunnen leven zonder dat extra wieltje. Hij gebruikt de grid lines ook erg veel, DOF preview minder. Hij raadt mij aan om de D70S te kopen.
    Kwestie van gewoonte denk ik. Als je gewoon bent dat je minder in menu's moet bezig zitten of 1 instelwiel gebruikt ipv 2 zal de stap terug waarschijnlijk wel wennen zijn

Lijkt me logisch dat diegene die een D70s heeft geen "lager model" meer moet hebben hoor ...

Een D50 lijkt me erg basic, alhoewel er in principe dezelfde foto's mee kunnen gemaakt worden, zij het iets omslachtiger en met minder gebruiksgemak als je manueel wil gaan. Voor de presets koop ik ook geen DSLR. Het grote voordeel aan de D50 is wel dat hij weer iets kleiner en lichter is dan de D70S. (De EOS350D vond ik te klein).

Wat denken jullie dat de beste keuze zou zijn? Momenteel leun ik weer meer naar de D70S.
    Die keuze moet je zelf maken
    Misschien is het handig als je voor jezelf op een rijtje zet wat een body voor jou zeker moet bieden, en wat leuke extraatjes zijn. Dan zou ik binnen mijn budget kijken wat daarbij aansluit en een compromis gezochte-budget zoeken.

Ik ben een beetje bang dat als ik een D50 koop, dat het zal aanvoelen alsof ik het goedkoopste wat er is gekocht heb. (Ookal weet ik dat het op zich ook een goed toestel is).
    Tja, da 's louter psychologisch :-P Je moet je geen cognitieve dissonantie gaan aanpraten hé Het zijn toch de eigenschappen van het toestel die de doorslag zouden moeten geven bij een technisch object als dit ipv je emoties

Ik ben ook aan't uitkijken naar een toestel. De extra's van de D70s zou ik ook handig vinden maar bvb een externe flits aansturen ... Da's wel leuk maar ik zou dat maar sporadisch gebruiken. Met dat extra geld koop ik idd liever een andere lens dan de kitlens want ik weet dat ik van bijvoorbeeld een meer lichtsterkere lens meer plezier zal hebben dan van een D70 of D200 of ... dan met de kitlens. Je moet zelf zien wat je verwacht van een toestel voor je naar anderen hun mening peilt vind ik. Voor mij zou een D70 overdrive zijn, wat niet wegneemt dat ik die extra's ook wel aangenaam zou vinden maar zonder zal ook wel goed genoeg gaan En als de DOF niet meteen goed is maak ik wel een tweede foto

btw ik ben zelf een groentje, de meer ervaren BD-ers zullen misschien wel een andere mening hebben
    Last edited by Cactuske; 1 september 2006, 21:03. Reden: typo

Comment

Als je nu al twijfelt: D70s. Ik denk dat er veel mensen gaan komen die toch wel spijt hebben van hun aanschaf, omdat ze het nut niet zagen van de extra's op de 70, jij zegt al toe dat je er van weet en nut van inziet. Zelf zag ik het nut van draadloos flitsen niet in......tot dat ik het ging proberen met de D70 en de SB600, trouwens ook een belangrijke optie, die de D50 mist.

Persoonlijk heb ik ook de scherptedieptecontroleknop(goed voor scrable) nooit gebruikt, want meestal is het te donker en de zoeker te klein.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb het hier al enkele keren gezegd. Kijk ook eens of de lenzen die je wil gaan gebruiken, verkrijgbaar (en betaalbaar) zijn voor het merk dat je gekozen hebt. Anders zit je nadien flink met je handen in het haar.

Groetjes

Marc
        http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

als er getwijfeld wordt tussen de D50 en de D70 is dat van die lenzen niet zo 'n probleem, 't zijn toch de zelfde

Persoonlijk heb ik nog maar net een D70 (occasie), die mogelijkheden met de flits zouden je best wel eens van pas kunnen komen. Vroeger (met m'n sony H1) schuwde ik binnenfotografie wegens enkel een ingebouwd flisje en dus meestal afschuwwekkende (amateuristische) resultaten, maar nu met een SB600 vind ik dat die foto's van binnen ook wel gezien mogen worden.
          Gridlines zijn idd handig, je kan alles al van in het begin mooi recht zetten, zodat je achteraf niet meer hoeft te "foefelen" aan de foto.
          Die twee wieltjes... ik weet niet hoe de bediening op zo 'n D50 zit, maar ik zou het (denk ik) niet zoooooooooo'n enorm gemis vinden als er daar eentje van ontbrak. Natuurlijk, die sony die ik vaak gebruikte had maar één wieltje, dus ben ik dat systeem wel gewoon.
          LCD backlight is wel zéér handig in donkerder omstandigheden! Gisteren nog gemerkt op een concert.
          DOF preview nog niet gebruikt, maar ik begin ook nog maar pas met het toestel.
          Die betere lens... Qua kwaliteit kan ik niet vergelijken met een goedkopere lens, maar die nikon-kitlens vind ik wel handig, in die zin dat je je focus nog manueel kan bijregelen zonder dat je het knopje op MF moet zetten. Gewoon ontspanner half indrukken, en nadat de camera scherpgesteld heeft even aan het focus ringetje draaien tot je het gewenste resultaat hebt en dan doordrukken. Bij de (goedkopere) 70-300-lens die bij het toestel gekocht was, heb je die mogelijheid niet. Daar moet je altijd eerst op MF zetten.

Comment

Alvast bedankt iedereen voor de replies.

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            als er getwijfeld wordt tussen de D50 en de D70 is dat van die lenzen niet zo 'n probleem, 't zijn toch de zelfde

Persoonlijk heb ik nog maar net een D70 (occasie), die mogelijkheden met de flits zouden je best wel eens van pas kunnen komen. Vroeger (met m'n sony H1) schuwde ik binnenfotografie wegens enkel een ingebouwd flisje en dus meestal afschuwwekkende (amateuristische) resultaten, maar nu met een SB600 vind ik dat die foto's van binnen ook wel gezien mogen worden.
            Gridlines zijn idd handig, je kan alles al van in het begin mooi recht zetten, zodat je achteraf niet meer hoeft te "foefelen" aan de foto.
            Die twee wieltjes... ik weet niet hoe de bediening op zo 'n D50 zit, maar ik zou het (denk ik) niet zoooooooooo'n enorm gemis vinden als er daar eentje van ontbrak. Natuurlijk, die sony die ik vaak gebruikte had maar één wieltje, dus ben ik dat systeem wel gewoon.
            LCD backlight is wel zéér handig in donkerder omstandigheden! Gisteren nog gemerkt op een concert.
            DOF preview nog niet gebruikt, maar ik begin ook nog maar pas met het toestel.
            Die betere lens... Qua kwaliteit kan ik niet vergelijken met een goedkopere lens, maar die nikon-kitlens vind ik wel handig, in die zin dat je je focus nog manueel kan bijregelen zonder dat je het knopje op MF moet zetten. Gewoon ontspanner half indrukken, en nadat de camera scherpgesteld heeft even aan het focus ringetje draaien tot je het gewenste resultaat hebt en dan doordrukken. Bij de (goedkopere) 70-300-lens die bij het toestel gekocht was, heb je die mogelijheid niet. Daar moet je altijd eerst op MF zetten.
            het gaat hier wel over de D70s, niet de D70. Ik weet niet welke lens bij de D70 zit, maar bij de D70s zit er een andere lens dan de D50. In prijsverschil is de lens alleen al €120 duurder bij de D70s kit. Als je dan verder rekent, betaal je eigenlijk €130 voor die extra features op de D70s tov de D50. Ik denk dat ik zal moeten beslissen of ik die extra prijs wil betalen en of ik ook wil investeren in een betere kitlens.

Hopelijk ligt die D70s even goed in de hand als de D50 en is het verschil in gewicht niet al te groot.

Oorspronkelijk geplaatst door Neos
            Ik heb het hier al enkele keren gezegd. Kijk ook eens of de lenzen die je wil gaan gebruiken, verkrijgbaar (en betaalbaar) zijn voor het merk dat je gekozen hebt. Anders zit je nadien flink met je handen in het haar.

Groetjes

Marc
            Als beginner weet ik nog niet erg veel van lenzen, maar kosten de Nikon lenzen zoveel meer tov de Canon lenzen?

Comment

Als je kunt, best even wachten tot de D80 beschikbaar is. Die zou het beste van de D50 en de D70 moeten combineren met een snufje D200.

Bij Nikon zijn de tele's duurder dan bij Canon. Voor de rest is het heen en weer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie Bekijk bericht
                Als je kunt, best even wachten tot de D80 beschikbaar is. Die zou het beste van de D50 en de D70 moeten combineren met een snufje D200.

Bij Nikon zijn de tele's duurder dan bij Canon. Voor de rest is het heen en weer.
                Ook een snufje van de prijs van die D200
                Ik vind die €850 voor de D70S kit al hoog genoeg. Zoals het er nu voorstaat zou die D80 nog eens €500 daarbij zijn. Ik kan dan misschien wel wachten tot de prijs van die D80 daalt, maar tegen dan komt er weer een nieuw toestel die je dan beter koopt

Zo kun je bezig blijven.

Comment

Hopelijk ligt die D70s even goed in de hand als de D50 en is het verschil in gewicht niet al te groot.
                  Ik heb beiden al in de hand gehad (toestellen van familie).
                  D70 weegt merkbaar meer. Ik moet wel zeggen dat op beiden de kitlens stond. Misschien weegt de kitlens van de D70 ook meer dan die van de D50 ...

Volgens de technische gegevens weegt de D50 620g en de D70 679g. Dus ik vermoed dat het gewichtsverschil vooral bij de kitlens ligt maar kan dat dus niet met zekerheid zeggen ... Ik vond het verschil in ieder geval vrij groot, de D50 met kitlens voelde als een pluimpje tov de D70 met z'n kitlens

Comment

Als beginner weet ik nog niet erg veel van lenzen, maar kosten de Nikon lenzen zoveel meer tov de Canon lenzen?
                    Het hangt een beetje af van welke lens. Maar bedenk ook dat, buiten het aanbod van Canon en Nikon je ook altijd terecht kan bij onafhankelijke lenzenfabrikanten (Sigma, Tamron, Tokina). Ook daar zitten goede lenzen bij, en de prijzen zijn gewoonlijk een stuk lager dan eigen-merk lenzen. Voorts kan je ook tweedehands lenzen vinden.

Comment

Zoals het er nu voorstaat zou die D80 nog eens €500 daarbij zijn.
                      Dan praat je waarschijnlijk wel over de kit met de 18-135mm lens. Dat verschil moet je ook incalculeren.

Ik stelde de D80 voor omdat de betere ruisprestatie van de D50 belangrijk voor je was, plus de ergonomie van de D70. De D80 combineert dat zowat met een paar extras.

Comment

Zorg in de eerste plaats dat je redelijk goede lenzen koopt. Of je die op een D50 of D70s staan hebt, gaat niet het grote verschil in fotokwaliteit maken.

Als je toch overtuigd bent van de voordelen van een D70s tov een D50, maar je wil na de keuze van je lenzen het bedrag er niet voor uittrekken, wacht dan een paar weken af en je zal zien dat er regelmatig eens een D70s tweedehands te koop komt, soms met en soms zonder bijhorende lenzen.

En dan kan je nog altijd binnen een paar jaar bv. naar een D80 gaan als je dat zou willen.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Er worden ook aardig wat tweedehands aangeboden, vaak apparaten die nauwelijks gebruikt zijn (soms ook zwaar gebruikt hoor, wel oppassen).
                          Met het uitkomen van de D80 zijn er wellicht volop leuke toestellen te koop met kitlens onder de 600 euro. Zeker als die nog in de garantie zitten kun je daar je voordeel mee doen.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Dan praat je waarschijnlijk wel over de kit met de 18-135mm lens. Dat verschil moet je ook incalculeren.

Ik stelde de D80 voor omdat de betere ruisprestatie van de D50 belangrijk voor je was, plus de ergonomie van de D70. De D80 combineert dat zowat met een paar extras.
                            Waarvan, als ik mensen hoor met een D70(s), toch wel de zoeker het belangrijkst is. De meeste die ik al hoorde klagen over de te kleine zoeker op de D70(s).
                            Pak eens een D200 vast naast een D70(s) en vergelijk de zoeker. Als je het verschil belangrijk vind, wacht op de D80. Die heeft de zelfde als de D200. (maar gebruikt wel de "verouderde" SD kaartjes )
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Neen, ik heb het dan enkel over de body's.
                              D50 = €527
                              D70s = €655
                              D80 = €1066

De D80 kost dubbel zoveel als de D50 dan. Moest ik een jaar later beslist hebben om een DSLR te kopen, zou de D80 waarschijnlijk in aanmerking komen aangezien de prijs gedaald zou zijn, maar daar wil ik niet op zitten wachten.
                              Meer dan €1000 voor body alleen zou ik mij nu toch niet helemaal goed bij voelen.

Ik ben enkele dagen geleden nog eens de D50 en D70s naast elkaar gaan houden en vond dat het verschil erg goed meeviel. De D50 is iets handiger, maar de grootte van de D70s stoort niet bij mij. Qua gewicht denk ik ook niet dat het bijster veel zal uitmaken, zeker niet als je weet dat de duurdere modellen al vlug 800g wegen.

De kitlenzen van de D50 en D70s verschillen inderdaad ook wel in gewicht. Die van de D70s voelt ook veel degelijker aan (heb ze eens los mogen vastnemen).

2de hands ga ik mij er niet aan wagen. Heb nogal slechte ervaringen met 2de hands spullen. Het 'nieuwe' aan dergelijke aanschaf vind ik ook aantrekkelijk. Zeker als het mijn eerste DSLR is ga ik geen risico's nemen met 2de hands spullen.

Comment

Working...
                              X