Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma: van film naar digitaal...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dilemma: van film naar digitaal...

Hallo,

kersvers op dit forum. Maar ondertussen al enkele topics doorgelezen en zeer interessante gespreksonderwerpen ontdekt.

Mijn dilemma is als volgt:
    - na 11 jaar gewerkt te hebben met film (6/7 formaat) heb ik besloten om de stap naar digitaal te wagen. Ik fotografeer voornamelijk auto's (meestal stilstaand op lokatie), en dit voor diverse tijdschriften.
    Prijstechnisch is een digitale rug voor mijn 6/7 budgetair te hoog gegrepen, maar een toestel zoals de Canon EOS 1Ds Mark II of de Mamiya ZD liggen wel in mijn bereik. Beide beschikken over voldoende pixels om een A3 formaat op 300 dpi te drukken, wat noodzakelijk is voor mijn job als autofotograaf.
    De Mamiya kost wel wat meer dan de Canon, maar je krijgt er ook meer pixels voor. Mijn vraag is, is die meerwaarde het wel waard. Of zijn er gegronde redenen buiten het prijsverschil om voorrang te geven aan één van deze twee toestellen.

Alvast bedankt voor de reply.

Re: Dilemma: van film naar digitaal...

vermits het toch om een zeer aanzienlijke aankoop gaat zou ik zeker en vast even wachten met een beslissing tot, na photokina, waar wss een hele hoop nieuwe aankondigingen verwacht worden, zoals nu net een nieuwe sigma camera met een betere foveon sensor, en ook heel wat meer info/verkoopspraat kunt inslagen etc etc.
    wat nu de beste is uit de 2 die je hebt gekozen heb ik geen flauw idee, een leerkracht fotografeert ook auto's(honda)en zweert bij canon...,

Comment

Problem is dat ik om diverse redenen zeer dringend moet overgaan tot onmiddellijke aankoop, en ik uiterlijk begin oktober digitaal moet gaan. Photokina is dus geen optie, want wat daar voorgesteld wordt verschijnt meestal pas maanden later in de handel.
      Verder ben ik benieuwd of Sigma zich partij zal kunnen stellen tegen pixelgigaten als de Canon en de Mamiya waarvan ik spreek...

Comment

Hi,

Ik zou altijd kijken naar het beschikbare lenzengamma & de prijs ervan:

a) Nieuw
        b) Tweedehandsmarkt

En als er een nieuw toestel uitkomt, kun je het oude dan gemakkelijk verkopen om het nieuwe te financieren, dat gebeurt zo om de 18m-2 jaar.

Canon is dan de boodschap.

Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Geachte, ik kan je zeer goed begrijpen en weet dat de eisen van de Grafische wereld heel hoog liggen, daarom vrees ik dat de 1DS voor U het strikte minimum gaat zijn.
          Met uw verleden op 6 X 7 denk ik dat je je veel beter gaat voelen met de middenformaat digitale. Misschien toch een digitale rug overwegen ? Ga is langs bij Servix & Partners in Aartselaar, http://www.servix.be/ dat is een vakhandel die U met raad en daad kan bijstaan in de keuze van een digitale middenformaat.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Respect Bekijk bericht
            Hallo,

kersvers op dit forum. Maar ondertussen al enkele topics doorgelezen en zeer interessante gespreksonderwerpen ontdekt.

Mijn dilemma is als volgt:
            - na 11 jaar gewerkt te hebben met film (6/7 formaat) heb ik besloten om de stap naar digitaal te wagen. Ik fotografeer voornamelijk auto's (meestal stilstaand op lokatie), en dit voor diverse tijdschriften.
            Prijstechnisch is een digitale rug voor mijn 6/7 budgetair te hoog gegrepen, maar een toestel zoals de Canon EOS 1Ds Mark II of de Mamiya ZD liggen wel in mijn bereik. Beide beschikken over voldoende pixels om een A3 formaat op 300 dpi te drukken, wat noodzakelijk is voor mijn job als autofotograaf.
            De Mamiya kost wel wat meer dan de Canon, maar je krijgt er ook meer pixels voor. Mijn vraag is, is die meerwaarde het wel waard. Of zijn er gegronde redenen buiten het prijsverschil om voorrang te geven aan één van deze twee toestellen.

Alvast bedankt voor de reply.
            Zoek eens uit of dat er een digitale achterwand bestaat voor uw middenformaat camera's. http://www.photokina-show.com/news/h...d/22MP_nl.html
            Digitaal kleinbeeld is nog steeds geen optie ten opzichte van het 6/7 filmformaat.
            Hoewel in grote reclame studio's in 1995 op hun grootformaat platenkamera's al met een digitale achterwand werd gewerkt voor stilstaande onderwerpen, maken zij nu nog voornamelijk gebruik van rolfilm.
            Naast mijn digitale kleinbeeld, werk ik ook nog steeds met rolfilm middenformaat.

Comment

Problem is dat ik om diverse redenen zeer dringend moet overgaan tot onmiddellijke aankoop, en ik uiterlijk begin oktober digitaal moet gaan. Photokina is dus geen optie, want wat daar voorgesteld wordt verschijnt meestal pas maanden later in de handel.
              Als Canon iets nieuws introduceert zijn de eerste leveringen gewoonlijk een maand daarna.

Ik ben niet echt vertrouwd met medium formaat digitaal maar een site waar wat meer informatie te vinden is :
              Luminous Landscape - The Photographer's Knowledge Resource

Bijvoorbeeld : http://www.luminous-landscape.com/re...D_Second.shtml

Vergelijking digitaal - analoog :

Digitale rugwanden zijn tegenwoordig iets minder duur en de laagste prijzen komen in de buurt van de 1Ds of ZD prijzen.

Verder ben ik benieuwd of Sigma zich partij zal kunnen stellen tegen pixelgigaten als de Canon en de Mamiya waarvan ik spreek...
              In geen geval.

Jan.
              Last edited by Jan_10D; 2 september 2006, 09:17.

Comment

Wat een service! Alvast bedankt voor de goede tips. Ik heb al even enkele verslagen nagelezen op Luminous-Landscape (thx Jan), en het ziet er naar uit dat mijn voorkeur op dit moment naar de Canon gaat. Dit toestel wordt door velen ernstig opgehemeld, en is bovendien de 'goedkoopste' voor wat betreft A3 formaat te kunnen afdrukken op 300 dpi.
                Over de ZD van Mamiya is niet iedereen even enthousiast daarentegen...

Nogmaals thx!

Comment

Wat een service! Alvast bedankt voor de goede tips. Ik heb al even enkele verslagen nagelezen op Luminous-Landscape (thx Jan), en het ziet er naar uit dat mijn voorkeur op dit moment naar de Canon gaat. Dit toestel wordt door velen ernstig opgehemeld, en is bovendien de 'goedkoopste' voor wat betreft A3 formaat te kunnen afdrukken op 300 dpi.
                  Over de ZD van Mamiya is niet iedereen even enthousiast daarentegen...

Nogmaals thx!
                  Als ik mij niet vergis is Mamiya recent overgenomen wat vraagtekens plaatst bij de toekomst van het merk en de service.

De Canon 1Ds is het meest handig te gebruiken en heeft een heel goede beeldkwaliteit, ook als de ISO waarde hoger is dan 100.

Een verschil van 16 MP naar 22 MP lijkt veel maar is minder groot wanneer de horizontale en vertikale pixels worden vergeleken.

Mamya ZD: 5328 x 4000 pixels. = 21,3 MP effectief.
                  Canon 1DsII: 4992 x 3328 pixels. = 16,6 MP effectief.

Er is dus een verschil van 336 pixels horizontaal en 672 pixels vertikaal.

De Canon 1DsII heeft een 3x2 beeldverhouding, de Mamya ZD heeft een 4x3 beeldverhouding.

De grotere DOF van het 35 mm systeem kan (soms) een voordeel zijn. Het midden van de fotos is scherper als er een ideaal f getal kan gebruikt worden. Vanaf f11 treedt merkbaar diffractie op waardoor de scherpte vermindert.

Wel raad ik aan om enkel vaste lenzen te gebruiken. Zoom lenzen zijn met 35 mm volledig beeld sensoren niet echt ideaal, wegens vignetting en onscherpte in de hoeken.
                  Omdat de ZD sensor geen volledig beeld sensor is, is de kans op onscherpte en vignetting kleiner, maar er moet dus wel met een crop factor rekening gehouden worden.

Update :
                  1dsII en Phase One P25:
                  Photography isn’t creative. I know, those are fighting words. Please put down the pitch forks for a few minutes and let me explain the distinction I see.

Voor een A3 afdruk op 300 dpi zijn 4960 x 3500 pixels nodig.
                  Maar in reviews wordt vaak een afdrukbreedte tot 20 inch (= 50 cm x 33cm) vermeld waarbij er geen merkbaar kwaliteitsverschil is tussen 1DsII en medium formaat analoog.

Jan.
                  Last edited by Jan_10D; 3 september 2006, 08:08.

Comment

Working...
                  X