Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn nieuwe D70S; Instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: mijn nieuwe D70S; Instellingen

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
    Wreed interressant
    THANKS
    My pleasure
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Ik weet niet zo goed wat ik met deze thread aan moet. De TS geeft aan net te beginnen met fotografie, heeft een D70s gekocht en vraagt om instellingen ("heb naar mijn inziens enkele instellingen gedaan op het toestel.").

Normaal reageer ik er niet op: of leer/lees iets van/over fotografie, of koop een eenvoudiger toestel. Maar de TS is ambitieus en wil aan wedstrijden meedoen.
      Oppassen met zulke statements ! Toevallig ken ik de topicstarter en deze man is zeker geen beginner wat betreft fotografie ... Zoals hij zelf aangeeft is hij een beginner op het gebied van digitale fotografie !!
      Deze man heeft echter best wat ervaring met analoge fotografie en is de penningmeester van een fotoclub ...
      Misschien iets te snel geweest of niet goed genoeg gelezen ...

Zijn bedoeling was om de beste instellingen voor zijn toestel te leren kennen ... veronderstel maar gerust dat hij als beginnend persoon in digitale fotografie niet direct geïnteresseerd is in het werken met RAW maar probeert het beste uit zijn toestel te halen in JPEG ...

My 2 cents: misschien zitten er op dit forum best heel wat beginners, die 'vervelende' vragen stellen voor de 'anciens' ... maar misschien ben je ooit ook zo begonnen he .. !

Willy, ik zal de instellingen die ik gebruik even doormailen, wat volgens mij redelijke goede resultaten in JPEG oplevert ...

En nogmaals: veel plezier met je toestel !

Groetjes,
      DVdB

P.S.: Als dit me nu negatieve kritiek oplevert, so be it ... Ik heb nu eenmaal meer sympathie voor diegenen die nog willen leren ...
      P.P.S.: Leonidas, geen persoonlijke aanval op jou he ! Vindt je kritiek trouwens terecht, dat het de TS niet gaat om diafragma, sluitertijd of dergelijke, maar wel degelijk om instellingen zoals kleurtoon, contrast, ...
      Last edited by DVdB; 1 september 2006, 21:32.
      Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

Comment

Gefeliciteerd met je nieuwe D70S en welcome to the club.
        Van de drie links van Infernoken is planetoneil.com het beste advies dat je als D70(s) bezitter kan krijgen. Voor mij absoluut een zeer herkenbaar beeld dat de D70 standaard ietwat onderbelicht en dat je met een goede custom curve al gauw veel betere resultaten kan bereiken. Uiteraard ontkom je er niet aan ook te spelen met de overige settings zoals de witbalans (met name de fine tuning -1 en -2 voor warmere kleuren), maar juist die exrta functionaliteiten maken het leuk. Probeer 's flash -2 of cloudy -2.
        Wat je ongetwijfeld al weet is dat uiteindelijk het glas sterk bepalend is. Moet zeggen dat de 18-70 kitlens het uitstekend doet, maar ben zelf nu even helemaal gek van mijn Tamron f2.8. Supersnel en scherp.
        Anyway veel plezier met je D70 en laat 's wat van je werk zien.
        NaturalMystic
        Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Ik weet niet zo goed wat ik met deze thread aan moet. De TS geeft aan net te beginnen met fotografie, heeft een D70s gekocht en vraagt om instellingen ("heb naar mijn inziens enkele instellingen gedaan op het toestel.").

Normaal reageer ik er niet op: of leer/lees iets van/over fotografie, of koop een eenvoudiger toestel. Maar de TS is ambitieus en wil aan wedstrijden meedoen. Goed, echter de antwoorden die hier gegeven worden verbazen mij toch wel. Het lijkt mij dat je met Manual en of RAW toch liever eerst al enige ervaring moet hebben. RAW gebruiken om er achteraf nog iets van te maken is m.i. niet de goede manier om iets te leren. En als ik #1 goed begrijp gaat het de TS meer om instellingen als contrast, scherpte, saturatie etc. dan om ISO, sluitertijd en diafragma. Als dat niet zo is kun je natuurlijk helemaal geen aanbevelingen doen.

Helemaal verbaas ik mij over
          om vervolgens een lijst instellingen op te sommen die er helemaal niets toe doen als je in RAW fotografeert.

Affijn, dit was mijn bijdrage, het moest er even uit.
          Beste; Ik wil eerstduidelijk maken dat ik geen begingend fotograaf ben maar wel een beg.digitaal fotogr.Mijn bedoeling is zoveel mogelijk info te verzamelen van hoe anderen hun toestel instellen om op een degelijke manier goede fotos te maken,dit ter aanvulling van mijn gebrekkige kenis van digitale apparaten.Je hebt volkomen gelijk met je opmerking over contrast, scherpte(instellingen) en zo voort, maar zoals ik schreef :alle info is welkom.Bedankt om toch te reageren

Comment

Na wat meer achtergrondinformatie hier gelezen te hebben, heb ik begrepen dat je een ervaren fotograaf bent. Na een korte kennismakingsperiode met de nieuwigheden van het digitale zal je volgens mij dan ook snel de geneugten van de RAW files ontdekken en gebruiken. Vergelijk de RAW files rudimentair gezegd met de analoge negatieven. Breek dan niet verder je hoofd over de instellingen van je camera, tenminste toch niet ove de in-camere bewerking instellingen zoals contrast en kleurtoon of zo, in RAW mode gebruikt je toestel de meeste hiervan toch niet (tenminste bij Nikon). Een correct belichte, met de juiste witbalans genomen en accuraat gefocuste foto behoeft eigenlijk niet veel correctie achteraf, maar een RAWconverter software gaat je dan toch nog toelaten net dat iets meer uit je foto te halen. En als het echt eens mis is (en wie overkomt dat niet ) en het is een unieke opname, kan je veelal er nog een stuk van redden in RAW, alleen de focus is niet meer bij te stellen.
            Last edited by elsan; 2 september 2006, 10:30.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyvancamp Bekijk bericht
              ...Ik wil eerstduidelijk maken dat ik geen begingend fotograaf ben maar wel een beg.digitaal fotogr.Mijn bedoeling is zoveel mogelijk info te verzamelen van hoe anderen hun toestel instellen om op een degelijke manier goede fotos te maken,dit ter aanvulling van mijn gebrekkige kenis van digitale apparaten...
              Dàt had ik dus idd. reeds opgemerkt na lezing van je eerste posting.
              Wanneer ik bovendien op een vraag reageer, kijk ik ook eerst even in de "public profile", zodoende...
              Het is precies dààrom dat ik je dàt advies gaf in mijn antwoord (posting #2), en dat blijft onverminderd geldig!
              Aan een beginner zou ik dat mss. niet zo direct aanbevelen, alhoewel het de beste manier is om te begrijpen wàt je doet én wààrom!
              Anderen mogen daar gerust anders over denken, ieder zijn gedacht, maar ik heb ook heel wat "analoge ervaring" (leeftijdsgenoot! ) en persoonlijk voel ik mij best bij het werken in M-mode. Het kan natuurlijk altijd zijn dat in bepaalde specifieke situaties, hetzij sluitertijd-, hetzij diafragma-voorkeur, (ook) geschikt kan zijn, maar dat merk je dan wel on-the-spot en kan je steeds vlug instellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                Ik zou bijna altijd in RAW werken, zodanig heb je altijd de mogelijkheid om achteraf aan te passen...

Bij mijn D70 stonden de instellingen meestal op

Saturation: +
                Sharpness: Medium High
                Color: IIIa
                Custom Curve geïnstalleerd (vind je onder tone settings en moet je instellen via Nikon Capture (je kan de probeerversie downloaden van het internet)

Mijn auto white balance stond bij mij op -1 of zelfs -2 ingesteld, dit geeft ietsjes warmere foto's...

Experimenteer vooral zelf wat je graag ziet...

Kijk ook eens hier:

http://www.mastersphoto.net/curves/
                thx goede info en url

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyvancamp Bekijk bericht
                  thx goede info en url
                  No probs... Zien je foto's der nu iets beter uit???

Vond altijd dat de D70 standaard niet zo'n goede kleurweergave gaf...

Deze instellingen + de custom curves gaven me meer de pastel look die ik wel leuk vond...

Comment

Iedereen moet natuurlijk een beetje zijn weg vinden in de mogelijkheden, ik heb aanvankelijk enkel in P gefotografeerd tot ik het toestel in de vingers had.
                    Daarbij heb ik mijn D70 zo ingesteld dat ik met het draaiwieltje vooraan onmiddellijk de belichtingscompensatie kan instellen (zonder het +/- knopje bovenaan nodig te hebben). Voor landschappen kan je gewoon de 'P' blijven gebruiken. Kom je in situaties waar scherptediepte (dof) belangrijk wordt, schakel dan over op 'A'. Maar goed, da's mijn bescheiden invalshoek. In elk geval, veel succes met je aanwinst, ik heb in elk geval al veel plezier beleefd aan mijn D70...

Pol
                    D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                      No probs... Zien je foto's der nu iets beter uit???

Vond altijd dat de D70 standaard niet zo'n goede kleurweergave gaf...

Deze instellingen + de custom curves gaven me meer de pastel look die ik wel leuk vond...
                      Kan je dat laatste aantonen aan de hand van een foto ? Blijven die instellingen bewaard ? Ik overweeg een camera te kopen 350D of D70S. Keuze is nog niet gemaakt. Vandaar dat deze beelden welkom zijn ter verelijking
                      Nikon D70S met kitlens 18-70.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canon011 Bekijk bericht
                        Kan je dat laatste aantonen aan de hand van een foto ? Blijven die instellingen bewaard ? Ik overweeg een camera te kopen 350D of D70S. Keuze is nog niet gemaakt. Vandaar dat deze beelden welkom zijn ter verelijking
                        Heb mijn D70 verkocht om binnenkort up te graden naar een D200...
                        Dus directe vergelijkingen kan ik niet maken met de originele en aangepaste instellingen...
                        De instellingen blijven inderdaad bewaard...

Tussen de D70s en Canon 350D zou ik voornamelijk eerst eens naar de lenzen kijken die je wil kopen, want eenmaal je met één van de twee merken begint kruipt daar toch het meeste geld in...

Comment

Een forumtopic op Nikonians waar ik veel aan heb gehad met mijn D70s:
                          Klik Volgens mij heb ik deze link weer van BD. Ik heb de instellingen nadien bijna niet meer veranderd.. Let wel: dit is goed als je in jpeg schiet. In NEF weet ik dat niet zo goed.
                          Groet,

Gerard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sidi Bekijk bericht
                            Een forumtopic op Nikonians waar ik veel aan heb gehad met mijn D70s:
                            Klik Volgens mij heb ik deze link weer van BD. Ik heb de instellingen nadien bijna niet meer veranderd.. Let wel: dit is goed als je in jpeg schiet. In NEF weet ik dat niet zo goed.
                            Zeer interessante topic met nogal wat tegenstrijdigheden als het gaat om kleurruimte. Dit is iets waarmme iedereen die met digitale fotografie bezig is vroeg of laat zal geconfronteerd worden. Ik ben trouwens volledig akkoord met een van de schrijvers in de topic die het heeft over de weergave van uw afdrukken met hetgeen je ziet op je scherm.Als ik lees op dit forum hoeveel mensen sukkelen met de calibratie van hun scherm, moet ik geloven dat vele schermen blijkbaar niet overweg kunnen met Adobe RGB-ruimte. Zelf heb ik twee EIZO schermen en als ik zelf iets afprint, wat eerder zeldzaam is, is er geen direct zichtbaar verschil met wat ik op mijn scherm zie. Ik heb nochthans nog geen hardware om mijn scherm te calibreren.

Ik denk ook dat de instellingen in je toestel alleen invloed hebben als je JPEG schiet. In RAW(NEF) zal je daar volgens mij niks van merken.

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                            X