Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn nieuwe D70S; Instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mijn nieuwe D70S; Instellingen

ik ben een leek in digitale fotografie en heb me juist een D70s aangekocht
    De handleiding is bijna versleten en heb naar mijn inziens enkele instellingen gedaan op het toestel. Graag had ik wat tips gekregen om laat ons zeggen de gewone reis en snap-shots fotografie te beoefenen wel met de intensie als er een goede bijzit deze te gebruiken om een zeer goede afdruk van te maken(wedstrijden). Welke instellingen mag ik gebruiken en welke zeker niet. Ben wel van plan om proeven te maken met levendig; scherper en zachter.Alle tips zijn welkom

Re: mijn nieuwe D70S; Instellingen

Werk uitsluitend in M(anueel) en stuur zelf diafragma én sluitertijd met de twee instelwieltjes (daar dienen ze voor!) terwijl je de lichtmeter in de zoeker in de gaten houdt. Kan je steeds gerust én bewust over- of onderbelichten naargelang de situatie.

Mijn ervaring is dat die "auto-modes" (A, S, P) toch nét niet altijd dŕt geven wat je eigenlijk had verwacht. De "scene"-instellingen heb ik helemaal nooit begrepen op een DSLR...

O ja, werk in NEF, dan kan je nadien nog alles aanpassen indien je dat wenst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
      Werk uitsluitend in M(anueel) en stuur zelf diafragma én sluitertijd met de twee instelwieltjes (daar dienen ze voor!) terwijl je de lichtmeter in de zoeker in de gaten houdt. Kan je steeds gerust én bewust over- of onderbelichten naargelang de situatie.

Mijn ervaring is dat die "auto-modes" (A, S, P) toch nét niet altijd dŕt geven wat je eigenlijk had verwacht. De "scene"-instellingen heb ik helemaal nooit begrepen op een DSLR...

yep

maar afhankelijk van je onderwerp zijn die halfautomatische instellingen super handig.
      je kan altijd +/- eV bijregelen
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht

Same here
        fotosite

Comment

Ik werk bijna altijd in A. Ik heb nooit begrepen wat het voordeel is van werken in M.
          Als ik niet tevreden ben over de belichting pas ik 'm gewoon aan via de belichtingscompensatie. Ik zie het nut er niet zo van in om de hele tijd met de sluitertijd bezig te zijn terwijl de camera dit prima zelf kan.
          Uiteraard let ik wel op of de sluitertijd snel genoeg is om het gewenste resultaat op te leveren maar als ik tekort kom dan gaat gewoon de Iso omhoog of pas eventueel het diafragma aan. Maar hij blijft toch gewoon op A staan.
          Last edited by Psychonaut; 1 september 2006, 10:56.
          Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
            Ik werk bijna altijd in A. Ik heb nooit begrepen wat het voordeel is van werken in M.

Ik ben het hier volledig mee eens, dat "alleen op M" heeft bij iets als roomser als de paus zijn.

Bij het gebruik van A ben je bij de goede sluitertijd en hoef je die noiet te zoeken. Bij sommige soorten van fotografie kan ja M bijna niet gebruiken, want licht en onderwerp wijzigen zo snel en dan vind ik de compositie belangrijker als de belichting nog moeten instellen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ieder zijn goesting, en je moet werken op de wijze die je gemakkelijkst vindt, zeg ik altijd. Ik keur niemand's werkwijze af, ik zeg enkel hoe ik werk en deze werkwijze komt mij het beste uit in het veld.
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Ieder zijn goesting, en je moet werken op de wijze die je gemakkelijkst vindt, zeg ik altijd. Ik keur niemand's werkwijze af, ik zeg enkel hoe ik werk en deze werkwijze komt mij het beste uit in het veld.
                Helemaal mee eens Elsan, iedereen moet dat uiteraard zelf weten

Maar als je zegt dat je moet werken op de wijze die je gemakkelijkst vindt dan kan ik me niet voorstellen dat in in M mode werkt.
                Wat dat is alles behalve gemakkelijk (en in mijn ogen zelfs omslachtig en onnodig extra werk/ handelingen).
                Van alles...

Comment

Voor mij meestal P, regelmatig A en S, en zelden M.

Ligt er maar net aan wat je zelf fijn vind werken, maar ook hoeveel ervaring je hebt met M
                  One day, I would like to make nice pictures :-)
                  www.lucaskoijen.nl

Comment

Voor je begint toch eerst nog even wat kennis opfrissen....kan nooit geen kwaad.

Als je niet volledig vertrouwd bent met de instellingen. Trek in P stand en laat toestel mee beslissen. Als je volledige controle over de scherpdiepte wil zet hem in A stand.......De M stand dat is voor de controlefreek...
                    Ik gebruik de M stand alleen bij nachtfotografie.

lidn: BD0594BE
                    Last edited by jan van ginkel; 1 september 2006, 13:26.
                    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                    Hier op dit forum.

Comment

ik ben een leek in digitale fotografie en heb me juist een D70s aangekocht
                      Een zeer ambitieuze -maar goeie- keuze hoor voor een beginneling .
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

M'n vriendin gebruikt gretig de P-stand

Zelf gebruik ik meestal de M-stand.
                        Ben ik daarom een controlefreak? Misschien, misschien ook niet. Ik vind het gewoon leuk 'te prutsen' aan de instellingen, zo leer ik wat de beste waarden zijn bij bepaalde omstandigheden, wat ik zeker niet (meer) mag doen enz...

Comment

Ik zou bijna altijd in RAW werken, zodanig heb je altijd de mogelijkheid om achteraf aan te passen...

Bij mijn D70 stonden de instellingen meestal op

Saturation: +
                          Sharpness: Medium High
                          Color: IIIa
                          Custom Curve geďnstalleerd (vind je onder tone settings en moet je instellen via Nikon Capture (je kan de probeerversie downloaden van het internet)

Mijn auto white balance stond bij mij op -1 of zelfs -2 ingesteld, dit geeft ietsjes warmere foto's...

Experimenteer vooral zelf wat je graag ziet...

Kijk ook eens hier:

Nikon D300 & een beetje glas...
                          Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Ik weet niet zo goed wat ik met deze thread aan moet. De TS geeft aan net te beginnen met fotografie, heeft een D70s gekocht en vraagt om instellingen ("heb naar mijn inziens enkele instellingen gedaan op het toestel.").

Normaal reageer ik er niet op: of leer/lees iets van/over fotografie, of koop een eenvoudiger toestel. Maar de TS is ambitieus en wil aan wedstrijden meedoen. Goed, echter de antwoorden die hier gegeven worden verbazen mij toch wel. Het lijkt mij dat je met Manual en of RAW toch liever eerst al enige ervaring moet hebben. RAW gebruiken om er achteraf nog iets van te maken is m.i. niet de goede manier om iets te leren. En als ik #1 goed begrijp gaat het de TS meer om instellingen als contrast, scherpte, saturatie etc. dan om ISO, sluitertijd en diafragma. Als dat niet zo is kun je natuurlijk helemaal geen aanbevelingen doen.

Helemaal verbaas ik mij over
                            Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                            Ik zou bijna altijd in RAW werken, zodanig heb je altijd de mogelijkheid om achteraf aan te passen...

Bij mijn D70 stonden de instellingen meestal op
                            (...)
                            om vervolgens een lijst instellingen op te sommen die er helemaal niets toe doen als je in RAW fotografeert.

Affijn, dit was mijn bijdrage, het moest er even uit.

Comment

Wreed interressant
                              THANKS

Comment

Working...
                              X