Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computer krachtig genoeg voor digitale fotografie?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Computer krachtig genoeg voor digitale fotografie?

Hallo,

Als newbie is mij deze vraag nog binnengekomen.

Als ik nu binnenkort mijn digitale camera heb wil ik ook mijn foto's al dan niet bewerken etc.

Nu is de vraag, welke configuratie van computer is daarvoor geschikt?

Mijn huidige computer is een Pentium III met 500 Megaherz en 32 RAM een harddisk van 8 MB een snelle CD en DVD lezer en een CD writer.

Ik maak me zorgen over het feit of de kloksnelheid en de RAM onvoldoende zullen zijn. Of is dit onterecht?

de kloksnelheid is ruim voldoende, de hoeveelheid RAM daarentegen zou ik toch minstens verviervoudigen om vlot te kunnen werken.

Comment

Heb zelf een pIII 450 en die is zeker sterk genoeg voor fotografie maar inderdaad de mijnen heeft wel 256 mb sdram, 32 is echt wel superweinig mijnen p 133 heeft zelfs 48 mb.
      Photoshoppen gaat wel niet zo soepel, het gaat wel maar eigenlijk net niet genoeg.
      Godspeed You, Black Emperor!

Comment

Beste,
        Uw RAM geheugen moet echt wel omhoog als u deftig wil werken (welk OS draait u momenteel), ik kan me niet voorstellen dat Windows 98 of hoger met 32MB deftig kan werken???
        En die harddisk van 8MB ... das gene vette eh zal wel een typo zijn zeker (GB ipv MB), en dan nog 8GB is ook niet zo enorm veel, voor foto's lukt het mischien nog wel vermits u ook een writer hebt, maar als u enkele fotobewerkingsprogramma's wil installeren, dan gaat het ook krap worden!

Greetz
        My Flickr

Comment

Zit thuis ook met een PIII met 500 Mhz kloksnelheid en 256 Mb ram. Dit draait goed, ook in Photoshop 7. Heb wel een HD van 10 Gb en eentje van 40 Gb.
          mvg,
          Geronimo
          www.geronimosite.net

Comment

op de PII, 128 MB ram draait PS6 mits enig geduld, maar werkbaar
            op de laptop (PIII 500, 384 MB RAM) draait PS6 zonder enig probleem
            op de dual PIII 733, 2 GB ram draait PS7 super vlot
            op de AMD XP2000, 512 MB ram draait PS7 super vlot

8 GB als systemdisk (enkel OS + soft) kan volstaan, maar steek er dan een tweede HD bij als datadisk (en zorg dan dat ook uw e-mail bestanden en uw favorieten op deze tweede disk komen te staan) en zorg dat je steeds 30% van je schijf leeg hebt staan om snel te werken.

met de huidige prijzen van HD's .. 40 GB kost 6 euro minder dan 60 GB .. en die 60 GB kost echt niet veel .. een lat geheugen van bv. 128 MB SDRAM kost ook al geen geld meer .. voor minder dan 200 euro heb je dus een op en top fotobewerkingsmachien (steek direct 2 latten van 128 MB als je pc geen 256 latten wilt aanvaarden, en anders 2 latten van 256 MB of 512 MB .. in SDRAM (PIII) kost dat toch bijna niets meer .. en nu kan je ze nog vinden

Comment

hangt ook een beetje af van grote van bestanden..
              Vroeger Pentium 800Mhz met 256 ram, nu Pentium IV met 512 ram en nu gaat alles veel sneller..
              Hangt een beetje af wat U snel vind maar zelf zou ik niet meer willen terugkeren naar m'n oude configuratie..
              daVinci
              www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Comment

Originally posted by Robby
                Hallo,

Als newbie is mij deze vraag nog binnengekomen.

Als ik nu binnenkort mijn digitale camera heb wil ik ook mijn foto's al dan niet bewerken etc.

Nu is de vraag, welke configuratie van computer is daarvoor geschikt?

Mijn huidige computer is een Pentium III met 500 Megaherz en 32 RAM een harddisk van 8 MB een snelle CD en DVD lezer en een CD writer.

Ik maak me zorgen over het feit of de kloksnelheid en de RAM onvoldoende zullen zijn. Of is dit onterecht?

Ik heb een PIII 900Mhz van 2 jaar oud met 256 MB geheugen en dat is te weinig. Probleem is dat ik er maar 2 latjes inkrijg en dan moet ik dus één van 128 in de vuilbak gooien...
                Voor de rest gaat ie nog perfect.

8 MB HD?? IK hoop dat je dat niet meent . Ik heb 40 GB en daar kom ik tot nu toe vrij goed mee toe

Comment

Originally posted by Visio
                  met de huidige prijzen van HD's .. 40 GB kost 6 euro minder dan 60 GB .. en die 60 GB kost echt niet veel .. een lat geheugen van bv. 128 MB SDRAM kost ook al geen geld meer .. voor minder dan 200 euro heb je dus een op en top fotobewerkingsmachien (steek direct 2 latten van 128 MB als je pc geen 256 latten wilt aanvaarden, en anders 2 latten van 256 MB of 512 MB .. in SDRAM (PIII) kost dat toch bijna niets meer .. en nu kan je ze nog vinden
                  Inderdaad, 128 MB kost minder dan 25 euro, en vergeleken met 32 MB zal de PC enorm sneller worden.
                  <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

Comment

Ja hallo, silly me, het is een computer met een HD van 8 Gigabyte natuurlijk in plaats van megabyte en hij heeft 64 MB Ram i.p.v. 32. Blijkbaar toch iets te weinig.

Even informeren in de winkel of d'r geen kan worden bijgestoken, want ik heb een Compaq en daar smijt je blijkbaar niet zomaar iets tussen.

Bedankt voor de info anyway.

Comment

Ik heb een PIII 900Mhz van 2 jaar oud met 256 MB geheugen en dat is te weinig..
                      Te weinig ? Om foto's te bewerken ? Dan is er wellicht iets anders niet goed ingesteld, want ik kan een dergelijke configuratie toch echt niet als te weinig omschrijven. Natuurlijk is een P4 op bv 1500 MHz wat sneller (de winst is dan overigens echt niet honderden procenten), maar ik zie niet direct wat de bottleneck zou moeten zijn bij een PIII/900 met 256 MB.

Als ik de vraag vab Robby realistisch inschat (en er dus niet vanuit ga dat hij tegelijkertijd op 10 foto's van 4000x3000 pixels het filter Radial Zoom oid wil toepassen onder de 30 seconden) is zelfs een PII/350 MHz met 128 MB onder bv Win98 prima te gebruiken met PS6/7, PSP etc.

Natuurlijk, meer geheugen en hogere kloksnelheid helpt weer enkele procentjes, maar realistisch gezien is de door Robby genoemde configuratie niet zodanig ongeschikt beeldbewerking dat hij een systeem zwaarder dan PIII/900 + 128 MB zou moeten aanschaffen. Zijn systeem acht ik dus ook geschikt, dwz met uitzondering van het hier al vaker genoemde krappe geheugen dus; dit zal echt wat meer moeten zijn (minstens 64 MB, liefst 128 of zelfs 256 MB, voor de prijs van het geheugen hoef je het niet te laten).

Comment

Ik moet Erik gelijk geven : tot vorige week deed ik hier alles zelfs op een Pentium I 120Mhz met 64MB RAM en 2 HD's (850MB+600MB) en daar draaide ik ook Photoshop5 op en haalde ik ook m'n foto's binnen via USB en surfde ik ook tegen 1.1Mbps via ADSL... die pc heeft 7 jaar flink zijn best gedaan, weliswaar soms gevloekt, maar het lukte wel... dus alles is relatief !

Voor de volledigheid : nu heb ik een P4 2.4Ghz met 512MB en het verschil is wel te merken gelukkig maar !
                        Jan
                        www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

Comment

De moderne giga pc's zijn hoofdzakelijk van belang voor rekenintensieve zaken als video bewerking en 3D rendering. Het renderen van scene-overgangen en effecten, en het omzetten naar bijvoorbeeld mpg, kost namelijk enorm veel rekenkracht. Voor fotobewerking echter is de snelheid van de pc niet zo heel erg van belang. Zelf op mijn tweede peeceetje (een antieke P2/300) gaat het nog best. Goed, ingewikkelde bitmapfilters of PS actions lopen wat trager, maar het valt erg mee.

Wel van belang is de hoeveelheid intern geheugen, vooral als je in je editor vaak de 'undo' optie gebruikt. Moderne progs kunnen meervoudige undo-acties bijhouden, en het is wel handig als die meteen uit het memory gelezen kunnen ipv uit de swapfile op je HD. Dat oude P2 ding van mij heeft dan ook 512 MB (of zoiets) SDRAM aan boord.

Overigens, dat ze jou indertijd een P3/500 aangesmeerd hebben met slechts 32MB intern geheugen, is ronduit misdadig: je zal nooit ten volle geprofiteerd hebben van de best goede rekenkracht van die P3. Subiet RAM bijkopen dus, meer is niet echt nodig.

Comment

Oh, 64 ipv 32 Mb.
                            Nou ja, dat is nog veel te weinig.

Comment

Originally posted by Erik Mansvelders
                              Ik heb een PIII 900Mhz van 2 jaar oud met 256 MB geheugen en dat is te weinig..
                              Te weinig ? Om foto's te bewerken ? Dan is er wellicht iets anders niet goed ingesteld, want ik kan een dergelijke configuratie toch echt niet als te weinig omschrijven. Natuurlijk is een P4 op bv 1500 MHz wat sneller (de winst is dan overigens echt niet honderden procenten), maar ik zie niet direct wat de bottleneck zou moeten zijn bij een PIII/900 met 256 MB.

Als ik de vraag vab Robby realistisch inschat (en er dus niet vanuit ga dat hij tegelijkertijd op 10 foto's van 4000x3000 pixels het filter Radial Zoom oid wil toepassen onder de 30 seconden) is zelfs een PII/350 MHz met 128 MB onder bv Win98 prima te gebruiken met PS6/7, PSP etc.

Natuurlijk, meer geheugen en hogere kloksnelheid helpt weer enkele procentjes, maar realistisch gezien is de door Robby genoemde configuratie niet zodanig ongeschikt beeldbewerking dat hij een systeem zwaarder dan PIII/900 + 128 MB zou moeten aanschaffen. Zijn systeem acht ik dus ook geschikt, dwz met uitzondering van het hier al vaker genoemde krappe geheugen dus; dit zal echt wat meer moeten zijn (minstens 64 MB, liefst 128 of zelfs 256 MB, voor de prijs van het geheugen hoef je het niet te laten).
                              Nee, de pc is goed genoeg om foto's te bewerken, maar de computer geeft constant aan dat hij te weinig geheugen heeft en sinds dat werkt hij toch wel wat trager.
                              Moet wel zeggen dat mijn HD een rommeltje is dat hij daarom waarschijnlijk ook ietsje trager werkt .

Comment

Working...
                              X