Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil Nikon Coolpix 5700 en D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil Nikon Coolpix 5700 en D50

Momenteel werk ik met een Nikon Coolpix 5700. Dit toestel wordt (bijna) uitsluitend gebruikt voor fotograferen voetbalwedstrijden. Daar het vooral avondwedstrijden zijn ( met terreinverlichting) neem ik foto's met ISO 800. Resultaat is niet al te zuivere beelden (ruis). Denk er eventueel aan over te schakelen naar Nikon D50. (betaalbaar)
    Vraagjes: Zal resultaat beeld met D50 (veel) beter zijn en wat vooral ook heel belangrijk is, op Coolpix 5700 heb ik een optische zoom van 8 X en digit. zoom van 4X. Bestaat er voor de NikonD50 lenzen die deze zoom benaderen of (beter) zelfs overtreffen daar dit soms op grotere afstanden (doel) moet gebeuren. Andere aanbevelingen of suggesties zijn natuurlijk van harte welkom. Alvast bedankt

groetjes

Re: Verschil Nikon Coolpix 5700 en D50

Prosumers geven altijd veel ruis bij hoge ISO waarden
    Wat dat betreft zit je dus goed met de D50, die trouwens bekend staat voor zijn (relatief) lage ruis
    Wat de lenskeuze betreft : vergeet die digitale zoom
    Maak een vergelijking met het bereik van jouw prosumer en kies hier wat het beste overeenstemt met de meest gebruikte brandpuntsafstand omgerekend naar DSLR cropfactor en ga niet voor superzooms

In jouw geval best dus een 70-300 mm of iets dergelijks
    Last edited by mexicano; 28 augustus 2006, 11:49.
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

BD'er Jedec heeft de overstap gemaakt van deze Nikon naar een D70; je kan hem eens vragen hoe hem dat bevallen is.

Pieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dvh
        Momenteel werk ik met een Nikon Coolpix 5700. Dit toestel wordt (bijna) uitsluitend gebruikt voor fotograferen voetbalwedstrijden. Daar het vooral avondwedstrijden zijn ( met terreinverlichting) neem ik foto's met ISO 800. Resultaat is niet al te zuivere beelden (ruis). Denk er eventueel aan over te schakelen naar Nikon D50. (betaalbaar)
        Vraagjes: Zal resultaat beeld met D50 (veel) beter zijn en wat vooral ook heel belangrijk is, op Coolpix 5700 heb ik een optische zoom van 8 X en digit. zoom van 4X. Bestaat er voor de NikonD50 lenzen die deze zoom benaderen of (beter) zelfs overtreffen daar dit soms op grotere afstanden (doel) moet gebeuren. Andere aanbevelingen of suggesties zijn natuurlijk van harte welkom. Alvast bedankt

groetjes
        Hoi, ik ben verplicht overgestapt van de CP5700 naar een 20D (kapotgeschoten op fotoshoot met een puck).
        Meest belangrijke in jouw geval, want je toestel zal meer dan voldoen, is de lenskeuze. Aan je vraagstelling te zien ben je net als ik vrij nieuw in de (D)SLR wereld...
        Je moet niet de vraag stellen HOEVEELx zoom maar in welk bereik...
        bvb 25-100 = 4x maar ook 100-400 is 4X
        Ikzelf ben heel tevreden van de sigma 70-200 F2.8, zie hieronder. Deze is ook voor Nikon verkrijgbaar. Hoe lager de F hoe lichtgevoeliger de lens dus beter bij minder goede lichtomstandigheden. Ze is heel snel en voor velen een toplens in deze prijsklasse voor sport. Hou er rekening mee dat je veelal vanaf 300mm niet meer degelijk uit de hand kunt trekken...
        Bespaar verder NIET op je lens want nadien heb je spijt van je zuinigheid en koop je toch een duurdere!
        Foto's van de 20D + de sigma op : http://belgischeijshockeyfotodatabase.fotopic.net/ BEHALVE de 2 recentste reeksen, die zijn van anderen of met een andere lens.

Veel suk6!
        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
        BE-Wommelgem
        .: 20D & D700 :.

Comment

Heb ook gewerkt et de CP 5700 en ben nadien overgestapt naar de D70.
          Eén zaak is mij althans opgevallen en dat is dat ik in gevallen met voldoende lichtomstandigheden en onbewerkt evengoeie en soms betere foto's kon presenteren met de DP5700 dan met de D70. Ik zeg er wel nog eens bij, in goeie lichtomstandigheden, want van zodra je minder licht krijgt is de DSLR beter inzetbaar op voorwaarde dan dat je lichtsterke objectieven hanteert. In RAW werken was met de CP5700 bijna niet te doen aangezien de wegschrijftijd erg te wensen overliet. Met de spiegelreflex daarentegen kan dit momenteel dus zeer snel. Maar je moet dan veel tijd besteden aan de nabehandeling en daar zien nogal wat mensen tegen op.
          En nee qua bereik kan je de 5700 in DSLR met één lens niet evenaren.
          Een aantal alternatieven bij Nikon met een degelijk bereik zijn : NIEUW en nog niet te verkijgen : 18-135 f/3.5-5.6; 70-300 f/4.5-5.6 VR(minder lichtsterk, maar met VR die je toelaat langere snelheden te hanteren). Verkrijgbaar met groot bereik en tevens VR is de 18-200 f/3.5-5.6; zeer goed schijnt ook de 24-120 f/3.5-5.6 tevens VR maar met minder tele. Anderen, maar minder courant ; 55-200 f/4-5.6 en 28-200 f/3.5-5.6 zonder VR en dus minder goed inzetbaar bij minder goeie lichtomstandigheden. De top bij Nikon is natuurlijk de 70-200 f/2.8 VR, maar duur en de laatste tijd nog aan het opslaan.
          Verder wil ik nog opmerken dat een D50 volgens mij zal moeten onderdoen voor een 20D van vorige antwoorder. Dit is wellicht nog een trapje hoger. De D70s of de nieuwe D80 zal hier beter in de buurt komen.
          Besluit : Een DSLR in de middenprijsklasse geeft niet noodzakelijk betere foto's, maar is flexiebeler in het gebruik. Zal wel wat eurootje meer kosten als je naar een lichtsterk en soepel bereik streeft. De CP5700 was voor zijn tijd een zeer goeie camera die ik persoonlijk te vlug van de hand heb gedaan en beter als backup had behouden.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dank aan ieder voor deze (ondertussen) ontvangen nuttige tips! Ik ben inderdaad een onwetende in spiegelreflexcamera en begrippen fotografie (begrip type lenzen...) in het algemeen. Met mijn Coolpix 5700 heb ik werkelijk een uitstekend toestel, maar blijkbaar juist minder voor deze toepassing ! Als web- en huis"fotograaf" van KSV Roeselare gebruik ik dus hoofdzakelijk mijn toestel voor wedstrijden. De meeste worden s'avonds gespeeld. Op vraag en aandringen van aanwezige proff. fotografen (BelgaNews, PhotoNews..) mag ik mijn externe flitser niet gebruiken. Zij zitten daar met een kanon van (meestal) een Canon...zodat ik afhankelijk ben van belichting omgeving en mogelijkheden toestel. Ook snelheid (afdrukken) van nemen actiefoto's laat bij mij (C 5700) te wensen over. Steeds ietsje te late reactie of te lange tussenposen. Vandaar mijn twijfel om (toch) over te stappen op een betaalbaar toestel die voldoet aan die eisen. Heb vernomen van iemand dat de lens voor de D50: de 55-200 AF DX niet optimaal is voor avondwedstrijden?! Het wordt moeilijk (zucht) en daar ik alles (aankoop, werk...) pro deo doe ....Dus alle verdere info is oprecht welkom! Ook event. tips betreffende mijn huidig toestel. Alvast dank. Dirk

Comment

Inderdaad, qua snelheid kom je voor sportgebeurtenissen tekort met de CP5700. De vertraging bij het afdrukken en het verwerken van de data kost tijd bij deze prosumer.
              Als je bij minder goede lichtomstandigheden moet werken zonder flits zal je wel verplicht zijn uit te kijken naar lichtsterke lenzen. Overigens betwijfel ik sterk of je op een voetbalterrein veel kan doen met een externe flitser(afstand tot de spelers). Maar goed, ik zou dan misschien uitzien naar iets in de orde van een D70s, hetzij nieuw of in occasie. Hier in de koopjeshoek zijn er regelmatig toestellen aan interessante prijzen te koop van mensen die upgraden. Als je de D50 zoudt nemen, zal je nog eens moeten investeren in SD-kaartjes als opslagmiddel aangezien de 5700 met CF-kaartjes werkt, net zoals de D70s.
              Je kan ook eens naar Canon kijken. Hier zijn de lenzen over het algemeen iets goedkoper en heb je ook wat meer keuze.
              Let wel dat lichtsterke lenzen in de orde van f/2.8 tot tweemaal de prijs van je toestel kunnen bedragen.
              Succes !!!

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
              X