Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AdobeRGB en EmbedAdobeRGB

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AdobeRGB en EmbedAdobeRGB

Voor wat de Kleurmodusinstelling op mij Minolta Dimage A2 betreft heb ik o.a. de keuze tussen AdobeRGB en EmbedAdobeRGB.

Kan iemand mij zeggen wat het verschil is tussen die 2 instellingen? Ik kan daar ook maar nergens iet over vinden!! (Ook mogelijk dat ik niet goed zoek natuurlijk!!

Re: AdobeRGB en EmbedAdobeRGB

Dit zou in de handleiding moeten staan. Hier deze van een A1 (blz 102):
    http://ca.konicaminolta.com/support/...bedAdobeRGB%22

Comment

Dat heb ik dan ook gevonden. Bedankt!! Staat ook in de gebruiksaanwijzing van mijn A2.

Echter, ik snap de betekenis niet van: "....behalve dat de kleurruimte in het beeldbestand is opgenomen."

Kan je mij zeggen wat de betekenis daarvan is?

Comment

De beschrijving geeft eigenlijk al het antwoord. Het Adobe RGB kleurprofiel wordt in het EXIF van de foto bijgevoegd waardoor beeldbewerkingsoftware direkt weet hoe de foto moet worden uitgelezen.
        In het andere geval zal je zelf aan Photoshop (of dergelijke) moeten vertellen met welk kleurprofiel de foto moet worden uitgelezen.
        Nu wat hiervan het nut is, is mij ook niet echt duidelijk. In RAW heb je dat probleem niet

Comment

Adobe RGB zorgt ervoor dat je een grotere kleurruimte krijgt, wat vooral resulteert in natuurlijke kleuren. Vooral de blauwe tinten profiteren van deze grotere kleurruimte. Ze zullen minder vervuild zijn.

Embedded Adobe RGB is hetzelfde als hierboven, behalve dat het kleurprofiel Adobe RGB mee in de afbeelding (niet in de EXIF!) wordt opgeslagen, wat noodzakelijk is voor beeldbewerkingsprogramma's om een goeie kleuromzetting te doen naar beeldscherm en eventueel printer.

Foto's die geen profiel bevatten moeten altijd een profiel toegewezen krijgen, maar als je het verkeerde profiel toewijst veranderen je kleuren drastisch.

Waarom dan die eerste functie? Misschien heeft deze instelling alleen maar invloed op de foto's die in RAW opgenomen werden. Daar is de handleiding niet erg duidelijk over.
          RAW bevat inderdaad geen kleurprofiel en je kan dat profiel dan nog toewijzen bij het openen/bewerken van het RAW-beeld.

Bij opnames in JPEG of TIFF moet je alleszins de tweede mogelijkheid kiezen, want het beeldbewerkingsprogramma moet altijd weten in welke kleurruimte de foto werd opgenomen.

Tot slot nog dit: Adobe RGB is het meest geschikt als je absoluut waarde hecht aan natuurgetrouwe kleuren, vooral in blauwe lucht, huidtinten enzovoort.
          sRGB is de kleurruimte die voor internettoepassingen wordt gebruikt, maar als je opneemt in sRGB zijn de hoger vermelde kleuren meestal al om zeep.
          Je kan altijd een foto in AdobeRGB omzetten (converteren) naar sRGB indien nodig, zonder noemenswaardig merkbaar kleurverlies.

Groetjes,
          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
          grtz
          marc-en-ciel

Comment

Thanks voor de rechtzetting

Comment

Working...
            X