Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
vergelijk het met fietsen, heb ik 12 versnellingen nodig om door de polders te rijden....neen; Heb ik 12 versnellingen nodig om in de bergen te rijden ....ja...denk ik.
nochtans ik was laatst op pad met fiets met 12 versnellingen, puffend een hellingkje op..komt daar een vrouwtje van 70 op haar oude fiets zonder versnellingen en stak mij, bijna fluitend, voorbij.
Moraal: een dsrl kan je aanpassen aan ALLE omstandigheden en noden, maar met veel talent maak je met een doos met een gaatje in prachtige foto's.
Blijft toch allemaal nogal beperkt tov een DSLR he.
Ik had aangegeven in mijn berichtje dat ik het daarmee eens was, ik wou alleen aangeven dat er meer mogelijkheden waren dan sommige hier wou laten geloven.
En die groothoek die je nu haalt tja daar beginnen de kitlenzen op een DSLR.
bij die opmerkingen heb ik toch serieus mijn bedenkingen, Kevlar. Echt gefundeerd lijkt het me niet... Met mijn H1 heb ik héél mooie resultaten geboekt, die er gerust mogen zijn. Een kameraad van mij heeft indertijd op het rits (filmschool) ook nog fotografie gevolgd, en hij heeft mij al gecomplimenteerd met mijn mooie foto's - moest het niet goed zijn, hij zou het me ook zeggen
Op die twee-drie dagen tijd dat ik die slr heb, heb ik vooral een enorm voordeel bemerkt in situaties met lage lichtsterkte (minder ruis op hoge iso-waarden) en waar ik de flits (extern) gebruik. Die ingebouwde flits van de H1 heb ik praktisch nooit gebruikt, elke foto die ik daarmee maakte zag er heel amateuristisch uit, zo een beetje in 't genre van de wegwerpkodakjes van vroeger.
In omstandigheden met goede belichting (of zelfs zonsondergang, evt met statief) geeft die H1 echt wel goeie resultaten.
Natuurlijk moet ik erbij zeggen dat ik vnl landschapjes en andere statische onderwerpen fotografeer, dus: veel tijd om te proberen, onderwerp in te schatten, en desnoods lang te belichten. Jij zal wel gelijk hebben als het aankomt op actie-fotografie in moeilijke lichtomstandigheden... hoewel ik het nog nooit als dusdanig geprobeerd heb, kan ik me wel best voorstellen dat die H1 daar de mist ingaat... alhoewel, dat toestelletje heeft me al meer dan eens verbaasd
Ik heb er ook een groothoek-voorzet voor, voor die H1, kostte 150 euro bij een kleinhandelaar (die ik zijn broodwinning gun )... Weerom, in de meeste omstandigheden voldoet dat heel goed... Ik denk dat zo 'n H1 bvb ook een héél goed alternatief zou zijn voor mensen die gewoon heel hun leven de kitlens op hun slr laten zitten en fotootjes trekken op automatisch. Heb je dan baat bij een slr? Nee, dan ben je gewoon dubbel zoveel geld kwijt.
Kan je effe zeggen wat je wil dat ik fundeer? Want ik heb hier al veel gefundeerd in deze thread. Ik weet niet goed waar je het nu precies over hebt.
Dat je met een prosumer prachtige foto's kan maken ga je mij nooit zien ontkennen hoor.
ik hoop dat je niet beledigd heb, dat is echt mijn bedoeling niet. Ik vond gewoon dat "een SLR is gewoon beter" nogal ongenuanceerd is. Wat me over de streep getrokken heeft om er één te kopen is dan ook niet dat er hier zovele mensen de lof van een SLR zingen, maar wel dat artikel (link staat hier ergens boven) waarin iemand een weekje op verlof gaat met een goeie "compact" (of moet ik hybride zeggen) en een SLR, en dan echt het vergelijk maakt. En dan gebeurt het wel dat de compact op sommige foto's minstens even goed doet als een compact. Ik ga mijn sony dan ook niet weg doen... 'k heb me een rugzak gekocht waar twee toestellen en de lenzen in kwijt kan
ik hoop dat je niet beledigd heb, dat is echt mijn bedoeling niet. Ik vond gewoon dat "een SLR is gewoon beter" nogal ongenuanceerd is. Wat me over de streep getrokken heeft om er één te kopen is dan ook niet dat er hier zovele mensen de lof van een SLR zingen, maar wel dat artikel (link staat hier ergens boven) waarin iemand een weekje op verlof gaat met een goeie "compact" (of moet ik hybride zeggen) en een SLR, en dan echt het vergelijk maakt. En dan gebeurt het wel dat de compact op sommige foto's minstens even goed doet als een compact. Ik ga mijn sony dan ook niet weg doen... 'k heb me een rugzak gekocht waar twee toestellen en de lenzen in kwijt kan
Beledigd integendeel! Ik heb niets tegen iemand die op een serieuze manier wil discussieren. Te vaak kom je mensen tegen die niet meer weten wat zeggen en dan maar belachelijk doen als verdediging tegen hun gebrek aan argumentatie.
Dus nee hoor mijn vraag was serieus en ik s geenzins beledigd.
Eigenlijk denk ik el dat je geneog argumentatie kan vinden in wat ik in deze thread al getypt heb. En zomaar zeggen beter doe ik niet hoor. Maar moest je nog verduidelijking willen ik wil het gerust proberen.
En ook ik heb bij mijn beste foto's er een heel pak met een niet DSLR gemaakt.
tja, ik had er eerst niet op gelet dat je inderdaad al een aantal goeie redenen aangehaald had (ik let helaas niet altijd op wie wat post).
Alleszins, ik ben overhaald, de eerste 200 foto's zijn gemaakt met de D70
Ik denk erover om ook eens een vergelijkende test te doen en dat dan eens te posten, maar dat zal zijn voor "als ik eens vijf minuten tijd heb"...
Comment