Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leuke redenen om DSLR te kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

dat artikel van die link vind ik héél interessant. Genuanceerd en eerlijk. En ik merk meteen de punten op waarop ik vind dat die H1 "tekortschiet".

Ik heb ook al geprobeerd met die DOF te spelen, maar dat vergt idd nogal wat zoekwerk. Reden één om een SLR te kopen.

Ik heb af en toe wel eens een foto waar ik het dynamisch bereik van een SLR zou kunnen gebruiken. Het is dankzij dit artikel dat me dat duidelijk geworden is.

En reden drie zijn wel de instelmogelijkheden die nog uitgebreider zijn op een SLR. Aangezien ik nogal eens alleen op pad ga om foto's te trekken irriteer ik dus ook niemand als ik een kwartier naar de juiste instelling zit te zoeken

Voorlopig denk ik dus aan de volgende oplossing: grote tas, H1 erin voor foto's waar die grote DOF van pas komt of waar ik vooral "gauw" een fotootje moet kunnen trekken, en dan een SLR met een lens of twee. Over dit laatste onderwerp zet ik nog wel eens een threadje op

Bedankt voor de tips en die interessante link!

Comment

Perfecte reply Kevlar

Of toch bijna.

Jij leest wat jij wil lezen en dat blijkt alweer volmaakt uit het feit dat jij verwijst (alweer! inderdaad) naar de overtreffende beeldkwaliteit van de DSLR als belangrijkste argument van de auteur.

Dat lees ik (en anderen met mij) anders.

Wij (die FZ30ers die regelmatig verwijzen naar dat artikel om onze eigen redenen) verwijzen naar andere (voor ons) belangrijke argumenten van die auteur in het voordeel van de prosumer: de prijs , de compactheid, het % foto's dat je kan maken zonder specifiek een DSLR nodig te hebben, ....
      Maar je moet net die punten belangrijk vinden, natuurlijk.

Jij niet. Jij vermeldt die argumenten wel, je bent eerlijk en volledig, maar vindt die totaal niet belangrijk. Jij vindt alsnog de beeldkwaliteit het ultieme argument. Ik heb daar begrip voor, net zoals jij begrip hebt voor mijn/ons standpunt.

Bedenk ook eens het volgende:
      Wij, de prosumers onder de BDers, zijn eigenlijk toch eerlijk om specifiek naar dat artikel te verwijzen? Of niet soms? Wij doen dat niet om een prosumer te promoten, maar om de twijfelaars het verschil duidelijk te maken met een DSLR. Wat wij zeggen is dus: bedenk dat je voor een lagere prijs en minder gewicht een toestel krijgt dat wel minder goede foto's maakt, maar dat in 70% (is het echt niet meer ? ) gevallen de kwaliteit ruim voldoende is.

Een goed verstaander moet dat artikel dan maar interpreteren. De DLSRfan gaat sowieso voor de beeldkwaliteit (dat blijkt uit de replieken hier), de bewuste consument (mag ik hier deze term wel gebruiken? ) gaat dan voor de prosumer.

En daar is niks verkeerd aan.

Ik denk trouwens dat voor specifiek een prosumer te promoten of specifiek een DSLR wel andere artikelen te vinden zijn op het net.

Maar eigenlijk begrijpen we mekaar wel vanuit ons eigen gezichtspunt. Nietwaar?

En is Vanslycken het niet met me eens?
      Last edited by nabi; 24 augustus 2006, 11:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Ik heb die test eens doorgenomen want de FZ30 mensen verwijzen er nogal graag naar.

...

En dan spreken we nog niet over het gedeelte bij de airshow. Die Airshow is ook het enigste dat een 350D slechter zou doen dan de 20D. Tot daar ga je het verschil eigenlijk niet zien tussen 20D en 350D.

...

Kleine bedenking Kevlar waar ik geen zinnig antwoord op kan geven (want eigenlijk ben ik ook maar een beginneling - met een mening )

hoe zou de de 350D (of een willekeurige instapDSLR) het in deze test doen t.o.v. van een kwaliteitsbridge? Enig idee?

Comment

de kogel is door de kerk, 't is dit geworden:

leek me een leuke set voor die prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken
            de kogel is door de kerk, 't is dit geworden:

leek me een leuke set voor die prijs.
            Proficiat, lijkt me een interessante aankoop
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iedel
              Dit zou ik ook graag weten, zou heel graag eens een dagje een Canon 350D gebruiken, maar dit zal wel niet mogelijk zijn zeker ? Het is toch al een redelijk dure investering en als dan na een paar fotosessies zou blijken dat je het toestel toch niet ok vindt, sta je er wel mee...
              'k Had een tijdje geleden eens geïnformeerd bij Rembrandt (Merksem) voor eens wat lenzen te huren. Dat was geen probleem, voor toestellen daarentegen weet ik het niet. Bel of mail eens hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
                Perfecte reply Kevlar

Of toch bijna.

Jij leest wat jij wil lezen en dat blijkt alweer volmaakt uit het feit dat jij verwijst (alweer! inderdaad) naar de overtreffende beeldkwaliteit van de DSLR als belangrijkste argument van de auteur.
                Nee mijn belangrijkste argument zijn de extra mogelijkheden van de DSLR. Niet specifiek de beeldkwaliteit. Dat zie ik als een extra.
                Dat lees ik (en anderen met mij) anders.

Wij (die FZ30ers die regelmatig verwijzen naar dat artikel om onze eigen redenen) verwijzen naar andere (voor ons) belangrijke argumenten van die auteur in het voordeel van de prosumer: de prijs , de compactheid, het % foto's dat je kan maken zonder specifiek een DSLR nodig te hebben, ....
                Maar je moet net die punten belangrijk vinden, natuurlijk.

Jij niet. Jij vermeldt die argumenten wel, je bent eerlijk en volledig, maar vindt die totaal niet belangrijk. Jij vindt alsnog de beeldkwaliteit het ultieme argument. Ik heb daar begrip voor, net zoals jij begrip hebt voor mijn/ons standpunt.
                Je begrijpt mij ook verkeerd als je denkt dat ik de voordelen van een prosumer niet belangrijk vind. Maar voor die voordelen te zien moet je toch geen test lezen dat spreekt voor zich. Maar als we die lijn doortrekken dan zijn er nog andere camera's die het nog een pak beter doen. Neem een compact ipv een prosumer. Voordeel compact zijn prijs,gewicht, compactheid. Toch gaan velen voor een prosumer willen gaan omwille van de toch wat extra's die ze te bieden hebben. Net hetzelfde als waarom sommigen voor een DSLR gaan ipv een prosumer.
                Bedenk ook eens het volgende:
                Wij, de prosumers onder de BDers, zijn eigenlijk toch eerlijk om specifiek naar dat artikel te verwijzen? Of niet soms? Wij doen dat niet om een prosumer te promoten, maar om de twijfelaars het verschil duidelijk te maken met een DSLR. Wat wij zeggen is dus: bedenk dat je voor een lagere prijs en minder gewicht een toestel krijgt dat wel minder goede foto's maakt, maar dat in 70% (is het echt niet meer ? ) gevallen de kwaliteit ruim voldoende is.
                Hoeveel het verschil is in % gaat van persoon tot persoon afhangen. En natuurlijk mag je naar dit artikel verwijzen. Maar buiten wat de meesten al sowieso weten zijnde prijs, gewicht compactheid. Komt die prosumer er nogal slecht uit vind ik. Vandaar mijn verbazing.
                Een goed verstaander moet dat artikel dan maar interpreteren. De DLSRfan gaat sowieso voor de beeldkwaliteit (dat blijkt uit de replieken hier), de bewuste consument (mag ik hier deze term wel gebruiken? ) gaat dan voor de prosumer.
                Iedereen moet het effectief interpreteren naar zijn gebruik dat is het enige dat telt.
                Maar persoonlijk vind ik dat je precies de replieken van hierboven enkel interpreteert als extra beeldkwaliteit, maar spelen met DOF, snelle AF, veranderen van lenzen, werkbare hoge iso, betere DR, handling enz gaan wel een invloed hebben op de beeldkwaliteit maar laten vooral toe veel meer mogelijkheden te hebben.
                En daar is niks verkeerd aan.

Ik denk trouwens dat voor specifiek een prosumer te promoten of specifiek een DSLR wel andere artikelen te vinden zijn op het net.

Maar eigenlijk begrijpen we mekaar wel vanuit ons eigen gezichtspunt. Nietwaar?

En is Vanslycken het niet met me eens?
                Er is zeker niets verkeerd aan, en we begrijpen mekaar ook ik denk zelfs dat we het grotendeels eens zijn.

Comment

Ik wou toch nog even reageren. Ik geef toe dat er veel meer mogelijkheden zijn met een spiegelreflex o.a om uit te breiden, maar een Prosumer heeft ook meerdere mogelijkheden, meer dan sommige hier aangeven. Je kan o.a teleconverters, wijdhoeklenzen en close-up filters aanschaffen voor een fractie van het geld dat je uit moet geven voor lenzen voor een spiegelreflex. Men kan ook foto's maken met weinig DOF.... b.v gemaakt met CP 8800 met close-up filter http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4249978&size=o met teleconverter http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...7745823&size=o & http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4923321&size=o en wijdhoeklens http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...1600990&size=o
                  Last edited by Roosje; 24 augustus 2006, 17:02.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje
                    Ik wou toch nog even reageren. Ik geef toe dat er veel meer mogelijkheden zijn met een spiegelreflex o.a om uit te breiden, maar een Prosumer heeft ook meerdere mogelijkheden, meer dan sommige hier aangeven. Je kan o.a teleconverters, wijdhoeklenzen en close-up filters aanschaffen voor een fractie van het geld dat je uit moet geven voor lenzen voor een spiegelreflex. Men kan ook foto's maken met weinig DOF.... b.v gemaakt met CP 8800 met close-up filter http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4249978&size=o met teleconverter http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...7745823&size=o & http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4923321&size=o en wijdhoeklens http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...1600990&size=o
                    Roosje heeft gelijk op dit punt , maar voor mijn Nikon coolix 4500 heb ik ook een teleconverter en og wat dingen gekocht , maar ik kon niet zeggen "voor een fractie van het geld" die Nikon spullen waren héél duur.
                    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                    Web-Albums

Comment

Voor de Sony teleconverter die ik gebruik op mijn CP was ik 120 euro kwijt. Een Nikkor wijdhoek die mijn man wilt aanschaffen voor zijn D200 is 900 euro voor de CP was de Nikon wijdhoek lens ongeveer 275 euro
                      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

ivm huren: mijn oog viel er daarstraks op dat je bij konijnenberg een paar toestellen kan huren, zie "verhuur".

Eerste tests met het toestel zijn gebeurd, ik denk erover om eens een uitgebreid vergelijk te maken bij gelegenheid.
                        Eerste indruk: vooral zeer nuttig ivm flitsfotografie (binnen) - zeker met die sb600 die erbij is - en in donkerder omstandigheden.

'k Had het wel al aan mijne schreper (voor noorderburen: "ik had het spek aan mijn been"): op de eerste foto's een stofplek ... dus de camera een paar keer goed op de grond gebonkt en 't was in orde

(ps dat laatste is niet waar hoor )

Comment

Proficiat met de koop van de D70! Je zal je het niet beklagen. De lenzen die erbij zitten zijn niet de meest lichtsterke, maar ideaal om mee te beginnen! Je kan nu ook al onmiddelijk beginnen.

veel succes ermee,
                          Hopelijk zien we foto's van je bij de showcase.
                          Canon R | Leica Q
                          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                          [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje
                            Blijft toch allemaal nogal beperkt tov een DSLR he. Plus het is allemaal ook nog ten nadele van je beeldkwaliteit. En die groothoek die je nu haalt tja daar beginnen de kitlenzen op een DSLR.

Het is goed dat deze opties er zijn maar in vgl met een DSLR stellen ze niet veel voor.

Comment

bij die opmerkingen heb ik toch serieus mijn bedenkingen, Kevlar. Echt gefundeerd lijkt het me niet... Met mijn H1 heb ik héél mooie resultaten geboekt, die er gerust mogen zijn. Een kameraad van mij heeft indertijd op het rits (filmschool) ook nog fotografie gevolgd, en hij heeft mij al gecomplimenteerd met mijn mooie foto's - moest het niet goed zijn, hij zou het me ook zeggen

Op die twee-drie dagen tijd dat ik die slr heb, heb ik vooral een enorm voordeel bemerkt in situaties met lage lichtsterkte (minder ruis op hoge iso-waarden) en waar ik de flits (extern) gebruik. Die ingebouwde flits van de H1 heb ik praktisch nooit gebruikt, elke foto die ik daarmee maakte zag er heel amateuristisch uit, zo een beetje in 't genre van de wegwerpkodakjes van vroeger.
                              In omstandigheden met goede belichting (of zelfs zonsondergang, evt met statief) geeft die H1 echt wel goeie resultaten.

Natuurlijk moet ik erbij zeggen dat ik vnl landschapjes en andere statische onderwerpen fotografeer, dus: veel tijd om te proberen, onderwerp in te schatten, en desnoods lang te belichten. Jij zal wel gelijk hebben als het aankomt op actie-fotografie in moeilijke lichtomstandigheden... hoewel ik het nog nooit als dusdanig geprobeerd heb, kan ik me wel best voorstellen dat die H1 daar de mist ingaat... alhoewel, dat toestelletje heeft me al meer dan eens verbaasd

Ik heb er ook een groothoek-voorzet voor, voor die H1, kostte 150 euro bij een kleinhandelaar (die ik zijn broodwinning gun )... Weerom, in de meeste omstandigheden voldoet dat heel goed... Ik denk dat zo 'n H1 bvb ook een héél goed alternatief zou zijn voor mensen die gewoon heel hun leven de kitlens op hun slr laten zitten en fotootjes trekken op automatisch. Heb je dan baat bij een slr? Nee, dan ben je gewoon dubbel zoveel geld kwijt.

Comment

Kevlar zijn redenatie valt niet meer te funderen denk ik, klopt gewoon

Ik heb een G5 en had ook is gekeken voor zo'n voorzetlenzen. Het bedrag dat je in totaal kwijt bent kan je beter sparen voor een upgrade vind ik. De prijs, het feit dat het een voorzetlens is en je dus licht en kwaliteit verliest, was het mij niet waard. Ik moet wel zeggen dat ik die foto's erg mooi vind (maar ik heb dan ook geen dslr om te vergelijken). Toch vond ik dat het een "lapmiddel" was. Het zal niets doen aan de ruis die ik snel heb in bepaalde omstandigheden op die G5 ...

Die hele discussie van het is de fotograaf die het doet vind ik pas niet gefundeerd. Het is zeker waar dat de creativiteit van de fotograaf moet komen. Maar de beeldkwaliteit komt tenslote toch van het toestel . Als ik met m'n G5 in moeilijke omstandigheden het perfecte shot neem dan zal dat niet zo perfect geweest zijn als met een slr vanwege de ruis etc. En ja die kan je wel oplappen met software maar dat is toch weer verschillend vind ik.

(Ik wil m'n G5 niet afbreken hoor )

Die hele vergelijking ... tuurlijk is een dslr beter, betaal je voor, de constructie is anders ook (het zou pas erg zijn als er een prosumer uitkomt die beter is dan een dslr toch? :P). Hoe kan je dat dan vergelijken met een prosumer vraag ik me af? Bij een prosumer heb je imho gewoon meer beperkingen en die zijn aanvaardbaar voor een bepaald segment.

Comment

Working...
                                X