Ik heb net de FAQ gelezen, daar even de voor- en nadelen van een SLR bekeken tov een goeie compact, maar ik ben niet helemaal overtuigd.
Ik heb nu een sony DSC-H1, heb er een voorzetlens 0.7x bijgekocht, en ik werk altijd met de manuele instellingen. Ik fotografeer voorlopig vnl landschapjes en monumentjes en zo, wil dit mettertijd wel wat uitbreiden... het liefste heb ik foto's waar ik achteraf niks meer aan hoef te bewerken.
Dus vroeg ik me af: zijn er nog redenen waarom iemand als ik een SLR zou kopen? Ik kan me wel voorstellen dat er af en toe een geslaagdere foto kan zijn met een filtertje zus of een ander lensje zo, maar ik denk dat ik om hetzelfde bereik te krijgen als ik nu heb (12x zoom) al minstens twee lenzen moet kopen, en wat ik ook een nadeel vind aan SLR is dat je niet direct de veranderingen die je instelt te zien krijgt (bij die compact zie je op je schermpje wat het resultaat gaat zijn met deze of gene instelling).
Natuurlijk zit ik vaak kwijlend te kijken naar al die toestellen met twee schermpjes
en zo een hoop lenzen bij, maar ik vind nog geen voldoende reden om mezelf te overtuigen om zo 'n toestel te kopen.
Blijf je sowieso een amateur als je met een compact bezig blijft? Of komt het er gewoon op aan om goeie foto's te trekken?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die me "leuke" redenen kunnen geven om toch naar een SLR te gaan... want zelfs de fotograaf waar ik die H1 gekocht heb kon me niet zo echt doorslaggevende argumenten geven. En om nu honderden euro's te gaan spenderen gewoon om te kunnen zeggen "ik heb toch méér knopjes op mijne kodak en meer lenzen bij dan gij" vind ik nu ook wat zot![Wink](https://forum.belgiumdigital.com/core/images/smilies/wink.gif)
Ik hoop dat dit geen al te "dwaas" topic is...
Ik heb nu een sony DSC-H1, heb er een voorzetlens 0.7x bijgekocht, en ik werk altijd met de manuele instellingen. Ik fotografeer voorlopig vnl landschapjes en monumentjes en zo, wil dit mettertijd wel wat uitbreiden... het liefste heb ik foto's waar ik achteraf niks meer aan hoef te bewerken.
Dus vroeg ik me af: zijn er nog redenen waarom iemand als ik een SLR zou kopen? Ik kan me wel voorstellen dat er af en toe een geslaagdere foto kan zijn met een filtertje zus of een ander lensje zo, maar ik denk dat ik om hetzelfde bereik te krijgen als ik nu heb (12x zoom) al minstens twee lenzen moet kopen, en wat ik ook een nadeel vind aan SLR is dat je niet direct de veranderingen die je instelt te zien krijgt (bij die compact zie je op je schermpje wat het resultaat gaat zijn met deze of gene instelling).
Natuurlijk zit ik vaak kwijlend te kijken naar al die toestellen met twee schermpjes
![Smile](https://forum.belgiumdigital.com/core/images/smilies/smile.gif)
Blijf je sowieso een amateur als je met een compact bezig blijft? Of komt het er gewoon op aan om goeie foto's te trekken?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die me "leuke" redenen kunnen geven om toch naar een SLR te gaan... want zelfs de fotograaf waar ik die H1 gekocht heb kon me niet zo echt doorslaggevende argumenten geven. En om nu honderden euro's te gaan spenderen gewoon om te kunnen zeggen "ik heb toch méér knopjes op mijne kodak en meer lenzen bij dan gij" vind ik nu ook wat zot
![Wink](https://forum.belgiumdigital.com/core/images/smilies/wink.gif)
Ik hoop dat dit geen al te "dwaas" topic is...
Comment