Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Jullie kunnen een mens doen twijfelen hoor...net nu ik dacht dat ik eruit geraakt was
De AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR is me te duur om mee te starten... No offense voor degenen die dat wel deden, maar als ik uiteindelijk talent en zin blijk te hebben om verder te gaan met fotograferen, kan ik nog altijd investeren in duurder materiaal.
Het is nochthans een prachtig lenske
Oorspronkelijk geplaatst door frenia
Ik ben het trouwens niet eens met hjanssen: je foto kan nog zo mooi zijn wat betreft compositie ea, als hij wazig is, de kleur niet mooi is, enz, zal niemand het een mooie foto vinden.
Wazige foto's hebben gewoonlijk niks met de lens of body te maken maar met de techniek van de persoon die de foto's neemt (- bewegingsonscherpte, verkeerd diafragma, slecht focuspunt,.....
Minder goede lenzen leveren bij hun grootste diafragma (klein getal) en op max zoom soms softe foto's op, maar nooit wazige.
Ook een middelmatig fotograaf kan met goed materiaal betere foto's maken...
Fout, een zeergoede fotograaf kan met goed materiaal uitstekende foto's maken. Alle andere interpretaties zijn foutief.
Verder heb ik het toch echt moeilijk met al die lenzen...
Wat is nu in godsnaam het verschil tussen deze lenzen bijvoorbeeld:
SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II
NIKON AF lens 70-300 F/4-5.6 G (zwart)
SIGMA AF 70-300mm F4-5,6 DL Macro Super Objectief voor Nikon
Ik zie persoonlijk als beginner alleen verschil in kostprijs
De eerste kost pakweg 232 euro
de tweede 264 en de derde 157 euro
In mijn bescheiden (en welllicht slechtziende) ogen zijn deze 3 lenzen gelijk... Ook de beschrijving zegt dat ze alledrie voor hetzelfde werk ingezet kunnen worden...
Wie o wie legt het me uit?
Dit zijn 3 consumer telezoom lenskes, die ongeveer dezelfde specificaties hebben. De Macro indicatie bij de Sigma wil zeggen dat ze ook nog focussen op een korte afstand. Maar zijn geen echte macro lens
Verwacht geen mirakels van deze lenzen, ze zullen goed presteren als er genoeg licht is. Dit licht is ook noodzakelijk om nog uit de hand scherpe foto's te maken. Regeltje : sluitertijd = 1/aantal mm -> dus 300mm is een sluitertijd van 1/320ste. Omzeker te zijn verdubbelen.
Ik denk dat SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II de recentste en best presterende lens van de drie is
ps: ik hoop toch echt dat ik een stuk meer dan 1000 foto's met een lens zal kunnen maken... Ik heb mijn huidige camera 3/4 jaar en al bijna 8000 plaatjes geschoten...
Ik ben het trouwens niet eens met hjanssen: je foto kan nog zo mooi zijn wat betreft compositie ea, als hij wazig is, de kleur niet mooi is, enz, zal niemand het een mooie foto vinden. Ook een middelmatig fotograaf kan met goed materiaal betere foto's maken...
We praten hier natuurlijk over goed materiaal. Met al de genoemde lenzen kun je scherpe foto's maken. We hebben het meer over materiaal in de klasse beter en best en daardoor maak geen beter foto's.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Een prima lens is de AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR een objectief waar je heel veel plezier aan zal beleven.
Ik wil niet vervelend doen, maar optisch gezien moet de 24-120 onderdoen voor de 18-70. Bovendien is het bereik ook niet echt handig op een APS sensor, IMHO.
Je hebt idd weinig groothoek, maar zo veel mis ik dat niet... Als je begint met effen muren te fotograferen of F32, maximaal gezoomd en dan in PS gaat auto-level'n merk je wel vignettering....
Optisch is de lens misschien niet top (ik ben nog niet in staat om verschillen te zien met een top lens), de lichtsterkte volstaat voor mij (tot nu toe toch) en het bereik is een goede midden-klasse... (Ik heb ook nog een Tamron 70-300 voor vliegtuigskes etc te "pakken")
De 18-200 VR is misschien een beter alternatief (toch qua bereik), maar probeer ze maar eens te pakken te krijgen
Ik ben het trouwens niet eens met hjanssen: je foto kan nog zo mooi zijn wat betreft compositie ea, als hij wazig is, de kleur niet mooi is, enz, zal niemand het een mooie foto vinden. Ook een middelmatig fotograaf kan met goed materiaal betere foto's maken... Al geef ik je natuurlijk wel gelijk in het opzicht dat de fotograaf achter de camera er voor een groot deel toe doet
Geloof maar van niet
Ik zag ooit foto's gemaakt met een D2X en Nikkor 17-35mm die nergens op leken
Met de genoemde camera's en Nikon lenzen zal scherpte en kleur wel altijd in orde zijn als de fotograaf bekwaam genoeg is
Comment