Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50...nog enkele vraagjes...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50...nog enkele vraagjes...

*zucht*

Ik begin er stilaan uit te raken
    Heb nu uiteindelijk beslist dat ik waarschijnlijk toch de Nikon D50 ga kopen. Het wordt mijn eerste spiegelreflex... Heb tot hiertoe een HP Photosmart R717 gebruikt.

Maar gezien ik (nog) geen yota verstand van lenzen heb, zit ik nog steeds met een probleem...

- Wat kan ik allemaal met de kitlens? Kan ik daar scherpe macroplaatjes mee maken of moet ik daarvoor een andere lens hebben? Zoja, welke?

- Eventueel kan ik een pakket kiezen met bijkomende lens 55-200mm F4-5,6 DC. Zelfde vragen voor deze lens: is het een goede lens en wat kan ik ermee?

- Ik ga waarschijnlijk meteen een sdkaartje en accu extra kopen (heb wel al een sdkaartje van 1gb, maar eentje meer kan nooit kwaad). heb ik ook een kaartlezer nodig of kan ik de camera meteen aansluiten op pc (of gaat dat wel maar is dat eigenlijk niet aan te raden?)

- Iemand raadde me de 70-300mm macrolens aan: is dit een goede lens?

Ik trek overigens het meeste foto's van dieren, in hoofdzaak paarden (dus ook actiefoto's) en honden, plus wat bloemen/planten en insecten. En af en toe experimenteer ik met het fotograferen van wolken,onweer,zonsondergang,...

Re: Nikon D50...nog enkele vraagjes...

Ik heb een Nikon D50 met de kitlens van de D70, namelijk de 18-70 3.5-4.5.

Deze is niet zo verschrikkelijk duur, maar wel van stukken betere kwaliteit dan de 18-55. Je hebt dan een prachtige lens om alles mee te leren. Later kun je dan alsnog specifieke lenzen zoals tele of macro erbij nemen.

Je kunt de camera direct met een kabeltje aan je PC aansluiten. Ik vind het echter makkelijker om een gewone cardreader te hebben (das gewoon persoonlijke voorkeur, niet noodzakelijk dus). Nog makkelijker is zo'n SD-kaartje van Sandisk, die je direct in een USB poort kan stoppen
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

Comment

De 18-55 kitlens is een prima lens en de 55-200 is zeker ook niet slecht maar er is natuurlijk beter.
      Een prima lens is de AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR een objectief waar je heel veel plezier aan zal beleven.
      Later kan je altijd een groothoek of wat extra tele aanschaffen.

Groeten
      Spogy

PS: de 70-300 zou ik niet kopen ik heb er nog niet veel positiefs over gelezen.
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
        tenzij het die 70-300 sigma is apo en 1:2 macro
        zijn hier al parels mee geschoten
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oké bedankt allemaal voor de tips!
          Ga meteen eens op zoek naar die lenzen

Comment

hey!
            ik ben ook vanzin om mij een Nikon D50 aan te schaffen.. ik heb nu een canon powershot A610 (die trouwens te koop staat nu)
            maar om over te schakelen van deze canon naar de D50 nikon, is dit een goeie overschakeling of zou ik dat beter niet doen?
            en is die D50 een goede camera? ik bedoel hiermee, kan ik er plezier aan beleven (er is een bijgeleverde lens, (ik typ de tekst even over))

De D50 kit bevat het allernieuwste AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED objectief dat optisch ontworpen is voor gebruik met de Nikon digitale reflexsensoren. 135 equivalent van 27-82,5mm zoombereik.

is dit te doen om mooie algemene foto's te nemen?
            * All We Really Need To Survive Is Just One Person Who Really Loves Us..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funny-Fonzie
              hey!
              ik ben ook vanzin om mij een Nikon D50 aan te schaffen.. ik heb nu een canon powershot A610 (die trouwens te koop staat nu)
              maar om over te schakelen van deze canon naar de D50 nikon, is dit een goeie overschakeling of zou ik dat beter niet doen?
              en is die D50 een goede camera? ik bedoel hiermee, kan ik er plezier aan beleven (er is een bijgeleverde lens, (ik typ de tekst even over))

De D50 kit bevat het allernieuwste AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED objectief dat optisch ontworpen is voor gebruik met de Nikon digitale reflexsensoren. 135 equivalent van 27-82,5mm zoombereik.

De nikon D50 kit is een ZEER goede keus, ik ben er al meer dan een jaar zeer tevreden over !!! Nog geen enkele seconde spijt van gehad.
              Die kitlens is idd van zeer goede kwaliteit.

Comment

hey!

Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je eigen kwaliteitsnormen zijn, maar om te beginnen is dat toch geen slecht lenske. Optisch valt dat allemaal mee, en het is een bereik dat zeker goed ligt voor algemene fotografie. De bouwkwaliteit van die lens is minder dan bijvoorbeeld een Nikkor 18-70, maar mij heeft dat nooit echt parten gespeeld. Ik heb er toch makkelijk 1000 foto's mee genomen. Als je met het materiaal voorzichtig omspringt gaat dat zeker ni zo snel stuk, ook al is de bouwkwaliteit minder.

Comment

Mooie foto's worden gemaakt door de persoon die op het knopje drukt, camera en lenzen zijn hulpmiddelen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De D50 is een prima beginners camera. Het bijpassende objectief (18-55) is goed, omdat het heel goedkoop is. Het kit objectief van de D70, de 18-70 is aanzienlijk beter en is ook mechanisch beter.
                    Reken nu eens uit: D50 zonder kit en een 18-70 objectief apart, of een D70s met datzelfde objectief als kit er bij.
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                      De 18-55 kitlens is een prima lens en de 55-200 is zeker ook niet slecht maar er is natuurlijk beter.
                      Een prima lens is de AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR een objectief waar je heel veel plezier aan zal beleven.
                      Later kan je altijd een groothoek of wat extra tele aanschaffen.

Groeten
                      Spogy

Net wat ik net gekocht heb: Een D50 met AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR. Ik heb er ook een Tamron 70-300 bijgekocht voor 150 Euro, ik vond dit niet al te duur, en daarmee kan ik eens wat macro/tele experimenten doen (en kom ik misschien te weten wat mogelijke tekortkomingen zijn van dergelijke lenzen). Alle fotos in volgend album zijn genomen met de D50 en de hoger vernoemde lens: http://picasaweb.google.com/arnout.s...AugustusAanZee ('k moet wel nog leren he )
                      Die VR vind ik wel handig als je geen al te vast hand hebt... Over de D50 zou ik niet twijfelen, en de extra prijs voor de kitlens is nu ook niet bepaald hoog te noemen, dus misschien neem je die er best bij en weet je binnen enkele maanden wat je juist tekort komt
                      ---
                      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Jullie kunnen een mens doen twijfelen hoor...net nu ik dacht dat ik eruit geraakt was

De AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR is me te duur om mee te starten... No offense voor degenen die dat wel deden, maar als ik uiteindelijk talent en zin blijk te hebben om verder te gaan met fotograferen, kan ik nog altijd investeren in duurder materiaal.
                        Ik ben het trouwens niet eens met hjanssen: je foto kan nog zo mooi zijn wat betreft compositie ea, als hij wazig is, de kleur niet mooi is, enz, zal niemand het een mooie foto vinden. Ook een middelmatig fotograaf kan met goed materiaal betere foto's maken... Al geef ik je natuurlijk wel gelijk in het opzicht dat de fotograaf achter de camera er voor een groot deel toe doet

Ik meende dus te hebben besloten dat ik de Nikon D50 body zou nemen met de kitlens van de D70 (AF18-70 dus) op aanraden van verschillende mensen.
                        Wat is nu PRECIES het verschil tussen de kitlens van de D50 en die van de D70? En dan bedoel ik niet in theorie, maar werkelijk praktisch gezien. Is de 18-70 ook werkelijk zijn meerprijs waard?

Waarom dan geen D70s met kitlens? Eenvoudig om het feit dat ik mezelf een maximum budget heb opgelegd en ik mezelf ken: als ik nu zeg dat ik dan toch de d70s neem, dan komt er geen eind meer aan mijn uitgaven
                        En niet alleen dat, maar in mijn keuze tussen canon eos 350D en nikon heb ik het type geheugenkaartjes laten meespelen (alsook andere criteria natuurlijk, maar deze speelt toch ook een grote rol). Als ik nu toch weer overstap van d50 naar d70, dan hang ik weer vast aan de compact flash kaartjes, terwijl ik hier alleen sdkaartjes gebruik anders.

@Funnie fonzie: persoonlijk ben ik erg te spreken over het gros van de foto's dat ik van de d50 zie, vandaar ook mijn keuze voor deze camera en niet voor de canon eos.
                        hier een link naar foto's, gemaakt door een "amateur" met de d50 en kitlens, gewoon om een idee te geven
                        paarden, horses, ponies, paardensport, paard, pony, SGW, Eventing, Western, KWPN, NRPS, huisdier, stalling, pensionstal, training, sport, nieuws, encyclopedie

als je wat rondsurft, vind je vast ook voorbeeldfoto's van de canon, de d70,..

Verder heb ik het toch echt moeilijk met al die lenzen...
                        Wat is nu in godsnaam het verschil tussen deze lenzen bijvoorbeeld:

SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II
                        NIKON AF lens 70-300 F/4-5.6 G (zwart)
                        SIGMA AF 70-300mm F4-5,6 DL Macro Super Objectief voor Nikon

Ik zie persoonlijk als beginner alleen verschil in kostprijs
                        De eerste kost pakweg 232 euro
                        de tweede 264 en de derde 157 euro
                        In mijn bescheiden (en welllicht slechtziende) ogen zijn deze 3 lenzen gelijk... Ook de beschrijving zegt dat ze alledrie voor hetzelfde werk ingezet kunnen worden...
                        Wie o wie legt het me uit?

ps: ik hoop toch echt dat ik een stuk meer dan 1000 foto's met een lens zal kunnen maken... Ik heb mijn huidige camera 3/4 jaar en al bijna 8000 plaatjes geschoten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frenia
                          Wat is nu PRECIES het verschil tussen de kitlens van de D50 en die van de D70? En dan bedoel ik niet in theorie, maar werkelijk praktisch gezien. Is de 18-70 ook werkelijk zijn meerprijs waard?
                          Allereerst een verschil in brandpunt 18-55 tov 18-70, wat extra bereik is altijd handig. Grootste verschil is echt wel de bouwkwaliteit, de 18-55 voelt heel plastiek aan. Ook de manuele scherpstelring voelt bij de 18-55 wat slapjes aan, voelt bij 18-70 degelijker aan. De vatting van de 18-55 lens is van plastiek tov metaal bij 18-70. Maar zoals ik eerder zei, op zich heeft dat veel met aanvoelen te maken, het voelt minder degelijk aan, maar na 1000 foto's ziet mijn lens er nog als nieuw uit, en zo functioneert die ook (ik weet het duizend is op zich niet echt veel). Maar, ik denk dan ook dat die nog vele duizenden foto's meekan, zeker als je het materiaal verzorgt. Voor het beetje dat de D50-kit extra kost ten opzichte van een losse body D50, kan je natuurlijk geen slechte koop doen en het is zeker mogelijk om daar degelijke foto's mee te nemen. Maar wil je een lens die ook goed aanvoelt of waarmee je ook regelmatig manueel wil scherpstellen, dan raad ik eerder de 18-70 aan.

Oorspronkelijk geplaatst door frenia
                          ps: ik hoop toch echt dat ik een stuk meer dan 1000 foto's met een lens zal kunnen maken... Ik heb mijn huidige camera 3/4 jaar en al bijna 8000 plaatjes geschoten...
                          Je zal echt meer dan 1000 foto's kunnen maken met een lens, mijn ervaring is dat lenzen echt niet snel versleten zijn, zelfs een kitlens niet, op voorwaarde natuurlijk dat je geen gekke dingen doet, bijvoorbeeld je lens in een zandbak laten vallen of zo (maar ik vrees dat een dure lens daar ook niet van houdt)

Comment

van mijn kant uit! alvast bedankt voor de uitleg enzo!!
                            mijn besluit staat vast bij mij word het een Nikon D50!
                            met kitlens!
                            grtz Geert!
                            * All We Really Need To Survive Is Just One Person Who Really Loves Us..

Comment

Om het kort te maken, een D50 met de 18-55 kitlens is een prima keuze voor een beginner en de prijs is ook heel aanterkkelijk.
                              Zelf heb ik de 2 kit lenzen en ik heb er al een paar duizend fotos mee gemaakt zonder problemen.
                              Verder heb ik een Nikor 24-105 in occasie gekocht en kan gerust zeggen dat de kwaliteit van de kit lenzen even goed is als die van de 24-105.
                              Wat telelenzen betreft wil ik nog het volgende kwijt, ga altijd zo dicht mogelijk bij het onderwerp om een foto te nemen ook al vergt dat een beetje inspanning.Wanneer uw onderwerp echt te onbereikbaar ver is gebruik dan een tele, misbruik nooit een telelens het zal je veel betere resultaten opleveren.

Groeten
                              Spogy
                              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Working...
                              X