Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prosumer versus DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: prosumer versus DSLR

Het kiezen tss Prosumer/DSLR is puur een persoonlijke kwestie & dat moet je voor jezelf uitmaken...

Beiden hebben evenveel voor-en nadelen en bij mij persoonlijk wegen de voordelen van een DSLR méér door dan die van een prosumer...

Eigenlijk is een deftige prosumer wel de ideale manier om mee te beginnen fotograferen (ipv een DSLR).
    Na een tijdje kan je dan nog altijd beslissen of je de DSLR-trein neemt of niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
      Het kiezen tss Prosumer/DSLR is puur een persoonlijke kwestie & dat moet je voor jezelf uitmaken...

Beiden hebben evenveel voor-en nadelen en bij mij persoonlijk wegen de voordelen van een DSLR méér door dan die van een prosumer...

Eigenlijk is een deftige prosumer wel de ideale manier om mee te beginnen fotograferen (ipv een DSLR).
      Na een tijdje kan je dan nog altijd beslissen of je de DSLR-trein neemt of niet
      Scall, hiermee moet ik het volmondig eens zijn!

@Wim Tuurlijk, wat je zegt klopt. Vele dslr-gebruikers hebben trouwens ook nog een compact (of zelfs prosumer). Ook al om de redenen die Tommie1 al aanhaalde.

Maar ik wou met mijn post eigenlijk duidelijk maken dat als je met een dslr goede kwaliteit wenst te halen je waarschijnlijk ook een deel meer geld zal gaan uitgeven aan bijkomende uitbreidingen. Dus, het budget zal toch wel een doorslaggevende factor zijn.
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Beiden hebben hun voordelen, daarom heb ik ook beide
        Nikon D50

Comment

Ik heb enkele maanden terug voor de keuze gestaan en omdat ik echt niet kon kiezen, heb ik zowel een prosumer als een DSLR gekocht (geen extra lens gekocht en dan had ik genoeg geld om de prosumer te kopen). En ik kan je zeggen ... ik ben er serieus over aan het denken om mijn prosumer te verkopen. Zeer goed toestel, maar de Nikon is (DSLR) is zeker mijn favoriet. Vooral de snelheid van werken is gewoon zalig. Ik kan gewoon wegklikken zo veel ik wil en zo snel ik wil, dat gaat met een prosumer niet. Steeds 2 seconden ofzo tussen elke foto (tenzij je op continu schiet). De enige reden waarom ik mijn prosumer hou is omwille van de 420mm optische zoom (> 600mm digitale zoom). En ook een beetje omwille van het feit dat een prosumer iets minder opvalt als je foto's neemt van mensen. Echter, de prosumer gebruik ik eerder voor de point and shoot fotografie en de DSLR voor het echte werk. En zoals ik al zei ben ik er serieus over aan het nadenken om mijn prosumer te verkopen en gewoon een krachtige zoomlens te kopen voor mijn DSLR, dan combineer ik de voordelen van de twee.
          http://www.dennisclaes.be

Comment

Steve digicam's is toch een hoog aangeslagen en erg gereputeerde website. Steve geeft hier zijn mening over wat hij de beste toestellen vindt in elke categorie. Je kan ook verder linken naar zijn tests.

In zijn tests maakt hij soms vergelijkingen tussen gelijkaardige toestellen, soms ook tussen bridge en DSLR. Toch wel interessant.

Wat mij wel verwondert is dat de S9500 niet in zijn lijstje van beste toestellen voorkomt (maar wel door hem getest en goed bevonden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
              Ik heb enkele maanden terug voor de keuze gestaan en omdat ik echt niet kon kiezen, heb ik zowel een prosumer als een DSLR gekocht (geen extra lens gekocht en dan had ik genoeg geld om de prosumer te kopen). En ik kan je zeggen ... ik ben er serieus over aan het denken om mijn prosumer te verkopen. Zeer goed toestel, maar de Nikon is (DSLR) is zeker mijn favoriet. Vooral de snelheid van werken is gewoon zalig. Ik kan gewoon wegklikken zo veel ik wil en zo snel ik wil, dat gaat met een prosumer niet. Steeds 2 seconden ofzo tussen elke foto (tenzij je op continu schiet). De enige reden waarom ik mijn prosumer hou is omwille van de 420mm optische zoom (> 600mm digitale zoom). En ook een beetje omwille van het feit dat een prosumer iets minder opvalt als je foto's neemt van mensen. Echter, de prosumer gebruik ik eerder voor de point and shoot fotografie en de DSLR voor het echte werk. En zoals ik al zei ben ik er serieus over aan het nadenken om mijn prosumer te verkopen en gewoon een krachtige zoomlens te kopen voor mijn DSLR, dan combineer ik de voordelen van de twee.
              Ik vrees gewoon dat de Canon S2 ondanks alle lovende commentaren niet het beste prosumertoestel is. Er zijn er zeker en vast betere en snellere. Ik vind het spijtig dat je commentaar - alhoewel juist en terecht, maar bovenal van toepassing op de S2, en dan nog gestoeld op jouw specifieke noden en ervaring - laat uitschijnen dat alle prosumers in hetzelfde schuitje ziek zijn.

Comment

Tja, meer dan de Canon S2 en de Nikon D50 heb ik niet om te vergelijken natuurlijk. Er zullen zeker bepaalde prosumers zijn die slechter zijn en bepaalde prosumers die beter zijn, alhoewel dat de S2 als één van de beste uitkwam in de meeste tests hoor. De S2 doet het zelfs bijna beter dan zijn jonger broertje, de S3. Op ZNET beweerden ze zelfs dat, hoewel de S3 1MP meer heeft, toch nog steeds dezelfde kwaliteit op papier heeft als de S2.

Maar hiermee wil ik zeker niet zeggen dat de S2 DE prosumer is. En het is idd ook zo dat ik 'm vooral apprecieer om zijn immense zoom met IS.

Comment

@ s5034454
                  Ik weet het wel, maar het kwam zo over dat je het veralgemeent. Daar wou ik even op reageren. Niks erg gebeurd.

Maar het is een feit dat de S2 als (één van de) beste prosumers uit alle testen komt en daarna in forums door sommige gebruikers als niet zo goed wordt bestempelt. Hoe dat komt? Zou Canon wat hebben gesponsort? Of is de kwaliteit wat wisselvallig?

Ik heb trouwens recent op dit forum een link gepost met ruisvergelijkingen tussen verschillende prosumertoestellen, waaronder de Canon (S2 of S3, weet ik niet meer). In de testen heeft de Canon erg weinig ruis, zelfs aangeduid als 'highly recommended' op dp review, in die ruisvergelijking (de link verwijst overigens naar een gebruikersforum op dpreview) het meeste ruis van de vergelijkingspunten, die slecht 'recommended' krijgen omwille van teveel ruis. Begrijpe wie kan. Let wel, de vergelijking is gemaakt door niet-testers, door gebruikers, dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
                    Ik wil toch ook eens een voordeel geven voor een prosumer(tje).

Een prosumer kan je bijna overal meenemen zonder dat het te veel opvalt, en het meenemen heeft niet zo'n impact op je aanwezigheid.
                    Je kan je apparaat kwijt in een broekzak of een klein heuptasje. Net daardoor heb ik meer foto's dan vroeger met een analoge body. Op een gegeven ogenblik zie je er echt tegen op om dat groot ding mee te sleuren.

ALs je een body meesleurt, dan ga je dikwijls ergens naartoe om te fotograferen! (Niks mis mee als het je hobby is)

Met een ander toestel kan je gewoon genieten van de omgeving en af en toe eens een fotootje nemen.

Ik kan het best begrijpen als anderen mijn mening niet delen.

Ik zal u eens een voordeel geven van een grote DSLR met een toeter op.
                    Op de Gentse feesten was er een stelling gemaakt voor de TV mannen en de pers.
                    Ik had dat van ver zien staan en wou ook die trapkes op om betere foto's te kunnen maken. Al aan de eerste trappen stond er iemand van de bewaking. Pech dus !! Even aarzelen van ver dacht ik " ik probeer toch maar ".
                    Ik naderde de man van de bewaking met een grote haastige stap en met een vragende blik en met mijn " groot " toestel wijzende naar boven. Mocht ik zonder mijn mond open te doen naar boven om mijn ding te doen.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

maak dat mee: een prosumer met groot persgehalte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
                        maak dat mee: een prosumer met groot persgehalte
                        Het ging toch om een DSLR? Ik denk niet dat ze onder de indruk zouden zijn van een Canon S2 ofzo.

Comment

je hebt gelijk, even veel te rap geweest.
                          (komt waarschijnlijk door het citaat van Tommie zijn tekst dat ik verkeerd heb gelezen, en dan nog de verwijzing naar 'een "groot" toestel', ge zou voor minder missen ).

Effe terzijde en niet geheel off-topic: sommige prosumers zijn nogal zwaar DSLR-like (o.a. Fuji 9500, Pansonic FZ30 en FZ50, Samsung 815, ben ik er vergeten?). Vooral met zonnekap, fototas en statief ziet een leek dat verschil niet (altijd).
                          En ik heb er zelf zo eentje, dus waarschijnlijk ook daarom niet diep genoeg doorgedacht.

Zou hetzelfde ook kunnen lukken met een DSLR-like, denk je?

Comment

Mja ok, daar haal je natuurlijk wel een paar goeie voorbeelden aan. Qua uiterlijk zijn er idd wel een paar prosumers die op een DSLR lijken. De Samsung 815 had ik zelfs bijna gekocht. Shame on me!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
                              Effe terzijde en niet geheel off-topic: sommige prosumers zijn nogal zwaar DSLR-like (o.a. Fuji 9500, Pansonic FZ30 en FZ50, Samsung 815, ben ik er vergeten?).

heb ik toch met deze prosumer al voorgehad... waarschijnlijk door de batterygrip en nogal grote lensdiameter van de wideconverter die er altijd op zit... Helaas zulke toestellen gaan ze precies nooit meer maken... zelfs de Sony R1 heeft geen optionele batterygrip meer en alle andere ultrazooms ook al niet... Ik zou hem beter houden ipv verkopen, krijg er toch geen geld meer voor...
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Zeer goed toestel. Bijna zelf gekocht, maar wat mij tegenhield is de beperkte zoom (28-200?). En dat zou niks meer waard zijn? Niet te geloven.

En is het een interessant verhaal wat je hebt voorgehad? Zo ja, vertellen hier!

Comment

Working...
                                X