Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70s - Welke lenzen voor te beginnen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D70s - Welke lenzen voor te beginnen

Ik heb nog maar pas een nieuwe nikon D70s gekocht met standaard lens 18-70.

Welke lenzen kan ik best nog bijkomen voor bv: vakantiefoto's, close-ups van kinderen en volwassenen, ...

Re: Nikon D70s - Welke lenzen voor te beginnen

De 18-70 is een degelijk objectiefje, hiermee heb je een bereik waar je toch al wat mee doet. Ik denk dat na een tijdje fotograferen je wel snel zal merken wat je juist nog nodig hebt. Vaak heb je bij de kitlens eerst behoefte aan wat extra bereik, iets als een Sigma 70-300 APO. Maar dat hangt af van wat je wil fotograferen.

Comment

Yep, oefen eerst maar een tijdje met dit lenske. Je zal zien dat het in vele gevallen de behoefte dekt.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Ja ik kan er behoorlijk wat mee maar gisteren waren we met de kinderen een dagje naar plankendael geweest en daar had ik soms dat ik iets in de verte wou fotograferen en dat ik eigenlijk niet genoeg kon inzoomen op het onderwerp.

Ik veronderstel dat ik dus best eens uitkijk naar een Sigma 70-300 APO.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door liejevan
          had ik soms dat ik iets in de verte wou fotograferen en dat ik eigenlijk niet genoeg kon inzoomen op het onderwerp.
          Een andere oplossing is er gewoon iets dichter naar toe gaan.

Oorspronkelijk geplaatst door liejevan
          Ik veronderstel dat ik dus best eens uitkijk naar een Sigma 70-300 APO.
          Bij deze lens treedt dit probleem ook weerop, voor dingen weer iets verder zijn, dus dan 600mm erop..

Bij 300mm moet je weer een sluitertijd van minimaal 1/500(1/brandpuntsagstand 300x1,5) aanhouden en de lichtsterkte van die Sigma maakt dat weer moeilijk.

Eigenlijk gebruik ik in de stad vaak mijn Nikkor 80-200 2.8 en buiten de Sigma 10-20 of 24-70.

Maar ga gewoon door met proberen en kijk dan wat je meest mist, soms kan het ook een lens zijn in hetzelfde berijk, maar veel lichtsterker, 1.4 of 1.8.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij 300mm moet je weer een sluitertijd van minimaal 1/500(1/brandpuntsagstand 300x1,5) aanhouden en de lichtsterkte van die Sigma maakt dat weer moeilijk.
            En op 500 mm een sluitersnelheid van 1/750 zeker ? Dan maak ik geen tiende van de foto's meer die ik nu maak. Regels zijn regels maar ge moet nu ook niet overdrijven met de regeltjes te volgen. Ieder zijn gading, maar 70 mm in het veld is niks, kun je beter thuisblijven. Zelfs 200 mm laat je dikwijls met frustraties achter.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              En op 500 mm een sluitersnelheid van 1/750 zeker ? Dan maak ik geen tiende van de foto's meer die ik nu maak. Regels zijn regels maar ge moet nu ook niet overdrijven met de regeltjes te volgen. Ieder zijn gading, maar 70 mm in het veld is niks, kun je beter thuisblijven. Zelfs 200 mm laat je dikwijls met frustraties achter.
              Ik weet wat je bedoeld, voor natuurfotografie (vogeltjes enzo) kan je niet genoeg bereik hebben.

Maar poster wil blijkbaar toch maar algemene prentjes schieten. En dat is ook plezant.

Ik zou ook een paar stappen dichter bijgaan en dan de foto nemen.
              Natuurlijk als je een detail van de haan op de kerkentoren wil, dan zal dat niet lukken.

Die 70-300 zal zeker, tot op zekere hoogte, je behoefte dekken.
              (ik heb deze lens wel nooit gehad)
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                Ik weet wat je bedoeld, voor natuurfotografie (vogeltjes enzo) kan je niet genoeg bereik hebben.

Maar poster wil blijkbaar toch maar algemene prentjes schieten. En dat is ook plezant.

Ik zou ook een paar stappen dichter bijgaan en dan de foto nemen.
                Natuurlijk als je een detail van de haan op de kerkentoren wil, dan zal dat niet lukken.

Die 70-300 zal zeker, tot op zekere hoogte, je behoefte dekken.
                (ik heb deze lens wel nooit gehad)
                Het was eigenlijk meer een reactie op de stelling dat je op 1/500 moet schieten met een 300mm lens. Ik weet ook dat dit de theorie is, maar dit is gewoon niet altijd haalbaar en geeft de indruk dat een 70-300 een zware tele is die heel goede lichtomstandigheden behoeft, een statief en zeer snelle sluitertijden. Dat vind ik er wel wat over en de mogelijke starters onnodig schrik doen krijgen van een op zich best normale lens. Uiteraard is niet iedereen aan vogeltjes geïnteresseerd (heb je trouwens ander materiaal voor nodig dan een 70-300) maar laat ons eerlijk zijn : een 18-70 bv alleen beperkt je toch wel sterk in de mogelijkheden, denk nog maar aan een candid portretje, eens een wielerkoers, gewoon in de dierentuin wat closer werk...
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  Het was eigenlijk meer een reactie op de stelling dat je op 1/500 moet schieten met een 300mm lens. Ik weet ook dat dit de theorie is, maar dit is gewoon niet altijd haalbaar en geeft de indruk dat een 70-300 een zware tele is die heel goede lichtomstandigheden behoeft, een statief en zeer snelle sluitertijden. Dat vind ik er wel wat over en de mogelijke starters onnodig schrik doen krijgen van een op zich best normale lens. Uiteraard is niet iedereen aan vogeltjes geïnteresseerd (heb je trouwens ander materiaal voor nodig dan een 70-300) maar laat ons eerlijk zijn : een 18-70 bv alleen beperkt je toch wel sterk in de mogelijkheden, denk nog maar aan een candid portretje, eens een wielerkoers, gewoon in de dierentuin wat closer werk...

100% met akkoord
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Leer eerst fotograferen met de lens die je hebt. Verplaats je, neem een ander standpunt in. Probeer daarna te kijken in welke richting je wil gaan. Bepaal pas daarna je lens. Voor de triljoenste keer... materiaal is ondergeschikt...

Comment

Dichterbij gaan is gemakkelijker gezegt dan gedaan. Het was inderdaad in de dierentuin dat ik dus problemen had om foto's te maken. Je kan moeilijk efkes bij in de leeuwenkooi kruipen of effe over de omheining klimmen bij de andere dieren.

Vandaag in de speeltuin had ik het echter ook dat ik de kinderen wou trekken maar dat dat te ver weg was en dichterbij gaan kon maar dan zou ik de kinderen hun aandacht op mij gericht hebben en dat was net niet de bedoeling.

Maar langs de andere kant ik moet idd mijn toestel nog leren kennen en ben nog maar een beginner ook dus misschien kan ik best nog even wachten.

Alvast bedank voor jullie reakties en informatie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stephan
                        Leer eerst fotograferen met de lens die je hebt. Verplaats je, neem een ander standpunt in. Probeer daarna te kijken in welke richting je wil gaan. Bepaal pas daarna je lens. Voor de triljoenste keer... materiaal is ondergeschikt...
                        en in hetzelfde berichtje staat dan onderaan een overzichtje van Stephan's materiaal: Nikon D100, D70s, D200, Macro EM-140 Flitser, Nikon 18-35 D, Nikon AF-S 24-120 VR, Sigma 180/3,5 MACRO IF, Sigma APO 2x, Sigma 50-500, Sigma 10-20mm, Sigma APO x1,4, Sigma 100-300/4, Nikon 50mm/1.4, Nikon F4, Minolta Scan Dual III, Olympus E10

Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

@ Laurens: dat is 2x een citaat, bijna zonder eigen tekst.
                          Sommige van die lenzen van Stephan zouden mijn keuze niet zijn maar het je kunt het op 2 manieren bekijken.

1. Stefan denkt achteraf dat hij minder impulsief had moeten kopen omdat hij nu veel dingen heeft die hij niet vaak gebruikt en geeft dus iemand anders het advies om verstandiger te zijn.
                          2. Stefan heeft deze lenzen weloverwogen gekocht en zijn collectie geleidelijk opgebouwd.

Persoonlijk zie ik met het oog op de verschillende gebruiksmogelijkheden erg weinig overlap in Stefans lenzen-collectie. Hooguit kun je pmerken dat er wat overlap zit in de dslrs omdat een D100 of D70 weinig toegevoegde waarde hebben naast een D200. Dan liever een Fuji S3 naast de eerste 2 of een Kodak SLR/n, maar iedereen hefet natuurlijk zijn eigen reden om materiaal niet weg te doen of juist wel.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

hallo,

ik ben ook juist begonnen met fotografie en heb me dus een D50 aangeschaft.
                            ik zat ook erg in de knoop met mijn lenskeuze.
                            daarom het ik gekozen voor de 18-200VR om zo eens te kijken welk bereik best bij mij past.
                            bij die lens heb je zowel breedhoek als "zoom" en een toch wel redelijk goeie kwaliteit. (akkoord, de lens heeft zijn gebreken maar die zijn volgens mij toch te minimaliseren.)

Voor mij is de lens een topper!
                            ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik graag nog wat meer breedhoek zou hebben en ik eigenlijk mijn volledig lensbereik niet kan missen en wat lichtsterker.

dus ooit zullen het wel 2 lensjes worden een breedhoeklens en een 80-200 f2.8 ofzo.

Zoek gewoon eens uit wat je zelf meest gebruikt want dat is bij iedereen anders.
                            NIKON D50 - 18-200VR

Comment

Ik zit ook met die vraag.

Dus Elsan : als ik die 18-70 aanvul met die bigma ben ik al n eind op weg of niet??

Gr

( mis dus ook t tele gebied enorm , had eerst n rits/rats met 22x zoom)

Comment

Working...
                              X