Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met digitale fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnen met digitale fotografie

Hallo allemaal!

Momenteel maak ik nog foto's met een redelijk simpel toestel (Olymus 105g). Geen reflexcamera of ingewikkeld toestel dus. Ik reis vrij regelmatig en gebruik mijn camera eigenlijk voornamelijk voor reisfoto's. Vermits de kost van ontwikkelen toch redelijk hoog ligt zou ik graag voor digitaal gaan opteren.
    Het voordeel van mijn huidig toestel vind ik, dat ik momenteel nog al de negatieven heb, en dus qua qualiteit nog alles kan doen - bv afdrukken op posterformaat.

Ik heb reeds een heleboel toestelletjes van vrienden in mijn handen gehad en hetgeen mij enorm stoort is, dat ik nog nooit met een digitaal toestel "onmiddellijk" een foto heb kunnen trekken. Action shots lijken dus steeds te mislukken en ik heb soms hele mooie foto's waarvan ik denk dat ik ze in de digitale wereld niet meer zal kunnen maken met een gewoon toestel (bv voorbijrijdende auto, breakdancer die in de lucht springt, ...) tenzij je er echt op anticipeert, maar... dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk en vereist dan ook nog eens een dosis geluk!

Ik wil ook meer dan hetgeen ik nu kan met mijn toestel: bv. voorwerpen uit de foto kunnen laten springen, "lichtslierten" op de foto tevoorschijn tekenen 's nachts op een drukke laan met verkeer, ... Ik ken echter (nog) niets van ISO levels, diafragma e.d. maar ben wel bereid een cursus te volgen.

Zoomen is ook belangrijk (in mindere mate misschien), ik weet dat dit uiteraard aan de lens ligt, maar het zou handig zijn als mijn nieuw toestel met de standaard lens toch al een mooie zoom heeft.

Gewicht - een minimum aan gewicht is uiteraard leuk. Alhoewel ik weet dat als ik voor een professionere camera kies, ik toch altijd wel wat zal moeten "meesleuren". Dit is iets dat ik wel in het achterhoofd hou, maar als laatste argument ga gebruiken om een camera aan te schaffen.

Qua prijs dacht ik aan een max. van 400 euro (ik reis vaak op minder courante plaatsen, en daarom hou ik toch altijd in het achterhoofd dat diefstal kan plaatsvinden - ik wil dan ook geen gigantisch kapitaal kwijt zijn).

Wat raden jullie aan als goed toestel om mee te starten ? Ik zou eigenlijk graag direct voor een SLR gaan (vooral voor de actionshots dan) - waarschijnlijk tweedehands om de prijs wat te drukken. Bv, een Canon 300d heb ik al enkele malen tussen de 325 en 400 gezien. Is dit een goeie optie?

Hoe is de leercurve met zo'n SLR camera ? (er ook vanuitgaand dat ik een cursus volg?). Zal ik al direct iets-of-wat deftige foto's kunnen trekken (eventueel nu direct al in "auto" stand) of neem ik voor de nabije toekomst toch gewoon beter mijn oud toestel mee?

Raden jullie een ander toestel aan voor mijn situatie, is SLR voor nu al te hoog gegrepen?

Bedankt!!

Re: Beginnen met digitale fotografie

Een DSLR is het best wat je kan doen, alleen vrees ik dat je met 400 euro een te krap budget hebt uitgetrokken, je moet rekening houden met de benodigde optiek, extra kaarten, extra batterij, een degelijke tas om heel de boel in onder te brengen. Tweedehands is dus de weg te gaan, maar zelfs dan zal het schipperen zijn hoor. Reken toch minimaal een 1000 Euro.
    Maar als je dat der voor over hebt ben je gelijk goed bezig, kopen en weer verkopen is ook een verliespost.

Over de leercurve zou ik me niet te veel zorgen maken, in veel gevallen is een DSLR makkelijker in bediening dan een compactje.

Mijn Suggestie:

Body: Canon EOS 350 D
    Lens: Tamron 28-75 mm
    Kaart: Transcend 2 giga

Veel succes met je aankoop.

MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 30 juli 2006, 11:11.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dit onderwerp ga ik zeker volgen hier.
      Mijn pentax optio heeft na 3000 kliks de geest gegeven en ik ga ook uitkijken naar iets beters.
      Ken er ook niet zoveel van, heb de grootste schrik als ik een Dreflex koop dat ik er niet naar behoren mee kan werken.
      Twijfel momenteel tussen een canon S3s of d50 of eos 350D.
      Tegenwoordig zijn er 2 aanbiedingen die mij aanspreken :
      Een D50 met een 18-55 en een 55-200 voor 819 euro (promo)
      Een 350D met 256MB en een 18-55 en een 75-300 voor 949 euro (promo)
      Beiden kosten bijna het dubbel van een S3s van Canon.
      Maar ik denk dat de mogelijkheden van de S3s beperkt zijn, neem graag fotos van een scherpe voorgrond met een wazige achtergrond en ik denk dat dit niet mogelijk is met de S3s.
      Voor de rest weet ik ook niet wat 18-55 en 75-300 is, de ene is voor wat verder te zoomen denk ik.
      Vandaar dat ik alle erveringen en tips van jullie gebruikers hier ook ga volgen en mij net als e76 ga laten informeren naar de beste keuze.

Groeten van Stef.

Comment

Denk eens aan de pentax dslr.
        Prima toestel en redelijk aan de prijs.
        Ik heb zelf een aantal maanden een pentax ist DL en ben er meer dan tevreden over.
        Marlies
        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
          Body: Canon EOS 350 D
          Lens: Tamron 28-75 mm
          Kaart: Transcend 2 giga
          Op 1e zicht perfecte raad
          Ik heb zelf echter geen idee hoeveel trager(?) die lens focust tgo een betere Canon, ivm die action shots? (budget even te na gelaten...)
          Je kan nog altijd manueel pre-focussen mss

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy
            Op 1e zicht perfecte raad
            Ik heb zelf echter geen idee hoeveel trager(?) die lens focust tgo een betere Canon, ivm die action shots? (budget even te na gelaten...)
            Je kan nog altijd manueel pre-focussen mss

Bedankt,
            je hebt overschot van gelijk aangaande de lens, maar met een beperkt budget duft ik geen Canon L aanraden hoor.

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hey,

Ondertussen heb ik nog wat rondgekeken en de Canon 300d (tweedehands dan) lijkt me wel wat. Misschien zou ik liever naar Nikon gaan maar een gelijkwaardig model is me tweedehands iets te duur. Plastieken body is voor mij niet zo'n ramp, dit scheelt weer gewicht! Bovendien kan je hem blijkbaar "tweaken" met niet officiele firmwares :-)

Afin, op internet vind je de gekste prijzen - sommigen durven er zelfs nog 700 euro voor te vragen met de standaard kitlens. Dit lijkt me veel te veel, niet ?

Wat is wel een redelijk minimum - maximum bedrag voor deze camera (al dan niet met kitlens) ? Is het verstandig om bijvoorbeeld in een zaak een refurbished digital rebel (amerikaans model) te kopen met 1 jaar garantie, of ga ik best voor een gewoon tweedehands toestel ?

Wat denken jullie ?

Bedankt !

Comment

Vermits je veel reist zou ik de S3IS of de G6 van canon niet uit het oog verliezen (kijk maar es welke resultaten Vicky op het forum neerzet, ze heeft de beide!)

Mvg JVG
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Volgens de "Chip" hebben verscheidene moderne (prosumer) toestellen een ontspanvertraging van 0,15sec, zoals bijv. de Sony H1 en H2. Schiet mij niet af als ik mij vergis, DSLR voorstanders, maar ik meen dat verschillende "snelle DSLR's" daar niet aan kunnen tippen.
                  De Sony's kosten ongeveer 450 euro en bieden een uitstekende fotokwaliteit, gecombineerd met een lange zoom. Zijn wel een ietsje groter dan de S3 van Canon. Is de G6 nog verkrijgbaar?

Comment

Working...
                  X