Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foute belichting op 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foute belichting op 300D

Ik weet niet echt hoe het komt, maar de belichtingscompensatie werkt niet 100% meer met mijn Canon 300D, maar ik wil zeker weten of het aan de camera of de lens ligt. Als ik de kitlens erop zet zijn mijn foto's correct belicht, en werkt ook de blichtingscompensatie naar behoren. Neutraal geen overbelichting en de compensatie werkt.

Nu heb ik onlangs een 2dehands Sigma 28-200 gekocht. Als ik deze lens erop zet, zijn mijn foto's wat overbelicht. Pas als ik 1 stop onderbelicht, toont mij histogram geen overbelichting...

Kan dat aan de lens liggen?

Enige voorstellen? Als ik meer informatie moet geven of iets proberen, shoot

bed!ankt
    Last edited by pieternlt; 16 juli 2006, 20:04.
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Re: Foute belichting op 300D

zet je camera eens op manueel?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik heb enkele foto's genomen in de manuele stand. Hetzelfde voorwerp, met dezelfde instellingen met 2 verschillende lenzen... Nu lijkt het erop dat de foto's die met de sigma genomen zijn, iets meer belicht zijn...

Ik denk dus dat het enkel aan de lens ligt... ls er iemand weet hoe dit komt?

Moet ik bij de aankoop van lenzen dan op iets letten, want het kan zijn dat ik een tamron 28-300 koop...

greetz,
      Pieter
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

kun je beide foto's eens posten,
        met de volledige exif erbij?
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

Ik ben redelijk nieuw op dit forum... Hoe doe ik dit?
          www.fotopie.be

Comment

zet ze ergens op het web (eigen space, of één van de online albums)
            en plaats hier een link er naartoe, bv.
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

pieternlt, ik ben van kortenberg maar werk in leuven (kapeldreef,heverlee). Als je wil dat ik eens langskom na het werk kan valt dit wel te regelen. Ikzelf heb ook een 300D en op die manier kan je misschien iets uitsluiten.
              Laat maar iets weten.

Dixie
              ooit ... .

Comment

Enorm bedankt voor de hulp! Ik heb lang niet op het forum kunnen kijken omdat ik totaal geen tijd heb gehad... Maar vanaf vandaag heb ik weer tijd! Het probleem is ondertussen opgelost want ik heb een 28-300mm van Tamron gekocht en deze lijkt dit probleem niet te hebben... Deze heeft een groter bereik maar het is handig meegenomen dat deze lens geen last heeft van overbelichting.
                De keren dat ik de lens gebruik (wat niet veel meer zal zijn) zal ik wel een stop onderbelichten.

Greetz
                www.fotopie.be

Comment

Een lens geeft geen overbelichting daar ben je als fotograaf verantwoordelijk voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa
                    Een lens geeft geen overbelichting daar ben je als fotograaf verantwoordelijk voor.
                    Ik heb ondertussen hetzelfde probleem met diezelfde lens (want ik heb ze overgekocht)...

Zojuist heb ik bij wijze van voorbeeld met 2 lenzen een zo identiek mogenlijke foto proberen te maken:

Kitlens 18-55:

Model,Canon EOS 350D DIGITAL
                    Exposure Time,1/125 Sec
                    F Number,F8,0
                    Exposure Program,Normal program
                    Exposure Bias Value,0
                    Shutter Speed Value,1/125
                    ISO Speed Rating,100
                    Metering Mode,Pattern
                    Lens Focal Length,55mm
                    White Balance,Manual white balance
                    DateTime Original,2006:07:28 09:11:32

Sigma 28-200:

Model,Canon EOS 350D DIGITAL
                    Exposure Time,1/160 Sec
                    F Number,F7,1
                    Exposure Program,Normal program
                    Exposure Bias Value,0
                    Shutter Speed Value,1/160
                    ISO Speed Rating,100
                    Metering Mode,Pattern
                    Lens Focal Length,62mm
                    White Balance,Manual white balance
                    DateTime Original,2006:07:28 09:10:40

Nu was het is het redelijk bewolkt maar met iets ofwat zon is de overbelichting enorm zelfs met -2 lichtcompensatie...

Ligt dit dan aan de "fotograaf"
                    Enzo ja, wat kan er dan gedaan worden om dit probleem op te lossen of te voorkomen?

Voor de rest is die lens vrij goed toch zeker voor de prijs dat ik er maar aan gegeven heb

Groeten,

David
                    Last edited by RedArno; 28 juli 2006, 08:33.
                    [Canon 350D] [EF-S 18-55|Kit] [Sigma 28-200mm ASP IF]

Comment

Als dat zo is bij elke foto, dan denk ik toch dat er een probleem is met het diafragma.Waarschijnlijk komt de werkelijke waarde niet overeen met de opgegeven waarde. Als de camera bijvoorbeeld doorgeeft dat de lens op f11 zou moeten staan, dan zal het diafragma in de lens zelf op f8 staan. Er zal ergens iets niet juist in elkaar zitten binnen in de lens.

Is die al ouder dan 2 jaar? Als dat niet zo is, stuur ze dan zo snel mogelijk terug voor reparatie.

Je kan wel heel kleine verschillen in belichting krijgen tussen verschillende lenzen, maar dan zal nooit 1 stop verschil mogen zijn.

Maak eens wat testfoto's met de camera in de AV-stand, waarbij je verschillende diafragma-openingen selecteert op beide lenzen (f5,6 ; f8 ; f11 ; f16). Je zal dan waarschijnlijk wel de camera op statief moeten zetten om geen bewogen foto's te krijgen bij de kleinste diafragma-openingen, maar de belichting zou normaalgezien bij elke foto hetzelfde moeten zijn (als je teveel licht hebt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat bij volledige diafragma-opening de foto overbelicht raakt omdat je camera geen sluitertijd aankan die kort genoeg is).
                      Last edited by Black B@ndit; 28 juli 2006, 09:01.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Ik heb het probleem gevonden... Ze is idd stuk, het diafragma gaat gewoon niet meer dicht...

Ik heb dit gevonden door het diafragma helemaal dicht te schroeven in M-stand en dan te kijken in de lens terwijl er een fotogenomen worden. Bij mijn kitlens zie ik duidelijk een bijna gesloten diafragma en met die sigma zie ik geen verschil ...

Ook het wanneer ik de zelfde foto in AV stand neem (zoals Black B@ndit zei)met telkens een hogere diafragma-waarde zie je duidelijk dat er overbelichting optreed( bij f20 zelfs helemaal wit)

Garantie heb ik niet daar het een occasie is ... Dit is dan ook de eerste en de laatste occasie die ik koop, had het kunnen weten goedkoop is meestal duurkoop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RedArno
                          Ik heb ondertussen hetzelfde probleem met diezelfde lens (want ik heb ze overgekocht)...

en

Garantie heb ik niet daar het een occasie is ... Dit is dan ook de eerste en de laatste occasie die ik koop, had het kunnen weten goedkoop is meestal duurkoop
                          jij hebt een lens overgekocht waarvan je wist dat er iets niet scheelde en daarna klaag je dat ze kapot is?!?

als je het garantie bonnetje hebt kan je ze nog steeds proberen binnen te doen.
                          of neem terug contact op met de eerste eigenaar.
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                            jij hebt een lens overgekocht waarvan je wist dat er iets niet scheelde en daarna klaag je dat ze kapot is?!?

als je het garantie bonnetje hebt kan je ze nog steeds proberen binnen te doen.
                            of neem terug contact op met de eerste eigenaar.
                            Ik wist dat ze bij fel zonlicht ietwat overbelichte en dat dat met 1 stop onderblichting weg te foefelen zou zijn maar ik wist niet(en de verkoper ook niet denk ik) dat het diafragma helemaal niets meer deed...

Comment

Na een tijdje komt er slijtage op het lamellen mechanisme.
                              Meestal worden ze daardoor te traag bij het sluiten en worden je foto's overbelicht.
                              In de exif vind je niets terug.
                              Het is een mechanische storing.

Heb hier een oude 28-80 liggen die alleen nog resultaat geeft met EV -5.0.
                              Misschien wel 15.000 foto's mee genomen maar perfect voor 'highkey'.
                              Iemand kopen ? Krasvrij .. 25 euro.
                              The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Working...
                              X