Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf dia-kopieer aanzet voor Nikon CP880

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Tjonge jonge Willem, wat je hierbij allemaal opgeeft is idd een optie !!!
    'k Zal 'ns zien of ik ook zoiets in elkaar kan flansen

Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    Canon Stuff

Comment

Hier een tip voor degenen die zelf aan het knutselen willen slaan: probeer eens het objectief van een DIAPROJECTOR als macro-voorzetlens voor je digicam te gebruiken! Ja, echt waar, ik heb ontdekt dat zo'n ding goede dienst doet voor het digitalizeren van dia's of negatieven.

Mijn eigen digcamera (een Olympus) heeft, met een minimale 'scherpstelafstand' van 20cm, een alles behalve spectaculaire macro. Met die diaprojectorlens ervoor echter, kan ik een dia of kleinbeeldnegatief pal voor de lens plaatsen en daarmee volledig beeldvullend vastleggen. En de scherpte vind ik zelf prima in orde. Ik heb geen ervaring met echte filmscanners, maar m.i. doet de combinatie van digcamera + diaprojectorlens zeker niet onder voor bijv. mijn flatbedscanner (HP 5370) met diahulpstuk.

OK, je moet wel een beetje knutselen, want die rare draad van een projectorlens pas natuurlijk op geen enkele camera of lensadapter (ik heb er zelf een soort van voorzetstuk voor gemaakt, lang niet zo mooi als die van Willem, maar het werkt). Maar het leuke is dat het 'kicks voor nix' zijn: uitproberen kost immers geen duppie. Een projector zullen voormalige dia-fans immers waarschijnlijk nog wel ergens hebben staan.

Comment

Originally posted by MennoB
        Hier een tip voor degenen die zelf aan het knutselen willen slaan: probeer eens het objectief van een DIAPROJECTOR als macro-voorzetlens voor je digicam te gebruiken! Ja, echt waar, ik heb ontdekt dat zo'n ding goede dienst doet voor het digitalizeren van dia's of negatieven.

Mijn eigen digcamera (een Olympus) heeft, met een minimale 'scherpstelafstand' van 20cm, een alles behalve spectaculaire macro. Met die diaprojectorlens ervoor echter, kan ik een dia of kleinbeeldnegatief pal voor de lens plaatsen en daarmee volledig beeldvullend vastleggen. En de scherpte vind ik zelf prima in orde. Ik heb geen ervaring met echte filmscanners, maar m.i. doet de combinatie van digcamera + diaprojectorlens zeker niet onder voor bijv. mijn flatbedscanner (HP 5370) met diahulpstuk.

OK, je moet wel een beetje knutselen, want die rare draad van een projectorlens pas natuurlijk op geen enkele camera of lensadapter (ik heb er zelf een soort van voorzetstuk voor gemaakt, lang niet zo mooi als die van Willem, maar het werkt). Maar het leuke is dat het 'kicks voor nix' zijn: uitproberen kost immers geen duppie. Een projector zullen voormalige dia-fans immers waarschijnlijk nog wel ergens hebben staan.

Hei, leuke bevinding
        Kun je 'ns tonen wat je gemaakt hebt??? Heb zelf nog wel een dia-projector, dus ik zou daarmee wel wat kunnen knutselen ... Maar, kun je je constructie 'ns in beeld zetten hier? Dan kan ik misschien ook begrijpen wat ik nog meer behalve de diaprojectorlens nodig zou hebben, om de constructie op één of andere manier correct op de G2 te zetten
        Sam greetzzzzzzz U
        Canon Stuff

Comment

Kun je 'ns tonen wat je gemaakt hebt???
          Sh*it, daar was ik al bang voor. Nou, okee dan....

MAAR WE GAAN NIET LACHEN HE!

Ja ja ik weet, vergeleken met Willem's kunststukje is dit kleuterklaswerk, maar het werkt prima. Overigens, ik kon 'm niet fotograferen met 'aangesloten' digicam, want ik heb maar 1 zo'n ding...

Omdat de grove plastic draad van de projectorlens nooit op m'n camera valt pas te maken heb ik er simpelweg van een paar stukjes hout een soort houder voor gemaakt, met een ronde uitsparing op de goeie hoogte, waarin die lens past. Vooraan een simpel afschroefbaar dingetje (pal voor de lens) om de dia in te kunnen schuiven. Voor negatieven heb ik daar weer een ander dingetje voor.

Als lichtbron gebruik ik meestal de lichtbak van m'n HP5370 flatbed, maar met gewoon daglicht gaat het ook, zo niet beter. Mijn geluk is dat de (uitgeschoven) lens van mijn digicam tamelijk precies in de achterzijde van de (Rollei) diaprojectorlens past. Voor de zekerheid heb ik nog een stukje zwart fotopapier toegepast dat over de gehele cameralens schuift. Dit om de aansluiting voor eventueel vals licht te behoeden. In de uitsparing van het stukje triplex (rechts op foto2) past precies mijn camera. Zoals je ziet kan ik 'm eventueel nog echt goed vastzetten d.m.v. de statiefaansluiting.

Camera op macro & flits uit, voor de rest alles op auto (ook de focus en white balance) en gaan met die banaan. De kwaliteit vind ik prima, niet alleen op het scherm, maar ook de afdrukken. Okee, het zal niet zo goed zijn als een echte filmscanner. Maar in 1/400e van een seconde een dia Jpeggen vind ik toch een stuk aangenamer dan de vaak meerdere minuten per dia die een echte filmscanner nodig heeft.

Comment

Niks lachen Menno,

Eenvoud is het ware! Het resultaat geldt en niet de middelen. Proficiat met jouw oplossing.

Groetjes,
            Willem
            Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
            http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Hey MennoB, ... mij zie je niet lachen hoor, of toch wel: van vreugde!
              Knappe bedenking ... Ook dit vind ik het proberen waard
              Thanx for the tip!

Sam greetzzzzzzz U
              Canon Stuff

Comment

Willem,

Een vraagje:
                Gebruikt U de adapter van CKC

of heeft u alles zelf gemaakt?

Ik zou het namelijk niet zelf kunnen maken. Ik ben niet zo handig.
                Ik zou dus de adapter moeten kopen.

Gelukkig is er voor een G2 ook een adapter te koop waarop van alles en nog wat past..

Groetjes
                André Barnier
                SONY DSC RX10IV 24-600mm
                http://www.pbase.com/abarnier

Comment

Hallo Adre,

Kijk goed naar de detailfoto's van het kopieerapparaat. Op de eerste foto met de tekst zie links onderin de tekst 'CKC-adapter' met een lijntje naar de adapter zelf. De pijl met de tekst 'verloopring 37mm > 55mm' is het eerste onderdeel NA de CKC-adapter en hoort dus niet bij de adapter. Kijk ook nog even op de CKC-site en het zal je duidelijk zijn hoe de adapter er precies uit ziet.

Groetjes,
                  Willem
                  http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Hallo Adre,
                    Kijk goed naar de detailfoto's van het kopieerapparaat. Op de eerste foto met de tekst zie links onderin de tekst 'CKC-adapter' met een lijntje naar de adapter zelf. De pijl met de tekst 'verloopring 37mm > 55mm' is het eerste onderdeel NA de CKC-adapter en hoort dus niet bij de adapter. Kijk ook nog even op de CKC-site en het zal je duidelijk zijn hoe de adapter er precies uit ziet.
                    Groetjes,
                    Willem
                    Willem,

Het is van Uw tekening dat ik op de naam CKC kwam. Daarvoor mijn dank.
                    Maar het zou toch kunnen zijn dat U zelf een adapter had gemaakt.

Ik bedoelde alles goed hoor.
                    Tijdens het typen dacht ik al "Als ik maar goed begrepen word"

Dus U heeft alleen de adapter van CKC en de rest zelf gefabriceerd.
                    Petje af hoor

En dat bedoelde ik nou met ik ben niet z handig.

Groetjes uit een kletsnat Purmerend.
                    André Barnier
                    SONY DSC RX10IV 24-600mm
                    http://www.pbase.com/abarnier

Comment

Hallo André,

Aan deze zijde is er geen twijfel over je goede bedoelingen, wel twijfel over mijn duidelijkheid. Mijn handigheid in deze was nogal beperkt hoor. Alleen de buis of tubus van het kopieerapparaat heb ik handmatig ingekort om met de S40 een beeldvullende kopie van een dia te kunnen maken. Ik heb de illustratie van de samenstelling wat aangepast zodat een en ander wat duidelijker zal zijn.

Toen ik het kopieerapparaat kocht had ik alle accessoires al, behalve de verloopring van 55mm naar 52mm. Hama heeft die gelukkig in zijn standaardpakket en kost ~ 9 Euro. De totale kosten van het kopieerapparaat bedroegen voor mij 34 Euro!

Ik krijg nog al wat e-mail vragen over hoe ik te werk ga met het apparaat dus hier een kleine beschrijving:

Het kopieren doe ik in de 'P'-stand met maximum inzoom. Het diafragma is dan f4,9, bij 21mm brandpuntafstand is dat de maximale opening.

Overdag neem ik als belichtingbron mijn raam naar buiten en 's-avonds een gloeilamp die op een wit vel papier schijnt. Na een aantal experimenten laat ik de witbalans op auto staan dat geeft de beste resultaten.

De belichtingstijd staat dus op automaat en dat resulteert veelal in een waarde tussen 1 seconde tot 1/20s. De S40 geeft mijn de mogelijkheid om verschillende belichtingsmethoden en plaatsen van de dia te kiezen. Vooral met opnamen tijdens nachtduiken ontstonden dia's die erg veel contrast hebben. De beste resultaten, de kleinste hoeveelheid nabewerken, ontstaan als ik de belichting richt op de helderste plaatsen in de dia. Ik fotograreer gewoon uit de hand omdat trilling nu door de hele samenstelling gaat en derhalve geen effect hebben.

Het formaat RAW heeft nog altijd mijn voorkeur. Nabewerken doe ik in 16 bits TIFF-formaat in Photoshop. Met behulp van de functies in 'Image - Adjustments - Levels en - Curves' breng ik de juiste helderheden en contrasten aan.

De resultaten kun je zien op mijn site en in het bijzonder hier http://www.xs4all.nl/~wvdburgh/slides.htm .

Groetjes,
                      Willem

Comment

Working...
                      X