Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel voor fotograferen van huizen binnen en buiten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fototoestel voor fotograferen van huizen binnen en buiten

Hallo,
    ons fototoestel is aan vervanging toe.
    Kan iemand mij op weg helpen? Wij hebben een professioneel digitaal fototoestel (eventueel met extra lens) nodig om huizen van buitenuit en aan de binnenkant te fotograferen. Er worden wekelijks tientallen foto's mee genomen. Een compact toestel zou handig zijn, omdat mijn collega tamelijk veel mee 'sleurt'
    'breedhoek' is voor haar ook wel belangrijk.
    Qua prijskaartje dacht ik aan max 1000 euro.
    thanks

Re: Fototoestel voor fotograferen van huizen binnen en buiten

Ik ben zeer tevreden over mijn Nikon D50 (valt het op? ). Het is een redelijk "professioneel" toestel, maar het blijft een instapmodel. Voor 700 à 800 euro heb je er één met een kitlens en een 70-200 objectief. Met de kitlens heb je een 18 mm groothoek. Of wat je misschien beter kan doen is de D50 kopen zonder kitlens en koop er een 18-200 objectief bij. Dan moet je niet te veel wisselen van lens.

Echter "compact" is het niet. De Canon eos 350D is redelijk compact, maar nog steeds niet om in je broekzak te steken ofzo ... Het hangt er maar vanaf wat je als "professioneel" beschouwt. Als ik "professioneel" hoor, dan denk ik direct aan een digitale spiegelreflex. Als ik "compact" hoor, dan denk ik aan mijn fuji finepix A345 (169 euro) (die ook mooie foto's kan trekken hoor). Daartussen heb je nog de prosumers zoals mijn Canon Powershot S2. Ook veel manuele mogelijkheden, goede kwaliteit en een ongelofelijke zoom. Kost dan weer 350 euro en is ook kleiner dan de Nikon, maar nog steeds niet om zomaar in je broekzak te steken.

Misschien dat je eens kan zeggen welke je zoal in gedachten hebt zodat men hier specifiekere raad kan geven? Ikzelf ben alleen goed in raad over de hierboven genoemde toestellen. lol
    http://www.dennisclaes.be

Comment

Op basis van het aantal te nemen foto's per week kunnen wij geen advies geven.

Ik zou een Canon EOS 5D aanraden met een Canon TS-E 24mm f/3,5L Tilt-Shift lens voor perspectiefcorrectie. Enig nadeel: uw budget wordt viervoudig overschreden. Dit toestel garandeert m.i. wel de beste resultaten op vlak van vervorming, beeldkwaliteit, duurzaamheid, enz.

Zoniet kan ik u de raad geven om de testberichten op www.dpreview.com te lezen. Meestal wordt daar op de conclusiepagina vermeld wat de optische prestaties van de lens zijn (vervorming enz.).
      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
      Uit: Apocrief

Comment

En als je toch compact wil blijven, kijk dan eens bij Olympus naar de Ultra wide zoomtoestellen, of een Kodak uit de V serie met dubbele lens(ultracompact).

Alles hangt natuurlijk af van de gewenste kwaliteit. Wat gebeurt er verder met de foto's? Is er iemand die ze verder wil en kan photoshoppen of worden ze zo direct op een website van een makelaar gezet?

Comment

Een compact met zoveel mogelijk breedhoek zal het handigst zijn. Dan kan ook iedereen ermee overweg zonder dat er een opleiding fotografie moet gegeven worden.

In dit geval zou ik zeker geen digitale reflex aanraden, die heb je helemaal niet nodig.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Wat ga je met de resultaten doen? Als het om een makelaarskantoortje gaat dat een camera zoekt voor beelden op verkoopflyertjes enzo heb je echt geen dikke spiegelreflex nodig, maar volstaat een eenvoudiger modelletje ook wel.

Comment

Als je spreekt van een 'proffesioneel' toestel dan denk ik eerder aan een Mamiya ZD maar dan zal je wel behoorlijk wat centen op tafel moeten leggen.

Groeten
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Allee mannen, der heeft hier amper iemand een goede tip gegeven
                er staat duidelijk budget 1000Euro, dus dan zou ik voor een Nikon D70 gaan met een Tokina 12-24, de body koop je gewoon tweedehands, de lens eventueel nieuw (want weinigen verkopen ze)... Met 1000euro heb je nog overschot dan, en toch goed materiaal in handen... Je moet gewoon eens duidelijk maken wat 'professioneel' is, want sommigen verstaand daar materiaal onder van 10.000 euro ipv 1.000 euro

succes
                Nikon

Comment

Oja, ik verwacht al commentaar op die Tokina ivm vervorming enzo hoor , maar een beetje Photoshoppen houdt een mens wel jong hoor !

hopelijk heb je hier iets aan,
                  misschien eens deze combinatie proberen door ze te lenen bij iemand?
                  Nikon

Comment

Nikon heeft enkele compacts (prosumers) gemaakt die vanaf 28mm beginnen (omgerekend naar kleinbeeld, de Coolpix 8400 begint zelfs vanaf 24mm), daarmee kan je al een heel eind verder. Maar de nieuwere modellen hebben blijkbaar niet meer zo'n grote breedhoek, want daar is 35mm zowat het breedste wat je kan vinden.

Er is blijkbaar niet zoveel interesse in dat soort toestellen, maar voor jou zou dat toch de beste oplossing zijn.

Een DSLR met een breedhoeklens is veel moeilijker te hanteren voor iemand die er niet veel van kent, en bovendien zal dan het budget ook groter moeten zijn.

Edit, ik heb even wat opgezocht, en er bestaan nog wel een paar camera's met voldoende breedhoek:

-Canon S80 28-100mm (iets ouder model)
                    -Kodak P880 24-140mm
                    -Fujifilm Finepix S9000Z 28-300mm
                    -Ricoh Caplio 500G 28-85mm (nieuw, shock & Water Resist, kan soms ook een voordeel zijn als het regent ).
                    -Leica C-LUX 1 28-102mm (nieuw, compact model)
                    -Panasonic Lumix DMC-FX01 28-102mm (nieuw, en zowat hetzelfde als de Leica)
                    Last edited by Black B@ndit; 19 juni 2006, 22:18.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Hallo,
                      heel erg bedankt voor de reacties !
                      Nog wat extra info: van fotobewerking kennen wij eigenlijk niet zoveel. Dus grote wijzigingen worden aan de foto's niet gedaan.
                      Ze worden gebruikt om een presentatiedossiertje, affiche etc te maken in Word + ze worden op onze site gezet.
                      Indien nog tips, be welcome!

Petra

Comment

Mss beter nieuwe vraag stellen in fotobewerking
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P_P_
                          Ze worden gebruikt om een presentatiedossiertje, affiche etc te maken in Word + ze worden op onze site gezet.
                          Dat vermoedde ik al . Black B@ndit geeft al een aardig lijstje, maar doe zelf wat onderzoek zou ik zeggen. Je wilt in ieder geval een objectief met een kort brandpuntsafstand (24mm kleinbeeldequivalent is oke) en ik zou gaan voor een ding waar je ook nog een externe flitser op kunt zetten. Dan blijven er zo maar twee suggesties over: de Sony R1 en de Kodak P880. Waarbij ik denk ik een lichte voorkeur zou hebben voor de Sony.

Comment

De P880 is wel een goed toestel hoor! En Kodak is zeer gebruiksvriendelijk met heel duidelijke menu's die toch de mogelijkheid bieden om zelf veel in te stellen als je je wat verdiept.

En dus altijd weer hetzelfde advies: ga ze eens proberen, of lees de reviews na op www.dpreview.com

Groeten,

Comment

Waarom niet zoiets als de Olympus C-7070 Wide Zoom.

Licht, compact, makkelijk in gebruik, 27-110 mm lens en je kan er tevens een externe flash op zetten.

't is maar een ideetje
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                              X