Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij avondfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp bij avondfoto's

Hallo iedereen,

Ik ben niet alleen nieuw hier op deze site, maar ook in het wereldje van de fotografie met spiegelreflextoestellen. Ik heb mij onlangs een Nikon D50 toestel gekocht. Over het algemeen lukt het me goed om mooie foto's te krijgen. Alleen op 1 vlak heb ik problemen, en ik had gehoopt dat iemand me hier eens goed en simpel op weg kon helpen.

Ik zou graag foto's nemen met mijn toestel bij valavond en bij nacht, van dingen waarbij verlichting aanwezig is. Ik wil hierbij volledig de sfeer behouden, en de foto zo getrouw mogelijk hebben. Daarom dus liefst zonder flits. Maar het lukt me totaal niet om dit te doen zonder flits, want dan zijn mijn foto's altijd pikzwart. Kan iemand me (als het eventueel kan stap voor stap, want ik ben nog altijd een hele beginner) eens duidelijk uitleggen hoe ik toch wat betere foto's kan nemen? Tenzij dit niet mogelijk zou zijn met de lens die ik heb (de standaard 18-55 lens die er bij zat).
    Alvast bedankt.

Groeten, Bjorn

Re: hulp bij avondfoto's

Een statief, mijn beste Rebirth, een statief.

Ik ben indertijd mijn avond- en nachtfoto's begonnen met een compactje, maar wat ik altijd bij had is een statief.

Voorlopig kan je je eventueel nog uit de nood helpen door steun te zoeken op bankjes, balustrades, vuilnisbakken... maar als je je echt wil toeleggen op de meer serieuze avondfotografie, is een goed statief onontbeerlijk. En dan natuurlijk lekker lange sluitertijden, van enkele tot 30 seconden en meer.

seppuku.
    Last edited by seppuku; 14 juni 2006, 09:53. Reden: typo

Comment

of als je nog niet over een statief beschikt kan je je iso waarde verhogen (wel rekening houden met korrel)

werd genomen uit de vrije hand, Die avond heb ik mij flink laten gaan en een 200 tal foto's genomen (ook omdat ik onvoldoende ervaring heb en zo mijn d70s wilde leren kennen.)
      Een echte aanrader om zo eens te experimenteren. wat niet goed is wordt gewist -- Leve de digitale fotografie
      Happy to be a MACcie
      Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

ook es proberen met central weighted en spot-meting
        lichtsterke lenzen gebruiken
        ISO verhogen
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Zoals reeds vermeld is een statief onmisbaar voor dit soort fotografie, en je gaat ook van je automatisch modus moeten afstappen en gaan werken op manueel of op diafragma voorkeuze (Aperture value) Om de sfeer te behouden is het aangewezen op een vrij kleine opening te werken F8 of zo iets in de buurt, dit geeft een mooi effect met de straatverlichting, net als met een ster filter. Dat je met een zeer trage tijd zit hoef je niks mee in te zitten. Om alle beweging uit te sluiten gebruik een afstandsontspanner of maak gebruik van de zelfontspanner.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Kurrywurry, erg mooie foto.

Iedereen alvast bedankt voor de tips. Dat statief heb ik al. Alleen is het probleem, dat je natuurlijk met lijnen zit, als er iets beweegt voor de lens, als je met lange sluitertijden werkt. Dat valt niet uit te sluiten, veronderstel ik?

Ik ga vanavond nog wat experimenteren aan de hand van jullie tips

Comment

Volgens mij kan je geen bewegende onderwerpen fotograferen bij avondlicht. dan zou je al een heel hoge ISO waarde moeten nemen, waardoor je foto korrelig wordt.

In dat geval zou ik toch leren met je flits om te gaan. Een externe flits zou dan geen luxe zijn, deze kan ook zorgen voor heel natuurlijke resultaten. Met de ingebouwde flits ben je natuurlijk wat beperkt, maar ook daar kan je toch nog het één en ander doen.
              http://www.dennisclaes.be

Comment

Ook maar eens an dit onderwerp gebruik maken voor mijn "probleempje". Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat je bij avondfotografie (bij lange sluitertijden rond de 30 seconden) altijd moet onderbelichten. Maar moet je echt zwaar onderbelichten? Het laatst was ik op valavond bezig met een diafragma van 22 en een sluitertijd van rond de 10 seconden, om zo de mooie lichteffecten van auto's vast te leggen, maar als ik ze naderhand bekijk, zijn de felle lichtbronnen uitgebrand.

Alle tips zijn welkom! (Ook qua meteringmodes e.d.)

Comment

Voor de "gewone" avondfoto's van gebouwen en dergelijke zet je de camera op een stevig statief, zet de iso zo laag mogelijk, het diafragma (diafragma-voorkeuze) op f8 of hoger (een hoger getal = kleinere opening geeft grotere sterren rond kleine lichtpunten).

Gebruik een draadontspanner, afstandsbediening of de ingebouwde timer om af te drukken, zodat de camera zeker niet beweegt.

Probeer eens avondfoto's te maken, als het nog niet volledig donker is, dat geeft meestal veel mooiere foto's.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rebirth
                    Iedereen alvast bedankt voor de tips. Dat statief heb ik al. Alleen is het probleem, dat je natuurlijk met lijnen zit, als er iets beweegt voor de lens, als je met lange sluitertijden werkt. Dat valt niet uit te sluiten, veronderstel ik?
                    Hangt er van af wat je wil. Wil je het bewegend onderwerp scherp in beeld krijgen, of wil je net de beweging vastleggen, of wil je het bewegend onderwerp liever niet in beeld?

In het eerste geval: dan heb je inderdaad een flitser nodig (al dan niet in slow sync)

In het tweede geval: kan zonder of eventueel ook met flitser, maar de meest gepaste sluitertijd vinden, zal hier in beide gevallen van cruciaal belang zijn.

In het derde geval: als het mogelijk is wachten tot het bewegend onderwerp uit beeld is (avondfotografie neemt sowieso al heel wat tijd in beslag, dus dat eventjes wachten, zal het verschil niet maken. Als het "storend element" zelf geen licht geeft of weerkaatst, dan best een zo lang mogelijke sluitertijd gebruiken. Hoe sneller het object dan door het beeld beweegt, hoe minder je er van zal zien op de uiteindelijke foto. Een flitser heb je hiervoor niet nodig.

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diCie
                      Ook maar eens an dit onderwerp gebruik maken voor mijn "probleempje". Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat je bij avondfotografie (bij lange sluitertijden rond de 30 seconden) altijd moet onderbelichten. Maar moet je echt zwaar onderbelichten? Het laatst was ik op valavond bezig met een diafragma van 22 en een sluitertijd van rond de 10 seconden, om zo de mooie lichteffecten van auto's vast te leggen, maar als ik ze naderhand bekijk, zijn de felle lichtbronnen uitgebrand.

Alle tips zijn welkom! (Ook qua meteringmodes e.d.)
                      Lichtjes onderbelichten is inderdaad aangewezen, om die felle lichtbronnen (meestal straatverlichting) die je zo vaak krijgt bij avond/nachtopnamen niet voor al te opvallende uitgebrande plekken te laten zorgen. Te veel onderbelichten is ook niet goed, want dan ga je achteraf te veel moeten terug ophalen, waarmee je weer ruis zal krijgen.

Welke metering-mode je best gebruikt, hangt sterk af van de situatie. Bij mij is dat meestal matrix, maar af en toe is het echt noodzakelijk om over te schakelen naar center-weighted of spot.

seppuku.

Comment

heb in oostende de kusttram getrokken met diafragma volledig dichtgepitst tot f32 en sluitertijd 30sec, iso 200 om ruis te vermijden, natuurlijk met statief...gevolg : mooie foto's waarin de straatverlichting sterretjes vorm, de passerende auto's mooie lichtstrepen en de tram een passerende lichtbak, zal ze posten bij gelegenheid :-)
                        ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
                        http://www.flickr.com/photos/dimidub/

Comment

Matrix? Center-weighted? Spot? NEEN. M-stand... Neem gewoon eens de tijd. Camera op het statief, en experimenteren maar. Mijn ervaring is met dergelijke foto's dat de lichtmeter in je camera er 9 van de 10x compleet naast zit. Je werkt digitaal, dan is het zo makkelijk om te proberen, een paar fototjes meer of minder kost echt niets. Zodra je het eenmaal een beetje door hebt, schiet je de ene na de andere met een juiste belichting. En dat gewoon in die M-stand...

Comment

Ik weet toch weer al enkele dingen bij
                            Er zitten goede tips tussen, bedankt mensen.
                            DimiDub, ik zou héél graag die foto eens zien als het kan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                              Mijn ervaring is met dergelijke foto's dat de lichtmeter in je camera er 9 van de 10x compleet naast zit.
                              Dat ligt dan vermoedelijk aan de lichtmeting van je toestel die het laat afweten. Ik heb daar toch niet zo vaak problemen mee (noch met de G5, noch met de D70).

seppuku.

Comment

Working...
                              X