Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nikon D50

    Hoewel Ken Rockwell wat controversiele ideëen heeft beschrijft hij alle in stellingen van een D50 en waarom hij ze zo instelt.
    Misschien is dat artikel een aardig startpunt:
    http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm

    Hij beschrijft ook vrij aardig wat white balance is en het verschil in effect op foto's:
    http://www.kenrockwell.com/tech/whitebalance.htm

    Comment


    • #32
      Re: Nikon D50

      Beste mensen,

      Hoewel Ken Rockwell zijn theorieën goed uitlegt en in zekere zin gelijk heeft is het toch nog niet zo eenvoudig als het lijkt! Ik heb verscheidene standen uitgeprobeert met zonlicht en schaduw enz, welke soms een harmonieuze kleur geven en andersom een harde blauwe kleur.

      Ik heb gewerkt met een Sony filmcamera waarbij je telkens de WB moest bijregelen, binnen ofwel buiten en denk dat dit de beste methode zal worden.

      Nadien nog bij afstellen met Photoshop 7.

      Ik dank alle helpers in de nood voor de goede raad.

      Spain.

      Comment


      • #33
        Re: Nikon D50

        Oeps,

        Verkeerde draad
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #34
          Re: Nikon D50

          Nu ben ik ook in de mark voor een nieuw fototoestel. En wat blijkt, de D50 is achterhaald kwa techniek. De sony dcs r1 zou al veel betere technieken gebruiken. En hij heeft dezelfde sensor (ccd)als de nikon d200. En de lens bij de sony zou beter zijn dan de basislens die je bij de d50/70 krijgt.

          Nu is mijn redenering, wanneer komt de d60/80/90 ?

          Comment


          • #35
            Re: Nikon D50

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
            Nu ben ik ook in de mark voor een nieuw fototoestel. En wat blijkt, de D50 is achterhaald kwa techniek. De sony dcs r1 zou al veel betere technieken gebruiken. En hij heeft dezelfde sensor (ccd)als de nikon d200. En de lens bij de sony zou beter zijn dan de basislens die je bij de d50/70 krijgt.

            Nu is mijn redenering, wanneer komt de d60/80/90 ?
            Ik raad je aan NIETS te kopen, maar gewoon te blijven wachten tot er een betere camera op de markt komt. Dat wachten kun je jaren volhouden, want als die betere camera op de markt is, ga je vast wachten tot de prijs iets gezakt is en dan kun je weer gaan wachten tot er een betere camera komt en dan kun je weer gaan wachten tot...

            Je kunt nu een goede D50 kopen of een goede D70s of een goede D200 of en goede D2X(s). Verder moet je gewoon gaan fotograferen en niet zoveel wachten.

            Overigens is het redelijk onzinnig om een Sony met een Nikon te vergelijken. En dan gaat het er niet eens om dat beide camera's die je noemt van een totaal onvergelijkbaar type zijn. Je kiest een merk en vooral een bepaald type binnen dat merk en daar zul je het mee moeten doen tot je je oude troep weer gaat verkopen. 10 tegen 1 dat je op dat moment weer voor hetzelfde merk zult gaan kiezen (daarom zijn de instapmodellen zo lekker goedkoop).

            Groeten, Miriam

            PS. Daar komt nog bij dat het redelijk prematuur is om nu al te beweren dat de D50 gebruik maakt van een verouderde techniek. Beter en nieuwer is vrijwel altijd mogelijk, maar dan wel tegen heel wat meer centjes.

            Comment


            • #36
              Re: Nikon D50

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
              Nu ben ik ook in de mark voor een nieuw fototoestel. En wat blijkt, de D50 is achterhaald kwa techniek. De sony dcs r1 zou al veel betere technieken gebruiken. En hij heeft dezelfde sensor (ccd)als de nikon d200. En de lens bij de sony zou beter zijn dan de basislens die je bij de d50/70 krijgt.

              Nu is mijn redenering, wanneer komt de d60/80/90 ?
              Sorry maar je bent appelen met peren aan het vergelijken. De Sony zal ongetwijfeld een heel degelijke lens hebben (de lens alleen al is heel veel waard), maar Sony kan ook moeilijk anders dan er een goede lens bij te leveren. Je kan ze immers niet verwisselen. Bij de D50, D70 of whatever krijgen de gebruikers de keuze. Niemand is verplicht om de kitlens aan te schaffen. Maar voor veel beginners is die lens meer dan voldoende.

              Tiens, de Sony heeft toch een CMOS sensor dacht ik? Dus een heel andr systeem als bij de Nikon D200. Er is trouwens ook een verschil in grootte tussen de sensoren (die van de Nikon is nog ietsje groter).

              De sony is ongetwijfeld een zeer degelijk toestel. Maar niet te vergelijken met de echte reflexen.


              groeten

              Comment


              • #37
                Re: Nikon D50

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
                Nu ben ik ook in de mark voor een nieuw fototoestel. En wat blijkt, de D50 is achterhaald kwa techniek. De sony dcs r1 zou al veel betere technieken gebruiken. En hij heeft dezelfde sensor (ccd)als de nikon d200. En de lens bij de sony zou beter zijn dan de basislens die je bij de d50/70 krijgt.

                Nu is mijn redenering, wanneer komt de d60/80/90 ?
                Het is niet omdat de D200 een Sony sensor heeft van 10MP dat dat dezelfde is als de die van de R1.
                Sensor R1:21.5 x 14.4mm (APS-class) color CMOS sensor,10,784,000 pixels Gross.
                Sensor D200:RGB CCD, 23.6 x 15.8 mm; total pixels: 10.92 million.

                De Nikon sensor is ontworden door Nikon en door Sony geproduceerd volgens het ontwerp van Nikon.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #38
                  Re: Nikon D50

                  Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Ik raad je aan NIETS te kopen, maar gewoon te blijven wachten tot er een betere camera op de markt komt. Dat wachten kun je jaren volhouden, want als die betere camera op de markt is, ga je vast wachten tot de prijs iets gezakt is en dan kun je weer gaan wachten tot er een betere camera komt en dan kun je weer gaan wachten tot...

                  Je kunt nu een goede D50 kopen of een goede D70s of een goede D200 of en goede D2X(s). Verder moet je gewoon gaan fotograferen en niet zoveel wachten.

                  Overigens is het redelijk onzinnig om een Sony met een Nikon te vergelijken. En dan gaat het er niet eens om dat beide camera's die je noemt van een totaal onvergelijkbaar type zijn. Je kiest een merk en vooral een bepaald type binnen dat merk en daar zul je het mee moeten doen tot je je oude troep weer gaat verkopen. 10 tegen 1 dat je op dat moment weer voor hetzelfde merk zult gaan kiezen (daarom zijn de instapmodellen zo lekker goedkoop).

                  Groeten, Miriam

                  PS. Daar komt nog bij dat het redelijk prematuur is om nu al te beweren dat de D50 gebruik maakt van een verouderde techniek. Beter en nieuwer is vrijwel altijd mogelijk, maar dan wel tegen heel wat meer centjes.
                  Nu ik trap op jullie tenen, zie ik. Ik heb dit aan een fotograaf gevraagd. Toestel moet dienen voor vakantiefotografie. Ik hou niet van lenzen wisselen. Ik dacht zelf aan een d50 met 18-70 lens. Dit was voor mij voldoende en ook het budget. Hij stelde voor om de sony te kopen. Omdat de d50 vrij goedkoop gemaakt is, met een verouderd systeem. Om een goede nikon te kopen moest ik de d200 kopen...Neem het niet zo persoonlijk op !!! Ik ben geen afwachtend type, ik koopt iets als het me aanstaat en nodig heb.
                  Last edited by Dirk007; 11 juni 2006, 20:45.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nikon D50

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Het is niet omdat de D200 een Sony sensor heeft van 10MP dat dat dezelfde is als de die van de R1.
                    Sensor R1:21.5 x 14.4mm (APS-class) color CMOS sensor,10,784,000 pixels Gross.
                    Sensor D200:RGB CCD, 23.6 x 15.8 mm; total pixels: 10.92 million.

                    De Nikon sensor is ontworden door Nikon en door Sony geproduceerd volgens het ontwerp van Nikon.

                    Hubert
                    Het zouw dezelfde zijn; je kunt natuurlijk gelijk hebben.
                    Last edited by Dirk007; 11 juni 2006, 20:42.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nikon D50

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
                      Het zouw dezelfde zijn; bewijs me het tegendeel. (ik zal ook zoeken)
                      Ik denk toch dat Hubert het tegendeel reeds bewezen heeft door alle specificaties te vermelden:
                      Sensor R1:21.5 x 14.4mm (APS-class) color CMOS sensor,10,784,000 pixels Gross.
                      Sensor D200:RGB CCD, 23.6 x 15.8 mm; total pixels: 10.92 million.
                      Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nikon D50

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                        Ik denk toch dat Hubert het tegendeel reeds bewezen heeft door alle specificaties te vermelden:
                        Gr's, Wim
                        Net aangepast ;-) Te vlug gelezen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nikon D50

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
                          Nu ik trap op jullie tenen, zie ik. Ik heb dit aan een fotograaf gevraagd.
                          Nee, je trapt me niet op mijn tenen, maar ik vind het altijd zo jammer als iemand door een zogenaamde deskundige een kletsverhaal op de mouw krijgt gespeld. En dat heeft jouw fotograaf beslist gedaan.

                          Groeten, Miriam

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nikon D50

                            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                            Nee, je trapt me niet op mijn tenen, maar ik vind het altijd zo jammer als iemand door een zogenaamde deskundige een kletsverhaal op de mouw krijgt gespeld. En dat heeft jouw fotograaf beslist gedaan.

                            Groeten, Miriam

                            volgens mij is dat een fotograaf die nog analoog werkt
                            en blijkbaar niet echt veel van de techische zaken van de digitale toestelen afkent
                            dit is mijn idee ervan
                            en inderdaad ik treedt Mirian bij, uwe "deskundige fotograaf" heeft je een serieus ghost verhaal op de mouw gespeld

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nikon D50

                              citaat uit zijn mail:

                              Ik ben geneigd je een DSC-R1 van Sony aan te raden met geintegreerd Zeiss objectief van 24/120mm (equivalent 35mm)

                              # Grote CMOS met 10,3 effectieve mexapixels # 24-120 mm Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T* ®-lens # Hoogwaardige MTF
                              # 2,0-inch LCD-scherm om foto's te maken vanuit iedere hoek
                              # Dubbele sleuf voor Memory Stick™ en Compact Flash™ (type I/II),
                              Microdrive


                              Is in veel opzichten een grote stap vooruit versus de cheap gebouwde nikon.Als je nikon wil gaan moet je de D200 kopen, die overigens dezelfde CCD gebruikt als bovenstaande Sony.Laat je niet leiden door het zoombereik van een lens maar wel door de kwaliteit en de maximumopening.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nikon D50

                                Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971
                                volgens mij is dat een fotograaf die nog analoog werkt
                                en blijkbaar niet echt veel van de techische zaken van de digitale toestelen afkent
                                dit is mijn idee ervan
                                en inderdaad ik treedt Mirian bij, uwe "deskundige fotograaf" heeft je een serieus ghost verhaal op de mouw gespeld
                                Waar zie jij de verschillen tussen de sony en de d50 met de 18-70 lens ? (+- zelfde prijs)

                                Mijn visie: - De sony gaat breder en 2.8 bij het begin.
                                - De nikon 6 MP versus 10 MP
                                - De nikon heeft hoger schrijfsnelheid (zeker in raw)
                                - De sony heeft een slechter omzetting naar jpeg. (beter resultaat bij de omzetting op pc)
                                Ik kan hem eerlijk gezegd wel volgen ? Wat zijn jullie argumenten ?
                                Last edited by Dirk007; 11 juni 2006, 23:08.

                                Comment

                                Working...
                                X