Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een DSLR kopen of niet ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een DSLR kopen of niet ?

Hallo iedereen,

mijn eerste digitale camera heb ik ongeveer 4 jaar geleden gekocht. Vandaag ben ik in het bezit van een Olympus C-740 en dit vooral voor de 10x optische zoom.

Ik heb twee jonge kindjes (10 maand en 4 jaar) en dit zijn mijn voornaamste modellen. Aangezien deze vol leven zitten ben ik vaak te laat bij het nemen van de foto's. Meestal zijn ze al lang voorbij gelopen vooraleer mijn camera wil trekken, en dit begint me stilletjes aan op mijn zenuwen te werken. Kan de DSLR dit beter aan ?

Ook heb ik met mijn huidige camera problemen om in slechte lichtomstandigheden, bv bij ons thuis, een mooie foto te nemen. Ik hoop dus ook dat met de aankoop van een DSLR ik dit probleem niet, of toch minder zal hebben.

Als ik mijn budget bekijk en het feit dat de Canon Eos 350D wat klein uitvalt in mijn pollekes, gaat mijn voorkeur naar de Nikon D50.

Een degelijk zoom is voor mij redelijk belangrijk. Is de kitlens (18-55 mm) van de Nikon D50 te vergelijken met de 10x optische zoom van mijn Olympus C-740 ? Of zal ik een extra lens moeten aankopen ?

Alvast bedankt voor jullie mening,
    dd1975
    Last edited by dd1975; 28 mei 2006, 22:37.
    Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Re: Een DSLR kopen of niet ?

dd, dit topic is al verschillende keren besproken geweest. toch kort enkele raadgevingen

- een DLSR heeft een lag van enkele tientallen ms, en is dus erg reactief. er bestaan ondertussen wel enkele digitale compacts die ook redelijk snel reageren, maar de meeste hebben nog steeds een lange lag
    - een DLSR heeft een enorm voordeel in beeldkwaliteit in slechtere lichtomstandigheden
    - die 18-55 is geen 10 x zoom. Koop jezelf een 70-300 mm APO van sigma erbij (215 EUR dacht ik), dat is een behoorlijke telelens (geen topkwaliteit maar goed (topkwaliteit is 4 cijferkes)

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

EDIT: blijkbaar enkele seconden te laat gepost maar kan Sugar enkel maar bijtreden...

De kitlens is maar een 3x optische zoom en je gaat denkelijk wel het tele-bereik van je huidige camera missen. Ideaal is de 18-200 of desnoods de kitlens met de Nikon 55-200 (of Sigma 70-300 Apo Macro) erbij.

Voor binnenopnames zal een D50 een betere kwaliteit bieden dan de Olympus maar er gaat niets boven een flits met diffusor of naar het plafond gericht. Mijn broer heeft een Olympus 7070 met externe flits en daarmee zie je dat ook een compactje met potige flits het goed doet binnenshuis.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Hoi,

De D50 is een degelijke camera maar voor binnenshuis te werken zal je toch iets beters dan de kitlens moeten bezigen. Deze is overigens zeker niet te vergelijken met een 10x zoom. (18-55 is 3x zoom) Doch voor foto's van de opgroeiende kinderen is het bereik wel geschikt. Ik zou eerder investeren in een goede flits voor binnen. Een SB600 is zeer goed. De flits helpt ook voor het scherpstellen dat in donkere omgevingen soms ook voor de D50 lastig is. Wat lenzen betreft kan je misschien eerder een snellere lens kopen f/2,8 of sneller. De Nikon 50mm 1/1,8 zou zeer goed zijn, en niet duur. (maar dat is geen zoom)

Wil je een lens met een breed zoom bereik dan is de 18-200 van nikon wel goed. Is echter niet goedkoop en is ook niet overdreven lichtsterk.

Anderzijds zijn er zeker ook goede prosumer camera's die weinig last hebben van shutter lag. En die toch ook redelijke resultaten leveren binnenshuis. Maar een degelijke flits is dan soms toch nog aangewezen. (vergeet de ingebouwde flits van een toestel. Die is alleen goed voor noodgevallen)

wouter.
        Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Vooral de zoom is een probleem, omdat jouw camera een zoomlens heeft van 38mm - 380mm. Om zo een lens te kopen voor een DSLR, dan ben je ergens tussen de 700 en 6000 euro kwijt (en nee, dat is geen typfout ).

ALS ik nog besluit om een DSLR te kopen, dan zal het een Nikon D50 zijn. Staat hoog aangeprezen voor beginners. Maar waarschijnlijk ga'k geen DSLR kopen omwille van het budget.

Ik ben op het moment nog aan het twijfelen tussen twee camera's die me voor jou ook interessant lijken: een Fuji Finepix s5600 (rond 300 euro) en een Canon Powershot s2 SI (rond 450 euro). De eerste heeft dezelfde zoom als de jouwe en de tweede gaat zelfs nog verder. Ze hebben allebei heel wat mogelijkheden en de tweede nog een paar extra features, plus een uitklapbaar scherm, wat heel handig is voor zelfportretten.
          http://www.dennisclaes.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
            Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Vooral de zoom is een probleem, omdat jouw camera een zoomlens heeft van 38mm - 380mm. Om zo een lens te kopen voor een DSLR, dan ben je ergens tussen de 700 en 6000 euro kwijt (en nee, dat is geen typfout ).
            Dit is gewoon ronduit demagogisch.

De Olympus heeft GEEN 38-380 mm zoom, maar een 6-60 mm lens met een erg grote cropfactor en een FOV van een 38-380 mm lens.

Een D50 met 18-55 mm en 70-300 mm geven dus een groter bereik (een FOV van 27mm-480mm, met een klein gaatje halverwege), kost wat meer maar het verschil in kwaliteit is dag en nacht, wat anderen hier ook mogen beweren.
            En die 6000 EUR, ik weet niet waar je die van haalt. Ik hoop dat je niet refereert naar een supertelelens...maar ik vrees van wel

sugar

L. Wittgenstein "Was sich überhaupt sagen lässt, lässt sich klar sagen; und wovon man nicht reden kann, darüber muss man schweigen."
            Last edited by sugar; 28 mei 2006, 23:11.

Comment

De 200-400mmNikon VR gaat toch al over de 5200€.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                De 200-400mmNikon VR gaat toch al over de 5200€.
                Jaa, inderdaad. En de 100-400 IS van Canon kost er maar 1250, meer zoom en 3 x zo goedkoop, ik snap niet dat mensen nog Nikon kopen

sugar

Comment

Voor wat je vraagt is een DSLR natuurlijk het beste maar recente niet DSLR's zijn daarin een pak beter geworden en kunnen nu ook snel foto's maken.

Als je niet echt de stap naar een DSLR wil maken kijk dan eens naar wat recente camera's de kans is groot dat je er wel een kan vinden die snel genoeg is. Maar een DSLR is wel het beste.

Comment

Mja, ben nog niet zo "in to things" zoals jullie, dus kan ook alleen maar lezen wat ik op andere sites vond. Daar stond dat deze olympus een zoom had die te vergelijken viel met een 38mm - 380mm. Zal dan inderdaad wel wat gefoefel zijn met termen.

De lens van 6000 euro was inderdaad een telelens. Zoals ik net nog al zei: ik ken er weinig van. Er stond 400mm, dus ik dacht dat dat het enige was dat telde (buiten kwaliteit van het beeld enzo natuurlijk). Mijn excuses.

Feit blijft alleszins dat een DSLR heel duur is, hoe je het ook draait of keert.
                    Last edited by s5034454; 29 mei 2006, 08:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                      Jaa, inderdaad. En de 100-400 IS van Canon kost er maar 1250, meer zoom en 3 x zo goedkoop, ik snap niet dat mensen nog Nikon kopen

sugar
                      Wat kost een Canon 400mm f4 objectief?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar

sugar
                        Kwaliteit jongen, kwaliteit.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hangt ervan af wat je als héél duur omschrijft. Het is duurder als een compact, maar niet zo duur als jij jezelf inbeeldt

Je hebt voor 850 EUR al een erg leuke basisset : een instap DSLR met kitlens en daarbovenop nog een standaard telezoom (sigma 70-300 APO). Met die kit klop je het bereik van alle digitale compactjes, en zet je kwalitatief een hele stap vooruit. De kitlens van eender welke DSLR is even goed als die superzoomlens van één van die bridgecamera's. En neen, je hebt geen beeldstabilisatie, maar dat is ook geen wondermiddel, en op een DLSR kan je gewoon ISO 800 instellen of zelfs ISO 1600, met goede beeldkwaliteit

Die lens van de Olympus heeft hetzelfde FOV als een 380 mm lens op kleinbeeldfilm(zelfde beeldhoek), maar is slechts 60 mm lang.
                          Voor een instap DSLR heb je een 275 mm lens nodig om een FOV van 380 mm te bekomen van kleinbeeldfilm (zoek maar eens op 'cropfactor' op het forum)

En die superdure telelenzen zijn lenzen voor speciale doeleinden, met fantastische beeldkwaliteit, en enorm lichtsterk (400/2.8). Ze wegen over de 5 kg. Je bent een Kia aan 't vergelijken met een Ferrari

sugar

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                          Mja, ben nog niet zo "in to things" zoals jullie, dus kan ook alleen maar lezen wat ik op andere sites vond. Daar stond dat deze olympus een zoom had die te vergelijken viel met een 38mm - 380mm. Zal dan inderdaad wel wat gefoefel zijn met termen.

De lens van 6000 euro was inderdaad een telelens. Zoals ik net nog al zei: ik ken er weinig van. Er stond 400mm, dus ik dacht dat dat het enige was dat telde (buiten kwaliteit van het beeld enzo natuurlijk). Mijn excuses.

Feit blijft alleszins dat een DSLR heel duur is, hoe je het ook draait of keert.

Comment

Na veel lezen op verschillende sites en natuurlijk de vele topics van s5034454 op dit forum heb ik besloten om voor de Nikon D50 te gaan.

Als ik enkel de body koop (489 €) + 2°hands Tamron 28-75/2,8 AF SP XR DI (150 €) + 2°hands Sigma 70-300/4-5,6 APO Macro (175 €), dan kom ik op 814 €.

Als ik zou gaan voor de dubbele lenskit van de Nikon D50 + Nikon 18-55/3,5-5,6 AF-S G ED + Nikon 55-200/4,5-5,6 AF-S G ED dan kom ik op 769 € uit bij Topfoto.

Wat is volgens jullie de beste kit voor mijn eerste DSLR ervaring ?

thx,
                            Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dd1975
                              Na veel lezen op verschillende sites en natuurlijk de vele topics van s5034454 op dit forum heb ik besloten om voor de Nikon D50 te gaan.
                              Dan hebben ze toch nog hun nut bewezen.

Kheb zelf ook de D50 gekocht. Ben benieuwd!

Comment

Working...
                              X