Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie aarzelt over type toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newbie aarzelt over type toestel

    Gegroet allen,
    Vergeef me mij algehele fotografische onwetendheid, doch dit is de reden waarom ik zo vrij ben jullie volgende vraag te stellen.
    Mijn prehistorische Sony-Cybershot van zo'n vijf jaar geleden is dringend aan vervanging toe en ik overwoog een DSLR-toestel te kopen genre Nikon D50 of Pentax ist DL met zo'n instapmodel-achtige zoom (meestal 18-55 mm).
    Al surfend heb ik echter toestellen ontdekt die weliswaar geen DSLR-toestellen zijn, doch die ook over krachtige wapens beschikken (zoals bijvb de Fuji Finepix S9500). Dit toestel heeft een 28-300 mm (groothoek/tele F2.8 - F4.9 Fujinon) zoomlens 10,7x en 9 megapixel resolutie.
    Is dergelijk toestel voor wat betreft kwaliteit van foto's en mogelijkheden vergelijkbaar met een DSLR, of is dit echt appelen met peren vergelijken?
    Doel van het gebruik: "backpackers - vakantiefotos" in exotische plaatsen (vertrek binnenkort naar Laos en Thailand).
    Jullie verlichtende antwoorden tegemoetziend,
    WDE

  • #2
    Re: Newbie aarzelt over type toestel

    Geen artikel over Fuji, wel een vergelijking tussen een bridge en een top-DSLR vind je hier.

    Hopelijk heb je er wat aan.

    Comment


    • #3
      Re: Newbie aarzelt over type toestel

      Compactjes leveren tegenwoordig prima kwaliteit, vergis je echter niet: aan een DSLR kunnen ze niet tippen (ook al dacht ik vroeger korte tijd van wel).
      Ik heb nu de Pentax ist-DL met kitlens (deze kitlens presteert meer dan behoorlijk !) en ben er dik tevreden van !
      Voor de prijs hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten, instap-DSLR's (wat een term !) kosten amper een paar Eurootjes meer den een goeie compact. Indien je uitgekeken bent op je kitlens koop je een nieuw speeltje bij en je bent terug vertrokken..
      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

      Comment


      • #4
        Re: Newbie aarzelt over type toestel

        De Pentax iST D L + 18-55 lens staat momenteel aan 666 Euro bij media markt.
        Lijkt mij ook op het eerste zich een goed toestel. Mocht ik ooit overstappen (lees geld hebben) zou dit cameraatje wel eens van naderbij willen zien.
        Een Canon en een paar bokaalglazen.

        Comment


        • #5
          Re: Newbie aarzelt over type toestel

          Ik zou ze in elk geval niet kopen bij Mediamarkt , toch niet voor 666 Euro.. Ik heb er bij foto Rembrandt in Antwerpen 599 voor betaald, op de koop toe zijn dat vakmensen die nog een woordje uitleg kunnen geven ..



          ps: verkopen ze bij Mediamarkt ook verwisselbare optieken ???
          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

          Comment


          • #6
            Re: Newbie aarzelt over type toestel

            Geen idee Petertje. In ieder geval bedankt voor de tip. Mediamarkt maakt altijd erg grote reklamefolders dat is waar maar ze zijn blijkbaar niet de goedkoopste en met hun dienst na verkoop heb ik al kennis gemaakt. Dat is om te huilen.
            Dus als men elders betere prijzen en dienstverlening kan hebben.........allen daarheen.
            Een Canon en een paar bokaalglazen.

            Comment


            • #7
              Re: Newbie aarzelt over type toestel

              'Avond heren,
              Thx voor de nuttige tips.
              Mijn vrees is waarheid geworden: het zal bijzonder moeilijk worden om een keuze te maken...
              Wat betreft de plaats van aankoop: 'k heb vorig jaar een digitale videocamera gekocht bij www.pixmania.be.
              Snelle service en vooral zeer goedkoop (de camera kostte 300 € meer bij Mediamarkt).
              Ik blijf vol ongeduld wachten op verdere reacties die mijn keuze zouden kunnen beinvloeden.

              Grtz
              WDE

              Comment


              • #8
                Re: Newbie aarzelt over type toestel

                Ik denk dat je zelf een keuze moet maken...
                Wat ga ik met de camera doen?
                Wil ik verwisselbare lenzen?
                Heb ik een 300mm zoom nodig?
                Moet 't snel zijn? snelle autofocus en snelle continue shooting?
                Wil je point en shoot of veel instellingen?
                En denk eraan, als je een DSLR koopt met verwisselbare lenzen, dat die lenzen veel geld gaan kosten en je blijft geld uitgeven aan lenzen... Maar je kan ze meenemen naar een volgend toestel.
                Je moet zelf een keuze maken wat je met 't toestel wil gaan doen. Hoeveel mag 't kosten. Want met een body alleen ben je niets. Er komen lenzen, geheugenkaarten, flits, filters, batterijen, draagtas enz bij...
                Het is idd een moeilijke keuze...
                Maar wat je ook beslist. Ze maken allebei, zowel de point and shoot, als de DSLR goede foto's... Tenminste als de man achter de camera goede foto's maakt... en da's een andere zaak.
                Er zijn topfotografen die met een kleine point and shoot Olympus werken... en we staan altijd weer te kijken wat die man kan met zo'n "speelgoed" ding.
                Het gaat dus echt niet om welk soort toestel... maar om wat je ermee doet.
                Aan jou de keuze... en idd je hebt gelijk, de keuze zal moeilijk zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Newbie aarzelt over type toestel

                  Dag brave forummensen,
                  de kogel is door de kerk: het wordt een dslr!!!
                  'k heb nu ongeveer twee weken de EOS350D van één van mijn maten mogen uittesten (met lens 24-85 mm ultrasonic en 75-300 EF). En ik moet zeggen: amaaaaiiiiiiii...
                  Dus, ik heb gekozen welk type, ik heb de centjes (ong 1000 €) ter beschikking, rest mij dé vraag: wat moet ik kopen?
                  Canon of Nikon?
                  En wat heb ik nodig als lenzen? Ik weet nl nog niet wat woorden als "EF", "brandpunt" of "IS" betekenen, laat staan of dit al dan niet belangrijk is
                  Ik zak op pixmania.be een neig ding, mn een CANON EOS 350D + EF-S 18-55 II + Objectief 18-50mm F3,5-5,6 DC + objectief 55-200mm F4-5,6 DC + CompactFlash 1GB + Cameratas Pix Tekmania 14 x 15 x 17cm voor de prijs van 1054 € (zie http://www.pixmania.be/be/nl/315959/...l#accessoires). Is dit goed materiaal? Is dit niet te duur voor wat het is (Nikon is in het algemeen wel stukken goedkoper).
                  Graag lees ik jullie adviezen.

                  Grtz
                  WDE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Newbie aarzelt over type toestel

                    wrm een 18 - 55 lens + een 18-50 lens kopen
                    het zal toch niet op op die 5 mm aankomen zeker
                    Mvg,
                    Marijn

                    My Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Newbie aarzelt over type toestel

                      Hoi Marijn,
                      Dit is een pakket dat zo verkocht wordt door Pixmania. Alles afzonderlijk kopen (dus body, 2 lenzen, 1GB-kaartje en tas) kost 1015 €, en dan heb je nog maar 2 lenzen ipv drie. Deze derde xtra lens kost dus eigenlijk maar 49 €...
                      Een ander pakketje met CANON EOS 350D + Objectief 18-50mm F3,5-5,6 DC + objectief 55-200mm F4-5,6 DC + CompactFlash 1GB + Cameratas Pix Tekmania 14 x 15 x 17cm kost 966 €.
                      Wat de Nikon D50 betreft, heb je voor 847 € een NIKON D50 zwart + AF-S DX 18-55 mm ED + AF-S DX 55-200 mm ED + SD 1 GB + EN-EL3 Compatibele accu.
                      Help?
                      WDE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Newbie aarzelt over type toestel

                        Canon en Nikon zijn evenwaardig . . . . met geen van beiden doe je een verkeerde keuze . . . wat je wel hebt met Nikon is dat je de Nikon lenzen ook kan gebruiken op de FUJI DSLR's. En dat vind ik een groot voordeel, je MOET niet bij Nikon blijven, je kan later eventueel eens een FUJI DSLR proberen ook zonder dat je moet investeren in allemaal nieuwe lenzen, met Canon zit je aan Canon vast . . . absoluut geen andere keuze mogelijk . . . niet dat dit een grote rol speelt voor sommigen maar voor anderen dan weer wel . . . één soort lenzen voor 2 verschillende camera's is toch geen onmiskenbaar voordeel . . . er zijn trouwens ook genoeg mensen die 2 bodies hebben . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Newbie aarzelt over type toestel

                          Als ik jou was zou ik de 350D + 18-55 kopen. Maar die 55-200 zou ik niet kopen. Dit is niet echt een aanrader. Niet slecht of zo hoor gewoon niet echt een topper. In de plaats zou ik een 70-300 IS kopen die je budget wel gaat overschrijden (totaal combinatie 1218€) maar het is een topper, heeft IS en een groter bereik wat de meerkost zeker rechtvaardigd.

                          De 18-55 is ook geen topper op zich maar het is wel een topper als je de rekening houdt met de kost. Voor dat geld moet je hem kopen en wil je later toch iets beter dan kan dat zonder dat je er echt verlies op maakt.

                          En laat je niks wijs maken die 18-55 is verre van slecht. Het is hoofdzakelijk de bouwkwaliteit die nogal goedkoop is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Newbie aarzelt over type toestel

                            De Nikon D50 zou ik zeker niet nemen. Kies dan eerder voor de 350D met de 18-55

                            Het is natuurlijk te zien wat je wil doen met je toestel: maar in die prijsklasse mag je de Olympus E-500 + 14-45 (fotokonijnenberg.nl - 645 euro) ook niet vergeten. Vooral voor een persoon die de term brandpuntsafstand niet kent lijkt dit me een gebruiksvriendelijker toestel dan bepaalde andere. Heel wat pre-menus die fantastische kleuren afleveren, groter lcd, mooi overzicht van de instellingen op lcd.
                            Vooral: je lijkt me niet de persoon die dan achteraf 1001 lenzen wil bijkopen (kan je niet bij Olympus).
                            Ik gebruik dit toestel voor reisfotografie > reden: fantastische kleuren (vooral blauw), gemakkelijk in gebruik, compact en 't zal minder pijn doen aan m'n hart als die gestolen wordt dan m'n 10D met lenzen.

                            Veel belangrijker: welk toestel je ook koopt, koop direct een extra batterij als het de bedoeling is om te reizen met de rugzak.
                            Niets is vervelender om daar met een platte batterij te staan op het moment dat je de foto van je leven wil maken.
                            Last edited by Masschi; 13 juni 2006, 09:27.
                            Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

                            Comment


                            • #15
                              Re: Newbie aarzelt over type toestel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Masschi
                              De Nikon D50 zou ik zeker niet nemen, die heeft toch een aantal praktische nadelen. Goed genoeg voor mensen die af en toe een foto nemen in Automatische mode. Kies dan eerder voor de 350D met de 18-55.
                              Wow, wat is dat voor ne kwakkel.
                              Ik denk dat een D50 minstens evenveel instelmogelijkheden heeft als de 350D wat trouwens een DLSR in zakformaat is. Je moet beide maar eens even vastnemen bij de fotoboer, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.
                              Nu als je het vooral als backpacker wilt gaan gebruiken, ben je natuurlijk best met een zo compact mogelijk toestel. Daar zit je met de Olympus terug wat compacter. Alleen waar een klassieke DSLR t.o.v. een compact grensverleggend is, is dit bij de Olympus minder grensverleggend. Door zijn compactheid verliest hij terug een aantal van de voordelen t.o.v. een klassieke DSLR(hoge resolutie met kleinere sensor-> meer ruis vanaf ISO400, compacter lenzen bij hoge resolutie -> hogere eisen aan het oplossend vermogen van de lenzen=duur, terwijl de goedkopee lenzen toch beduidend minder presteren,...)

                              Goed wikken en wegen zal belangrijk zijn.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X