Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor mij?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera voor mij?

Ok, weer iemand die wil weten welke camera hij moet kopen.

Ik doe wat amateurfotografie, niets speciaals ofzo, maar heb altijd een compactcamera gebruikt en wil nu de overstap maken naar een iets degelijker toestel.

Dit zijn zowat de parameters:
    Budget: < 400 euro
    Zoom: 10X optisch (liefst hoger)
    Megapixels: 5
    Batterijen: AA (eender hoeveel)
    Geheugen: SD of Xd (omdat ik die al heb).

Ik zou graag wat meer opties hebben in mijn toestel zodat ik iets handmatiger kan gaan fotograferen, maar ik ben geen professionele fotograaf. Maar dingen zoals sluitertijd instellen, ISO-waarden gebruiken om bijvoorbeeld binnen zonder flits te fotograferen, ... simpele dingen dus.

Mijn grootste keuzes van het moment zijn:
    1) Canon PowerShot S2 IS
    2) Kodak EasyShare Z740
    3) Fuji FinePix s5600

Op het moment is het nog vooral tussen 1) en 3).

Kodak:
    Waarom wel?
    - goede autonomie (250 foto's)
    - simpel
    Waarom niet?
    - Geen sepia

Fuji
    Waarom wel?
    - 12x zoom
    - uitklapbaar scherm
    - Veel kleurenopties (B/W, sepia, ...)
    - kan inzoomen tijdens het filmen
    Waarom niet?
    - slechte autonomie (120 foto's)
    - ingewikkeld toestel

Wat denken jullie?
    Last edited by s5034454; 27 mei 2006, 00:44.
    http://www.dennisclaes.be

Re: Welke camera voor mij?

Waarom niet?- Geen sepia
    Da's toch geen reden om een camera niet te kopen. Er is toch genoeg software (ook freeware) die omzettingen doet naar zw/wit, duotone, sepia...

Maar wel goeie kwaliteit van beeld. Trouwens : op welk kaartje en in welke kwaliteit zijn deze 120 ? Compromissen zal je altijd moeten sluiten. Mijn D200 schiet 60 RAW's op een 1GB CF kaart

Ik zou graag wat meer opties hebben in mijn toestel zodat ik iets handmatiger kan gaan fotograferen, maar ik ben geen professionele fotograaf. Maar dingen zoals sluitertijd instellen, ISO-waarden gebruiken om bijvoorbeeld binnen zonder flits te fotograferen, ... simpele dingen dus.
    Of dit simpele dingen zijn laat ik volledig voor Uw rekening, maar dit terzijde : je wilt alles instellen maar vindt de Fuji te ingewikkeld ??
    Een toestel dat toelaat manuele instellingen te maken zal altijd ingewikkelder ogen.
    fotosite

Comment

en de canon powershot s3, de opvolger van de s2.
      Mijn vrouw heeft er gisteren zo een gekocht, kost momenteel € 479 op www.kamera-express.nl.
      Heel mooi toestel 12x zoom IS 6 MPx en een eenvoudige en duidelijke menu.

Ook aardig wat instelmogelijkheden zoals flitsen op 2e gordijn, spotmeting (instelbaar al dan niet gekoppeld aan scherpstelpunt).
      Alleen spijtig dat je geen aansluiting hebt voor externe flits

Ik vind het een aanrader voor zijn prijs
      fotowebsite: www.edwinfoto.com
      Lara's website: http://www.houdevelt.com
      fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
        Fuji
        Waarom wel?
        - 12x zoom
        bij de S5600 is het 10x optische zoom, ja, er is ook nog digitalen zoom, maar daar moet je niet naar kijken..

Fuji
        Waarom wel?
        - uitklapbaar scherm
        nope, er is wel een zeer degelijk (maar relatief klein) scherm

er is wel een pop-up flash: een uitklappende flits..

Fuji
        Waarom wel?
        - Veel kleurenopties (B/W, sepia, ...)
        b/w kan je onmiddelijk vanop het toestel. sepia niet

je kan wel kiezen voor normale kleuren, of chrome kleuren

Fuji
        Waarom wel?
        - kan inzoomen tijdens het filmen
        jup

hier begrijp ik je niet zo goed..

- ingewikkeld toestel
        Deze fuji wordt onder meer geprezen door zijn makkelijkheid in gebruik!

conclusie:
        Ik denk dat je deze camera nog eens goed zal moeten bekijken!
        ..:: Fuji FinePix S5600 ::..

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal. Misschien dat ik dan toch maar voor de fuji ga, maar ja, ik ben niet iemand die impulsieve beslissingen maakt, dus meer input mag altijd.

Die sepia ... ik dacht ook dat ik dat programmatisch kon doen. Mijn Mavica kon sepia foto's trekken en ik was daar heel tevreden over, maar mijn fuji finepix a345 kan dat niet en als ik het wil converteren naar sepia, dan komt het er heel slecht uit, daarom dat ik deze keer toch graag terug een toestel had dat minstens in B/W EN sepia kan trekken.

Met de autonomie bedoel ik niet hoeveel foto's er op een kaartje kunnen, maar hoeveel foto's hij kan trekken met een geladen batterij. Ik heb trouwens een Vosonic Imagetank, dus qua plaats op mijn kaartje moet ik mij niet veel aantrekken (kheb zowel een Xd als een SD van 512 Mb)

479 euro is me toch wat duur voor een apparaat dat weinig vernieuwingen heeft op de S2. De extra megapixels heb ik toch niet nodig, aangezien ik zelden foto's afprint op groot formaat.

Het scherm kan volgens mij wel uitklappen hoor, heb ik toch gezien op verschillende foto's op google. Zeer handig om foto's van jezelf ofzo te trekken.

Digitale zoom kijk ik inderdaad nooit naar. Ik heb al 3 digitale camera's gehad en weet ondertussen wel dat je nooit foto's mag trekken met digitale zoom.

Edit: sorry, ik was blijkbaar al aan het slapen en heb alles gewoon totaal door elkaar gegooid. De fuji moet dus de Canon powershot zijn en de Kodak moet de fuji zijn). Sorry voor het misverstand!

Nog tips?
          Last edited by s5034454; 27 mei 2006, 13:29.

Comment

Ik denk dat je de Fuji finepix eens goed onder de loep moet nemen, want in zijn prijsklasse is er volgens mij niet veel beter..
            Je moet echt eens alle functies en zo bekijken, zoals continuous shooting, verschillende standen (P,S,A,M,fimen,nacht,...), ... voor dat geld?..

en ik blijf erbij, het scherm kan niet uitklappen

veel succes in uw zoektocht
            ..:: Fuji FinePix S5600 ::..

Comment

Inderdaad, het scherm kan niet openklappen, dat was met de Canon Powershot, had mij vergist. Ik ben nog onbeslist op het moment ...

Comment

De 3 toestellen hebben allen plus en min puntjes maar ik denk ook dat je met de Fujifilm weinig risico neemt. Prijs/kwaliteit is bijzonder goed. Trouwens, neem de toestellen eens vast. De Fuji is bijzonder sterk en oogt profesioneel.
                Succes met je keuze.
                Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Working...
                X