Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Horizontale verkleuringen op CCD?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Horizontale verkleuringen op CCD?

Als ik wil weten als mijn sensor vuil genoeg is om een reiniging uit te voeren maak ik gelijk iedereen eerst een testfoto, ik maak ze op deze wijze:
    - ik start CS2 op
    - nieuw bestand (witte achtergrond)
    - ik maak de testfoto op deze witte achtergrond (F op max, enz...)
    - ik laad de gemaakte foto in CS2 en doe een autolevel
    nu zie ik altijd van die horizontale verkleuringen erin deze zijn niet altijd hetzelfde is dit normaal of weet iemand er iets meer over? Op mijn gewone foto's merk ik er niets van, alleen als ik dit doe, doe ik iets verkeerd? Ligt dit aan CS2 Of scheelt er iets met de CCD van mijn toestel? Is dit normaal? zit gewoon met die vragen in mijn hoofd.
    Hieronder één die ik onlangs genomen heb.
    Op voorhand dank voor jullie reacties op dit rare fenomeen.

Grtz Year62
    Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Re: Horizontale verkleuringen op CCD?

Dit zijn gewoon restanten van de vorige kuisbeurt. Strepen van de sensorswap.
    natwork.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
      Dacht ik eerst ook maar sensorswaps heb ik al een hele tijd niet meer gebruikt, daarentegen gebruik ik gewoon een blaaspeer en wat er nog overblijft reinig ik met eclipse vloeistof en oorwatjes altijd met zeer goede resultaten maar of dat fenomeen door dat kuisen komt weet ik nog zo niet daar met oorwatjes de bewegingen als je reinigt niet zo recht kunnen zijn als op de foto te zien is. Eens zien of er nog wat reacties komen.

Grtz Year62

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
        allé, allé , je ziet toch dat dit de wel geprezen banding is in zijn zuiverste vorm

niks van aantrekken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
          allé, allé , je ziet toch dat dit de wel geprezen banding is in zijn zuiverste vorm

niks van aantrekken
          Banding? Heb toen ik jou berichtje las even gezocht in de zoekfunctie en enkele topics gelezen ivm banding maar dit is toch iets heel anders of ben ik verkeerd?.

Grtz Year62

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Year62
            Als ik wil weten als mijn sensor vuil genoeg is om een reiniging uit te voeren maak ik gelijk iedereen eerst een testfoto, ik maak ze op deze wijze:
            - ik start CS2 op
            - nieuw bestand (witte achtergrond)
            - ik maak de testfoto op deze witte achtergrond (F op max, enz...)

- ik laad de gemaakte foto in CS2 en doe een autolevel
            nu zie ik altijd van die horizontale verkleuringen erin deze zijn niet altijd hetzelfde is dit normaal of weet iemand er iets meer over? Op mijn gewone foto's merk ik er niets van, alleen als ik dit doe, doe ik iets verkeerd? Ligt dit aan CS2 Of scheelt er iets met de CCD van mijn toestel? Is dit normaal? zit gewoon met die vragen in mijn hoofd.
            Hieronder één die ik onlangs genomen heb.
            Op voorhand dank voor jullie reacties op dit rare fenomeen.

Grtz Year62
            Maak jij een testfoto van je computermonitor ?
            Want dat zou veel verklaren.

Neem gewoon een wit blad papier of foto van de lucht.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
              Maak jij een testfoto van je computermonitor ?
              Want dat zou veel verklaren.

Neem gewoon een wit blad papier of foto van de lucht.
              idd ik neem altijd een foto via CS2 op mijn laptop maar ik zal het eens proberen op een wit blad en eens zien of het hetzelfde resultaat oplevert.
              grtz Year62

Comment

Heb even de proef op de korrel genomen en even wat tests gedaan:

eerste foto met CS2/witte achtergrond op LCD getrokken

tweede foto opnieuw met CS2/witte achtergrond op LCD getrokken

derde foto is genomen op een witte muur

Je ziet duidelijk dat bij de eerste twee die via het lcd van mij laptop getrokken zijn dat fenomeen verschillend is, deze zijn ook direkt na elkaar getrokken, dus je zou nu zeggen dat het lcd de oorzaak zou kunnen zijn.
                Bij de derde foto die op een witte muur is genomen zie je het fenomeen nog altijd en toch weer verschillend van de eerste twee getrokken via het LCD.
                Conclusie: dit fenomeen heeft niets met restanten van het reinigen te maken ook niet met het trekken van testfoto's op je LCD maar ergens anders, magnetische invloeden? Ik weet het niet maar wat is het dan wel?
                Is niets om kopzorgen over te maken zolang mijn foto's goed zijn maar nu is mijn nieuwschierigheid wel gewekt hoe zoiets komt.
                En met het nemen van deze foto's zie ik in het midden een lichtere ronde vlek? Is voor de volgende kuisbeurt.
                grtz Year62

Comment

Working...
                X