Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standenschakelaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Standenschakelaar

Hallo,

Het verwisselen van de standen via de standenschakelaar hoe doen jullie dit :
    1. Draaien aan schakelaar terwijl de camera aan is.
    2. Zetten jullie de camera uit, zet de stand goed via schakelaar, en zetten camera weer aan.

Ik ben erg benieuwd.

Orca45

Re: Standenschakelaar

maakt niet uit hoor, beide.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij het lenzen wisselen zet ik hem niet eens uit, laat staan bij het draaien aan knoppen

Ik heb een oudje, kost 4 seconden om op te starten
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Bij het lenzen wisselen zet ik hem niet eens uit, laat staan bij het draaien aan knoppen

Ik heb een oudje, kost 4 seconden om op te starten
        Bij het verwisselen van de lens, doe je hem dan ook niet uit ? Is dit slim ?
        Kan dat echt geen kwaad ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
          Bij het verwisselen van de lens, doe je hem dan ook niet uit ? Is dit slim ?
          Kan dat echt geen kwaad ?
          Ik zet hem wel uit voor lenzen te wisselen, al was het maar om de kans te verkleinen stof aan te trekken. Door hem onder spanning te laten heb je volgense mij een verhoogde kans op stof.
          fotosite

Comment

Hallo,

2. Zetten jullie de camera uit, zet de stand goed via schakelaar, en zetten camera weer aan.

Ik ben erg benieuwd.

Orca45
            wat bedoel je met standenschakelaar ? welk toestel ?

ik verander vanalles op mijn D70 terwijl ie aanstaat (da's toch normaal)
            bij 't verwisselen van lens zet ik em meestal uit (voor 't stof)
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
              wat bedoel je met standenschakelaar ? welk toestel ?

ik verander vanalles op mijn D70 terwijl ie aanstaat (da's toch normaal)
              bij 't verwisselen van lens zet ik em meestal uit (voor 't stof)
              De standenschakelaar.......ik denk dat Orca45 bedoelt,die ronde schakelaar met AV-TV- M -0- P enz. ( Programmakeuzewiel )
              Allé bij Canon toch.
              Bij het wisselen van lenzen zet ik hem ook uit,het zijn toch altijd electrische contactjes hé.
              ( als ik het niet vergeten ben )
              Last edited by Cois; 23 mei 2006, 08:16.
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

Comment

Bij het verwisselen van de lens, staat er spanning op de kontakten. Ze worden dus aan en uit geschakeld gedurende dit verwisselen, waardoor er ook storingen kunnen ontstaan. De camera zal dan toch uitgeschakeld moeten worden als dit gebeurd.
                Dat een sensor onder spanning(enkele volts) stof gaat aantrekken is imo pure fantasie. Als het enkele duizende volts zou zijn tot daar toe.

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Of het kwaad kan, lenzen wisselen terwijl de camera aan staat Geen idee. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Mijn motto in deze is dat de fabrikant er echt wel over na gedacht heeft. Als het niet mocht stond het vast en zeker in hele grote rode letters in het instructieboekje.

Is het beter om hem uit te zetten, ja vast wel. Maar het komt me niet altijd uit om 4 seconden te moeten wachten totdat de cam weer opgestart is. Bovendien schat ik in dat de stroompjes zodanig klein zijn dat het geen kwaad kan.

Heeft iemand een wetenschappelijke onderbouwing waarom het kwaad kan Ik heb veel vermoedens, aannames, etc. gezien, maar nog nooit een echte bewijsvoering over dit. Ben eigenlijk wel benieuwd of het echt kwaad kan
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    Of het kwaad kan, lenzen wisselen terwijl de camera aan staat Geen idee. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Mijn motto in deze is dat de fabrikant er echt wel over na gedacht heeft. Als het niet mocht stond het vast en zeker in hele grote rode letters in het instructieboekje.

Is het beter om hem uit te zetten, ja vast wel. Maar het komt me niet altijd uit om 4 seconden te moeten wachten totdat de cam weer opgestart is. Bovendien schat ik in dat de stroompjes zodanig klein zijn dat het geen kwaad kan.

Heeft iemand een wetenschappelijke onderbouwing waarom het kwaad kan Ik heb veel vermoedens, aannames, etc. gezien, maar nog nooit een echte bewijsvoering over dit. Ben eigenlijk wel benieuwd of het echt kwaad kan
                    In de handleiding van mijn 70-200/2.8 VR staat er heel duidelijk vermeldt dat de camera uitgezet moet worden bij het wisselen van de VR lens. Het nalaten van dit uitzetten kan gevolgen hebben voor de VR-werking. Ook in enkele Amerikaanse forums heb ik al berichten gelezen van defecte VR-lenzen door het niet uitzetten van de camera. Ik hou mij er in ieder geval strikt aan.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik heb ook al lenzen gewisseld zonder toestel uit te schakelen
                      geen probleem

D70: instant opstart, dus zeker geen 4sec
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Hallo,

Ik ben erg benieuwd.

Orca45
                        Heb je daar bij een radio of wat voor ander electrisch apparaat weleens over nagedacht?????????
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Bij het verwisselen van de lens, staat er spanning op de kontakten. Ze worden dus aan en uit geschakeld gedurende dit verwisselen, waardoor er ook storingen kunnen ontstaan. De camera zal dan toch uitgeschakeld moeten worden als dit gebeurd.
                          Dat een sensor onder spanning(enkele volts) stof gaat aantrekken is imo pure fantasie. Als het enkele duizende volts zou zijn tot daar toe.

Hubert
                          Zo denk ik er ook over... En daarboven zit het sluitergordijn voor de sensor en dat is dicht als je van lens wisselt... Als er stof onder/achter dat gordijn zit (dat is wat op de sensor terecht kan komen) dan zal het al niet veel uitmaken of je de camera afzet als je van lens wisselt... het komt er toch op de eerstvolgende keer dat je een foto neemt en spanning op de sensor zet...

Het verhaal met de VR-lens is iets anders, maar ik vind het maar raar dat dat voor problemen kan zorgen... Voor mij is dat eerder een klein foutje in het communicatieprotocol met de lens dan iets anders...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                          X