Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ixus 65 versus nikon S6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ixus 65 versus nikon S6

Hello iedereen

Na mijn slechte ervaringen met de nieuwe S6 van nikon (zie ander draadje - zonder reacties...helaas) test ik nu een canon ixus 65 uit.

Canon is nooit mijn merk geweest, maar als nikon tegen valt dan zoek je het al snel bij een ander merk. En bovendien wat maakt een merknaam nu uit ...als de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak maar goed zijn.

Ik had de keuze tussen de nagelnieuwe vierkante fuiji modellen, met XD kaartje en oranje kleur.

Dit toestelletje heeft ook een 3 inch scherm, maar is groter in omvang, en volgens mij minder handig dan de canon, precies door het vierkante formaat ...waardoor je het iets onhadiger vast houdt.

Ook de sony T9 kwam in aanmerking, maar dan zit je terug met die piep kleine lenzen met interne zoom, precies dit veroorzaakte nogal wat kwliteitsverlies bij de nikon. Sony heeft dan wel een VR functie, .... maar die zou volgens andere tests niet echt véél helpen.

Het eerste nadeel van de Sony dat bij me opkwam: memory sticks + de naar het schijnt slechte service van Sony.

Tenslotte bleef er nog de Kodak met twee lenzen en twee CCD's: een spuer groothoek! best leuk, maar een 2,5 inch scherm is eigenlijk al achterhaald ... de nieuwere heeft eveneens twee lenzen maar dan niet die super groothoek en wel een 2,8 inch scherm. 't blijft natuurlijk een Kodak, waar Canon volgens mij een betere inruilwaarde heeft, service +++ en hopelijk mindersnel wijzigt van model. De ixussen zijn en blijven top volgens elke verkoper die je erover aanspreekt ... maar ook amateurs en pro's blijven +++ over de kleine 'ixusjes'.

Tenslotte ben ik dus ... zoals je al raadde, gegaan voor de IXUS, en die bevalt me na een paar uren zeer goed.

Waar nikon intuïtief te bedienen is wanneer je nikon gewend bent, dan is de canon even wennen. Maar dat zal ook wel bij de andere merken zo zijn.

De Canon is prima afgewerkt, de nikon ook trouwens, en misschien zelfs een tikkeltje beter ttz. je hoeft bvb nooit de afdekking voor kaart en accu te opnenen gezien deze laden in de speciale houder voor het toestel
    bij canon moet je dat flimpsie dingetje toch altijd weer opendoen om de accu te laden ... een nadeel dus.

Een ander nadeel is de lager resolutie van het scherm ! 170.000 pixels tgo 230.000 zie je, maar het valt best mee, en is stukken beter dan bvb 115.000 bij een 2,5 inch.

Maar vooral het snel aan te leren gebruiksgemak, de prima autofocus, en de bovenal schitterende foto's doen je al snel naar canon grijpen na de slechte nikon ervaring. Enkel wat de autofocus betreft kwam ik er nog niet achter of je zef je scherpstelveld kan kiezen. Bij de S6 vond je dit onmiddellijk en het werkte zoals bvb een D70.

D-lighting (postprocessing in het toestel) en de gezichtsAF waren trouwens prima bij de S6. Canon heeft daarentegen een AF die zelf het onderwerp zoekt, vergelijkbaar dus met de AFgezichtsprioriteit met dat verschil dat Canon je geen keuze laat.... het gebruik zal moeten uitwijzen wat de AF eigenlijk waard is.

Een eerste conclusie van mijn primaire ervaringen: canon levert merkelijk betere foto resultaten, maar daar zit het lens systeem voor iets tussen! Deze lens heeft trouwens een variabel diafragmma (Nikon niet) Nikon vond ik iets leuker in bediening, kwaliteit van scherm en afwerking accuklepje ... maar beeld kwaliteit primeerde hier.

Kwa omvang, gewicht .... dan stel ik Sony, Canon en Nikon op dezelfde lijn ... Fuji lijkt net iets minder te zijn.

Heeft er iemand ervaringen met een T9 van Sony of de kleurrijke nieuwe vierkante fuji's? tenslotte liggen die toestelletjes ongeveer allemaal in dezelfde prijsklasse met een maximum verschil van een pak weg 50 euro.

jouw ervaringen?
    graag hieronder dan!
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Re: ixus 65 versus nikon S6

Ik weet niet juist in welke prijsklasse je zoekt maar ik ben enorm tevereden met mijn nieuwe panasonic tz1. De kwaliteit van de foto's zowel binnen als buiten vind ik erg goed. Ook de 10xzoom in zo'n compacte behuizing is erg leuk en qua gebruiksgemak, ik ben pas na een week de handleiding beginnen te lezen...kortom

Comment

ik maar schrijven en jullie (op 1 iemand na) niet antwoorden .... pfff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
        ik maar schrijven en jullie (op 1 iemand na) niet antwoorden .... pfff

Peter, bedankt voor dit handig overzichtje Een familielid heeft me nl. raad gevraagd over een camera in deze klasse en momenteel twijfel ik nog tussen de Ixus 65 en de Fuji F11.

Kan je me zeggen hoe het zit met het ruisniveau van de Ixus ? (op de Fuji is dit goed volgens de reviews), zijn foto's op bv ISO 400 nog bruikbaar om bv een aanvaardbaar 4x6-printje te doen ?

Thx
        D7000 en wat glas

Comment

Hi

persoonlijk kan ik natuurlijk de ixus met fuji niet vergelijken kwa ruis.

maar de ruis van de cacnon is zeer goed, en ook acceptabel om naar te kijken, lijkt wel een beetje korrel zoals voeger in analoge fotografie

Comment

Working...
          X