Een echte spotmeting heeft de 350 niet. Wel een instelling sport voor sportopnames, maar dit heeft weer niks te maken met spotmeting.
De 30 D heeft wel spotmeting.
Last edited by drh; 5 mei 2006, 17:36.
Reden: foutje bedankt.
denk dat de vraag ging over SPOTmeting, niet over SPORTmeting
maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord, denk dat er inderdaad zoiets is als een spotmeting maar ik hoor overal dat dit niet het geval is......
Een echte sportmeting heeft de 350 niet. Wel een instelling sport voor sportopnames, maar dit heeft weer niks te maken met sportmeting.
De 30 D heeft wel sportmeting.
Spotmeting drh, zonder 'r' . Nee, de 350D heeft geen echte spotmeting, wel deelmeting (9% ofzo?).
Ben niet zeker, maar ikk geloof dat het grootste nadeel is dat de deelmeting 9% van het CENTRUM van de zoeker beslaat en dat je met spotmeting eender welk focuspunt kunt kiezen om te belichten en ook met een lager percentage. Erg jammer dat je de belichting niet kunt vergrendelen bij de deelmeting op de 350D.
Ben niet zeker, maar ikk geloof dat het grootste nadeel is dat de deelmeting 9% van het CENTRUM van de zoeker beslaat en dat je met spotmeting eender welk focuspunt kunt kiezen om te belichten en ook met een lager percentage. Erg jammer dat je de belichting niet kunt vergrendelen bij de deelmeting op de 350D.
Spotmeting
Bij dit type meting wordt een centraal punt in het kader gebruikt om het licht te meten dat van het onderwerp afkomstig is. Het meetpunt wordt vaak aangeduid door de zoeker van de camera. Als deze meetmethode niet zorgvuldig wordt toegepast, bestaat het gevaar dat het gemeten gebied goed wordt belicht terwijl de rest van het kader onder- of overbelicht is
Het verschil tussen de spotmeting en deelmeting zit 'm in het oppervlak dat gebruikt wordt voor de meting. Is dat oppervlak kleiner dan, pak 'm beet, 4%, dan spreekt men van spotmeting. Bij de 350D is het meetoppervlak iets van 9,5% meen ik.
Dat de deelmeting op een 350D niet te vergrendelen zou zijn verwondert me. Ook niet met de * knop?
Maar partial en spot zijn eigenlijk hetzelfde behalve dat de spot bij partial groter is zijnde 9% hier een "echte" spot draait meestal rond 2-3%. De manier waarop ze werken is hetzelfde. Alleen maak je sneller een foutje met spot maar daartegenover staat dan wel dat je kleinere zaken kan meten.
Comment