Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 - RAW compressie - aan of uit ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 - RAW compressie - aan of uit ?

    Ik ben ben nu een trotse eigenaar van een D200. Probeer nu het beestje de juiste instellingen te geven.

    Je kan kiezen om de RAW bestanden te comprimeren tijdens het wegschrijven.
    Ongecomprimeerd : +/- 15mb
    Gecomprimeerd : +/- 9mb

    Bij de D70 heb je deze keuze niet (het is altijd gecomprimeerd)
    De handleiding zegt bij gecomprimeerd zonder veel kwaliteitsverlies !

    Welke setting gebruiken jullie ? en waarom
    Is het verschil tss de twee versies voldoende om te kiezen voor ongecomprimeerd ?

    Nog een andere setting die ik zeker moet zetten.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

    Hey Jepe,

    Voor wat ik begrijp werk het een beetje als volgt:

    Stel je hebt een aantal rijen met pixels allemaal dezelde kleur bv zwart
    Wanneer je uncompressed werkt zal het er zo uitzien
    ZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwart
    Door middel van coderen kan je er ook van maken
    10ZW
    Deze laatste is gecomprimeert, eigenlijk vertaalt dus korter maar de data is er nog steeds.
    In mijn inziens kan je dus gerust compressed raw gebruiken
    Een uncompressed= dan ongeveer 15 mb de compressed de helft.
    Wel ben ik er zeker van dat kwa ruimte, geheugen kaartjes/etc, verwerking op de computer etc veel makkelijker zullen gaan met compressed.
    Uiteraard kan je ook weer gaan denken dat wanneer je de mogelijkheid hebt op max resolutie moet werken
    Wel, het verschil zou niet merkbaar mogen zijn.
    We weten uiteraard niet hoe de codering in de camera gebeurt he
    Dus het hangt af van wat je zelf wil zekeres

    Risto.
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

    Comment


    • #3
      Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Risto
      Hey Jepe,

      Voor wat ik begrijp werk het een beetje als volgt:

      Stel je hebt een aantal rijen met pixels allemaal dezelde kleur bv zwart
      Wanneer je uncompressed werkt zal het er zo uitzien
      ZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwartZwart
      Door middel van coderen kan je er ook van maken
      10ZW
      Deze laatste is gecomprimeert, eigenlijk vertaalt dus korter maar de data is er nog steeds.
      In mijn inziens kan je dus gerust compressed raw gebruiken
      Een uncompressed= dan ongeveer 15 mb de compressed de helft.
      Wel ben ik er zeker van dat kwa ruimte, geheugen kaartjes/etc, verwerking op de computer etc veel makkelijker zullen gaan met compressed.
      Uiteraard kan je ook weer gaan denken dat wanneer je de mogelijkheid hebt op max resolutie moet werken
      Wel, het verschil zou niet merkbaar mogen zijn.
      We weten uiteraard niet hoe de codering in de camera gebeurt he
      Dus het hangt af van wat je zelf wil zekeres

      Risto.
      Risto,

      Hetgene wat je beschrijft is een lossless compressie.(Zip, arc, tar, rar enz...)
      Compressed NEF is NIET lossless maar ze noemen het visually lossless. Lossless kun je zoveel keer comprimeren en decomprimeren als je wil, er zal niets verloren gaan. Telkens NEF wordt gecomprimeerd en gedecomprimeerd, is er een beetje verloren(een beetje zoals met jpg maar in mindere mate).
      Hoe werkt het? Een pixel heeft 4096 waarden(12bit). Nie weet met dat het menselijk oog het beste de waarden kan onderscheiden in het midden gebied en minder in de hoge en de lage contrasten. Nikon heeft een vertaaltabel op gemaakt waarin ze de 4096 waarden omzetten in 683 waarden(voor de D2 serie en D70 en 567 voor de D1 serie).
      Langs de onder en de boven kant worden 2 of meerdere waarden in 1 waarde gezet en in het midden gebied is het 1 op 1.
      Bij deze methode zou je in principe bij compressie een heel klein beetje verliezen maar indien je dan verschillende malen decomprimeerd en comprimeerd, heb je geen verlies meer, terwijl jpg altijd maar verder verliest tot er enkel nog een deel zwart en een deel wit is.

      Dus als je echt NIETS wil verliezen neem je NEF oncomp. anders NEF comp. Het is in ieder geval veel beter dan jpg.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

        Wanneer je kiest om in RAW/NEF te werken wil dat zeggen dat je alles uit je niet ontwikkeld digitaal negetief wil halen.
        Wanneer je gaat comprimeren gaat dit voordeel verloren,wel minder in raw dan in jpeg maar toch ben je informatie onherroepelijk kwijt.
        Dus mijn boodschap is nooit comprimeren in raw.
        En als je het moest doen op ruimte te besparen,koop gewoon een groter kaartje een veel betere keuze.
        Uiteraard hoef je ook niet al je beelden in raw te schieten,zoals vakantie kiekjes enz.
        peter
        Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

        Comment


        • #5
          Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

          Oorspronkelijk geplaatst door peter C.
          Wanneer je kiest om in RAW/NEF te werken wil dat zeggen dat je alles uit je niet ontwikkeld digitaal negetief wil halen.
          Wanneer je gaat comprimeren gaat dit voordeel verloren,wel minder in raw dan in jpeg maar toch ben je informatie onherroepelijk kwijt.
          Dus mijn boodschap is nooit comprimeren in raw.
          En als je het moest doen op ruimte te besparen,koop gewoon een groter kaartje een veel betere keuze.
          Uiteraard hoef je ook niet al je beelden in raw te schieten,zoals vakantie kiekjes enz.
          peter
          Peter,

          ben je zeker dat compressie van NEF files een lossy compressie is? Ik was altijd van de veronderstelling dat dit een lossless compressie was zoals LZW of ZIP compressie op een TIFF file.

          pieter
          de wondere wereld van Yellow Duck

          Comment


          • #6
            Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

            Kan iemand me uitleggen hoe dat RAW precies werkt?? Hoe maakt de camera dan de foto? Wat moet of kan je daarne nog bewerken?
            Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
            Sigma 18mm - 125mm

            Comment


            • #7
              Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

              Oorspronkelijk geplaatst door YellowDuck
              Peter,

              ben je zeker dat compressie van NEF files een lossy compressie is? Ik was altijd van de veronderstelling dat dit een lossless compressie was zoals LZW of ZIP compressie op een TIFF file.

              pieter
              Heb je de boodschap ervoor dan niet gelezen waar ze wordt uitgelegd. Daar staat toch duidelijk dat ze WEL lossy is!!!

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                RAW compressie is niet aan te raden bij foto's met een groot dynamisch bereik, aangezien je verlies kunt krijgen in de highlights.

                Comment


                • #9
                  Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                  RAW compressie is niet aan te raden bij foto's met een groot dynamisch bereik, aangezien je verlies kunt krijgen in de highlights.
                  En de lowlights
                  Maar die verliezen zijn empirisch bepaald en door het menselijk oog zo goed als niet merkbaar.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                    je komt van een D70

                    vraag je af of je meer uit je foto's kan halen met die andere compresie
                    Last edited by parakiet; 29 april 2006, 14:18.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                      Maar die verliezen zijn empirisch bepaald en door het menselijk oog zo goed als niet merkbaar.
                      Klopt idd. Het wordt wel belangrijk als je highlight/shadow recovery (D-lighting) wilt uitvoeren met Nikon Capture.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                        Klopt idd. Het wordt wel belangrijk als je highlight/shadow recovery (D-lighting) wilt uitvoeren met Nikon Capture.
                        Ik zal een van de dagen eens een test doen met een niet en wel gecomprimeerde nef.

                        De gecomprimeerde is 40% kleiner. Het is me nog niet duidelijk of de compressie is zoals
                        1. zip-bestanden (er gaat geen info verloren maar is efficienter opgeslagen)
                        2. mp3-bestanden (er gaat informatie verloren tijdens de compressie)

                        Ik vrees dat het optie 2 is want anders was dit een default setting en geen optie.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          Ik zal een van de dagen eens een test doen met een niet en wel gecomprimeerde nef.

                          De gecomprimeerde is 40% kleiner. Het is me nog niet duidelijk of de compressie is zoals
                          1. zip-bestanden (er gaat geen info verloren maar is efficienter opgeslagen)
                          2. mp3-bestanden (er gaat informatie verloren tijdens de compressie)

                          Ik vrees dat het optie 2 is want anders was dit een default setting en geen optie.
                          zip is een lossless compressie
                          mp3 is geen directe compressie maar het digitaal samplen van een golf signaal gevold door een eventuele compressie. Hier is het de compressie niet waar je informatie verliest maar de snelheid van het samplen, dat bepaald hoeveel je verliest. Hoe hoger de sample-rate hoe minder verlies.

                          Een voorbeeld van lossy compressie is een jpg file.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200 - RAW compressie - aan of uit ?

                            Met de D1X gaat het idd zo dat wanneer je NEF compressie gebruikt, de camera de hooglichten en de donkere partijen gaat evalueren en volgens een berekening een gedeelte van de info eruit gaat 'filteren'. Info die volgens de camera uitgebrand is, of geen info (donker) bevat.

                            Bij mij staat het dus niet aan .....

                            Comment

                            Working...
                            X