Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze Canon EOS-350D/30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze Canon EOS-350D/30D

    Een tijdje geleden ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe camera, omdat mijn huidig model (Canon Ixus) mij eindeloos frustreerde (onscherpe foto’s, veel noise, shutter lag, …). Uiteindelijk is het ook maar een eenvoudige point-and-shoot camera en al enkele jaartjes oud, dus dat is best begrijpbaar.

    Door het lezen van sites zoals dpreview.com, dcresource.com en dit forum, ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in dSLR camera’s en sta nu op het punt mij er één aan te schaffen. Het model ligt al vast: het wordt een Canon.

    Het enige aspect waar ik tot nu toe nog geen besluit heb over kunnen vormen, is of het de EOS-350D of de EOS-30D wordt. De 30D kost ongeveer dubbel zoveel in aankoop als de 350D en het verschil in features heeft me nog niet volledig over de streep kunnen trekken. Ik weet wel dat de LCD van de 30D groter is en dat hij beschikt over een hogere shutter speed, zwaardere en robuustere body, spot-metering, etc. Ik zou eigenlijk liever van de gebruikers van beide toestellen horen waarom ze voor dat specifieke toestel gekozen hebben en of ze tevreden zijn met hun keuze.

    Daarnaast vroeg ik me ook af hoe het zat met de lens (hopelijk mag dit samen in dezelfde post). Ik heb in een “vakblad” gelezen dat de Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM best een heel goede lens is (deze lens wordt ook samen met de 30D verkocht als kit). De kitlens van de 350D zou volgens bepaalde reviews dan weer wat te “soft” zijn. Kunnen jullie hier een uitspraak over doen?

    Misschien is het ook interessant te vermelden dat ik me vooral zou willen toeleggen op het fotograferen van landschappen, architectuur, evt. enkele actiefoto’s en minder op portretten of macrofotografie.

    Als laatste puntje: hebben jullie een winkel die je me kan aanraden (liefst ergens in de omgeving van Antwerpen/Mechelen)? Ik heb gemerkt dat sommigen verwijzen naar Duitse en Nederlandse Internet winkels, maar mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar een echte winkel waar bijgestaan wordt met professionele raad. Foto Rembrandt in Merksem en Foto Nelissen in Mechelen heb ik in sommige posts bijvoorbeeld al zien opduiken.

    Natuurlijk zijn reviews en meningen altijd heel subjectief, maar ik stel alle inbreng ten zeerste op prijs, al doet het mij misschien nog meer twijfelen!

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 30D & Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

  • #2
    Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

    in't kort;

    houd de 350d/30d eens in je hand... Das ook al heel belangrijk (je zal wel zien)
    De kitlenzen, laat dat... Koop een lens appart ev. keuze genoeg en altijd beter.

    Winkels... rond mechelen (check geheugenkaart eens...)
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

      Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
      in't kort;

      houd de 350d/30d eens in je hand... Das ook al heel belangrijk (je zal wel zien)
      De kitlenzen, laat dat... Koop een lens appart ev. keuze genoeg en altijd beter.

      Winkels... rond mechelen (check geheugenkaart eens...)
      Want de 350D is kleiner dan de 20D of 30D en dus eens effe vast pakken kan geen kwaad,sommige gaan voor het kleinere kiezen en andere zoals ik hebben liever iets groter in de hand.
      Foto Nelissen en Geheugenkaart of sdcard kan ik aanragen in of tegen Mechelen.
      Nelissen is een winkel maar bij Geheugenkaart kun je ook toestellen testen.
      En als de 30D je meer aanstaat,maar je vind het toch wat duur......de 20D is ook nog een goed toestel en word nu natuurlijk goedkoper.
      Last edited by Cois; 17 april 2006, 14:05.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

        hallo
        ik had een 350 en heb deze verkocht voor een 30d
        moest ik terug de keuze hebben zou ik dit onmiddelijk terug doen
        ik ben zeer tevreden van de 30d
        de 350d is een zeer goed toestel
        maar de 30 d vind ik toch wel beter

        Comment


        • #5
          Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

          Ik heb de 350D omdat hij goedkoper is en dat hij kleiner is komt mijn kleine handen mooi uit. Ik heb wel de grip toegevoegd want voor zwaardere objectieven is dat toch wel een aanrader.

          Ik heb laatst eens een 20D vastgehad en het voelt wat zwaarder maar ook degelijker aan. Het zal mij waarschijnlijk toch niet veel meer opbrengen dus voorlopig ga ik niet upgraden en mijn geld liever in glas steken.

          Ik denk dat het inderdaad vooral in de hand moet liggen. Sommigen hebben hier wat last van en kiezen daarom voor Nikon.
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

            Stop je geld bij voorkeur in lenzen. Koop dus een 350D en koop daar twee goede lenzen bij. Bij een budget onder de 2500 EUR zou ik steeds opteren voor een 350D
            Als je spreekt over architectuur, dan lijkt een echte breedhoeklens al een minimum; dat is dan de Canon 10-22 mm of de Sigma 10-20/Tokina 12-24.
            Voor landschap zouden dezelfde lenzen moeten volstaan.
            Voor actiefotografie zou ik een sigma 70-200/2,8 aanschaffen, ofwel een 70-200/4,0 van Canon.

            sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

              Gegroet allen,

              Binnenkort ga ik me ook een 30D aanschaffen ( aankopen in Duitsland )
              en ben er al uit welke flitser ik ga aankopen, den De Speedlite 580EX.
              Tussen haakjes m'n budget is 3000euro.

              Nu, ik geraak erniet uit welke lens/en aan te kopen.
              De lens/en moet dienen voor het volgende :

              straatfotografie
              evenementen ( muziekoptreden/airshows )
              Studiofotografie.

              Ben al ongeveer twee weken dit forum aangaande fotografie aan het lezen en ben zeer onder den indruk van de ervaringen/raad/info die m'n hier kan verkrijgen.

              Mijn vraag : welke zijn de beste aan te raden lensen die passen bij den 30D
              ( uiteraard voor hetgene ik ze wil gebruiken )

              P.S : ik hoop dat je het niet erg vind Ksp, dat ik dit ertussen gooi in je topic.
              Ik dacht dat jij dit ook wel interessant zou vinden.

              Alvast bedankt.

              Comment


              • #8
                Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                Oorspronkelijk geplaatst door Teejay
                P.S : ik hoop dat je het niet erg vind Ksp, dat ik dit ertussen gooi in je topic.
                Ik dacht dat jij dit ook wel interessant zou vinden.
                Geen enkel probleem, ik lees met veel interesse mee
                Canon EOS 30D & Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                  Hello,

                  heb een 350D op dit moment en heb ook al gedacht om de 30D te kopen, maar heb toch maar beslist om eerst in lenzen te investeren en wat meer ervaring op te doen.

                  Wat betreft lenzen, ben ik er ondertussen achter gekomen dat het volgende zowat de ideale combinatie is (op aanraden van enkele BD leden) :
                  EF-S 10-22
                  EF-S 17-55 IS
                  EF 70-200 (4.0 of 2.8 naargelang budget, liefst IS natuurlijk, maar ja ?)
                  eventueel nog een 1.4 of 2.0 tc (werkt prima op 70-200 2.8 en is een alternatief voor een 100-400 IS als je niet constant meer dan 200mm nodig hebt)

                  Het is natuurlijk nog effe wachten op de 17-55 IS, maar zolang gebruik ik de kitlens nog wel.

                  Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                    In Antwerpen, heb je Grobet aan de Eiermarkt, die heeft de meeste modellen op stock, en kan je ook eens testen. De 30D ligt wel beter in de hand, en als je dat jogwheeltje (ook wel ipodwheel genoemd) gewend zijt, dan wil je niets anders meer...
                    Zoals anderen al melden, neem ipv de kitlens, een andere...
                    Canon EOS 30D + BG-E2 - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Speedlite 430EX Flitser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                      Ik vind het altijd bizar...
                      Met Nikon-Canon flamewar zie je Kevlar en Leonidas hevig de Canon 30D verdedigen, maar als men vraagt waarin ie beter is dan de 350D, hoor je hen allerminst. Hebben ze dan niets zinnigs te vertellen daarover? Zijn de toestellen gelijkwaardig? Trekken we de lijn door en is de D200 dan gelijk aan de 350D?

                      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                        Ik vind het altijd bizar...
                        Met Nikon-Canon flamewar zie je Kevlar en Leonidas hevig de Canon 30D verdedigen, maar als men vraagt waarin ie beter is dan de 350D, hoor je hen allerminst. Hebben ze dan niets zinnigs te vertellen daarover? Zijn de toestellen gelijkwaardig? Trekken we de lijn door en is de D200 dan gelijk aan de 350D?
                        Ah allee goed dat ik deze post dan toch ontdek. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd het vermoeden heb dat ik heel veel posts mis. Sinds de forum verandering eigenlijk. Ik heb nog steeds geen goeie manier gevonden om nieuwe en oude posts van elkaar te scheiden en zit steeds met +15 pagina's aan te lezen posts en dus doe ik de moeite niet meer en klik af en toe op markeer als gelezen. Spijtig want ik ben zeker dat ik veel interessants mis. Meestal klik ik op enkele zaken en vooral op de post waar ik al een keer iets in gezegd heb. Je gaat mij dus nog vaak in veel posts niet meer zien opduiken waar dat vroeger wel het geval was tot ik een werkbaar systeem gevonden heb als ik dat al ooit vind. Maar veel mensen zullen daar waarschijnlijk nog tevreden over zijn ook. Ze worden immers niet graag geconfronteerd met hun verkeerde opvattingen.

                        Je insinuatie alsof ik post zoals deze nooit beantwoord klopt ook al niet. Ik heb hierop al meerdere malen geantwoord. Dat was dan wel in vgl met 20D ipv 30D maar veel maakt dat niet uit. Gelieve je insinuaties dus ook maar eens terug te nemen. En toon wat meer respekt voor je medeposter en als je dan toch graag mijn advies hoort stuur me dan een PM met een link naar de thread. Ipv mensen zwart te willen maken zonder enige basis zelf. Wat wil je daar nu eigenlijk mee bereiken. Waardeloos gewoon en het helpt niemand vooruit.

                        En om op je D200 vs 350D vraag te beantwoorden. Als je het over beeldkwaliteit hebt wint de 350D. Deze heeft wel een fractie(zo goed als verwaarloosbaar) meer last van ruis in de hogere iso dan de 20D/30D maar nog steeds een stuk minder dan D200. Vermits op een print van 30X45 cm je het verschil eigenlijk niet kan zien in de lagere iso maar dan weer wel in de hogere wint de 350D op beeldkwaliteit. Nu gaan ik weer een hele hoop over mij heen krijgen want dit is weer een waarheid die velen liever niet zouden weten en vooral nooit willen erkennen.

                        @KSP:
                        Wat kopen wel als je pas begint zou ik zeggen 350D. Want is goedkoper en veel van de mogelijkheden die een 30D heeft tov een 350D ga je misschien niet echt nodig hebben. En het missen is meestal niet in die mate dat je geen foto's meer kan maken met de ene en wel met de andere. Het is ook beter eerst wat meer geld in de lenzen te steken want je body verliest veel sneller zijn waarde en die ga je toch relatief snel veranderen. Lenzen hou je meestal veel langer bij.
                        Zelf zou ik geen 350D meer kopen alhoewel de kleinere, lichtere body wel heel interessant is. Maar ik ben gewoon geraakt aan de layout en besturing van de grotere canons. Ik heb het hier al vaker gezegd maar die scroll dial op de rug van de canons is gewoonweg uiterst handig in gebruik en daarvoor alleen zou ik al het prijsverschil geven (dat ben ik he dat is niet objectief). Voor de rest is de toch betere AF ook iets wat ik niet zou willen missen. Of de AF joystick enz... Dit is waarschijnlijk nogal fel een gewoontezaak maar de besturing op een 30D/20D klopt gewoon en werkt mijn inziens uiterst handig en vlot(ik heb nog wel wat extra verlangens maar daar ga ik nu maar niet op in) Eigenlijk is de 30D een ietwat betere 350D maar als je nog niet echt bepaald hebt wat voor fotografie je gaat doen en je aan het starten bent is de 350D meer dan genoeg die echt geen belemmering gaat vormen.
                        Mijn advies koop de beste lenzen die je kan. De punten die je aanhaalt zoals spot, fps etc zijn voor mijn wensen verre van noodzakelijk en niet echt een reden om 30D te kiezen; maar dat ben ik andere mensen hebben 5 fps nodig.

                        De 17-85 IS waar je ook over spreekt is zeker geen slechte lens(wel in kit kopen anders te duur) zijn zwakste punt is 17-20mm daar heeft ie wat veel distortion en mocht hij in de hoeken wat scherper zijn. Ik vind het zelf wel een aanrader maar ga binnenkort waarschijnlijk de mijne verkopen om de 17-55 f2.8 IS te kopen.

                        @teejay is dat 3000€ voor de lenzen of moet de body daar ook in passen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                          Insinuaties worden geïnterpeteerd door de lezer, niet gemaakt door de schrijver, althans hier niet. Ik insinueerde niets, ik vroeg het me gewoon af. Wat zou ik kunnen suggereren trouwens? Dat je Nikon-avert bent?

                          Ik poste gewoon, als je toch zo goed de toestellen kent, waarom je hier zo afwezig blijft, en in flamewars zo nadrukkelijk aanwezig. En dat ligt niet aan mij he, ik merk gewoon op, that's all. Don't shoot the messenger. Ik ben blij dat je hierdoor deze post ontdekt hebt en de vraagsteller van degelijk antwoord kan voorzien...


                          ps: als ik je kan helpen, want waarom zou ik het niet doen he: mijn advies aan jou om het forum te checken:

                          1) eenmalige actie benodigd voor de tweede stap
                          -lees alles wat je wil
                          -quick links, mark forums read
                          -uitloggen

                          2) dit doe je vanaf nu elke keer op deze manier, hier begint dus het dagdagelijkse nakijken van posts
                          -inloggen (niet automatisch!!)
                          -je zal zien, alles nieuw is zoals vroeger gemarkeerd, ook new posts werkt weer
                          -alles lezen wat je wil
                          -quick links, mark forums read
                          -uitloggen (of browser dicht als je niet automatisch aanlogt)

                          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                            Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                            Insinuaties worden geïnterpeteerd door de lezer, niet gemaakt door de schrijver, althans hier niet. Ik insinueerde niets, ik vroeg het me gewoon af. Wat zou ik kunnen suggereren trouwens? Dat je Nikon-avert bent?
                            Ik poste gewoon, als je toch zo goed de toestellen kent, waarom je hier zo afwezig blijft, en in flamewars zo nadrukkelijk aanwezig. En dat ligt niet aan mij he, ik merk gewoon op, that's all. Don't shoot the messenger. Ik ben blij dat je hierdoor deze post ontdekt hebt en de vraagsteller van degelijk antwoord kan voorzien...
                            Allee je insinueert niets maar doet hier gewoon verder. Nog steeds geen respect voor de posters hier dus. En had je nu een PM gestuurd had je nog kunnen zeggen don't shoot the messenger. Maar dat was hier duidelijk het geval niet he. Gewoon wat mensen zwart komen maken ipv te helpen dat is het enige dat ik zie. Gewoon nutteloos dus. En geen enkele van je meerdere insinuaties heeft enige vorm van waarheid.

                            ps: als ik je kan helpen, want waarom zou ik het niet doen he: mijn advies aan jou om het forum te checken:

                            1) eenmalige actie benodigd voor de tweede stap
                            -lees alles wat je wil
                            -quick links, mark forums read
                            -uitloggen

                            2) dit doe je vanaf nu elke keer op deze manier, hier begint dus het dagdagelijkse nakijken van posts
                            -inloggen (niet automatisch!!)
                            -je zal zien, alles nieuw is zoals vroeger gemarkeerd, ook new posts werkt weer
                            -alles lezen wat je wil
                            -quick links, mark forums read
                            -uitloggen (of browser dicht als je niet automatisch aanlogt)
                            Alle hulp is meer dan welkom. Wat je hier voorstelt is wat ik doe behalve dat ik niet elke keer mark forums as read doe. Dat is gewoon niet praktisch voor mij. Vooral ook niet omdat de server mij sinds de forumverandering ook steeds automatisch uitlogt na een bepaalde tijd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze Canon EOS-350D/30D

                              Kevlar,

                              Ik wou dat het waar was ( kwijl kwijl ), 3000Euro voor de lensen alleen. ( boy ooh boy ) Maar neen, 3000Euro voor de body, flitser en lens

                              dus je ziet, ik moet meteen een goede keuze maken, want de centjes groeien niet op menne rug hehehe.

                              Alvast bedankt met enige voorstellen BD'ers.

                              Comment

                              Working...
                              X