Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D1x of D200 kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D1x of D200 kopen?

D1x of D200 kopen?
    een tweedehands D1x of een nieuwe D200 moet ik kopen?
    ik weet het echt niet meer.
    Ik heb een D70 met verschillende accesoires en zou ik als reservecamera gebruiken na aanschaf van de andere camera.

Re: D1x of D200 kopen?

D200 = 10 Mpix + technologisch de nieuwste, ik zou niet twijfelen.
    De D1X is misschien wat robuuster (en dan nog), maar zeg nu zelf: wie verslijt er tegenwoordig nog een DSLR?
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

D200 is zeker technologisch de beste keuze maar met een D1X maak je ook prachtige foto's.Het is maar wat je zelf wil.Ben net terug thuis van een weekske Normandië en vervolgens 4 dagen Londen met onze school en de D1X heeft weer scherpe foto's afgeleverd met erg veel detail (mits gebruik van goede lenzen natuurlijk).Zet je witbalans op "cloudy" ipv automatisch en je zit voor 90 percent steeds goed om warme,volle kleuren te krijgen.Met een D1X wel best steeds in RAW fotograferen want bij binnenopnames zit de witbalans er weleens naast.

Ik ruil momenteel m'n D1X niet om voor een D200 al is het maar om de 1/500ste flashsync (handig voor m'n macrofotografie),sluitertijd tot 1/16000 (heb bijv.te Normandië op de krijtrotsen erg mooie foto's gemaakt van paarden tegen de ondergaande zon in getrokken en daar kwamen die snelle sluitertijden goed van pas),het snellere focussen met de CAM1300 (niet noodzakelijk met AFS-lenzen maar wel handig als je tragere AF-lenzen hebt zoals ik de 35-70/2.8 en de 70-210/4),de geweldige feel van dit toestel...De D1X is een ouder toestel maar heeft nog wel wat troeven.Je vind ze nu aan erg interessante prijzen.

5,5MP is me ook genoeg en nog erg snel te bewerken.Wil ik echt een grotere print dan maak ik van de NEF's via Nikon Capture met 1 muisklik 10MP ipv 5,5MP maar eigenlijk gebruik ik die mogelijkheid nooit.Het is maar waar je zelf mee tevreden bent.Laat je zeker niet vangen door de pixelrace
      Last edited by roadrunner; 14 april 2006, 12:52.
      Danny's Photosite

Comment

Een D200 kopen voor het aantal pixels is ook vrij onverstandig he...

Ik weet niet hoe de D1X presteert op het gebied van ruis en snelheid (dus bufferen van opnames) maar dat lijkt me het belangrijkste om te vergelijken.

Je kunt een D1X waarschijnlijk alleen maar tweedehands krijgen met heel wat kilometer op de teller, dat zou voor mij een arument zijn om het niet te doen, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
          Je kunt een D1X waarschijnlijk alleen maar tweedehands krijgen met heel wat kilometer op de teller, dat zou voor mij een arument zijn om het niet te doen, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
          Kijk eens in de koopjeshoek.Daar staat er al eentje te koop met amper 4000 pics.Ik ken Roland persoonlijk en weet dat dit lage aantal klopt.Een D1X is gebouwd om zo'n 200.000 foto's mee te trekken.
          Danny's Photosite

Comment

Mijn visie over D1x - D2x - D200.
            Zelf heb ik zopas mijn D200 thuis geleverd gekregen(na een dikke week wachten naar) en had over hetzelfde getwijfeld.
            D1x is een prachtig robuust toestel met zoals zijn grotere broer D2x,deze beide body's zijn onverslijtbaar,je kan er bij manier van spreken iemand mee dood kloppen.
            Ideaal voor fotografie in slechte weersomstandigheden en sport.Dan moet hij zeker tegen een duwtje kunnen.
            Aan de andere kant heb je dan een zeer zware body maar je software is na 3 jaar volledig verouderd en daarom is mijn voorkeur de D200.
            Een vrij stevige body mooi afgedicht met rubbers(stof voor sport),goed handelbaar ook met grip er eventueel bij,mer de nieuwst software en een duidelijk grote en klare zoeker en zeer goed in prijs.
            Het prijsverschil kan je dan beter investeren in een goede lens want het is niet de body die een goede foto maakt maar wel deze die achter de body staat samen met een goede lens.
            peter.
            Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

D1X of D200, ik heb zelf voor de keuze gestaan in februari.

Heb toen de D1X gekocht, en 2 weken geleden heb ik de D200 een paar dagen gehad om te vergelijken. De D200 is op papier de meerdere, zonder twijfel, maar toch is er iets dat me automatisch naar die D1X deed grijpen.

Het ging me vooral om het gevoel dat ik had tijdens het shooten, ik vind de D1X beter in mijn hand liggen qua stabiliteit ed (vooral met langere zooms). Ook hetgene ik uit de cam verkrijg qua beelden spreekt me meer aan (hier gaan we weer ) .... Je kan uiteraard alles tunen en bijschaven in RAW omzettingssoftware, maar dan ga je weer meer werk hebben ed ... Dus voorlopig hou ik me aan de D1X, voldoet perfect momenteel en Phase One maakt SCHITTERENDE 10mp beeldjes ......

Maar dit is een persoonlijke keuze, qua prestaties zal de D200 wellicht beter zijn hoor ..... zonder twijfel ....

Comment

De handligging van de D1X is inderdaad subliem.Niet enkel met zware lenzen,Tom,ook met m'n pluimgewichtjes als de 35/2,50/2 en de 100/2.8 krijg ik scherpe foto's getrokken op erg lage sluitertijden.Met m'n D70s of D100 had ik niet zoveel keepers op 1/20ste of zelfs 1/10de.

Van ruis zal de D1X zeker meer last hebben dan de modernere D200.Maar dat is ook weer een kwestie van wat zoekwerk en de juiste software gebruiken.Neatimage,wat ik al jaren tot volle tevredenheid gebruik,heeft geen profiles voor de D1X en gaf me van die "modderige" beelden vanaf zo'n 640ISO.Vandaar dat ik gisterenavond NoiseNinja op m'n CS2 gezet heb (deze heeft wel profiles voor de D1X) en dit geeft betere resultaten dan Neatimage.Alle ruis is niet weg maar dat hoeft ook niet.Ben niet zo'n ruispeeper zoals er hier tegenwoordig nogal veel zijn
                Danny's Photosite

Comment

bedankt voor al die goede tips....

ik heb een beslissing genomen en zal de D200 kopen om een aantal redenen.
                  1.prijs-de professionele camera's kosten rond 4000 euro en als ik dat bedrag zou uitgeven, over 2 jaar is de camera totaal verouderd en door zeer intensieve gebruik waarschijnlijk niet zo feilloos in werking en hierdoor kan ik opnieuw de investering ingaan.
                  2.moderne software-als ik de D200 koop, dan heb ik op vele punten een afgeslankte versie van de D2X.
                  3.upgrade- in handbereik met deze prijsklasse.

Ik gebruik, verbruik mijn camera's om de 3 jaar , dus ik heb baat bij de upgrade's.

Natuurlijk is mijn droom de D2X, maar ik moet financieel ook rond kunnen breien.

Ik wil iedereen bedanken, die de moeite nam mijn advies te geven....
                  gr.Kati

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin
                    bedankt voor al die goede tips....

ik heb een beslissing genomen en zal de D200 kopen om een aantal redenen.
                    1.prijs-de professionele camera's kosten rond 4000 euro en als ik dat bedrag zou uitgeven, over 2 jaar is de camera totaal verouderd en door zeer intensieve gebruik waarschijnlijk niet zo feilloos in werking en hierdoor kan ik opnieuw de investering ingaan.
                    2.moderne software-als ik de D200 koop, dan heb ik op vele punten een afgeslankte versie van de D2X.
                    3.upgrade- in handbereik met deze prijsklasse.

Ik gebruik, verbruik mijn camera's om de 3 jaar , dus ik heb baat bij de upgrade's.

Natuurlijk is mijn droom de D2X, maar ik moet financieel ook rond kunnen breien.

Ik wil iedereen bedanken, die de moeite nam mijn advies te geven....
                    gr.Kati

Veel plezier ermee!
                    Danny's Photosite

Comment

Working...
                    X