Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

    Oorspronkelijk geplaatst door cyberson
    Op hogere iso,s presteerd hij minder (iets) ik ben er uitvoerig mee bezig geweest,je hoeft het daar niet voor te laten.
    Dat is alvast een geruststelling, want daar zat ik serieus over te twijfelen.

    Oorspronkelijk geplaatst door cyberson
    Overigens heb ik vrij veel gepost over de e500 met linkjes erbij etcetra.
    Onthoud goed, hier zijn veel canon freaken (lekker commercieel).



    Er zijn eigenlijk nauwelijks negatieve dingen te melden over de Olympus E-500. De camera reageert snel met een vlotte en trefzekere scherpstelling, er is praktisch geen sluitervertraging en hij is prettig in het gebruik. Het enige minpuntje zou kunnen zijn het scherpstellen bij donkere lichtomstandigheden. De ingebouwde flits doet dan dienst als hulplicht en vuurt daarbij een salvo van kleine felle flitsjes af, terwijl de camera een houvast zoekt waarop scherpgesteld kan worden. Deze flitsjes kunnen het onderwerp behoorlijk verblinden en het vestigt onmiddellijk de aandacht op de fotograaf, zodat ongemerkt foto’s nemen uitgesloten is. Behalve het feit dat we het zeer hinderlijk vonden om op deze manier te werken, lukte het zelfs met de voorflitsjes niet altijd om trefzeker scherp te stellen.]
    Het stukje in blauw hierboven is een extract uit de review waarnaar je verwijst. Dat "salvo" van lichtflitsen vind ik wel een serieus nadeel, zeker als het dan nog niet echt iets uithaald. Kan je dat uitschakelen? Of lost dat probleem zich op met externe flitser?

    Voorlopig nijg ik te gaan voor de D70s ook vanwege deze mogelijkheid. Maar ik heb nog geen definitieve beslissing genomen. Ga proberen van't weekend nog eens een fotograaf te bezoeken zodat ik ze allemaal nog eens goed kan vastpakken

    Aan allen die reeds een bijdrage leverden, nog eens BEDANKT

    Comment


    • #17
      Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

      Beste James,

      Doe mij een plezier en kijk even naar de Pentax, setje kost 599 Euro. Veel solidere constructie (metalen chassis) en werkt met gewone batterijen + SD kaartje. Kwaliteit van de zoeker ligt ver boven deze van Nikon.
      Enfin, Pentax niet in overweging nemen zou moeten bestraft worden !
      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

      Comment


      • #18
        Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

        ik heb ook zéér lang getwijfeld tussen de oly e-500 en de nikon d50, heb sinds vorige week de knoop doorgehakt en mij bij de moral majority geschaard met een nikon d50, heb er tot hiertoe en na een kleine 1000 foto's nog geen spijt van, de oly e-500 zal wsl zeker zo goed zijn maar de ruis bij hogere iso-waardes (lees het forum er maar op na) was voor mij doorslaggevend en je gebruikt wel degelijk veel iso 800 en dan is er bij de nikon d50 nog niet veel te merken van ruis :-)

        veel succes met je keuze, dimidub
        ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
        http://www.flickr.com/photos/dimidub/

        Comment


        • #19
          Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

          Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
          Beste James,

          Doe mij een plezier en kijk even naar de Pentax, setje kost 599 Euro. Veel solidere constructie (metalen chassis) en werkt met gewone batterijen + SD kaartje. Kwaliteit van de zoeker ligt ver boven deze van Nikon.
          Enfin, Pentax niet in overweging nemen zou moeten bestraft worden !
          Voor een zoeker moet je het niet doen het is het resultaat dat belangrijk is.
          Mijn ervaring met de gewone batterijen is dat ze vlug leeg geraken, hoe zit dat ?
          SD (ook de D50) kaartjes zijn prima en worden in zowat alle mogelijke apparaten gebruikt.
          Waar ik het ook wel mee eens ben is dat Pentax en Olympus zeer goede objectieven hebben.

          Groeten
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #20
            Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

            van batterij-life gesproken...bij de nikon d50 is die enorm, heb deze week nog niet moeten herladen, terwijl ik toch heel veel pics gereviewed heb en heel veel in het menu heb zitten prullen, ook belangrijk toch als je ergens te velde wilt gaan en niet constant met de vraag zit : "hoelang gaat de batterij nog mee ?"
            ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
            http://www.flickr.com/photos/dimidub/

            Comment


            • #21
              Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

              Oorspronkelijk geplaatst door DimiDub
              ik heb ook zéér lang getwijfeld tussen de oly e-500 en de nikon d50, heb sinds vorige week de knoop doorgehakt en mij bij de moral majority geschaard met een nikon d50, heb er tot hiertoe en na een kleine 1000 foto's nog geen spijt van, de oly e-500 zal wsl zeker zo goed zijn maar de ruis bij hogere iso-waardes (lees het forum er maar op na) was voor mij doorslaggevend en je gebruikt wel degelijk veel iso 800 en dan is er bij de nikon d50 nog niet veel te merken van ruis :-)

              veel succes met je keuze, dimidub
              Op iso 800 kun je echt de foto,s nog heeeel goed gebruiken niks of weinig aan de hand,ik heb ook veel forum,s en testen en reviews gelezen,maar nog belangerijker zelf veel getest en vergeleken met de 350d.



              Dat hele iso gebeuren is in de grote lijnen marketing (verkoop praatjes) uiteraard zit er wel waarheid in.
              En geloof me als ik die foto,s van dat linkje (overigens niet mijn foto,s) door noiseware profesional haal, dan zie je er niks meer van terug.
              Ja zeggen ze dan dat gaat ten koste van scherpte etcetra,nou mijn conclusie dat valt heel erg mee.(bijna niet waarneembaar) ook niet als je inzoomt op de pc.
              Last edited by cyberson; 14 april 2006, 19:50.

              Comment


              • #22
                Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
                Beste James,

                Doe mij een plezier en kijk even naar de Pentax, setje kost 599 Euro. Veel solidere constructie (metalen chassis) en werkt met gewone batterijen + SD kaartje. Kwaliteit van de zoeker ligt ver boven deze van Nikon.
                Enfin, Pentax niet in overweging nemen zou moeten bestraft worden !
                Heb die keuze eventjes overwogen, maar op dpreview krijgt de Pentax een "recommended" terwijl de Nikon's en de Olympus een "highly recommended" toegewezen kregen.

                Fotograaf (vanavond nog effe langs geweest) rade me tevens aan te kiezen tussen de twee marktleiders, zijnde Canon en Nikon. Aangezien ik de body van Canon niet zo goed in de hand liggen vind (heeft ook een hoog speelgoedgehalte vanwege plastiek feeling) blijft Nikon over.

                Comment


                • #23
                  Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                  Ondertussen nog enkele mooie vergelijkingen gevonden (maakt de keuze er toch niet makkelijker op ) maar is tevens nuttige info voor de andere twijfelaars onder ons die een keuze moeten maken tussen D50 en D70S

                  Vergelijkende Test ISO ruis verhouding

                  Vergelijkende tabel tussen D50 D70 en D70S (bron Nikon)

                  Hier wint de D50 het duel

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                    Na het lezen van jullie opmerkingen ben ik vrijdagavond nog even langs de fotograaf gegaan.

                    Hij stelde voor de D70S kit (met DX 18-70 mm) te nemen en aan te vullen met de betaalbare (100 EUR) Nikkon AF-D 50mm F1.8 - deze laatste zou uitermate geschikt zijn voor binnenhuis en portretten.

                    Eveneens werd de Tamrom AF 18-200 mm F 3.5 - 6.3 XR Di II Macro

                    Wat zou de beste aankoop zijn uit onderstaande mogelijkheden?
                    1. D70S kit (met DX 18-70 mm) + Nikkon AF-D 50mm F1.8
                    2. D70S body (excl. lenzen) + Nikkon AF-D 50mm F1.8 + Tamrom AF 18-200 mm F 3.5 - 6.3 XR Di II Macro

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                      Oorspronkelijk geplaatst door James71
                      Ondertussen nog enkele mooie vergelijkingen gevonden (maakt de keuze er toch niet makkelijker op ) maar is tevens nuttige info voor de andere twijfelaars onder ons die een keuze moeten maken tussen D50 en D70S

                      Vergelijkende Test ISO ruis verhouding

                      Vergelijkende tabel tussen D50 D70 en D70S (bron Nikon)

                      Hier wint de D50 het duel
                      IMO. is hier duidelijk te zien waarom de D50 minder ruis vertoond dan de D70s op (vooral op iso800-1600).
                      Ik vind die van de D70s een stuk scherper. In de D50 zit een hogere ruisfilter ten koste van de scherpte.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                        Oorspronkelijk geplaatst door James71
                        Na het lezen van jullie opmerkingen ben ik vrijdagavond nog even langs de fotograaf gegaan.

                        Hij stelde voor de D70S kit (met DX 18-70 mm) te nemen en aan te vullen met de betaalbare (100 EUR) Nikkon AF-D 50mm F1.8 - deze laatste zou uitermate geschikt zijn voor binnenhuis en portretten.

                        Eveneens werd de Tamrom AF 18-200 mm F 3.5 - 6.3 XR Di II Macro

                        Wat zou de beste aankoop zijn uit onderstaande mogelijkheden?
                        1. D70S kit (met DX 18-70 mm) + Nikkon AF-D 50mm F1.8
                        2. D70S body (excl. lenzen) + Nikkon AF-D 50mm F1.8 + Tamrom AF 18-200 mm F 3.5 - 6.3 XR Di II Macro
                        Ik zou gaan voor je eerste keuze, de D70S met 18-70 lens en de 50 mm lens. 18-70 is een vrij goede lens voor z'n geld en die 50mm F1.8 is echt een leuk toplensje! Die gaat er bij mij altijd op voor de moeilijkste (slechte belichting) fotografie. Verwacht er ook geen wonderen van. Is alleen wat lawaaierig bij het focussen.

                        (PS: ik zou gaan voor de eerste optie omdat die superzooms nooit echt aan te raden zijn. En voor de macro-functie moet je 't ook niet doen, want het is geen echte 1:1 macro lens)

                        Misschien ook direct een extra accu nemen ... komt altijd van pas!

                        Success met het toestel!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                          Oorspronkelijk geplaatst door James71
                          Wat zou de beste aankoop zijn uit onderstaande mogelijkheden?
                          1. D70S kit (met DX 18-70 mm) + Nikkon AF-D 50mm F1.8
                          2. D70S body (excl. lenzen) + Nikkon AF-D 50mm F1.8 + Tamrom AF 18-200 mm F 3.5 - 6.3 XR Di II Macro
                          Tja, kwalitatief is de Nikon 18-70 ongetwijfeld beter dan de Tamron 18-200, maar de Tamron heeft dan weer een zeer interessant bereik. Ik heb destijds voor de Tamron 18-200 geopteerd, maar ondertussen ook een Tamron 28-75/2.8 aangeschaft (die dan op zijn beurt weer beter is dan de Nikon).
                          Als je voor deze laatste kiest, zou ik de Nikon 50/1.8 niet kopen. Die blijft nu bij mij in de kast liggen ...

                          't Is niet altijd evident een keuze te maken, ergens zal je toch een compromis moeten maken ...

                          Gr's, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                            Ik denk dat voor beide toestellen te pleiten valt...
                            Ik twijfelde ook sterk tussen de canon en de nikon, zelfs toen ik in de winkel stond....
                            Wat de doorslag gegeven heeft? Ik nam beiden in de hand en de nikon voelde voor mij beter aan... dus werd het de nikon D70s. En ik heb nog geen spijt
                            mvg, Caro
                            www.myspace.com/photocaroline

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                              De kogel is door de kerk, ben vandaag gaan shoppen !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                                proficiat ! veel plezier en succes ermee :-)
                                ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
                                http://www.flickr.com/photos/dimidub/

                                Comment

                                Working...
                                X