Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

    Na diverse fora afgeschuimd te hebben en de gekende review sites bezocht twijfel ik nog tussen de volgende toestellen:
    • Nikon D50 + 18-55mm + 55-200mm (prijs topfoto.de = 770 EUR)
    • Nikon D70S + 18-70mm (prijs topfoto.de = 1000 EUR)
    • Olympus E500 14-45mm + 40-150mm (prijs topfoto.de = 750 EUR)


    Ik heb nog geen andere spiegelreflex, dus ook geen lenzen.
    Heb weliswaar SD kaartjes maar dat beschouw ik niet als een breekpunt.

    Pluspunten Nikon
    • Levensduur batterij
    • Scherpstelling (ook in het donker)
    • Groter aanbod accessoires (ook van andere merken)
    • Solide behuizing

    Minpunten Nikon
    • Kleine zoeker
    • Lenzen (die in Olympus pack zouden beter zijn)
    • Maar 6 megapixels (gelijkaardige concurrenten hebben minstens 8 mp)

    Pluspunten Olympus
    • 8 megapixels
    • Supersonic Wave Filter
    • Lenzen in pakket
    • Ergonomie
    • Instelmogelijkheden

    Minpunten Olympus
    • Kleine optische zoeker
    • Scherpstelling zou minder goed zijn in vgl met Nikon
    • Vanag 800 ISO meer ruis
    • Minder accessoires beschikbaar dan Nikon


    De Nikon D70S is weliswaar een beetje duurder, maar wat me hierbij aanspreekt is de mogelijkheid om de SB-600 (of de SB-800) te gebruiken zonder dat deze op de camera hoeft te zitten zoals hier aangetoond wordt. Is zo'n "wireless slave" gebruik van de flits misschien ook een mogelijkheid bij Olympus? Of is dit geen rechtvaardiging voor de meerprijs van de D70S? De getoonde mogelijkheden lijken wel de moeite waard.

    Anderzijds twijfel ik ook of het misschien beter is enkel een body te kopen en een aperte lens - waarbij zich dan weer de optie aanbied om bij het cameramerk te blijven of een alternatief merk (bijv. Sigma of Tamron) - ipv deze "starters kits"?

    Als ik me laat leiden door de testschema's in het dossier van Fnac dan komt de Olympus er als winnaar uit. De Canon EOS 350D scoort hier ook goed maar die werd me afgeraden wegens zijn slechte scherpstelling.

    Nog even meegeven dat ik een beginner ben maar op zoek naar toestel waarbij de fotograaf volledige controle kan hebben over de instellingen. Ik fotografeer zowel buiten (klassieke vakantiefoto's) als binnen (feestjes). Zoom is ook wel van belang.

    Graag jullie bevindingen en advies terzake
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

    Ik ben zeer tevreden over mijn D50, maar aangezien ik de Olympus nog nooit gebruikt heb, kan ik niet vergelijken tussen dit toestel en de Nikons. Wat ik je wel kan aanraden is een paar verschillende tests te lezen over de drie toestellen, meer dan alleen maar de test van Fnac. Volgende site www.dpreview.com heeft veel uitgebreidere rapportjes per toestel dan Fnac. Bovendien stel ik vast dat Fnac bijvoorbeeld de Nikon D50 en de Canon 350D indeelt bij de "Bridge-toestellen met electronische zoeker", terwijl het toch duidelijk reflextoestellen zijn met optische zoeker.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

      Alvast bedankt voor je advies. Had al eens rondgekeken op o.a. dpreview en er wordt veel vergeleken tussen Nikon en Canon. Uit die vergelijkende testen en de comments op de fora had ik al besloten dat canon de mindere was.

      Wat ik niet zo kan vinden (vandaar deze oproep) is een vergelijking tussen Nikon en Olympus. Twijfel enerzijds omdat Nikon geen 100 ISO heeft en 'slechts' 6 mp maar daarentegen staat dan dat Olympus meer ruis zou hebben.

      Zou ook graag weten of beschreven techniek van "wireless flash" dat mogelijk is met D70S + SB-600 ook kan bij andere (Olympus) merken.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

        Hallo

        Die discussie is hier al vele malen gevoerd.
        Prijs/kwaliteit staat de D50 nog altijd aan kop van het peleton, maar dat wil zeker niet zeggen dat de andere toestellen slechter of beter zijn.
        Het is een moeilijke keuze, staar je vooral niet blind op extra pixels en knopjes maar kijk eerder naar wat jij echt nodig hebt.

        Persoonlijk zou ik kiezen voor een D50 en wat extra geld uitgeven aan een goed objectief.


        Groeten
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

          De 6MP van de Nikon bleek steeds te volstaan voor mij, hangt ook een beetje af wat je er mee wil doen he. Ik heb reeds foto's afgedrukt op A4 formaat en die zien er zeer netjes uit, ik heb niet de indruk dat een 8MP daarvoor nodig is. Als je veel gaat croppen in je foto's kan een hogere resolutie wel van pas komen, maar bij mij is het in elk geval niet de bedoeling de helft van de foto te gaan weggooien.
          Voor de rest mag je ook niet vergeten dat de Olympus foto's maakt in 4/3 verhouding, terwijl dat voor Nikon 3/2 is. Dat maakt dat foto's van een Olympus wat meer vierkant zijn, en die van de Nikon wat meer langwerpig (meer klassiek formaat). Ik spreek me niet uit in de richting van het éne systeem of het andere, beide verhoudingen kunnen leuke effecten geven, maar het lijkt me toch ook belangrijk om af te wegen wat je zelf verkiest.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

            Oorspronkelijk geplaatst door spogy
            Persoonlijk zou ik kiezen voor een D50 en wat extra geld uitgeven aan een goed objectief.
            De mogelijkheid om met een "losse flits" te werken bij de D70S (zie originele post) is dat een rechtvaardiging voor de meerprijs tov de D50 ?
            Last edited by James71; 12 april 2006, 21:53.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

              Ik sta voor eenzelfde keuze, maar ik twijfel enkel tussen de D50 en de D70s. Het voordeel aan de D70s is dat hij een fantastische kitlens heeft, maar ik zit nu al met het gedacht dat ik naderhand toch andere lenzenset aankoop (heb nu al een verlanglijstje). Daarom neig ik nu steeds meer naar de D50 kit, dan kan ik eerst nog enkele maanden aan de slag met de 18-55 kitlens tot dat ik voldoende geld bij elkaar verdiend heb om deze te vervangen door diegene die op m'n verlanglijstje staan. Als ik de D50 review lees, heeft die slechts weinig nadelen t.o.v. de D70s en zelfs enkele voordelen, en omdat het ook nog eens veel in prijs scheelt, plan ik een D50 te kopen als eerste DSLR.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                Oorspronkelijk geplaatst door diCie
                Als ik de D50 review lees, heeft die slechts weinig nadelen t.o.v. de D70s en zelfs enkele voordelen, en omdat het ook nog eens veel in prijs scheelt, plan ik een D50 te kopen als eerste DSLR.
                Kan je misschien even de pro's en contra's verduidelijken die jou hebben doen overzwichten richting D50?

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                  Oorspronkelijk geplaatst door James71
                  Kan je misschien even de pro's en contra's verduidelijken die jou hebben doen overzwichten richting D50?
                  Pro

                  - Prijs/kwaliteit
                  - Kleurrijkere opnames (mede door het nieuwe IIIa SRGB-kleurenprofiel)
                  - Minder ruis

                  Contra

                  - Gemis van enkele (geavanceerdere) features t.o.v. de D70s
                  - Minder scherp, iets softere opnames
                  - Minderwaardige kitlens

                  Vooral door de prijs neig ik eigenlijk naar de D50, omdat ik begin juli voor een week naar Zuid-Spanje vertrek en daar toch een hele boel opnames wil maken (de FZ5 die ik nu gebruik mag niet mee, die is van m'n pa). Als student kan ik pas bijklussen in de maand augustus, dus moet ik nu toekomen met het budget dat ik heb. Ook zie ik die minderwaardige kitlens niet als een echt nadeel, omdat ik plan ze voor beperkte duur te gebruiken.

                  Nuja, ik moet nog steeds een definitieve keuze maken, want ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Ofwel een D50 zodat ik hem vroeger heb en hem kan gebruiken op vakantie. Ofwel een D70s en wachten tot eind-augustus (zonder vakantiekiekjes ).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                    De mogelijkheid met een losse flits te werken, is iets waar ik geen ervaring mee heb. Ik mis die functie dan ook niet op mijn D50, maar als ik hier wel ervaring mee had, zou ik er mogelijk anders over denken en dat misschien wel een goede reden vinden om de meerprijs voor de D70s te betalen.
                    Een losse flits kan denk ik ook met de D50 gebruikt worden, maar dan in combinatie met een tweede flits, die dan dient om de "slave" aan te sturen.
                    Of de extra features van de D70s het prijsverschil waard zijn tov de D50 is iets wat voor iedereen anders ligt, maar ik denk wel dat je gerust kan stellen dat de D50 een goede verhouding heeft prijs/kwaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                      Of de D50 nu echt minder scherp is weet ik zo niet, dat hangt ook voor een stuk van het objectief af.
                      Ik denk dat als je een D50 in combinatie met een goed objectief gebruikt de scherpte niet moet onderdoen voor een D70s.
                      Een D70s met een minderwaardig objectief zal ook geen goede resultaten opleveren.
                      Daarenboven is de 18-55 kitlens niet te onderschatten er zijn natuurlijk betere maar die kosten dan ook wel meer.

                      Wat het gebruik voor een losse flits betreft, als het om vakantiefotos gaat dan denk ik dat je die opnames toch niet alleen 's nachts of 's avonds doet.

                      Om te beginnen kan je altijd een SB600 gebruiken en als je later eventueel een SB800 bijkoopt dan heb je de ideale combinatie met de SB800 kan je dan de SB600 sturen.


                      Groeten
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                        Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                        Of de D50 nu echt minder scherp is weet ik zo niet, dat hangt ook voor een stuk van het objectief af.
                        Ik denk dat als je een D50 in combinatie met een goed objectief gebruikt de scherpte niet moet onderdoen voor een D70s.
                        Een D70s met een minderwaardig objectief zal ook geen goede resultaten opleveren.
                        Daarenboven is de 18-55 kitlens niet te onderschatten er zijn natuurlijk betere maar die kosten dan ook wel meer.

                        Wat het gebruik voor een losse flits betreft, als het om vakantiefotos gaat dan denk ik dat je die opnames toch niet alleen 's nachts of 's avonds doet.

                        Om te beginnen kan je altijd een SB600 gebruiken en als je later eventueel een SB800 bijkoopt dan heb je de ideale combinatie met de SB800 kan je dan de SB600 sturen.


                        Groeten
                        Spogy
                        Spogy bedankt voor je expertise, jij (de anderen ook trouwens) geeft me weer extra stof tot nadenken. Het is en blijft een moeilijke keuze. Ga er nog even over nadenken en ondertussen de diverse reviews er nog eens op nalezen.

                        Ook aan de anderen, nog eens bedankt voor de reacties en tips ! Zij die nog niet gereageerd hebben, mogen hun mening nog steeds geven hoor

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                          Hoewel er steeds meer Sigma lenzen op de markt komen voor het 4:3 systeem en meer bedrijven dit systeem omarmen, is het aanbod van lenzen nog altijd vele malen minder dan van de andere merken. Uit ervaring weet ik dat de kitlenzen van olympus goed zijn, maar als je op een gegeven moment meer wilt... Ben je een behoorlijke smak geld kwijt omdat je op dit moment vooral bij Olympus moet schoppen...

                          Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de flitsers al heeft Metz wel een behoorlijk goed alternatief... Ik heb zelf met de E300 gefotografeerd een andere camera dan de E500. Er was zeer te spreken over de kleuren, contrasten en scherpte. De E500 is alleen maar verbeterd.

                          Over de Nikon kan ik niet meepraten, ik heb deze camera's zelf nooit gehad. Ik denk echter dat je aan beide modellen geen miskoop zult doen. Zet vooraf duidelijk op papier wat je wilt... De E500 kent veel, veel scenestanden en is daardoor heel geschikt voor de beginnende amateur die echter later ook zelf kan instellen. De D50 kent ook de scenestanden maar schijn minder opties te hebben als de D70S. Als je die opties echter nooit gaat gebruiken, waar zou je je dan druk om maken. Dan zou ik voor de goedkopere body gaan en betere lenzen of flitser of een leuke vakantie of.... goed vul dat zelf hier maar verder in.

                          Nog een laatste opmerking over het 4:3 formaat... Als je ooit een compactprintertje gaat kopen, je weeet wel van die instandafdruk printertjes... Die werken allemaal tot zover ik weet in het 2:3 formaat. Bij een afdruk van 10*15 zul je dus altijd witte randen houden. Ik ervaarde dat als vervelend....

                          Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

                          Bart

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                            Oorspronkelijk geplaatst door BartK
                            De E500 is alleen maar verbeterd.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BartK
                            Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
                            Bart
                            Nu doet ge me weer twijfelen richting Olympus
                            Geen makkelijke keuze hoor, temeer de starterskit met de twee lenzen meer dan voldoende lijkt om van start te kunnen gaan

                            Weer stof tot nadenken

                            Zal inderdaad eens alle details per camera moeten bekijken en aanduiden wat ik graag zou hebben, dan maar die met de hoogste score nemen zekers

                            Ik ga ervan uit dat beste resultaat is als je body en lens van zelfde merk neemt (beter op elkaar afgestemd)? Of klopt dat niet steeds?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoopadvies gevraagd: Nikon D50 - Nikon D70S - Olympus E500

                              ik geloof in het blad zoom wordt de e500 uitgebreid gereviewed,ik zou voor de e500 gaan (prijs kwaliteit).
                              Ik heb ook de 350D gehad maar ik vond het niet alles ivm lenzen die je moet kopen want met die kitlens van canon kon ik geen mooie foto,s maken heel moeilijk.
                              Dus prijs kwaliteit kies voor de e500,en hij heeft idd ook nog 24 maanden garantie (nederlands) en 2 goede lenzen.
                              En een mooi goed werkend systeem om het stof weg te houden.
                              Overigens is dat t/m ongeveer 10.000 foto,s dan moet die even terug naar oly,en dat bij zeer geregeld lenzen wisselen.
                              Op hogere iso,s presteerd hij minder (iets) ik ben er uitvoerig mee bezig geweest,je hoeft het daar niet voor te laten.
                              Overigens heb ik vrij veel gepost over de e500 met linkjes erbij etcetra.
                              Onthoud goed, hier zijn veel canon freaken (lekker commercieel).

                              Last edited by cyberson; 14 april 2006, 07:08.

                              Comment

                              Working...
                              X