Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 versus D70s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D50 versus D70s

hoi beste forumbezoekers

ik heb nu een D50 .ben daar wel content van,maar overweeg om een D70 s te kopen als hoofdtoestel en de D50 als rezerve,ben al eens naar de winkel geweest,maar die vertelde me dat de D70s geen haar beter was dan de D50,buiten wat meer functies dan,toch las ik ergens in een forum dat de D70s een andere sensor had meer crisp voor verscherping,dus iets beter.
    heeft er iemand ervaring met deze 2 toestellen en is een upgrade naar de D70 s dan wel de moeite?
    heeft er al iemand die 18/200 vr lens van nikon,zou je hem terug kopen nu je er al mee gewerkt hebt,tevreden van?

alvast bedankt voor de antwoorden
    danny

Re: D50 versus D70s

Dacht dat de D70 dezelfde sensor gebruikte maar het filter voor de sensor is een andere. Deze tekent inderdaad iets scherper, maar heeft daardoor ook eerder last van moire en de D70 is gevoeliger voor ruis. Of dat een upgrade is dat moet je zelf uitmaken. In jouw geval zou ik doorsparen voor bv een D2hs tweedehands. Dan heb je een echte upgrade qua body. AF,vf,snelheid etc...
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
      Dacht dat de D70 dezelfde sensor gebruikte maar het filter voor de sensor is een andere. Deze tekent inderdaad iets scherper, maar heeft daardoor ook eerder last van moire en de D70 is gevoeliger voor ruis. Of dat een upgrade is dat moet je zelf uitmaken. In jouw geval zou ik doorsparen voor bv een D2hs tweedehands. Dan heb je een echte upgrade qua body. AF,vf,snelheid etc...
      Groetjes Edwin
      Ik vraag me af waarom juist een D2Hs
      Je zou ook voor een D200 kunnen gaan, tenzij je echt 8FPS nodig hebt maar ik zie in de post van Danny nergens dat hij een extreem snelle body nodig heeft. Trouwens als dat dan was zou hij ook geen info vragen voor de 18-200 want dat is nu juist geen echt snelle lens, wel een zeer goede allround lens.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik had inderdaad ook D200 kunnen neerzetten, hoewel ik niet vind dat een D200 scherper tekent dan een D50, laat staan de D70. Daar was het Danny toch om te doen in eerste instantie.
        Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DannyD50
          overweeg om een D70 s te kopen als hoofdtoestel en de D50 als rezerve
          Beste DannyD50, ik had eerst een D50 en heb die binnen de 14 dagen omgeruild tegen een meerprijs voor een D70s en ik moet je zeggen dat ik er geen seconde spijt van heb. Elk van de twee toestellen hebben hun voor -en nadelen, vb de foto's uit de D50 komen er meer kant en klaar uit maar vind deze toch wat softer dan de D70s, deze heeft dan wat meer instelmogelijkheden vb de iso instelling is bij de D50 200-400-800 en 1600 bij de D70s heb je meer tussenstappen vb 200-320-400-500... enz.... dit vind ik persoonlijk toch een belangrijk punt. Ieder zijn mening erover natuurlijk.

Grtz Year62
          Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

De prestaties en resultaten van de D70s zijn vrijwel identiek aan deze van de D50. Dus op dat vlak kan je dat zeker geen upgrade noemen.
            De bediening van de D70s is op sommige vlakken iets praktischer (instelling lichtmeter, tweede instelwieltje), maar om daarvoor een nieuwe body te kopen ... neen, dank u.

Een D200, dat is een echte upgrade t.o.v. D50 of D70s. Maar dat geldt helaas ook voor de prijs.

Wat betreft de Nikkor 18-200 VR: met een search bij "objectieven" zal je een pak informatie krijgen.

Gr's, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Ik had inderdaad ook D200 kunnen neerzetten, hoewel ik niet vind dat een D200 scherper tekent dan een D50, laat staan de D70.
              Standaard in camera verscherping is lager ja. Verscherping in de camera aanpassen of achteraf via RAW convertor en het probleem is opgelost.

Comment

Ben dat niet met je eens Fonzie. Achteraf verscherpen kan natuurlijk, maar dat geldt voor alle bodies. Ben heel tevreden met m'n D200, maar hij tekent iets minder scherp en dat komt door het conservatief gekozen AA-filter van de D200. Daarbij komen lensfouten ook eerder aan het licht (zoals CA) als met een 4 of 6 miljoen camera. Heb ooit de D2H gehad en dat was de camera met de meeste keepers. Dit kwam door de AF-module die spot-on was.
                Met een D200 is het natuurlijk makkelijker uitvergroten en croppen en de ruisprestaties zijn duidelijk beter als de D2H en de D70. Gelukkig maar dat we keuzes hebben...
                Groetjes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

Ben heel tevreden met m'n D200, maar hij tekent iets minder scherp en dat komt door het conservatief gekozen AA-filter van de D200.
                  Dat klopt edwin. In de camera verscherping op +2 zetten kan echter wonderen doen. Als je in RAW schiet moet je wel rekening houden met het feit dat alleen Nikon Capture de in camera settings (dus ook ruisonderdrukking, etc) kan uitlezen en op je beeld toepassen.

Goed, terug op de orginele vraag.

Ik heb zelf geen D50, maar wel een D70. Uiteindelijk wordt je keuze een compromis.
                  De D70 heeft meer ergonomie en je hebt meer controle over instellingen (bvb AF). Voor de rest heeft de D70 een scherptedieptecontroletoets, die afwezig is bij de D50. Er zijn ook mensen die zeggen dat dat vrij irrelevant is aangezien de zoeker niet goed genoeg is.
                  De D50 heeft dan wel een duidelijke streep voor op de D70 wat betreft ruis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                    Dat klopt edwin. In de camera verscherping op +2 zetten kan echter wonderen doen. Als je in RAW schiet moet je wel rekening houden met het feit dat alleen Nikon Capture de in camera settings (dus ook ruisonderdrukking, etc) kan uitlezen en op je beeld toepassen.
                    Ik dacht dat er voor Adobe PS een plugin is om de RAW camera settings wel te lezen ?
                    En in één van vorige opmerkingen staat dat de D50 meer kant en klare beelden afleverd, als je in RAW opslaat gaat die balon toch niet op denk ik.

De D200 is inderdaad een echte upgrade voor de D70 en D50 maar de D50 is ook geen gestripte D70 zoals beweerd wordt op een paar kleinigheden na zijn ze bijna identiek.
                    Best is ze beide eens proberen en zien waar je het meest aan hebt.

Groeten
                    Spogy
                    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ik dacht dat er voor Adobe PS een plugin is om de RAW camera settings wel te lezen ?
                      Neen. Adobe Camera Raw (ACR) is een plugin voor photoshop om RAW bestanden te openen. Voor de D200 heb je hiervoor trouwens CS2 nodig.

ACR neemt alleen de belichting (+evt compensatie) en witbalans over. Al de rest NIET. Dit geldt ook voor andere camera's van Nikon en ik vermoed ook voor andere merken.

Mensen die ACR en Nikon Capture naast elkaar gebruiken zeggen dat in het specifieke geval van de D200 de verschillen dramatisch zijn, aangezien de D200 zoveel aanpasbare parameters heeft die ACR "weggooit".

Maar ik ben hier wel heel erg off-topic aan het gaan...

Comment

Working...
                      X