Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sport foto's met canon ixus 60 of gelijkaardig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sport foto's met canon ixus 60 of gelijkaardig

Hey,

Ik was aan het twijfelen tussen de ixus 60 en de powershot a540 (of a610) als tweede toestel om mijn Powershot S2 te vergezellen.

Aangezien het een tweede toestel is, wou ik in eerste instantie dat het zo klein mogelijk is. Vandaar de ixus 60.

Omdat ik af en toe echter foto's trek van snel bewegende voorwerpen (voornamelijk sport), vroeg ik me af of dit wel gaat met de ixus 60. Sluitertijden kunnen daar immers niet manueel worden ingesteld (tenzij voor een lange belichting). Er is echter een "kids and pets" programma op de ixus voor bewegende objecten. Ik vind hier echter verder weinig informatie van terug. Is dit zoals een sport mode, en kan je hier dus echt de actie mee bevriezen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Andere argumenten om bv de A540 boven de ixus 60 te verkiezen? (De A610 lijkt me al redelijk groot)

Alvast bedankt,

Wim

Re: sport foto's met canon ixus 60 of gelijkaardig

Zolang er heel veel licht is, zal je de actie nog wel wat kunnen bevriezen met een compactje, maar in wat minder goede omstandigheden zal de iso flink hoger gezet moeten worden en dat is iets wat (ruis)problemen geeft met compactjes. De niewste compactjes hebben al een kleinere shutter-lag, dat maakt het al iets gemakkelijker om de foto werkelijk op het juiste ogenblik te maken (anders mis je net alle actie).

De echte actiefoto's worden meestal met een DSLR gemaakt, en dat kan ook met de instap-modellen (D50, 350D...) maar dan heb je wel een redelijke lens nodig.

Als je toch een compactje wil gebruiken voor sportfoto's, dan weet je vooraf al dat het niet zal meevallen om de actie goed vast te leggen. Het is niet mijn bedoeling om je op kosten te jagen, maar er zijn geen compactjes die geschikt zijn voor actiefotografie .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Welke lens is het beste dan voor de Canon EOS 350D voor sportopname?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lindus
        Welke lens is het beste dan voor de Canon EOS 350D voor sportopname?
        Hangt er vanaf welke sport en of binnen of buiten ?
        fotosite

Comment

Meestal buiten, motorraces en in de winter pocketbikes races in een karting

Comment

Voor motorraces zal een 70-300 f4-5,6 wel volstaan als je foto's maakt wanneer het licht genoeg is. Een snelle autofocus is ook vrij belangrijk.

De nieuwe Canon 70-300 met beeldstabilisatie (575 euro) zou vrij snel focussen, en die is voor de meesten nog net betaalbaar. Voor circuitfoto's gebruik ik zelf de Canon 100-400 L IS (1450 euro), maar die is wel een flink stuk duurder.

Sigma heeft nog een goedkopere 70-300, maar die focust wat trager. De Sigma 100-300 f4 HSM (1099 euro) is vrij snel, en volgens zowat alle gebruikers ook heel scherp. Die zou je ook goed kunnen gebruiken.

Bij motorsporten is het overigens niet de bedoeling om de actie te bevriezen (dan lijkt het of iedereen stilstaat), je hebt dus zeker niet de kortste sluitertijd nodig. Maar de veel kortere shutterlag van een DSLR zal het wel gemakkelijker maken om de foto op het juiste moment te maken.

Voor de indoor-motorsporten zal je een heel lichtsterke lens moeten hebben, of (als dat toegelaten is) zal je moeten flitsen.
            Geen enkele van de eerder voorgestelde lenzen zal goede resultaten geven bij indoor pocketbike-races. Je kan daar wel veel dichterbij, en dan hoef je ook niet zo'n lange lens te gebruiken. Een betaalbare lichtsterke zoomlens met een goed bereik voor dat soort races zou de Tamron 28-75 f2,8 kunnen zijn, maar de AF-snelheid valt wat tegen.

Als je camera + lens op de motor wil meenemen, en je hebt geen uitgebreide kofferset, dan zal de Canon 70-300 f4-5.6 IS USM niet zo'n slechte keuze zijn voor de circuitfoto's.

(prijzen van www.cornevaniperen.nl )
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Hartelijk bedankt voor de info over de lenzen
              Ben nog een leek maar oefening baart kunst
              Met uw inlichtingen ben ik al een heel stuk verder geraakt.
              Eind deze maand beginnen de races terug en kan ik "oefenen"
              Bedankt nogmaals
              Lindus

Comment

Working...
              X