Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krasje op glasplaatje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Krasje op glasplaatje

    Ik begrijp niet hoe je een kras kunt krijgen door ergens op te blazen (op lage kracht), heb je zelf enig idee?
    Maar er zal wsl toch niet veel anders opzitten dan het toestel dan maar binnen te brengen of eens iemand met veel kuiservaring ernaar laten kijken mss, als je hier eens zegt waar je juist woont is er mss wel iemand die spontaan hulp aanbiedt (ik zelf niet want ik heb er geen ervaring mee want mijn winkel deed dat tot nu toe steeds gratis dus dan neem je geen risico's )

    Succes ermee
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #32
      Re: Krasje op glasplaatje

      Origineel gepost door mavan:
      ik kan beter tegen de muren gaan praten.
      Dat kan je inderdaad beter doen, daar krijg je altijd gelijk
      Scotch tape gebruiken ze immers om de ccd latten van Prof. drukkerij scanners van 30.000 euro te reinigen, het zijn trouwens toch de hunne niet
      Aan alles zijn voor en nadelen, maar perslucht, hoe droog hij ook mag zijn is gevaarlijk, ten eerste blaas je het stof meer rond dan eruit, maar het kan heel wat schade aanrichten aan de lamellen van je sluiter, als de lucht daartussen blaast kunnen deze aan het trillen gaan, wat ook niet zo gezond is voor die dingen, een sluiter vervangen kost minstens evenveel als een CCD glaasje
      Stof: indien mogelijk wegzuigen, zie dat het zuigmondje uit siliconerubber gemaakt is, en niet uit hard plastiek, je zal er het glaasje niet mee kwetsen, maar wel het opgedampte filterlaagje.
      Hardnekkig stof: Scotch tape type 811
      Aanslag, door de tijd, of door een verzadigde omgeving (petroliumderivaatdampen of zilte zeelucht Bv.) , het best te kuisen met isopropanolalcohol, (is niet agresief, en werkt bovendien antistatisch), gebruik wel iets pluisvrij, er bestaan speciale doekjes, maar een stukje echt zeem werkt volgens mij nog altijd het best, en natuurlijk werk je in een propere omgeving, en bewaar je het stukje zeem in een goed afgesloten filmdoosje, na de wasbeurt nog even met het vacuum erover en

      Comment


      • #33
        Re: Krasje op glasplaatje

        Oorspronkelijk geplaatst door aaron
        Wat bedoel je hier nu mee
        Simpel, in Kenair, of equivalenten, zit zeker géén olie!
        Wordt door Grobet (al jaren) aanbevolen en die zijn toch een beetje op de hoogte, dacht ik!

        Maar bon, al die middelen, van swab >air > tape enz, zijn allemaal levensgevaarlijk bij "on"deskundig gebruik/misbruik

        ...klaar.

        Comment


        • #34
          Re: Krasje op glasplaatje

          ja zo'n elektronische .
          Niet uit zo'n spuitbus.
          Dus daar zit geen olie .
          Er zit wel olie in zo'n spuitbus die ik niet gebruikt heb
          In een elektrische compressor wordt olie gebruikt voor smering. Die komt er nu en dan ook uit. Afgezien daarvan zitten daar altijd metaal en vetdeeltjes in van ventielen.

          Comment


          • #35
            Re: Krasje op glasplaatje

            Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
            In een elektrische compressor wordt olie gebruikt voor smering. Die komt er nu en dan ook uit. Afgezien daarvan zitten daar altijd metaal en vetdeeltjes in van ventielen.
            Los van die olie zit is er steeds vocht in de lucht.
            Die lucht ( die jij en ik inademen ) drukken ze samen met de compressor.
            Na een tijdje is er in uw compressor een roestkleurig water in de tank ( van die vochtige lucht ).
            En dat water + olie ( als het geen olieloze comp. is ) komt mee met de lucht door uw soeflet.

            Gebruik geen compressor !!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #36
              Re: Krasje op glasplaatje

              ik heb vroeger mensen gekend, die hun spiegel uit de haak geblazen hadden!
              ..Ook enkele swabbers, om hulp horen roepen > na de ZZ. safe swab
              zo zie je maar....dat het 100% voorzichtigheid geboden is, met al die spullen

              Kan zwaar in je geldbeugel doorwagen, achteraf gezien!

              Comment


              • #37
                Re: Krasje op glasplaatje

                Het zou idd fijn zijn als Mavan gewoon tegen muren sprak i.p.v. hier.
                Na 4 jaar ervaring en talloze schoonmaakbeurten ben ik er nog steeds van overtuigd dat Scotch tape een uitstekende manier is. Het verwijdert zelfs het residue dat soms overblijft na het gebruik van Eclipse.
                Natuurlijk is niets helemaal risico vrij, maar m.i. zijn de vingertoppen waarmee je tape zachtjes aanduwt op de filter voor de sensor vele malen gevoeliger dan allerlei hulpmiddelen van plastic, rubber enz.
                Ik heb deze methode met succes en zonder problemen toegepast op Fuji S1, S2, S3, Kodak 14n, Nikon D70, D100, D200, D1x.
                Bij sommige toestellen, vooral Canon, zit de ccd soms tamelijk ' opgesloten ' waardoor je de tape slecht in de hoeken krijgt, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met een Sensor Swab het vuil in de hoeken veegt.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #38
                  Re: Krasje op glasplaatje

                  Ik gebruik ook de tape methode en dat gaat heel vlot, is goedkoop en droog! Na 2-3 keer is mijn sensor weer netjes zuiver. Bij de 300D zit het wel wat dieper, maar het is goed te doen. Het enige nadeel is zo'n metalen bandje wat rond de sensor zit, ik weet niet wat het er doet, het komt ook niet in beeld, maar het blijft soms aan mijn tape plakken. Als ik het eruit kon halen, dan deed ik het

                  Comment


                  • #39
                    Re: Krasje op glasplaatje

                    Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo
                    Simpel, in Kenair, of equivalenten, zit zeker géén olie!
                    Wordt door Grobet (al jaren) aanbevolen en die zijn toch een beetje op de hoogte, dacht ik!
                    Kenair is idd van de betere maar ook daar is enig risico aan verbonden ...

                    Als ik die gebruik zet ik de bus op tafel en beweeg ik het te reinigen onderdeel voor de bus ... zo blijft de bus steeds recht en zou je moeten kunnen voorkomen dat er vloeistof uit komt.

                    De sensor kuis ik er niet mee, de kracht van de lucht is moeilijk in te schatten en als je voldoende afstand houdt blaas je vuil van buiten naar binnen.
                    Een blaaspeertje lijkt mij de veiligste oplossing en als het niet lukt gebruik ik de sensorswabs. Met tape heb ik het nooit geprobeerd, dus geen commentaar hierop.

                    Niettegenstaande de bus Kenair rechtop te houden heb ik bij het reinigen van een lens toch al eens een spuit vocht gehad ... net op mijn UV-filter. Ik kan u garanderen dat het er niet zo direkt met een doekje af te wrijven is hoor ... het laat een matte waas achter en je moet produkten gebruiken om het schoon te krijgen ... o.a. Eclipse kan helpen.

                    Dus op de sensor kan het eventueel ook een veeg maken, al let je op.
                    En die waas eraf halen zal nog wel lukken maar hopelijk heeft het niet even aangevrozen want dan kan uw sensor er aan zijn.

                    Een collega van mij heeft er uit zijn 10D toch ook al een stuk mee uitgeblazen zelle ... een foutje maak je soms sneller dan je denkt maar da's met alles.
                    Last edited by VerSeg; 27 maart 2006, 01:45.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Krasje op glasplaatje

                      ik blijf toch bij men eerste gedacht:

                      volgens mij heb je je plaatje niet beschadigd maar extra vuil gemaakt.

                      koop een swab of scotch tape en probeer hem proper te krijgen.

                      kijk, als je hem toch wilt binnen doen dan kan je beter eerst zelf nog eens proberen met de middelen die hiervoor geschikt zijn.
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #41
                        Re: Krasje op glasplaatje

                        Ik heb de camera opgestuurd naar sd card in Putte.
                        Normaal zou het morgen of overmorgen moeten aankomen .
                        Ben benieuw of de meneer van de winkel het misschiene haartje wegkrijgt.
                        Zoniet stuurt hij het op naar een reparatie dienst .
                        Als ze het glasplaatje moeten vervangen kost dit 200 euro.
                        En als de sensor geraakt is dan weet ik het helemaal niet meer .

                        Ik zal hier een foto tonen .
                        Sorry aan de moderators als hij te groot is .
                        Je moet het maar zeggen als ie te groot is

                        Rechts in het midden zie je net een streep puntjes en als het een haartje zou zijn dan zou die toch al lang moeten weg zijn .
                        Last edited by aaron; 27 maart 2006, 15:03.
                        Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Krasje op glasplaatje

                          Oorspronkelijk geplaatst door aaron
                          Ik heb de camera opgestuurd naar sd card in Putte.
                          Normaal zou het morgen of overmorgen moeten aankomen .
                          Ben benieuw of de meneer van de winkel het misschiene haartje wegkrijgt.
                          Zoniet stuurt hij het op naar een reparatie dienst .
                          Als ze het glasplaatje moeten vervangen kost dit 200 euro.
                          En als de sensor geraakt is dan weet ik het helemaal niet meer .

                          Ik zal hier een foto tonen .
                          Sorry aan de moderators als hij te groot is .
                          Je moet het maar zeggen als ie te groot is


                          Edit mod JLP: De te grote foto is verwijderd in de quote.

                          Rechts in het midden zie je net een streep puntjes en als het een haartje zou zijn dan zou die toch al lang moeten weg zijn .
                          Vanwaar die 200€? is dat de officiele prijs voor deze herstelling? lijkt me overigens reuze mee te vallen dan!!
                          Last edited by JLP; 27 maart 2006, 14:57.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Krasje op glasplaatje

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                            ik blijf toch bij men eerste gedacht:

                            volgens mij heb je je plaatje niet beschadigd maar extra vuil gemaakt.

                            koop een swab of scotch tape en probeer hem proper te krijgen.

                            kijk, als je hem toch wilt binnen doen dan kan je beter eerst zelf nog eens proberen met de middelen die hiervoor geschikt zijn.
                            Ja dat denk ik ook , ik heb de kras uitvergroot en het is volgens mij alleen maar vuil.
                            Last edited by Duindistel; 27 maart 2006, 14:09.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Krasje op glasplaatje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel
                              Ja dat denk ik ook , ik heb de kras uitvergroot en het is volgens mij alleen maar vuil.
                              Waarom gaat het dan niet weg als je er lucht op blaast
                              Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Krasje op glasplaatje

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                                Vanwaar die 200€? is dat de officiele prijs voor deze herstelling? lijkt me overigens reuze mee te vallen dan!!
                                Vind je 200 euro meevallen ?
                                Iemand heeft een glasplaatje van een nikon vervangen dus ja bij gaat het dan ook 200 euros zijn
                                Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                                Comment

                                Working...
                                X