Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krasje op glasplaatje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Krasje op glasplaatje

    Ik heb zo juist gezien dat er een krasje op m'n glasplaatje is voor m'n sensor .
    Ik heb er perongeluk tegen gezeten toen ik m'n sensor aan het kuisen was.
    Nu g aik hem terug opsturen .
    Waarschijnlijk valt dit niet onder garantie.
    Maar zou dit duur uitvallen om zo'n glasplaatje te vervangen ?
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: Krasje op glasplaatje

    Als je pech hebt moet de hele sensor assembly eruit. Dat kan duurder worden (inclusief werkuren) dan een nieuwe camera, aangezien dit duidelijk niet onder garantie valt.

    Comment


    • #3
      Re: Krasje op glasplaatje

      Zo hard was het niet.
      Voor de sensor zit er een glasplaatje.
      Die je pas kan wegkrijgen met veel geweld.
      Dat ik dus helemaal niet heb gebruikt.
      Last edited by aaron; 26 maart 2006, 14:03.
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

      Comment


      • #4
        Re: Krasje op glasplaatje

        Als je geluk hebt kan het glasplaatje vervangen worden. Heb heb je pech moet de hele sensoreenheid vervangen worden.

        Bij sommige merken zijn het 2 apart te vervangen onderdelen, bij andere is het 1 geheel dat bij fabricage in elkaar wordt gezet en daarna niet meer de scheiden is.

        Het laatste geval wordt erg duur.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Krasje op glasplaatje

          Afhankelijk van de camera. Onlangs heb ik een glasplaatje bij een 20D moeten vervangen en dat kostte € 200,00.
          Alleen het plaatje wordt vervangen.
          Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

          Comment


          • #6
            Re: Krasje op glasplaatje

            Oorspronkelijk geplaatst door aaron
            Maar zou dit duur uitvallen om zo'n glasplaatje te vervangen ?
            Kan je geen stofreferentie foto maken en dan wordt het krasje electronisch weggewerkt in de camera. Dit kan bij een Nikon.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Krasje op glasplaatje

              Op welke manier heeft u de CCD willen reinigen zodat er nu een kras op zit ?

              Comment


              • #8
                Re: Krasje op glasplaatje

                Met een blaasbalg heb ik het perongeluk geraakt .
                Ik heb een minolta 5d
                Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                Comment


                • #9
                  Re: Krasje op glasplaatje

                  Met een blaasbalg blaast u het stof gewoon rond in de body !!!
                  Ik gebruik het systeem van Green Clean mini-vac en zuig het stof op zonder de CCD te raken !
                  info via www.green-clean.at
                  En laat u niet vangen door sommigen die beweren hun CCD te kuisen met een stuk plakband !
                  Als u al een kras heeft door per ongeluk even tegen dat glasplaatje te komen dan stel ik mij de vraag wat er gebeurt als je tape erop kleeft (aandrukken met vinger of iets anders) en dan terug verwijdert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Krasje op glasplaatje

                    ik dank dat je eerder een haartje op je sensor gebracht hebt

                    in't vervolg kun je maar gewoon met scotch tape werken. niet eendert welke: de groene!
                    goedkoop, degelijk, low risk.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Krasje op glasplaatje

                      Ik kijk al uit naar de dag dat hier iemand komt staan janken omdat er wat kleefstof residu van zijne scotch tape op dat glasplaatje achtergebleven is !
                      Geef de mensen goede raad ipv een risicovolle oplossing voor te stellen !
                      Vroeg of laat loopt dit fout en dan zit ge pas goed in de problemen !
                      En dan spreken we nog niet over het risico dat je de CCD achteruit duwt door die plakband aan te wrijven.....
                      zo een CCD is afgeregeld op fracties van een milliemeter !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Krasje op glasplaatje

                        Oorspronkelijk geplaatst door mavan
                        Ik kijk al uit naar de dag dat hier iemand komt staan janken omdat er wat kleefstof residu van zijne scotch tape op dat glasplaatje achtergebleven is !
                        Geef de mensen goede raad ipv een risicovolle oplossing voor te stellen !
                        Vroeg of laat loopt dit fout en dan zit ge pas goed in de problemen !
                        En dan spreken we nog niet over het risico dat je de CCD achteruit duwt door die plakband aan te wrijven.....
                        zo een CCD is afgeregeld op fracties van een milliemeter !
                        Beste Aaron,

                        het lijkt mij sterk dat de blaasbalg een kras op jouw ccd cover maakt.
                        Deze is namelijk van glas en kan best wel wat hebben. Probeer de ccd eerst met wat cleaningvloeistof te reinigen. De kans is groot dat het er alnog af gaat.

                        beste Mavan,

                        De wereld is vol van Naysayers en zullen ook nooit iets proberen waar naar hun ogen enen risico aan vast zit. Zo ook jij, want je hebt deze methode gezien jouw reactie ook nooit gebruikt.
                        Uit jarenlange ervaring kan ik je zeggen dat de tape methode een van de veiligste cleaning methodes is die er zijn. ja, er kan een residu achterblijven, maar met een 2e tapeje is dat direct weg.
                        Dat kan trouwnes ook gebeuren met de alom bekende cleaningvloeistof. Erger nog, bij iets teveel vloeistof kan deze onder de filter terecht komen.
                        Het aandrukken van de tape heeft nauwelijks druk nodig. En trouwens ik denk dat de druk bij gebruik van ene pecpad groter is.
                        Er zijn op dit forum al aardig wat gebruikers die de tapemethode gebruiken, en met groot succes

                        alex
                        Website : www.alextimmermans.com
                        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                        Comment


                        • #13
                          Re: Krasje op glasplaatje

                          Oorspronkelijk geplaatst door mavan
                          Met een blaasbalg blaast u het stof gewoon rond in de body !!!
                          Ik gebruik het systeem van Green Clean mini-vac en zuig het stof op zonder de CCD te raken !
                          info via www.green-clean.at
                          En laat u niet vangen door sommigen die beweren hun CCD te kuisen met een stuk plakband !
                          Als u al een kras heeft door per ongeluk even tegen dat glasplaatje te komen dan stel ik mij de vraag wat er gebeurt als je tape erop kleeft (aandrukken met vinger of iets anders) en dan terug verwijdert.

                          Wel van die green clean heb ik me ook ooit 2 busjes aangeschaft, en persoonlijk vindt ik het waardeloos..... Ik heb eerst eclipse met sensorswabs gebruikt... viel veel te duur uit (als je af en toe 4 swabs nodig hebt voor 1 reiniging).... Daarna blaaspeertje, daarna green clean... Nu ben ik ook overgeschakeld op tape.... en nog nooit problemen gehad (gebruik dit nu al 1 jaar, ongeveer 1* per maand).
                          To make your dreams come true, wake up

                          Comment


                          • #14
                            Re: Krasje op glasplaatje

                            Wie niet horen wil moet voelen !
                            Green-clean werkt perfect.....ge moet er natuurlijk wel ewa verstand van hebben hoe het te gebruiken !
                            Ik zou zeggen.....doe allen maar voort met het mishandelen van uw CCD 's.
                            Wie laatst lacht best lacht !
                            En denk maar eens aan uw garantie als ze op de technische dienst merken dat er kleefstof op de CCD hangt......dan hangt ge ook wel met uw garantie !
                            Salukes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Krasje op glasplaatje

                              1) vroeg of laat: er zijn tientallen (wereldwijd honderden) die dit al reeds jaren toepassen. het werd eerder al gedaan bij (speciale)scanners etc
                              2) als er residu is achtergebleven dan kun je dat nog gewoon weghalen. het achterblijven van residu gebeurt meestal na het verkeerd aanbrengen van de tape of door verkeerde tape te gebruiken.
                              3) scotch tape is een mogelijke manier om uw ccd te kuisen. dit is geen slechte raad
                              4) als je scotch aanbrengt oefen je niet meer druk uit dan wanneer je sensorswaps of dergelijke gebruikt.

                              je mag niet vergeten dat je bij een gewone swap van links naar rechts gaat, en terug. als je iets op je plaatje hebt dat krast, dan heb je het dus 2 keer zitten met wat pech. bij scotch kun je druk uitoefenen zoals je wilt. ook er recht op. heb zelf één keer scotch gebruikt zonder echt druk uit te oefenen. een lichte streling zeg maar


                              ik begrijp best dat je je ongemakkelijk voelt als je ziet dat je honderden (?) euros uitgeeft om zelf je ccd te cleanen en dat anderen met een plakband hetzelfde of iets beter uitkomen.
                              't komt erop neer dat je moet weten waarmee je bezig bent. het is en blijft electronica waar we allemaal voorzichtig mee moeten omspringen. en verkeerd gebruik (van eendert welke methode) levert problemen. als je het juist gebruikt hoef je niets te vrezen.
                              het ergste wat ik na scotch gezien heb op dit forum was achtergebleven residu (en dat was snel opgelost met een swab)
                              heb hier nog maar ééntje gezien met een fijne kras, kuismethode was een of andere swab..

                              langs de andere kant is het unfair om te wachten of te hopen totdat er bij iemand iets verkeerd loopt, om dan te zeggen: "zie je wel"

                              Oorspronkelijk geplaatst door mavan
                              Wie niet horen wil moet voelen !
                              Green-clean werkt perfect.....ge moet er natuurlijk wel ewa verstand van hebben hoe het te gebruiken !
                              Ik zou zeggen.....doe allen maar voort met het mishandelen van uw CCD 's.
                              Wie laatst lacht best lacht !
                              En denk maar eens aan uw garantie als ze op de technische dienst merken dat er kleefstof op de CCD hangt......dan hangt ge ook wel met uw garantie !
                              Salukes
                              welja dit gaat er helemaal over.
                              de enigste die hier iets voelt is .. jouw geldbeugel

                              oh nog iets anders: alle merken raden aan de toestellen bij hun repaircentras te laten cleanen. als je iets voor hebt, met wat dan ook, ben je altijd je garantie kwijt!
                              Last edited by parakiet; 26 maart 2006, 16:14.
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X