Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

    Of anders gezegd: wie doet het ?
    Ik bedoel van lens wisselen of een flitser opsteken terwijl de camera nog op ON staat...
    Door te vlug te willen zijn vergeet ik hem soms al eens uit te schakelen...
    Nog nooit hinder van ondervonden, maar de vraag is: kan dit / mag dit / is het toestel er voor gemaakt of niet ?
    Die prof. toestellen kunnen wel tegen een stootje, maar kunnen ze ook tegen een stroom-stootje ?
    Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven, of richt ik mij beter tot CPS ?

  • #2
    Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

    Kheb geen 1DMKII, maar voor zo iets heb ik mijn camera nog nooit afgezet.

    Comment


    • #3
      Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

      Mag geen probleem geven, ik wissel altijd de lenzen terwijl het toestel gewoon aan staat! Kan eventueel een verhoogde gevoelgheid voor stof zijn omdat er spanning staat op de sensor tijdens de lenswissel.
      Maar niet tegenstaande dat heb ik in de twee jaar dat ik met de Mark II werk nog maar driemaal een sensorswap gedaan. Wat IMHO zeer redelijk is.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

        Ok, da's weer een geruststelling. Ik voelde me altijd weer een beetje schuldig als ik merkte dat de cam nog aan stond. Je ziet het meestal pas na de lenswissel.
        En met een flits, mag het daarmee ook ? Ik denk het wel, maar beter niet als de flits reeds aan staat zeker ? ( dat is meestal wel niet het geval )

        Comment


        • #5
          Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

          In de manual staat hier niks over bij het onderdeel hoe je een lens moet wisselen. Er staat wel dat je de cam af moet zetten bij het wisselen van een CF of SD kaartje. Dus ik ga ervan uit dat het mag.

          Volgens mij zet geen enkele pro zijn toestel af bij het wisselen van lens. Ik kan mij dan ook niet inbeelden dat Canon dit lenswisselen met de cam aan niet honderden malen gestest heeft. 't is een pro toestel dus die moet tegen enige vorm van "abuse" bestand zijn.
          DigiCam

          Comment


          • #6
            Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

            Ik dacht wel dat het kwalijk kon zijn voor je lens als het een IS (VR) lens is.

            Comment


            • #7
              Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

              Oorspronkelijk geplaatst door mediafotograaf
              Ik dacht wel dat het kwalijk kon zijn voor je lens als het een IS (VR) lens is.
              IS is toch enkel actief wanneer je aan het focussen bent? Nu weet ik niet wat er gebeuren zou wanneer je de lens er zou afschroeven en tegelijk de ontspanknop half indrukken, maar wie doet dat nou?

              Weet je per toeval waar je deze info vandaan hebt?
              DigiCam

              Comment


              • #8
                Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

                We mogen er toch wel vanuit gaan dat er enige mate van "User error" ingebouwd is Wissel de lenzen ook zonder de cam af te zetten en tot nu toe nooit enig probleem.

                Ik heb evenwel geen IS dus daar kan ik niet over oordelen.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

                  Ik dacht dat het in de handleiding van een VR lens stond. De VR blijft nog een paar seconden nadat je deze hebt geactiveerd aanstaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1DMKII: "hot swapping" toegestaan ?

                    Het kan bij Canon anders zijn, maar Nikon raad aan om bij VR (dus IS) lenzen eerst de camera af te zetten. De bewegende lensonderdelen worden dan in een bepaalde positie vastgezet. Anders rammelen ze in de lens rond en dat kan evt tot beschadiging leiden.

                    Comment

                    Working...
                    X