Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 - problemen met scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 - problemen met scherpstellen

    Hallo BD-ers

    Iin het verleden vond ik al dat m'n fotos niet altijd scherp waren. Ik veronderstelde dat het wel aan mij (veel snapshots) of m'n lens lag.
    Maar bij recente details-opnames ging het me storen (want het leek erger dan anders). Idem vandaag met mijn nieuwe Nikor tele... (eenden in vijver men eenbeensstatief met snelle sluitertijden).
    Vandaar dat ik besloot een test te doen:

    Mocht je hier niet genoeg op zien, hier is het origineel.

    Opstelling: D70 met 200mm Nikor onder een hoek van +/- 30 graden met een schutten met lintmeter; met de lens op iets meer dan 2.5 meter van het scherpstelpunt (de witte tape). Scherpgesteld dmv spotmeting, met kleinst mogelijke veld: 6mm. Alle fotos zijn gemaakt op (normaal) statief, vanaf 1/125 mbv timer.

    Zoals je kunt zien begint de reeks bij f/2.8 oplopend tot f/11.
    De blauwe lijnen zijn achteraf togevoegd om het originele centrum/scherpstelpunt van de foto aan te geven (+/- ter hoogte van de 80 cm indicatie)

    Zoals jullie kunnen zien ligt het scherpste punt op de foto verschillende cm ACHTER wat volgens mij het scherpste punt zou moeten zijn!

    Nu is mijn vraag (of beter vragen):
    - Doe ik iets fout?
    - Of ligt het probleem bij mijn camera (ik heb spijtig genoeg geen tijd gehad om de test te herhalen met een ander objectief, waar het zou mij [gegeven wat ik hogerop zei] verwonderen als het daar aan zou liggen)?
    - Of zie ik iets anders over het hoofd?

    Alvast bedankt
    (van een lichtjes gefrustreerde) Kurt
    http://maddog-photography.smugmug.com/

  • #2
    Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

    Is dat geen typisch geval van back- of frontfocus ?
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

      Ik moet toegeven dat ik die term niet ken...
      (Zal snel eens een search op internet doen)...
      Kurt
      http://maddog-photography.smugmug.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

        Potjandoosie ik heb dat ook met me kit lens altijd wazige fotos.

        Waar heb jij nu op gefocust ? Want ik heb de opstelling niet helemaal in me hoofd zitten...

        Je heb tape en daar langs de muur een meetlint aan geplakt ? En dan focus je echt op de tape ? En je staat in een hoek van 30graden tov de muur ? Dus je cam kijkt met een hoek van 30graden in het meetlint. En je afstand is 2.5 meter.

        Je hebt ook backfocus charts die je kunt gebruiken, die heb je zo via google gevonden.

        Ik kreeg het niet helemaal aantoonbaar met die focus chart maar ga het zeker nog een keer proberen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

          Wopper
          Hier is een overzicht van de opstelling

          Ik veronderstel dat de details er niet zozeer toe doen (ik heb touwens enkele variaties geprobeert, steeds met hetzelfde resultaat).
          Ik heb ondertussen meer info (en ook die charts) op internet gevonden. Het principe is gelijkaardig. Het belangrijkste is blijkbaar de hoek (tussen 30 en 60°).
          Het gaat hier inderdaad om backfocus (verschillende cm).
          Ik zal dus morgen naar de fotowinkel moeten. Hopelijk ben ik 'm niet te lang kwijt...

          Kurt
          http://maddog-photography.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

            Okey had ik hem toch in me hoofd, tnx voor de extra uitleg.

            Bij mij is het alleen met de kit lens de andere lenzen zijn erg scherp dat is het vreemde. Mijn 18-55 lensje is echt best wel soft.

            Maar ik heb begrepen dat backfocus een body probleem is dat zou het bij mij dan niet zijn.

            Ik ga morgen even knoeien.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 - problemen met scherpstellen

              Voer deze test eens uit -> http://www.focustestchart.com/chart.html
              Je download best de PDF. Ik heb al lenzen via deze methode getest.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment

              Working...
              X