Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overgestapt van D70 naar D200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overgestapt van D70 naar D200?

    Allereerst: Dit moet geen topic worden om alle verschillen tussen deze 2 camera's toe te lichten.

    Wat ik graag wil weten is van mensen die OVERGESTAPT zijn van de D70 naar de D200 is het volgende:

    Is het de moeite waard geweest om de overstap te maken?
    Welk voordeel viel je als eerste op?
    Als je het nog moest doen (de overstap) deed je het dan weer?

    Dit soort dingen zou ik graag weten.
    Zelf zit ik ook met de gedachte om over te stappen, vandaar dat ik het vraag.

    Ik hoor het graag.

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Overgestapt van D70 naar D200?

    Wat ik vernomen heb, is dat er beduidend verschillen zitten met de kleurbalans.
    Wat de bediening betreft, zijn de automatische programmas weggevallen zoals portret, sport, lanschappen. Omwille het feit dat de D200 meer professioneel is. Als ik me goed herinner, is op BD dit eerder aangehaald.

    Comment


    • #3
      Re: Overgestapt van D70 naar D200?

      Oorspronkelijk geplaatst door Carlos63
      Wat ik vernomen heb, is dat er beduidend verschillen zitten met de kleurbalans.
      Wat de bediening betreft, zijn de automatische programmas weggevallen zoals portret, sport, lanschappen. Omwille het feit dat de D200 meer professioneel is. Als ik me goed herinner, is op BD dit eerder aangehaald.
      Bedankt voor de reactie.
      Maar als je mijn vraag GOED lees zie je dat ik iets anders bedoel.

      De eerste regel al

      Gr Kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Overgestapt van D70 naar D200?

        Beste kees,

        Ik denk dat je van uit een verkeerd standpunt vertrekt om te bepalen wat de meerwaarde is van een D200 tov een D70. Door het zoalgemeen te stellen ga je regelrecht af op alle verschillen van de 2 camera's.

        Eignlijk zou je moeten vertrekken je type fotografie, je workflow, je vooruitzichten. Eens je die elementen weet, elementen die specifiek voor jouw geldig zijn zou je kunnen onderzoeken/vragen wat de D200 hiervoor meer te bieden heeft, of gerichte antwoorden verkrijgen van anderen die dit domein beheersen.

        Ik geef je mijn eigen voorbeeld:

        Ik heb de D100, eigenlijk sterk te vergelijken met je D70. Ik ben overgegaan tot de aankoop van de D200. Hiervoor waren duidelijke redenen voorhanden waarom ik dit doe, redenen die eigen zijn voor mij en die eventueel helemaals niets vandoen hebben met anderen.

        Mijn reden waren:

        - ISO100 had ik echt nodig om minder afhangkelijk te zijn van het omgevingslicht. Bestaat niet op D100,D70,D50,D70s

        - Extreeme low noise ( De beste camera die ik tot heden heb kunnen testen) bij lange belichtingen zonder het moeten inschakelen van de long NR in de camera. Terug geen enkel doet dit zo goed behalve de D2X, maar die zat behoorlijk boven mijn buget en was daardoor buiten competitie ( anders had ik heb zeker boven alle andere gekocht).

        - GPS aansluiting, absoluut belangrijk voor de lokatie van mijn insectenmacro's.

        - x-sync kontakt zit op de body afzonderlijk, ik heb het bijna altijd nodig.

        -10 pins connector op de body waardoor ik de camera nu ook kan gebruiken zonder grip indien gewenst.

        -10 Mp laat iets meer crop toe. Terug van toepassing bij mijn type fotografie omdat je bijna nooit vooraf perfecte compositiemogelijk heb ( vliegende beestjes werkmethode).

        - kortere shutter-lag, hoewel in mindere mate. Veel sneller naar de CF kaart schrijven met zowel RAW als RAW compressed.

        Daarnaast zijn nog veel heel kleine zaken maar die spelen minder rol in mijn beslissing.

        Voor mij was het heel eenvoudig, er bestond geen camera die mij al deze eigenschappen kon bieden buiten deze D200. Er is dan ook geen de minste discutie waarom ik niet zou overschakelen.

        Samengevat komt het hier op neer dat je voor je eigen moet uitmaken wat je niet of minder confortabel kunt maken met je bestaande D70. Heb je voldoende punten waar je winst boekt, ga voor de D200. Zijn er specifieke zaken die je wenst te gebruiken in je type fotografie en waarvan je niet weet of de D200 hiervoor beter geschikt is, vraag het aan andere gebruikers.

        Zo bepaal ik mijn tools, zo plan ik mijn buget op lange termijn. Mijn D100 is bijna 4 jaar, ik had oorsprongkelijk 3 jaar voorzien als minimale levensduur.

        Frans.

        Comment


        • #5
          Re: Overgestapt van D70 naar D200?

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP
          Allereerst: Dit moet geen topic worden om alle verschillen tussen deze 2 camera's toe te lichten.

          Wat ik graag wil weten is van mensen die OVERGESTAPT zijn van de D70 naar de D200 is het volgende:

          A:Is het de moeite waard geweest om de overstap te maken?
          B:Welk voordeel viel je als eerste op?
          C:Als je het nog moest doen (de overstap) deed je het dan weer?

          Dit soort dingen zou ik graag weten.
          Zelf zit ik ook met de gedachte om over te stappen, vandaar dat ik het vraag.

          Ik hoor het graag.

          Gr Kees
          A:Ja het is zeker de moeite waard.
          B: De zoeker.
          C:Ja ik deed het zeker weer
          Maar ieder moet dat voor zich uitmaken of hij wil overschakelen van de D70 (zeker geen slechte kamera) naar de D200.
          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: Overgestapt van D70 naar D200?

            Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
            ISO100 had ik echt nodig om minder afhankelijk te zijn van het omgevingslicht.
            Frans, kan je dat eens uitleggen. Ik zou zeggen dat je veel afhankelijker bent van de aanwezigheid van veel omgevingslicht als de ISO instelling lager staat.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Overgestapt van D70 naar D200?

              Één van de grootste nadelen van de D70 vond ik altijd het gemakkelijk verdraaien van de PSAM knop links, dat is nu boorbij, maar daar is voor terug gekomen het gemakkelijk onbedoeld bedienen van het scherpstelkeuzeknopje.

              Verder heeft de camera een veel betere grip, bijna alle instelling zijn direct, zonder menu, op de body te doen.

              Het lichtmeetpunt gaat me met het scherpstelpunt, heb ik alleen uit het boekje en heb dit nog niet kunnen testen.

              Pop-up flits kan ook mee flitsen bij CLS, dus niet alleen de commander flitsen en je kan ook meerdere flitsen apart aansturen en instellen.

              Goede Nikon batterijgrip.

              Func knop geweldig om funkties makkelijk bereikbaar temaken. Bij mij in de gewone stand vlug naar spot meting, in de flitsstand naar flits uit.

              De 4 vier menu's voor opname en weergave. Dit is echt handig je maaky bepaakde instellingen en legt ze vast met een naam, b.v.: flits, commanderflits en je kan die gelijk zo terug halen.

              De verbindingen van de cameraruim aan de body zijn ook stuk prettiger.

              De kijkhoek van het display is bijna 180 gr in alle richtingen.

              De resultaten met flits, pop-up en sb600, zijn weer op het niveau zoals ik het op mijn f90 met sigma flits gewend was.

              Grootste nadeel: gewicht en energiegebruik. Mijn D70 zetten in nooit uit en was nooit leeg en bij de D200 moet je dit niet doen.

              Was het het waard: JA.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                Als je zonder flits werkt. Niet als je flitst zoals Frans.
                Als je met hoog diafragma flits bij ISO 100 ga je juist sneller het omgevings licht uitschakelen en krijg je dus mooie besstjes tegen een donkere achtergrond indien je ttl flitst.

                Jo.

                Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                Frans, kan je dat eens uitleggen. Ik zou zeggen dat je veel afhankelijker bent van de aanwezigheid van veel omgevingslicht als de ISO instelling lager staat.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                  Frans, kan je dat eens uitleggen. Ik zou zeggen dat je veel afhankelijker bent van de aanwezigheid van veel omgevingslicht als de ISO instelling lager staat.
                  idd zoals jwllms heeft aangehaald is dit bij inflitsen wel heel belangrijk.

                  Voor opnames van mijn vliegende beestjes werk ik bijna altijd in de zon want slechts dan vliegen die kerels. Vliegende beestjes moet je kunnen opnemen met een belichtingstijd van liefst 1/15000 of sneller. Dit kun je enkel bereiken met inflitsen op laag vermogen anders heb je geen korte belichtingstijd. Dit vermogen staat manueel op 1/32 power en komt overeen met 1/18000 sec. Je Fwaarde moet je heel ver toe draaien omdat mijn externe shutter slechts tot 1/125 sec kon gaan. Juist door de ISO te verlagen komt er minder omgevingslicht binnen. Als er omgevingslicht binnen komt geeft dit een dubbelbeeld bij je opnames die niet mooi is. Je krijg een beeld van de flits en een nasleepbeeld van het omgevingslicht. Al mijn opnames van verleden jaar werden daarom op de max Fwaarde gedaan (F32).

                  Met de D200 is dit 1 stop beter. Dit is een heel behoorlijke winst.

                  Frans

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                    Ik werkte met een D70 en een D2H, nu heb ik de D200 aangekocht, deze camera leunt veel meer aan bij mijn D2H, dan bij mijn D70, hoewel de D2h nog iets sneller is dan de D200 moet ik zeggen dat ik daar heel weinig van merk, dus voor de D200.
                    Voordelen D200: je hebt alle connecties zoals x contact, tien pens aansluiting,en de instelmogelijkheden zijn er meer dan je kan dromen, bovendien kan je met 10 Megapixel reeds heel wat aan, ikzelf vind de niet full frame ccd juist een voordeel tegenover een FF, een 200mm lens wordt 300mm, en dat vind ik zeer kostenbesparend, alsook voor de macrowerkers is die kleinere ccd een voordeel, het toestel voelt ook veel beter aan dan een D70, en is gewoon snel.
                    Nadelen D200: het grootste nadeel volgens mij is de energievoorziening, het toestel vraagt nogal veel van de relatief kleine batterij, het batterijdeksel mocht volgens mij ook wel wat anders gebouwd, voelt nogal goedkoop aan, en naar mijn persoonlijke mening hoefde die ingebouwde flits er ook niet in, want wanneer je met de betere lenzen werkt, zoals de 17-55 f2.8, kan je dat ding toch niet gebruiken, bij het minste dat je in breedhoek wil werken, heb je reeds schaduwen .
                    In ieder geval, het is zeker een toestel dat zich met veel andere Prof. toestellen kan meten, en dat tegen een heel betaalbare prijs, het is nu reeds mijn toestel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                      en naar mijn persoonlijke mening hoefde die ingebouwde flits er ook niet in
                      Vind dit nu juist een groot voordeel van de D200 tov de D2H. Gebruik zelf een sigma 18-50/2.8 en heb dus geen last van die schaduwwerking. Maar het grootste voordeel vind ik met name dat je andere flitsers draadloos kunt aansturen...
                      De AF-module van de D2H vind ik toch wel duidelijk van een andere klasse dan die van de D200. Veel sneller, preciezer en de AF-sensoren zijn logischer geplaatst. Als de prijs wat gunstiger zou zijn van de D2Hs dan zou ik m'n D200 zo ruilen voor een D2Hs om die reden.
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                        Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                        De AF-module van de D2H vind ik toch wel duidelijk van een andere klasse dan die van de D200. Veel sneller, preciezer en de AF-sensoren zijn logischer geplaatst. Als de prijs wat gunstiger zou zijn van de D2Hs dan zou ik m'n D200 zo ruilen voor een D2Hs om die reden.
                        Vandaar dat ieder voor zich moet uitmaken wat voor hem belangrijk is. Mijn camera staat bijna uitsluitend in manueel, ook bij gewone macro. Die AF eigenschappen maken voor mijn keuze niet zoveel uit, wat niet wegneemt dat ze toch goed mogen zijn.

                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                          Wanneer de ruis binnen de perken blijft kan een goed ND filter en wat sterker flitsen, de omgevingslicht hinder bij hoger ISO waarden ook oplossen denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                            Is de D200 ook minder 'vergevingsgezind' bij kwalitatief goedkopere lenzen?
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overgestapt van D70 naar D200?

                              Yup. Ik schrok me dood toen ik de 70-300 (zelfs de ED versie) op de D200 monteerde. Op 300mm was alles zo soft dat ik dacht dat ik last had van enorme frontfocus.

                              Dit was niet het geval op de 50mm f/1.8 en de 28-105 (geen pro lenzen, maar toch van veel hogere kwaliteit).

                              Ik heb nu dus een 300mm f/4 en dat is haarscherp wijd open.
                              Als je er goed glas op zet, zijn de resultaten dan ook om van te snoepen.

                              Tov van de D70 ervaar ik heel wat voordelen:
                              - constructie: solide, grote knoppen, betere ergonomie (schakelaar voor AF-standen ipv het menu in te moeten)
                              - ruis is fenomenaal ivg met D70 (alhoewel die natuurlijk notoir zwak is op dat gebied)
                              - Mirror Up
                              - LCD scherm
                              - popup die commander is EN flitst (<>D70)
                              - zoeker
                              - AF is sneller en nauwkeuriger
                              - FP high speed sync bij flitsen
                              - 5 FPS gecombineerd met grotere buffer is een voordeel bij natuurfotografie --> bij 3FPS vielen er vaak cruciale stukken van een bewegingssequentie uit
                              - de shooting en opnamebanks plus de vele opties die je bijna alles laten "customizen" (bvb AF-S en AF-C kunnen beide zowel op release priority of focus priority worden gezet, onafhankelijk van elkaar)

                              Comment

                              Working...
                              X