Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

350D en dingen die ik niet kan vinden! :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 350D en dingen die ik niet kan vinden! :)

    Hey

    Er zijn enkele dingen die mij niet lukken. Ofwel vind ik ze niet, of kan het toestel het niet!

    1. AF assistent gebruiken (strobe) om scherp te stellen. Maar de flits NIET laten niet afgaan!
    2. Waarom trekt hij 95% van de tijd op f4.0 als je op 'full auto/P' mode heb staan als een flits nodig is? Alleen als je naar een lichtbron richt gaat hij naar f22. Op f4 is de DOF soms te klein om iedereen scherp te hebben. Ik zou liever f8 hebben.
    3.Een 350D heeft toch ETTL, maar werkt dat niet zoals bij mijn analoge OM4? Daar kon ik de camera richten op een donkere steeg. Ik drukte de ontspanner in en hij belichte zolang hij dat het nodig was. Als dan iemand de straatverlichting aan zette zou hij dat merken en de shutter vroeger sluiten! Kan de 350D dat niet? (In bulb dus) Of gaat dat alleen via Remote, want in manuele mode belicht hij tot jij de knop los laat.
    Edit: vervang ETTL door OTF. OTF op een digicam lijkt niet mogelijk.


    Remember er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden )
    (Mezelf beetje indekken)
    Last edited by multipasser; 11 maart 2006, 02:46.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

  • #2
    Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

    1. Op alle Manual modussen, doet hij dat, flits niet uitklappen, en richten.
    Als het echt te donker is kan hij natuurlijk niet Af scherpstellen.

    2. Wederom Manual focus...
    Zet op Av en "draai aan het wieleke" En zet op F8... moeilijk hé

    3. Denk dat je niet goed het begrip "Spiegel Reflex" begrijpt. Het is de spiegel die opklapt en licht door je lens op je sensor laat vallen. Jij bepaalt op voorhand hoelang(sluitersnelheid) hoeveel(diafragma of lensopening) licht op de sensor mag belanden. Het heeft geen enkele zin van een spiegel vroeger te laten toeklappen, dan dat jij bepaalt hebt.

    Tja, er is nog werk aan de winkel...
    Maar dat maakt het juist boeiend. In het begin zal je wat ontgoocheld zijn in je dslr, was ik ook. Maar blijf volhouden, het is echt de moeite. Ik wil nooit geen prosumer meer...

    Groeten
    JO
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

    Comment


    • #3
      Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

      Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste

      3. Denk dat je niet goed het begrip "Spiegel Reflex" begrijpt. Het is de spiegel die opklapt en licht door je lens op je sensor laat vallen. Jij bepaalt op voorhand hoelang(sluitersnelheid) hoeveel(diafragma of lensopening) licht op de sensor mag belanden. Het heeft geen enkele zin van een spiegel vroeger te laten toeklappen, dan dat jij bepaalt hebt.
      Ik weet niet hoe het bij een Olympus filmcamera werkt, maar de Nikons film camera's wordt in de TTL mode het licht dat tijdens de belichting van de film reflecteerd ook gemeten en daar me wordt de van te voren vastgestelde tijd gecorriceerd. Dit kon op de dslr's niet meer toegepast worden vanwege de andere reflectie van de sensor tov film. Dus de opmerking over de OM4 klopte wel.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

        Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
        Hey

        Er zijn enkele dingen die mij niet lukken. Ofwel vind ik ze niet, of kan het toestel het niet!


        3.Een 350D heeft toch ETTL, maar werkt dat niet zoals bij mijn analoge OM4? Daar kon ik de camera richten op een donkere steeg. Ik drukte de ontspanner in en hij belichte zolang hij dat het nodig was. Als dan iemand de straatverlichting aan zette zou hij dat merken en de shutter vroeger sluiten! Kan de 350D dat niet? (In bulb dus) Of gaat dat alleen via Remote, want in manuele mode belicht hij tot jij de knop los laat.

        Remember er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden )
        (Mezelf beetje indekken)
        Er waren in het analoge tijdperk aan aantal camera's die de lichtmeting ook doorvoerden terwijl de foto genomen werd. Olympus deed dat op het filmvlak. Volgens mij had Olympus zelfs een half doorlaatbare spiegel, en deed zo de meting vooraf gaand aan het maken van de foto op het sluitergordijn. Maar of dat de OM4 was weet ik zo gauw niet meer. Misschien zijn er Olympus kenners die dat beter weten. Een onderwerp starten op olympus ?
        Minolta deed destijds iets soortgelijks in het prisma op het matglas.
        Ik weet niet in hoeverre dit nog steeds gedaan wordt.
        Maar als jij je camera op bulb zet, dan bedien je de sluiter helemaal met de hand. Dus jij bepaalt het moment van openen, en weer dicht gaan.
        Wat je eens zou kunnen proberen is om een paar foto's op de belichtings automaat te maken (sluiter via de zelfontspanner laten afgaan geeft minder trilling) en dan tijdens belichten een lamp aandoen. Als je verschil in sluitertijd merkt tussen met en zonder extra lamp werkt het ook met je 350D.
        ETTL is toch iets met flitsen? Dat stuurt de flitser toch aan, ipv. de sluiter?


        BasK
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
          Ik weet niet hoe het bij een Olympus filmcamera werkt, maar de Nikons film camera's wordt in de TTL mode het licht dat tijdens de belichting van de film reflecteerd ook gemeten en daar me wordt de van te voren vastgestelde tijd gecorriceerd. Dit kon op de dslr's niet meer toegepast worden vanwege de andere reflectie van de sensor tov film. Dus de opmerking over de OM4 klopte wel.
          Thanx.
          Altijd leuk als mensen je bekritiseren maar zelf van toeten of blazen weten!
          Ik mis inderdaag die TTL mode van de OM. Maar nu weet ik waar om het niet bij DSLR's kan. Misschien eens naar de Olympus DSLR's kijken. Die hebben misschien die functie overgenomen.


          @bask: Ik heb altijd met een OM4 gewerkt. Dus ik weet zeker dat hij deze functie heeft, Through The Lens (TTL). Zalige camera trouwens. Maar ik denk dat de ETTL bij de 350d op de flits speicifiek terugslaat.
          Edit: Ik lees juist en zie dat de functie die ik bedoel OTF noemt, Off the Film. En canon EOS's hebben dat. Maar dat is precies ook alleen in functie met een Flash. En niet als 'automatische' en 'realtime' exposure meter zoals bij de olympus OM series.
          "Of course, such external sensors were easily fooled. The sensor might, for example, cover more or less area than the lens currently in use. So Olympus pioneered through-the-lens flash metering in the mid 1970s with the OM2. Canon introduced their version of TTL flash metering with the T90 a decade later, then incorporated the feature as standard with the EOS line of film cameras. It’s for this reason that the Canon T90 is the only non-EOS camera capable of using Canon’s TTL flash metering system.

          TTL flash metering works by measuring the pulse of flash-generated light bouncing back off the subject and entering the lens. It actually measures this light reflecting off the surface of the film itself, in realtime, by using an off the film (OTF) sensor. The light from the flash bulb is quenched when the sensor determines enough light has been produced to achieve a satisfactory flash exposure to get a mid-toned subject. Since digital cameras do not have film, digital EOS cameras do not support TTL.

          For those interested, the OTF sensor is buried deep in the camera body, and is visible if you put the camera in bulb mode (ie: flip up the mirror and open the shutter) and open the camera back. It’s a small lens pointing back at a 45° angle towards where the film surface would be, and is located at the bottom of the camera in the ridged black area right in front of the shutter curtain. The rectangular or cross-shaped hole or holes immediately in front of it are the autofocus sensors. ''




          @johanvansteenkiste: Je moet mijn vragen goed lezen. Vraag 2 gaat over FullAuto/P mode! Ik weet dat ik op alle andere creative modes 1 of 2 facetten manueel kan bedienen, maar daar gaat het niet om. Mijn vraag is waarom hij bijna 95% van de tijd F4 kiest! Terwij mijn lens een range van 1.4 tot 22 heeft. In vraag 1 vraag ik of het mogelijk is om AF assist te gebruiken ZONDER dat hij ook de flits gebruikt! Vraag3 lees hierboven
          En ik gebruik 5 jaar een analoge SLR dus ik weet wat dat inhoudt.
          Last edited by multipasser; 10 maart 2006, 20:16.
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

          Comment


          • #6
            Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

            Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
            Hey

            Er zijn enkele dingen die mij niet lukken. Ofwel vind ik ze niet, of kan het toestel het niet!

            1. AF assistent gebruiken (strobe) om scherp te stellen. Maar de flits NIET laten niet afgaan!
            2. Waarom trekt hij 95% van de tijd op f4.0 als je op 'full auto/P' mode heb staan als een flits nodig is? Alleen als je naar een lichtbron richt gaat hij naar f22. Op f4 is de DOF soms te klein om iedereen scherp te hebben. Ik zou liever f8 hebben.
            3.Een 350D heeft toch ETTL, maar werkt dat niet zoals bij mijn analoge OM4? Daar kon ik de camera richten op een donkere steeg. Ik drukte de ontspanner in en hij belichte zolang hij dat het nodig was. Als dan iemand de straatverlichting aan zette zou hij dat merken en de shutter vroeger sluiten! Kan de 350D dat niet? (In bulb dus) Of gaat dat alleen via Remote, want in manuele mode belicht hij tot jij de knop los laat.

            Remember er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden )
            (Mezelf beetje indekken)
            1. Dat zit in de Custom Functions. Kijk even in de handleiding welke precies...
            2. Zolang je niet in M werkt, zal de flits dienen als invulflits en niet als 'hoofdverlichting'. Bij het bepalen van diafragma-sluitertijd zal de camera dus geen rekening houden met de flash. ETTL zal er dan wel voor zorgen dat de flits niet te hard inflitst...


            Lees ook deze even door: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq10
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              1. Dat zit in de Custom Functions. Kijk even in de handleiding welke precies...
              thanx voor die link.

              In custom staat AF-Hulplicht: 0.Zenden 1. Zendt niet 2. Alleen Externe flits

              Ik heb hem op 0 staan maar dan flashed hij. Op 1 doet hij NIETS en op 2 ook niet vermits ik geen externe heb.
              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

              Comment


              • #8
                Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

                Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                thanx voor die link.

                In custom staat AF-Hulplicht: 0.Zenden 1. Zendt niet 2. Alleen Externe flits

                Ik heb hem op 0 staan maar dan flashed hij. Op 1 doet hij NIETS en op 2 ook niet vermits ik geen externe heb.
                AF-hulplicht zal enkel in gang schieten als het nodig is natuurlijk... maar zover was je waarschijnlijk ook al
                Kan de camera in de donkere situatie nog focussen?
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

                  Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                  AF-hulplicht zal enkel in gang schieten als het nodig is natuurlijk... maar zover was je waarschijnlijk ook al
                  Kan de camera in de donkere situatie nog focussen?
                  Nee dat is het probleem juist hé. Als het te donker is activeert hij het de AF assist. Maar flashed ook altijd. Ik kan de flash dicht doen als hij op statief staat. Maar als je uit de losse hand trekt is het moeilijk want dan is misschien je focus al weer mis door de handelingen.
                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                  Comment


                  • #10
                    Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

                    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    1. Dat zit in de Custom Functions. Kijk even in de handleiding welke precies...
                    2. Zolang je niet in M werkt, zal de flits dienen als invulflits en niet als 'hoofdverlichting'. Bij het bepalen van diafragma-sluitertijd zal de camera dus geen rekening houden met de flash. ETTL zal er dan wel voor zorgen dat de flits niet te hard inflitst...


                    Lees ook deze even door: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq10
                    Zeer goede info via deze link!!
                    Weet jij het bestaan af van iets dergelijks voor Nikon?
                    Of is dit heiligschennis
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: 350D en dingen die ik niet kan vinden!

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                      Zeer goede info via deze link!!
                      Weet jij het bestaan af van iets dergelijks voor Nikon?
                      Of is dit heiligschennis
                      Voor mij niet Een fototoestel is een fototoestel...

                      Maar ik kan je niet op weg helpen, helaas...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment

                      Working...
                      X