Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Powershot A95: Actiefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Powershot A95: Actiefoto's

    Hallo allen

    Ik ben Kim Bols, een 27-jarige jongedame uit Beerse. Het klinkt misschien ongeloofwaardig en speciaal maar goed, het is wel belangrijk om te melden hier: ik ben volledig blind. Ik vind het echter fantastisch om te kunnen fotograferen!

    Één van de dingen die ik wel leuk vond toen ik nog (zwaar) slechtziend was (ik ben sinds 4 jaar volledig blind), was het maken van foto's; het vastleggen van mooie, speciale, ontroerende of grappige momenten.

    Maar langzaamaan en heel gemeen bleek mijn zicht achteruit te gaan enkele jaren geleden, en moest ik ineens toegeven dat ik geen foto's meer kon zien, en ze even later ook niet meer kon maken, dacht ik toen toch. Mijn visuele resten trokken weg en bye bye foto's dus. Maar het bleef vanbinnen wel knagen en tegelijkertijd broeien. Want uiteindelijk heb ik nog een heel visueel geheugen, en "zie" ik nog foto's, beelden, mensen, kleuren etc. in mijn gedachtes en dromen, heel speciaal en best wel mooi.

    Eind 2004 dacht ik bij mezelf: Als ik nu eens een digitale camera zou kopen, dan kan ik lekker foto's trekken en eventueel mislukte plaatjes kieperen we dan wel weg. Het leek een droom maar komen dromen soms niet uit?

    Jawel hoor ... ik zette de stap en ging in een elektronicawinkel een paar modelletjes uittesten, vlak voor Kerstmis 2004. Zo'n digitale camera heb je echt in alle soorten, maten en gewichten, niet normaal! En bij een digi is het nog erger dan bij een pc: Iets wat je vorige week gekocht hebt, is een week later in dezelfde winkel alweer 50 EUR goedkoper. Ik heb een Canon Powershot A95-toestel. Het houdt lekker vast en je kan de standen per klik verzetten (voor sportsituaties, filmen, automatisch, landschappen, ...). Bij mij staat dat meestal op automatisch.

    Zelf ben ik best tevreden van mijn toestelletje. Het geeft echt een kick om achteraf te horen dat je foto heel erg goed gelukt is, en zelfs voor ontwikkeling vatbaar is. Wat een ontzettende spanning na het maken van een kiekje: Zou het gelukt zijn of ???

    Hoe ik foto's maak als blinde? Moeilijk te zeggen. Je probeert je te focussen op geluid. En verder heb ik natuurlijk wel ooit iets kunnen zien en dat maakt ook dat ik me van afstand/grootte/dimensie etc. wel iets kan voorstellen en mijn camera dus ook vrij goed kan richten. 't Is dus een beetje gokken en oefenen maar eigenlijk lukt zoiets toch heel goed! Alleen actiefoto's vind ik ontzettend moeilijk ... daar moet ik nog in oefenen.

    Daarrond dus eigenlijk mijn vraag. Ik vind het met mijn camera niet gemakkelijk om goede actiefoto’s te maken. Hiermee doel ik voornamelijk op foto’s die ik wil maken als mijn geleidehondje buiten aan het zwemmen, rennen etc. is. Ik richt me op het geluid van Olly’s belletje en wanneer ik scherpstel (dat al enkele seconden duurt) en dan een foto neem, is Olly gewoonlijk al voorbijgevlogen. En is ze toevallig in beeld, dan is de foto superonscherp, waarschijnlijk ook omdat ik een beetje beweeg met de digitale camera (?). Naar het schijnt zijn er camera’s op de markt waarmee je perfect kan fotograferen terwijl je toch beweegt met de camera. Klopt dat of is dat een fabeltje? En kan iemand me tips geven omtrent het nemen van actiefoto’s? Ook bijvoorbeeld welke stand enzo ik moet gebruiken?

    Let wel: Ik ben een absolute beginner en leg mij aub zoiets niet al te technisch uit want dan word ik een beetje gek, denk ik . Ik wil heel graag meer weten rond fotografie maar mijn kennis is momenteel nog zeer beperkt. Ik maak meestal foto’s in de automatische stand, en bij Olly-actiefoto’s zet ik mijn digi op “snelle sluitertijd” op advies van m’n vader. Maar meer ken ik echt niet … Dus ik hoop dat iemand me heel duidelijk advies kan geven rond het maken van actiefoto’s met de Canon Powershot A95?

    Bedankt alvast!
    Groetjes
    Kim

  • #2
    Re: Canon Powershot A95: Actiefoto's

    Hi Miske

    Heb eens rond gekeken op het net in in een review van de A95 kon ik niet lezen dat jou toestel continu kan focusen zoals dat van mij. Die heeft een mode Continu focus, dit wil zeggen zolang ge de ontspanknop in drukt stelt hij opnieuw scherp en als uw onderwerp waarop ge richt beweegt zal hij blijven scherpstellen tot dat ge trekt.Dus in uw geval zou het wenselijk zijn om een toestel te hebben dat kan continu focussen. Dat zou al veel helpen denk ik
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon Powershot A95: Actiefoto's

      Hallo Miske!

      Allereerst hartelijk welkom op dit forum.

      Mss. zou je voordeel kunnen doen met een DSLR en een goed groothoek(zoom)objectief?...

      Ik wens je alleszins veel succes in je zoektocht!

      mvg,
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: Canon Powershot A95: Actiefoto's

        Bedankt voor de reacties! Ik ga inderdaad uitkijken naar een andere camera en zal dan nog hulp nodig hebben op dit forum. Maar dadelijk ga ik weg (en foto's nemen) dus pas in 't weekend kom ik terug snuffelen hier. Ik vind het alleszins erg boeiend hier, leuk! Bedankt voor de hulp!!!

        Comment


        • #5
          Re: Canon Powershot A95: Actiefoto's

          Hi Miske

          Ben zeker benieuwd naar foto's van jou
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

          Comment

          Working...
          X