Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie door binoculaire loupe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie door binoculaire loupe

    Hoi iedereen;
    mijn buur heeft een probleempje met zijn minolta dynax 7000 toestel als hij foto's wil maken (van hoofdzakelijk mossen) door een binoculaire loupe. Ik probeer de situatie zo concreet mogelijk voor te stellen:
    op de body komt een "convertorstuk" dat de link maakt tussen de camera en de loupe. Er zit dus maw geen lens meer op het toestel; deze functie wordt namelijk overgenomen door de bino.

    Als hij dan een foto wil maken geeft het toestel een foutmelding omdat ... er geen lens is.
    De fotohandel heeft al met een aantal "hulpdiensten" (zowel minolta als de firma die het overganstuk produceerde) getelefoneerd maar daar geen hulp. Vandaar dat we onze hoop richten op alle kenners hier aanwezig.

    Dan komen hier de vragen:
    1. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem en (hopelijk) een oplossing weten?
    2. Zou een draadonstpanner een oplossing zijn?
    3. Zou hetzelfde probleem optreden met een digitale variant van dit toestel (vroeger minolta - nu sony zeker?)?

    Indien er mensen (met andere toestellen) ervaring hebben met forograferen door bino of door microscoop mogen ze mij altijd contacteren om ervaringen uit te wisselen.

    Alvast bedankt voor de reacties!
    Bitbreker
    Nikon D90
    http://www.hanscapiau.net

  • #2
    Re: Fotografie door binoculaire loupe

    Hi,

    Geen ervaring met dat toestel maar het is een bizarre melding.

    Een slr heeft toch verschillende functies die de sluiter doen klikken zonder lens, of zonder dat hij kan weten dat er een lens op zit . (vb. werken met oude schroefdraad lenzen)

    Ik zou mijn licht opsteken bij mensen met ervaring met dergelijke koppelingen, met name bij telescoop fotografie zowel sterrekunde als vogelspotten.

    Met name in Brugge is er ergens een bekende dealer van Swarovski ed. die misschien raad weet.

    mvg,
    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie door binoculaire loupe

      Ik ken minolta niet maar bij mijn nikon D100 moet je de camera manueel plaatsen anders heb je ook die melding. In manueel mag je zelf ervoor plaatsen wat je wil en als je het optisch kunt voor elkaar krijgen gaat het werken. Natuurlijk heb je dan geen lichtmeting meer maar dat is niet zo erg omdat je de resultaten toch direct kunt bekijken.
      ik heb tot 560mm tussenstukken op de camera geplaatst om 27 maal vergrotingen te bekomen. geen probleem.
      Nikon geeft in manueel zonder lens F--- aan omdat hij niet weet wat erop zit. De sluitertijd kun je dan wel inzetten om je belichting juist te krijgen.

      Frans.

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie door binoculaire loupe

        ik heb het even voor je uitgeprobeerd:

        mijn dynax 5d heeft een instelling: shutter lock: no lens on/off . die heb ik uitgezet en kon zonder problemen afdrukken. ik denk dat de 7D hetzelfde kan.

        suc6
        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
        Telecaster weblog
        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie door binoculaire loupe

          Het is idd zo dat camera's soms problemen hebben met lenzen met vaste diafragma's en dat soort tussenstukken voor telescopen en bino's.

          Bij mijn 7xi (en ook met 500si) moets je een combinatie van een aantal toetsen tegelijk indrukken. ael+func+ lock on/off (of iets gelijkaardig).
          En dan ging het. Die toetsencombinaties zouden bij de technische dienst van minolta gekend moeten zijn...
          in de 7D handleiding staat het in.

          groet ,
          Brecht

          PS wat die winkel in Brugge betreft www.deputter.be

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie door binoculaire loupe

            Oorspronkelijk geplaatst door Jap@a
            PS wat die winkel in Brugge betreft www.deputter.be
            Juist:

            DPaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie door binoculaire loupe

              Bedankt allemaal;
              ik geef het door en laat weten of het werkt!
              Bitbreker
              Nikon D90
              http://www.hanscapiau.net

              Comment

              Working...
              X