Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

apparatuur indoor sportfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • apparatuur indoor sportfoto's

    Gezien mijn interesse in krijgskunsten en indoor balsporten, zou ik me graag wat degelijke apparatuur aanschaffen. Helaas zit ik nu met een oude, analoge Pentax SF-7 (die eigenlijk nog wel goed zijn job doet, maar een mens moet vooruit) en <schaamrood> ben ik redelijk wereldvreemd wat goede, digitale toestellen betreft </schaamrood>.

    Kortom, tijd om wat te investeren... Tips ?

  • #2
    Re: apparatuur indoor sportfoto's

    Voor mooie analoge apparatuur hoef je je nooit te schamen.
    Als je je echt op indoorfotografie gaat toeleggen, dan is een (d)slr eigenlijk een must. Alleen al vanwege de lichtsterke en kwalitatief hoogstaande lens die je erbij nodig hebt. Ik ken jouw camera niet, maar als het een spiegelreflex is, dan zou je kunnen kijken in hoeverre de lenzen van die camera op de dslr's van pentax passen. Dan hoef je een minder grote investering te maken, dan als je alles opnieuw zou kopen.
    Voor de rest maakt het niet zoveel uit welk merk camerabody je koopt, als de lens maar lichtsterk genoeg is. En hierbij is het wel handig om te weten wat je budget is, want dit bepaald in hele grote mate wat je het beste kan kopen.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: apparatuur indoor sportfoto's

      De lenskeuze is in deze belangrijk.
      Vooral voor indoor fotografie is een lichtsterke lens nodig.

      Ik denk daarbij zeker aan een 70-200 mm F/2.8
      Sigma EX lenzen zijn van goede kwaliteit
      Merk lenzen zijn duurder en iets beter van kwaliteit maar dikwijls is dat het grote prijsverschil niet waard.

      Doe daar nog een DSLR bodyke bij en je kunt starten.
      Kies een camera die goed presteerd met hogere iso waardes.

      Denk eraan : Lenzen gaan dikwijls véél langer mee dan de body's.

      Mijn raad:
      Bepaal eerst je budget
      Trek van deze som 1000 euro af (aankoopprijs van de lens).
      Wat je dan nog overhoud kan je inversteren in een camera (al dan niet tweedehands).
      Zoek een camera die aan die prijs en je wensen voldoet.
      Koop voor die camera de lens.

      Misschien een tip
      Bij één van de hofleveranciers kun je een Minolta 7D kopen samen met de Sigma 70-200 F/2.8 EX DG voor een bijzonder lage prijs.

      Greetz
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: apparatuur indoor sportfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel

        Misschien een tip
        Bij één van de hofleveranciers kun je een Minolta 7D kopen samen met de Sigma 70-200 F/2.8 EX DG voor een bijzonder lage prijs.

        Greetz
        Ik denk alleen dat het focus systeem van de 7D weer niet snel genoeg gaat zijn dan voor sport en zeker indoorsport.
        Als het vooral over indoorsport gaat moet je goed overwegen in materiaal en is volgens mij ook een body nodig die een snelle AF heeft naast natuurlijk een lichtsterke lens .

        Comment


        • #5
          Re: apparatuur indoor sportfoto's

          Indoorsportfotografie, dan heb je twee vijanden : licht en beweging. Van het eerste is er altijd te weinig, van het tweede meestal genoeg. Ik ken je budget niet, maar voor mij zijn er bij de" betaalbare" camera's maar twee die voor sportfotografie echt uitstekend zijn : de Canon20D of de nieuwe 30D) en de Nikon D200.
          Wat betreft lenzen : een 70-200 2.8 voor close-up werk en grotere zalen.
          Voor basket, volley, judo e.d. heb ik al heel goede resultaten gezien van een 50mm1.8, nadien wel soms foto's croppen. Hier heb je dan weer baat bij wat meer pixels.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: apparatuur indoor sportfoto's

            Een D70(s) voldoet ook hoor. Maar die heeft wel op ISO 1600 wel meer ruis.
            maar is voor mij aanvaardbaar.
            zie foto Genomen met de Nikon 80-200 ED2.8
            Model : NIKON D70
            ExposureTime : 1/80Sec
            FNumber : F2,8
            ISOSpeedRatings : 1600
            FocalLength(35mm) : 300(mm)
            Flash : Not fired
            (Foto is alleen verkleind en niet in een ruisfilter gestoken.)
            Binnen in sporthal van Louvain-La-Neuve.
            En daar is niet veel licht hoor. Je werkt echt op de limieten van je toestel.
            De Canon 30D (20D) of De Nikon D200 zijn natuurlijk beter.
            Maar kosten het dubbele. En een lichtsterke lens heb je toch ook nodig en die kosten ook wat hoor.


            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
            Hier op dit forum.

            Comment


            • #7
              Re: apparatuur indoor sportfoto's

              De Nikon D200 is niet veel beter dan de D70s hoor...

              Comment


              • #8
                Re: apparatuur indoor sportfoto's

                Hier enkele links met foto's allemaal genomen met de Nikon D70 met de 80-200 ED F2,8




                Ben er zeker van dat je voor de Nikon D50 of Canon 350D gaat met sigma 70-200 F2.8.
                dat de ruiswaarden (beter dan de D70s) aanvaarbaar zullen zijn.
                Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                Hier op dit forum.

                Comment


                • #9
                  Re: apparatuur indoor sportfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Plex
                  De Nikon D200 is niet veel beter dan de D70s hoor...
                  Lees dit er eens op na http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103852
                  Ik zou graag dan nog eens je visie horen
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: apparatuur indoor sportfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plex
                    De Nikon D200 is niet veel beter dan de D70s hoor...


                    Ik denk dat ge focus systeem aleen al niet kunt vergelijken , en dan klap ik nog niet van de rest .
                    Een Mark II is ook ni veel beter dan een canon 350D maar wel veel sneller

                    Comment


                    • #11
                      Re: apparatuur indoor sportfoto's

                      Heb dezelfde apparatuur als Jan van Ginkel maar trek soms ook met 50 mm f1.8 lens.
                      Trek steeds in RAW en onderbelicht dikke stop om snelheid te winnen.
                      Als ik op 100mm zit probeer ik toch minstens aan 1/200 ste te trekken.
                      ISO probeer ik rond de 1000 max. te houden.
                      Ik spreek dan van Volleyball, Basket en Tafeltennis.
                      Ik heb enkele foto's op mijn site bij sport. Voor basket kan je kijken bij
                      http://www.basket-stevoort.be en dan bij fotoalbum2005: naam Liebens

                      Patrick
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: apparatuur indoor sportfoto's

                        Patrick, ik ken je werk en alle respect daarvoor, je maakt keigoeie platen.
                        Uiteraard kan je met een D70 sportfoto's maken (hoewel : zoals jij er al gemaakt hebt ), maar ik reageerde voornamelijk om dat ik de uitspraak van Plex nogal
                        cru vind en eigenlijk behoorlijk dom. Blijkbaar vinden zelfs doorwinterde Canonisten dat erover
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: apparatuur indoor sportfoto's

                          Heb ook zopas de 50mm F1.8.
                          en sinds ik die heb zijn de 50mmF1.8 en de 80-200 F2.8 mijn lenzen voor indoorsportfotografie. Al vind ik de 50mm de top hoor .....scherp op 1.8... selfs scherper als de 80-200 op 2.8. alleen is 50mm soms iets te weinig tele.
                          Maar ISO 1000 dat is voor mij te weinig hoor dan haal ik geen bevredigende sluitertijd.
                          ISO 1600 en dan nog één stop onderbelicht en dan haal ik gemiddeld in de meeste sporthallen maar een sluitertijd van 1/100 – 1/150 met de 80-200 ED 2,8.
                          Maar met de 50 mm kan ik wel voor dezelfde sluitertijden naar ISO 1000.
                          Ik heb wel twee body’s dus ik moet niet wisselen van lens. Maar met één toestel is dat soms een probleem, je hebt niet altijd de tijd voor van lens te verwisselen hoor.
                          Betreft die D200 …je kan toch niet iemand die pas zijn stappen zet met een Digitale DSLR.
                          gaan opzadelen met een toestel (zoals de D200 of 30D) dat met de goede lenzen er bij meer dan 3000 Euro kost vb….D200=1625 euro + Sigma 18-50 2.8= 450 euro + Sigma 70-200 F2.8=900 euro + geheugenkaart 2 giga ultra II = 100 euro + extra batterij……dat is al meer dan 3000 euro. Dat is er over vind ik voor deze persoon of geld moest geen rol spelen (lotto gewonnen).
                          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                          Hier op dit forum.

                          Comment


                          • #14
                            Re: apparatuur indoor sportfoto's

                            @Jan Van Ginkel : je moet naar mijn initiële post zien, betaalbaar heb ik daar tussen haakjes gezet. Iedereen moet weten wat hij kan of wil besteden aan een hobby. Genoeg mensen die een paar duizend euro spenderen aan andere hobby's. Als iemand een mening vraagt geef ik die in eer en geweten en niemand gaat betwisten dat een 20D of een D200 uiterst geschikt zijn voor sportfotografie. TS geeft ook geen budget op. Ik ken intussen al verschillende mensen die met een instapmodel beginnen en er na zes maand uitgroeien en dan toch een maatje groter kiezen.
                            Waar ik uiteindelijk alleen wil op reageren zijn ongefundeerde en foute uitspraken als die van mede-BD'er Plex. Op zo'n onzin kan ik niet anders dan te reageren. Als hij tenminste de moeite genomen had een beetje de topics over de verschillende body's te volgen en vooral de schitterende studie van Frans .
                            Je kan niemand verplichten hier alles te volgen wat er neergepend wordt, maar zonder enige kennis van zaken dingen verkondigen, daar help je niemand mee.
                            Pas op, ik wil hier geen polemiek starten omwille van een een ondoordachte uitspraak van iemand anders, da's nu ook 't sop van de kool niet waard
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: apparatuur indoor sportfoto's

                              Je hebt gelijk hoor......maar ik bedoel gewoon dat de meeste mensen altijd duurder uitkomen éénmaal ze beginnen met een DSLR. En dat wordt altijd onderschat (al geven dat sommigen niet toe) Maar je moet toch alles goed op een rijtje zetten wat je precies er mee ga doen en wat het mag kosten.
                              Als je ziet wat ik al heb uitgegeven (al was dat vroeger zeker de bedoeling niet) Maar het is zeer verslavend éénmaal je een DSLR hebt.
                              En voor dat je het beseft zit je al boven uw budget.
                              Daar wil ik Trinity voor behoeden.
                              Maar de D200 is wel wat beter hoor als de D70 (S)
                              Al heb ik nog weinig foto's gezien die op 1600 ISO genomen zijn van die D200.
                              Omdat ik hier zelf al de posten volg over de D200 voor als ik mijn D70 zou vervangen. Maar die D200 moet dan wel van fotokwaliteit op de hogere ISO waarden (iso1600) stukken beter zijn dan de D50 en de D70(s).
                              En tot hier toe hebben ze mij nog niet overtuigd hoor.
                              Wel Canon met zijn 5D....maar dat is een heel andere prijsklasse.
                              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                              Hier op dit forum.

                              Comment

                              Working...
                              X