Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70s of doorsparen voor D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70s of doorsparen voor D200

    Hoi,

    Ik wens over te schakelen naar digitaal. Ik heb een aantal Nikon objectieven dus het zal Nikon worden.

    Nu twijfel ik. Ik heb genoeg budget voor een D70s + 18-200 DX VFR en dat komt dus overeen met een D200 body. Ik lees heel veel goeds over de D200n maar heb ik al die extra MP's en features wel nodig?

    Ik fotografeer landschappen als hobby en ben ook freelance fotoreporter voor het hondenmagazine WOEF. (dient om hobby te bekostigen).
    Voor dit laatste zou een veelzijdige lens als 18-200 wel handig zijn. Maar gaat deze lens met een D70s wel snel genoeg zijn voor hondensporten als flyball en dogfrisbee. honden halen makkelijk 45 km/h (en galgo's 60 km/h en meer)

    Wat denken jullie? D200 kopen en verder doorsparen voor de 18-200 of snelle lenzen als 70-200 2.8 ED VFR of voldoet een D70s voor dit soort reportage fotografie en voor landschap en reisfotografie?

    Bedankt voor het advies!

    Kurt
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: D70s of doorsparen voor D200

    Jammer dat je niet aangeeft wat voor lenzen je nu hebt!
    In ieder geval zou je qua snelheid heel veel plezier hebben van de D200.
    Bij het soort snelheden waar je het over hebt zal een 18-200 niet de ideale lens zijn. Beter koop je een Sigma 70-200 voor minder geld. Die zijn regelmatig goed/gebruikt te koop van mensen die de opstap naar de 70-200VR maken.
    Maarja, je moet om te beginnen natuurlijk wel een paar goede lenzen hebben om op de camera te zetten, anders heeft een topcamera als de D200, anders kun je beter een goede gebruikte D70 of Fuji S2 kopen met een kitlens en een Sigma 70-200.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: D70s of doorsparen voor D200

      Oorspronkelijk geplaatst door kpas
      Hoi,

      Ik wens over te schakelen naar digitaal. Ik heb een aantal Nikon objectieven dus het zal Nikon worden.

      Nu twijfel ik. Ik heb genoeg budget voor een D70s + 18-200 DX VFR en dat komt dus overeen met een D200 body. Ik lees heel veel goeds over de D200n maar heb ik al die extra MP's en features wel nodig?

      Ik fotografeer landschappen als hobby en ben ook freelance fotoreporter voor het hondenmagazine WOEF. (dient om hobby te bekostigen).
      Voor dit laatste zou een veelzijdige lens als 18-200 wel handig zijn. Maar gaat deze lens met een D70s wel snel genoeg zijn voor hondensporten als flyball en dogfrisbee. honden halen makkelijk 45 km/h (en galgo's 60 km/h en meer)

      Wat denken jullie? D200 kopen en verder doorsparen voor de 18-200 of snelle lenzen als 70-200 2.8 ED VFR of voldoet een D70s voor dit soort reportage fotografie en voor landschap en reisfotografie?

      Bedankt voor het advies!

      Kurt
      Je D70 zal voor alles voldoen, je lenskeuze is hier belangrijker, breedhoek en hondensporten zijn 2 uiteenlopende zaken he, voor die hondensport heb je een lichtsterke en snelle lens nodig, zoals bvb die Nikkor 70-200 f/2.8 VR, maar er zijn ( goedkopere ) alternatieven zoals de sigma 70-200 f/2.8 of de Nikkor 80-200 f/2.8
      Voor de landschappen moet je dus meer naar een breedhoek gaan zoals bvb de sigma 18-50 f/2.8, maar er zijn ook duurdere alternatieven bij Nikon.

      Mijn keuze zou zijn met een beperkt budget : de D70(s) - Sigma 70-200 en 18-50, beiden f/2.8

      mvg,

      Francis
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: D70s of doorsparen voor D200

        Hey, bedankt voor de reactie!

        Nu heb ik een paar kit lenzen 28-80 en 70-210 Nikon + 28 - 200 van Tamron.
        Verleden jaar heb ik een 24-85 2.8-4 gekocht en dat is nu mijn werkpaard.
        De Tamron heeft veel vignetering in groothoek. Bruikbaar dus voor portrait of reportage maar ongeschikt voor landschappen.
        De kitlens 70-210 van Nikon is overigens verrassend scherp. Ik heb een uitvergroting op 40x60 van een hondenkop (manuele afdruk) van een T-max 400 en elk haartje is haarscherp!

        Ik weet ook wel dat glas primeert boven body. Met het geld dat heb bij elkaar gefotografeerd/geschreven kan ik een 80-200 of 70-200 aanschaffen (toch in Nederland), maar film is traag in processing en dat is soms moeilijk voor de redactie. Ik ben maar een matige fotograaf (zie [URL=http://www.usefilm.com/photographer/19333.html[/URL] ) en de flexibiliteit in het snel leveren van een reportage is oa een reden van bestaan.

        De 6.1 MP van een D70s moet kunnen volstaan voor een A4, maar als ik iets moois zou fotograferen op reis wil ik het aan de muur. Dat is dus deel van het dilemma.
        Nu heb ik ook een verticale grip op mijn analoge en dat is super handig bij portait formaat. Ik zou de grip en instelwielen missen bij de D70s.
        Last edited by kpas; 24 februari 2006, 23:21.
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: D70s of doorsparen voor D200

          De grip op de D200 is een extraatje van 200 €, zit er standaard niet op. Nog een 2de batterij kost je nog wat eurokes, met je CF kaartje (minder dan 1GB is in D200 niet echt bruikbaar vanwege de 10 megapixel), reken dus maar een 2000 €
          voor de D200.
          Aan de andere kant ga je echt wel een snelle lens nodig hebben. De Sigma 70-200 EX die hier wordt aangeraden voldoet uitstekend en vormt een uitstekende aanvulling op je 24-85.
          Andere denkpiste om te overwegen is : Nikon D50. Koop je momenteel voor rond de 600 €. Ik gebruik deze naast de D200. Voor jouw toepassingen zal deze het evengoed dan de D70s, in de hogere ISO's zelfs beter. Het is een toestel dat de overstap van analoog naar digitaal ook gemakkelijker verteerbaar maakt dan de toch wel redelijk gesofisticeerde D200. Groei je eruit kan je hem doorverkopen, of houden zoals ik als back up body. Als je soms moet presteren met een deadline is het zeer handig een tweede body te hebben.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: D70s of doorsparen voor D200

            Toch nog even vermelden dat VR geen zin heeft als je honden wil fotograferen. VR heeft enkel zin voor stilstaande objecten. Als je dus moet kiezen tussen een 70-200 F2.8 VR en een 80-200 F2.8 is de keuze snel gemaakt... De ene is dubbel zo duur als de andere.
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Re: D70s of doorsparen voor D200

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              De grip op de D200 is een extraatje van 200 €, zit er standaard niet op. Nog een 2de batterij kost je nog wat eurokes, met je CF kaartje (minder dan 1GB is in D200 niet echt bruikbaar vanwege de 10 megapixel), reken dus maar een 2000 €
              voor de D200.
              Aan de andere kant ga je echt wel een snelle lens nodig hebben. De Sigma 70-200 EX die hier wordt aangeraden voldoet uitstekend en vormt een uitstekende aanvulling op je 24-85.
              Andere denkpiste om te overwegen is : Nikon D50. Koop je momenteel voor rond de 600 €. Ik gebruik deze naast de D200. Voor jouw toepassingen zal deze het evengoed dan de D70s, in de hogere ISO's zelfs beter. Het is een toestel dat de overstap van analoog naar digitaal ook gemakkelijker verteerbaar maakt dan de toch wel redelijk gesofisticeerde D200. Groei je eruit kan je hem doorverkopen, of houden zoals ik als back up body. Als je soms moet presteren met een deadline is het zeer handig een tweede body te hebben.
              Veel lees ik hier op het forum dat de D50 beter zou zijn dan de D70s in de hoge ISO's, en dit klopt wel gedeeltelijk maar dit gaat wel ten koste van scherpte/detail?... volgens mij kan je net zo weinig ruis bekomen op de D70s als je die door b.v. noiseninja stuurt...

              Comment


              • #8
                Re: D70s of doorsparen voor D200

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                Veel lees ik hier op het forum dat de D50 beter zou zijn dan de D70s in de hoge ISO's, en dit klopt wel gedeeltelijk maar dit gaat wel ten koste van scherpte/detail?... volgens mij kan je net zo weinig ruis bekomen op de D70s als je die door b.v. noiseninja stuurt...
                Noiseninja, Helicon, Neatimage, ze halen wel allemaal de ruis uit je foto, maar veelal ok de scherpte en de kracht. Het wordt al snel wat plastiekerig.
                Heb je een plaat met bv één vogel en voor de rest geblurde achtergrond, kan je nog selectief filteren, maar met actieshots indoor is het imo beter een aanvaardbare hoeveelheid ruis gewoon te laten zitten ipv gave gladde plaatjes te bekomen die onnatuurlijk aandoen.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: D70s of doorsparen voor D200

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  Noiseninja, Helicon, Neatimage, ze halen wel allemaal de ruis uit je foto, maar veelal ok de scherpte en de kracht. Het wordt al snel wat plastiekerig.
                  Heb je een plaat met bv één vogel en voor de rest geblurde achtergrond, kan je nog selectief filteren, maar met actieshots indoor is het imo beter een aanvaardbare hoeveelheid ruis gewoon te laten zitten ipv gave gladde plaatjes te bekomen die onnatuurlijk aandoen.
                  Absoluut gelijk, maar imo is dit net wat waar het verschil tussen d50 en d70s zit...

                  D70s meer detail, iets meer ruis
                  d50 iets minder detail , iets minder ruis...

                  Uitleindelijk komt het op hetzelfde neer... waardoor de d70s toch nog veel voordelen biedt t.o.v. de d50

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70s of doorsparen voor D200

                    Tjah, ik heb zelf geupgrade van de D200 naar de D70 en voor mij vallen veel beperkingen nu weg.

                    Ik heb laatst een shoot gehad in een kerk, moeilijke omstandigheden, zelfs met een 50mm 1.8 en 400 ISO had ik met de D70 zeer veel last van ruis.
                    Bij de D200 zie ik op 800 ISO nog geen ruis die zelfs maar in de buurt komt van de D70.

                    De D200 is een echt werkpaard, gebouwd op moeilijke omstandigheden, jij zet de situatie naar je hand en niet omgekeerd zoals ik dat vaak met de D70 ervoer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70s of doorsparen voor D200

                      de d200 is een pracht van een camera, die de d70 ver oversteigt. Maar je moet goed glas hebben, anders heeft het niet veel zin.

                      lenzen zijn en blijven het belangrijkste. ik zou ff voor de lezen gaan. en dan kan je nog zien. d200, d300, d400....


                      je kent mijn leuze

                      lenzen voor het leven,
                      een body voor heel even.

                      Comment

                      Working...
                      X