Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

    En jij denkt dat die afsluitring die lens wheatersealed maakt. Keep dreaming...
    Tut, tut, sinds wanneer ben jij telepathisch? Ik denk niet en beweer niet dat dat de lens weathersealed maakt. Het schakelt echter de body plus het bajonet uit als mogelijke plaatsen voor het binnendringen van vuiligheid en laat het bajonet nu net het grootste gat in de camera zijn, niet?

    Comment


    • #47
      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

      Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
      Een digitaal alternatief voor een meetzoeker is er wel degelijk, de digitale meetzoeker van Epson/Voigtländer. Die heeft wel een serieuze prijs, 3000 Euro voor de body.
      Maar een niet te grote body met twee primes is precies wat ik op mijn snellere fietstochten meeneem, een Pentax istDs met een 28 en een 50mm prime. Met cropfactor meegerekend wordt dat 42 en 75mm. Qua gewicht zit ik dan om en nabij de 1kg. Voor de meeste omstandigheden genoeg.
      Ik had vroeger een Pentax MZ-5 met een hoop primes. Idd een ideale combinatie, jammergenoeg was Pentax niet direct mee met de digitale revolutie en was voor mij de overstap naar Canon de beste optie. Ik heb alleen wel spijt dat ik die camera heb verkocht. Want dat beestje was de moeite waard, destijds de kleinste en lichtste SLR. Soit, tot zover de nostalgie
      Ricoh Caplio GX100

      http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

      Comment


      • #48
        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

        Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
        Tut, tut, sinds wanneer ben jij telepathisch? Ik denk niet en beweer niet dat dat de lens weathersealed maakt. Het schakelt echter de body plus het bajonet uit als mogelijke plaatsen voor het binnendringen van vuiligheid en laat het bajonet nu net het grootste gat in de camera zijn, niet?
        Je bent dus eigenlijk akkoord met mij de lens is niet wheatersealed. En dus is het geheel niet weathersealed. En de vgl een D200 met een 18-200 is niet safer dan een 30D met een 17-40L gaat dus perfect op. Beide zijn half weathersealed en dus niet weathersealed.
        Komt er nog bij dat ik wel eens zou willen weten wat ze juist willen zeggen met weathersealed. Want daarin bestaan ook maatstaven. En de ene is nutteloos de andere niet.

        Comment


        • #49
          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

          Ik heb voor dergelijke toestanden een fototas van Ortlieb voor m'n 20D. Deze is echt waterdicht (heb ik uitvoerig mogen testen) doormiddel van hun bekende rolsluiting en heeft bovendien een "harnas" zodat deze bij het stappen niet constant tegen de borst zwiert. Ben er zeeeeer tevreden van en die heeft al wat meegemaakt !!
          Canon 10 en 20D | 17-85 IS USM | 35-135 USM | 50 f1,8 | 70-300

          Comment


          • #50
            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

            Oorspronkelijk geplaatst door sunfrost
            Ik heb er al enig trekking opzitten.... winter zomer herfst whatnot van <-15 tot >30 graden. Telkens gaat mijn 20D met 17-40 f4 L lens mee. Ik moet zeggen dat deze combinatie je nooit in de steek laat en robust genoeg is.

            MAAR... ik weet niet in hoeverre je gewoon bent om met een rugzak te lopen en wat de opzet van de trekking juist is (zijn er dragers of zo die een deel van de bagage voor je rekening nemen of draag je alles zelf). Want als je alles zelf draagt en je beslist om een 20D en een deftige lens mee te nemen zit je snel aan 1.5 kg. Wil je een een kleine tele 70-200 f4 reken dan op 2kg. Als je nog een statief wilt zit je aan 2.5kg, of bijna het gewicht van een compacte tent tegenwoordig. Wil je comfort bij het dragen en gebruiken van camera koop je best een goeie draagriem, buikstrap of een toploader voor al je gerief. 200 a 300 gr maakt de zaak niet zoals Fonzie wist te vertellen 2 a 2.5kg is al wel de moeite en dat ga je zeker voelen bij een gebrekkige conditie.

            Dus, je sleurt 2.5kg aan materiaal mee op 4000 a 5000m, en dat komt dus bovenop een geschatte 18 a 20 kg aan campeergerief en eten (zonder al teveel tierlantijntjes) geloof me je zult je adem zowieso nodig hebben dus het is misschien handig om dit als belangrijkste punt in overweging te nemen. Of beter, wat is voor jou het belangrijkste... de reis of de foto's. Als het de foto's zijn koop jezelf dan degelijker (zwaar en bulky) gerief maar dat gaat vaak ten kosten van de reis op zich. Andere optie is een compactcamera, maar ik denk dat je ergens een tussenweg moet zoeken.

            Ik heb het me al vaak beklaagd dat ik mijn 20D mee had puur vanwege de omvang en het gewicht (niet vanwege de foto's achteraf dat zeker niet) en ik ben nu ook actief op zoek naar een alternatief. Een compactcamera die tegen de 8mp zit met een groothoek (vooral dat) en een beetje zoom en de mogelijkheid om in RAW te trekken. De panasonic LX1 kwam in de buurt was het niet voor de onmogelijke hoeveelheid ruis.

            Ideaal voor zo'n trip is een deftige rangefinder camera, een Leica M6 een 35mm en een 85mm of zo... mja, het digitale alternatief hiervan is er jammergenoeg nog niet.
            Sunfrost heeft een punt - ipv zinloze discussies op touw te zetten over het al dan niet waterdicht zijn van de D200, komt hij terug op de vraag van de originele poster; met name trekking.

            Het gewicht is zeker en vast niet te onderschatten bij meerdaagse trekking - al wat boven 1 kg weegt is eigenlijk al teveel. En kwaliteit kost niet alleen meer, het weegt ook beduidend meer. Ik zie mij ook geen trekking te ondernemen met mijn 70-200/2.8 VR van anderhalve kg. Je hebt tenslotte nog veel andere dingen te dragen, een toestel mag tenslotte geen 'last' worden.

            In deze perceptie ware het misschien raadzamer om de aankoop van zo'n hybride camera te overwegen. Kwalitatief zijn ze stukken beter dan de compacts, ze hebben een zeer acceptabel gewicht (ongeveer 750 gram) en ze zijn in staat meer dan behoorlijke beelden af te leveren. Meestal beschikken ze over vrij goede optiek, kunnen ze in RAW werken en hebben een groot zoombereik. Ze halen misschien het niveau niet van een DSLR met topoptiek maar in dit geval is een compromis wel wenselijk.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #51
              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

              Hoi,

              ik ga in juli ook trekken (in Ierland - Wicklow Mountains, moest iemand daar reeds geweest zijn) en ik ga volgend materiaal meenemen:

              1. Nikon D70s
              2. Nikkor 18-200mm VR (als die eindelijk binnengekomen is in de winkel)
              3. Nikkor 50mm f/1.8
              4. Nikon SB-600

              Dit alles in een zak die ik aan de draagriem van mijn backback kan vasthangen (dus via de gordel op mijn buik). Normaal gezien wordt het gewicht dan ook gedragen op de heupen (ipv nek of rug). Mijn voorkeur gaat momenteel naar een Lowepro Rezo 160 AW of 170 AW. Over de 50mm f/1.8 en SB-600 twijfel ik echter nog of ik die al dan niet meeneem.

              Comment


              • #52
                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                Ivm met weather sealing nog even dit...

                Als het echt met bakken uit de hemel komt dan laat je je toestel gewoon zitten. Op trekking door regenweer is zowieso niet aangenaam. Als het miezerig weer is maakt dat beetje water echt niet uit. Ik heb mijn 20D al in sneeuw en lichte regen gebruikt en nog nooit last gehad. Last zal je eerder hebben van de neerslag op je lens (het glas dus wel te verstaan). Lensdoekjes zijn een aangewezen item om mee te nemen, liefst een niet wegwerp microvezeldoek.

                Een trukje dat ik toepas bij het dragen van mijn toestel bij slecht weer is deze onder mijn gore-tex jas aan mijn nek te dragen. Als je dan toch ondanks het slechte weer iets wilt fotograferen doe je dat even snel, wrijf je je toestel droog met een zakdoek en steek je alles terug weg. Gore-tex en niet nat worden in de eerste plaats is nog altijd de beste weather sealing. Je moet wel zien dat je dan niet overdadig zweet want dan doe je het effect wat teniet en kan het condens veroorzaken.
                Ricoh Caplio GX100

                http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                Comment


                • #53
                  Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                  Oorspronkelijk geplaatst door Curaby

                  Dit alles in een zak die ik aan de draagriem van mijn backback kan vasthangen (dus via de gordel op mijn buik). Normaal gezien wordt het gewicht dan ook gedragen op de heupen (ipv nek of rug).
                  Kan je dat daar dan gewoon ophangen en hangt dat niet door dan?
                  Want ik ben ook aan het zoeken hoe ik het zal doen op mijn reis naar Thailand.
                  Trekrugzak moet zowiezo mee maar dan is het moeilijk nog een fotorugzak erbij te nemen...

                  iemand een idee hoe ik dat kan doen?
                  "alles" uit mijn sig gaat mee dus:

                  20D
                  18-50
                  70-300

                  Koen
                  You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                  www.koendd.be

                  FZ50

                  Comment


                  • #54
                    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                    Hoi,

                    Ik heb zelf ook wat reizen gemaakt waarbij in extreme omstandigheden terecht komt. Tot op heden heeft mijn D70 het nog nooit laten afweten (zowel in tropisch woud als in de bergen).

                    Voor mijn trekking Nepal had ik enkel mijn D70 mee + de standard kitlens 18-70 + 1 reserve accu + pol. lens. Trekking duurde 16 dagen waarbij we steeds in tenten sliepen. Maximale hoogte was zo'n 5200 meter, laagst gemeten temperatuur was -20°C. Indien je de instellingen van de camera aanpast (o.a. geen beeld tonen na nemen foto) en de camera niet constant aan laat staan, gaan de standaard accus lang mee. Ik had zelf zo'n 400 fotos genomen op een 12 tal dagen en pas dan heb ik de accu moeten vervangen. Nadat het terug warmer werd kon ik de eerste accu opnieuw gebruiken.

                    Als bescherming steek ik de camera steeds in een diepvries plastic zakje en vervolgens bovenaan in mijn rugzak. Nog nooit geen problemen mee gehad. Maar je hebt natuurlijk de camera niet onmiddellijk bij de hand.

                    Op zo'n trekking is inderdaad het gewicht uiterst belangrijk. Extra lenzen meesleuren voor slechts enkele keren te gebruiken vind ik echt de moeite niet waard.

                    groetjes.
                    Tom


                    PS : probeer vooral te genieten van de trekking, de herinneringen zijn later onbetaalbaar.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                      Ik gebruik mijn lowepro fotorugzak altijd als trekzak.

                      Waarom? Dat ding is waterdicht, klapt volledig open (bij andere rugzakken moet je al het andere eerst eruit vissen voor je aan het onderste komt) en er zitten een hoop haken, ogen en elastieken aan waar je nog een helehoop ander spul aan kunt vastmaken. Het draagharnas is bovendien superieur aan elke andere rugzak die ik ooit heb gehad.

                      Camera + lens krijgt zijn plaatsje en water en boterhammen passen mooi in de andere vakjes, je richt dat in zoals je wilt.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                        Ik gebruik mijn lowepro fotorugzak altijd als trekzak.

                        Waarom? Dat ding is waterdicht, klapt volledig open (bij andere rugzakken moet je al het andere eerst eruit vissen voor je aan het onderste komt) en er zitten een hoop haken, ogen en elastieken aan waar je nog een helehoop ander spul aan kunt vastmaken. Het draagharnas is bovendien superieur aan elke andere rugzak die ik ooit heb gehad.

                        Camera + lens krijgt zijn plaatsje en water en boterhammen passen mooi in de andere vakjes, je richt dat in zoals je wilt.
                        De Lowepro's zijn zeer zeker goede rugzakken bij laat zeggen 'kleine trektochten'. Indien je echter een tentje en een slaapzak zelf moet dragen moet je wel terug een klassieke rugzak nemen. En dan komt een DSLR- fotouitrusting zeer volumineus en zwaar over.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                          De olympus E-1 is allesinds een stevig toestel, dat je nu voor een deftige prijs kan aankopen.

                          Hier een linkje naar een forum die wel illustreet dat de E-1 (en lezen) iets aankunnen.
                          http://www.phototalk24.de/forum/viewtopic.php?t=658
                          http://www.flickr.com/photos/geertschneider/

                          Comment


                          • #58
                            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                            Oorspronkelijk geplaatst door GeertSchneider
                            De olympus E-1 is allesinds een stevig toestel, dat je nu voor een deftige prijs kan aankopen.

                            Hier een linkje naar een forum die wel illustreet dat de E-1 (en lezen) iets aankunnen.
                            http://www.phototalk24.de/forum/viewtopic.php?t=658
                            Hallo zeg, stof genoeg!
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                              Nog een tip ivm koude...

                              Je camera zoals voorheen beschreven dicht bij je lichaam onder een jas of windstopper dan gaan de batterijen een stuk langer mee omdat het er warmer is (zeker als je wat moet stappen/klimmen etc).

                              Als je 's nachts slaapt neem dan ook je batterijen en/of heel het toestel mee in je slaapzak. Je moet wel wat uitkijken in hoeverre je 's nachts zweet enzo. Normaalgezien trek ik het op twee batterijen bij een -12 zo'n twee weken. Maar ik moet zeggen dat na een aantal keer van zo'n tripjes de kwaliteit van je batterij wel wordt aangetast.
                              Ricoh Caplio GX100

                              http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                              Comment


                              • #60
                                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                                Ik heb dan uiteindelijk de knoop doorgehakt. Sinds vorige week dinsdag ben ik de trotse bezitter van een Canon 30D . Hierbij heb ik mij de Canon 17-40 L en de Canon 28-135 IS USM aangeschaft. Dit zijn 2 compacte en geen te zware lenzen, en geven samen al een mooi bereik. Dit leek me al een heel leuk setje om mee te beginnen. Ik heb dus al een aantal dagen aangenaam geëxperimenteer erop zitten (ik heb er een superlang Ardennen-weekend opzitten). Ik heb nog wel even geduld moeten hebben, de 30D was bij een aantal zaken vorige week niet in stock. Dinsdagnamiddag even gecontroleerd op de site van Konijnenberg, en heb me dan onmiddellijk richting Turnhout begeven. Ik heb met een aantal andere Belgische zaken vergeleken, maar Piet Konijn heeft toch wel heel scherpe prijzen. Binnenkort begeef ik me wel eens richting Planckendael. Ik vind dit een ideale plek om te experimenteren. Ik heb dit vroeger ook gedaan met mijn Canon EOS 500. Prachtige plantentuin, veel kleuren en contrasten, apen die door de lucht slingeren, ... . Voldoende mogelijkheden om alles eens uit te testen. Bedankt ook aan allen die advies of suggesties hebben gegeven. Er waren zeker interessante tips bij. Ik zal achtereen wel eens een paar beeldekes tonen.
                                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                                Comment

                                Working...
                                X