Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

    Misschien ook interessant om weten.
    Bij de Nikon D200 zijn alle delen die kunnen geopend worden met een rubber dichting afgesloten. Dit is zeer nuttig bij hoge luchtvochtigheid, mist, regen enz... misschien wist je dat al maar je weet nooit he

    Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #32
      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

      Oorspronkelijk geplaatst door spogy
      Misschien ook interessant om weten.
      Bij de Nikon D200 zijn alle delen die kunnen geopend worden met een rubber dichting afgesloten. Dit is zeer nuttig bij hoge luchtvochtigheid, mist, regen enz... misschien wist je dat al maar je weet nooit he

      Groeten
      Spogy
      Bedankt . Ik heb al wel gelezen dat de D200 goed afgedicht was tegen vocht en stof, maar ik wist niet exact hoe hij zich onderscheidde op dit vlak tov andere toestellen. Het beste wat ik kan doen is binnenkort eens een fotozaak binnenstappen waar ze zowel de 30D als D200
      hebben, en beide toestellen eens in mijn handen nemen. De handling van een toestel is tenslotte ook belangrijk.
      En misschien dat er tegen juli al interessante 'kits' worden aangeboden. Nu zijn beide toestellen (30D, D200) nog 'hot stuff', maar blijkbaar is de D200 nu al relatief vlot verkrijgbaar, dus de kans dat je over een paar maanden een mooie deal kan sluiten wordt hier maar groter door. Plus het voordeel dat de kinderziekten eruit zijn (bvb. bandingprobleem van de D200, voor de
      Canon nog even afwachten).
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

      Comment


      • #33
        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

        Ik loop zelf redelijk wat af met de camera in het gebergte en ik kan niet zeggen dat je moet gaan kijken op een gewichtsverschil van 200-300g. Als je dat beetje gewicht stoort moet je toch eerst wat aan je conditie gaan werken, IMHO. Tekort aan plaats is bij mij altijd het grootste euvel, niet het gewicht.

        Ik heb altijd last om foto's fatsoenlijk te beoordelen op een LCD scherm gezien het fletse licht, dus ik zou ook kijken naar de kwaliteit van de zoeker.

        Comment


        • #34
          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

          Oorspronkelijk geplaatst door stapperke
          Allereerst een dankwoordje voor de vele suggesties en reacties. Maar ik ben er ondertussen nog niet uit. Ik twijfel nog altijd tussen de Canon 30D of de Nikon D200. Het blijft wikken en wegen tussen de diverse pro's en contra's.
          Nu je kennelijk je keuze beperkt hebt tot twee modellen, mogen we dan horen wat je argumenten zijn om juist deze twee te kiezen?

          Comment


          • #35
            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

            Canon is voor mij sowieso interessant omdat ik nog een analoge slr heb. De 350D voelt toch een beetje 'plastiekerig' aan, maar ik ga geen afbreuk doen aan de fotografische capaciteiten van dit toestel. Vrienden van mij hebben een 350D en zijn er zeer tevreden over. Maar zoals vermeld, besteed ik liever wat meer om over een robuuster toestel te kunnen beschikken. Canon heeft ook een groot gamma lenzen. Ik heb dus nog altijd een boontje voor Canon, omdat ik over mijn analoog toestel altijd zeer tevreden ben geweest. Op dit moment heb ik enkel een Sigma in mijn bezit, dus het is niet dat ik al zwaar geïnvesteerd heb in lenzen. Ik hoef me dus niet echt gebonden voelen aan Canon, maar het voordeel is wel dat als ik nieuwe lenzen aanschaf, ik deze ook op mijn oude slr kan gebruiken.

            De Nikon 200D heeft de reputatie van een zeer stevig geconstrueerd toestel te zijn, en beschikt ook over een degelijk gamma lenzen. Ik ben daarstraks eens een fotowinkel binnengestapt waar ze beide toestellen in stock hadden, en heb deze beide eens vastgenomen. Ook de 18-200 VR hadden ze in stock, en ze waren hierover toch zeer enthousiast. Blijkbaar hadden zij wel een lichte voorkeur voor de D200. Voor mij persoonlijk lag de Canon wel aangenamer in de hand. Ik ben zelf niet groot of zwaar gebouwd, en heb ook geen grote handen, dus de Canon heeft ook hier een lichte voorkeur.
            Nu ik ga zeker geen pentaxen, Olympussen, Konica Minolta's (of moet ik al Sony zeggen) afbreken. Elk toestel heeft altijd zijn pro' s en contra's, en deze moet ieder voor zich persoonlijk afwegen. En ik heb het hiervoor ook al vermeld, welk toestel je ook bezit of kiest, zorg ervoor dat je uw toestel kent, bestudeer het, experimenteer ermee, sakker, vloek, probeer opnieuw,...en je haalt resultaten. Maar het is nu eenmaal dat je moet elimineren. De enige die ik nog eventueel in overweging neem is Olympus, vanwege de anti-stof functie. Maar ik gun me nog wat evaluatie-tijd, en ben benieuwd naar uw reis-ervaring.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #36
              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

              Ik zou zeggen, koop 'zo snel mogelijk' de camera die je het lekkerst ligt en die je het meest aanspreekt, en ga er mee fotograferen om hem helemaal onder de knie te krijgen. Qua kwaliteit verschillen ze nauwelijks, je zult met beiden absoluut geen miskoop doen.

              Comment


              • #37
                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
                Ik zou zeggen, koop 'zo snel mogelijk' de camera die je het lekkerst ligt en die je het meest aanspreekt, en ga er mee fotograferen om hem helemaal onder de knie te krijgen. Qua kwaliteit verschillen ze nauwelijks, je zult met beiden absoluut geen miskoop doen.
                Dat is dus ook mijn gedacht. Grote verschillen zijn er niet en een miskoop zal het zeker niet zijn.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #38
                  Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                  Dat je al ervaring met Canon hebt is een heel belangrijk argument, onder lastige omstandigheden moet je de functies blindelings kunnen vinden.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                    Overschat de wheatersealing van de D200 ook niet een D200 met 18-200 is niet beter wheatersealed dan een 30D met 17-40. Bij de ene is de body wheathersealed bij de andere de lens. Uiteindelijk zal er tijdens een stortbui bij beide water binnendringen.

                    Stevig gebouwd zijn beide camera's

                    Comment


                    • #40
                      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                      Oorspronkelijk geplaatst door stapperke
                      Maar ik gun me nog wat evaluatie-tijd, en ben benieuwd naar uw reis-ervaring.
                      Die staat inmiddels hier:
                      In dit topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103071 had ik beloofd om een verslag te geven van het functioneren van mijn DSLR (Pentax istDs) tijdens een fietstocht door de Kaukasus. Nu lijkt het me dat meerdere mensen hun DSLR wel eens gebruikt hebben onder omstandigheden waar de ingenieurs bij de ontwerp niet


                      Ivo

                      Comment


                      • #41
                        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                        Overschat de wheatersealing van de D200 ook niet een D200 met 18-200 is niet beter wheatersealed dan een 30D met 17-40.
                        We blijven volharden in de boosheid...

                        De 18-200VR heeft een afdichtingsring aan het lensbajonet met het specifieke doel om vuiligheid buiten te houden. Is ook logisch want deze lens is ontwikkeld met de D200 in gedachten.
                        In combinatie met de weathersealing van de D200 kun je je dus wel degelijk meer permiterren dan met de 30D.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                          ik kan je verzekeren dat een d200 tegen een serieuse regenbui kan
                          in Spa en schotland een hele tijd ermee in de regen mee bezig geweest
                          om foto's van een mountainbikewedstrijd te maken
                          voor de weathersealing alleen al had ik voor dat toestel gekozen

                          Comment


                          • #43
                            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                            Ik heb er al enig trekking opzitten.... winter zomer herfst whatnot van <-15 tot >30 graden. Telkens gaat mijn 20D met 17-40 f4 L lens mee. Ik moet zeggen dat deze combinatie je nooit in de steek laat en robust genoeg is.

                            MAAR... ik weet niet in hoeverre je gewoon bent om met een rugzak te lopen en wat de opzet van de trekking juist is (zijn er dragers of zo die een deel van de bagage voor je rekening nemen of draag je alles zelf). Want als je alles zelf draagt en je beslist om een 20D en een deftige lens mee te nemen zit je snel aan 1.5 kg. Wil je een een kleine tele 70-200 f4 reken dan op 2kg. Als je nog een statief wilt zit je aan 2.5kg, of bijna het gewicht van een compacte tent tegenwoordig. Wil je comfort bij het dragen en gebruiken van camera koop je best een goeie draagriem, buikstrap of een toploader voor al je gerief. 200 a 300 gr maakt de zaak niet zoals Fonzie wist te vertellen 2 a 2.5kg is al wel de moeite en dat ga je zeker voelen bij een gebrekkige conditie.

                            Dus, je sleurt 2.5kg aan materiaal mee op 4000 a 5000m, en dat komt dus bovenop een geschatte 18 a 20 kg aan campeergerief en eten (zonder al teveel tierlantijntjes) geloof me je zult je adem zowieso nodig hebben dus het is misschien handig om dit als belangrijkste punt in overweging te nemen. Of beter, wat is voor jou het belangrijkste... de reis of de foto's. Als het de foto's zijn koop jezelf dan degelijker (zwaar en bulky) gerief maar dat gaat vaak ten kosten van de reis op zich. Andere optie is een compactcamera, maar ik denk dat je ergens een tussenweg moet zoeken.

                            Ik heb het me al vaak beklaagd dat ik mijn 20D mee had puur vanwege de omvang en het gewicht (niet vanwege de foto's achteraf dat zeker niet) en ik ben nu ook actief op zoek naar een alternatief. Een compactcamera die tegen de 8mp zit met een groothoek (vooral dat) en een beetje zoom en de mogelijkheid om in RAW te trekken. De panasonic LX1 kwam in de buurt was het niet voor de onmogelijke hoeveelheid ruis.

                            Ideaal voor zo'n trip is een deftige rangefinder camera, een Leica M6 een 35mm en een 85mm of zo... mja, het digitale alternatief hiervan is er jammergenoeg nog niet.
                            Ricoh Caplio GX100

                            http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                            Comment


                            • #44
                              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                              We blijven volharden in de boosheid...

                              De 18-200VR heeft een afdichtingsring aan het lensbajonet met het specifieke doel om vuiligheid buiten te houden. Is ook logisch want deze lens is ontwikkeld met de D200 in gedachten.
                              In combinatie met de weathersealing van de D200 kun je je dus wel degelijk meer permiterren dan met de 30D.
                              En jij denkt dat die afsluitring die lens wheatersealed maakt. Keep dreaming.....

                              Raar dat nikon het daar niet over heeft he. Terwijl ze dat bij andere lenzen wel doen. Alhoewel wat ze daar bij die lenzen zeggen is eigenlijk ook niet wheatersealed. Hebben ze eigenlijk wel wheatersealed lenzen? Op hun body maken ze er veel tamtam rond en niet op hun lenzen hmmm.....

                              Comment


                              • #45
                                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                                Oorspronkelijk geplaatst door sunfrost
                                Ik heb het me al vaak beklaagd dat ik mijn 20D mee had puur vanwege de omvang en het gewicht (niet vanwege de foto's achteraf dat zeker niet) en ik ben nu ook actief op zoek naar een alternatief. Een compactcamera die tegen de 8mp zit met een groothoek (vooral dat) en een beetje zoom en de mogelijkheid om in RAW te trekken. De panasonic LX1 kwam in de buurt was het niet voor de onmogelijke hoeveelheid ruis.

                                Ideaal voor zo'n trip is een deftige rangefinder camera, een Leica M6 een 35mm en een 85mm of zo... mja, het digitale alternatief hiervan is er jammergenoeg nog niet.
                                Een digitaal alternatief voor een meetzoeker is er wel degelijk, de digitale meetzoeker van Epson/Voigtländer. Die heeft wel een serieuze prijs, 3000 Euro voor de body.
                                Maar een niet te grote body met twee primes is precies wat ik op mijn snellere fietstochten meeneem, een Pentax istDs met een 28 en een 50mm prime. Met cropfactor meegerekend wordt dat 42 en 75mm. Qua gewicht zit ik dan om en nabij de 1kg. Voor de meeste omstandigheden genoeg.

                                Comment

                                Working...
                                X