Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

    Oorspronkelijk geplaatst door spogy
    Moest ik U zijn dan zou ik ook eens informatie zoeken over het gebruik van CF kaartjes op grote hoogte, daar zijn die dingen nogal gevoelig aan tenzij je het beste koopt wat op de markt te krijgen is.

    Groetjes
    Spogy
    als een CF kaartje niet meer werkt op 5000m, zou die camera dan nog wel werken?

    CF bevat geen bewegende delen en is pure electronica. zo'n microdrive (miniharddisk) zou'k zeker niet meenemen, maar das geen CF-kaartje hee
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #17
      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

      misschien ook een batterygrip... kan je nog steeds AA's in steken mocht je nergens geen stopcontact meer vinden
      *** Canon 350d ***

      Comment


      • #18
        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

        Oorspronkelijk geplaatst door jpke
        misschien ook een batterygrip... kan je nog steeds AA's in steken mocht je nergens geen stopcontact meer vinden
        Hmm, misschien geen slecht idee. Hoeveel weegt deze ongeveer ?
        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

        Comment


        • #19
          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

          Volgens mij heb ik nog niet gelezen:

          polarisatiefilters.

          en heel belangrijk zonnecelacculaders(voor camera en opslag)

          anders is het na 3 á 4 dagen toch uit met de lol.

          Volgens mij stond er in de nieuwste Zoom een artikel over een berg fotograaf en foto met zonnepanelen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

            Oorspronkelijk geplaatst door jpke
            misschien ook een batterygrip... kan je nog steeds AA's in steken mocht je nergens geen stopcontact meer vinden
            en ken jij een adres in de bergen waar ze die dan verkopen

            Als je de camera nodig hebt in september, dien je zowiezo vandaag nog niets te kopen. Die Panasonic DSLR lijkt me echt wel wat (enorm licht, en robuust, en dat Leica-lensje erop is alles wat je in de bergen nodig hebt)

            sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #21
              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

              Wat je ook nog niet genoemt hebt bij de Olympus, je kunt er mee in de regen staan te fotograferen, in ieder geval met de E-1.
              Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
              http://petermaas.blogspot.com/

              Comment


              • #22
                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                Oorspronkelijk geplaatst door stapperke
                Hoe zwaarder een object is, hoe moeilijker het is om dit stil te houden.
                ??? Ah ja? Ik zou zeggen: hoe zwaarder een object is, hoe meer inertie het heeft, en dus geeft het minder reactie op het trillen van je hand...
                Tenzij je natuurlijk iets vast heb wat zo zwaar is dat je spieren van vermoeidheid gaan trillen... training van de schouderspieren in de fitnesszaal kan hier een oplossing beden

                Comment


                • #23
                  Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                  Ik heb met mijn E-1 al meermaals sneeuw & regen getrotseerd, en dat ding geeft geen krimp.

                  En tegenwoordig schaf je de E-1 voor een prijsje aan. Toch misschien de moeite om in overweging te nemen ?
                  http://www.flickr.com/photos/geertschneider/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                    Oorspronkelijk geplaatst door jpke
                    misschien ook een batterygrip... kan je nog steeds AA's in steken mocht je nergens geen stopcontact meer vinden
                    Best koop je in plaats van alcaline naast oplaadbare batterijen een set Lithium batterijen.
                    Lithium batterijen kunnen heel goed tegen de koude.
                    Dus als je bij -10 of lager wilt gaan foto's nemen gebruik je beter deze lithiums en spaar je andere voor bij iets warmer weer.

                    Greetz
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                      Best koop je in plaats van alcaline naast oplaadbare batterijen een set Lithium batterijen.
                      Lithium batterijen kunnen heel goed tegen de koude.
                      Dus als je bij -10 of lager wilt gaan foto's nemen gebruik je beter deze lithiums en spaar je andere voor bij iets warmer weer.

                      Greetz
                      Interessante tip. Bedankt !!
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                        Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL
                        ??? Ah ja? Ik zou zeggen: hoe zwaarder een object is, hoe meer inertie het heeft, en dus geeft het minder reactie op het trillen van je hand...
                        Tenzij je natuurlijk iets vast heb wat zo zwaar is dat je spieren van vermoeidheid gaan trillen... training van de schouderspieren in de fitnesszaal kan hier een oplossing beden
                        Ik vermoed dat je hier wel een punt hebt. Ik heb gisteren zowel een 350D als een 20D vastgehouden, en ja, in het begin was het wel even wennen. Maar na een tijdje begon de grip op de 20D me meer en meer te bevallen. Ik vermoed dat als je een tijdje met dit toestel hebt gewerkt, je niet graag meer teruggaat naar een 350D, ondanks het lagere gewicht. Zeker als je er een redelijke tele aanhangt, vermoed ik dat een 20D toch aangenamer aanvoelt, en zoveel zwaarder is deze nu ook weer niet.
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                          Zou een tweedehands 20d kopen, (die kan je nu goedkoop vinden) en voor de lenzen de 70-300 is do usm en de 17-40, dan bezit ja een goede combinatie, pola filter en een batt of 3 en 2 kaarten van 1 gb zal wel volstaan.
                          een Nikon D7000, glas, een Ixus 860 IS

                          Comment


                          • #28
                            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                            Ik gooie er nog maar een ander alternatief tegenaan
                            De Pentax istDs (of de L versie natuurlijk). Erg licht en wat belangrijk is, loopt op veel verschillende typen batterijen. Liefst op NiMH penlites. En voor dit soort batterijen is in de outdoor wereld her en der nog een zonnecellader te krijgen. Heb je het batterijprobleem opgelost. De lithiumcellen die je er ook in kunt steken zijn erg licht.
                            Stofproblemen heb ik er zelden mee gehad, tot nu toe (dik een jaar gebruik) 2x moeten schoonmaken met een overmaatse blaasbalg, dat terwijl ik vooral primes gebruik.
                            De Pentax is een van de lichtste DSLR's op de markt. Verder bouwt Pentax een serie ultra-lichte en compacte objectieven. Die zijn vooral handig voor jouw soort werk.
                            Komende maand neem ik mijn Pentax mee op een fietstrektocht door Rusland. Ik heb onder soortgelijke omstandigheden al meerdere camera's gemold, als je tot eind mei kunt wachten hoor je vanzelf of de Pentax istDs dit uithield

                            Comment


                            • #29
                              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                              Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                              Ik heb twee trekkings gedaan in de Himalaya (telkens tussen de 3500 en 5400m). Dat was nog analoog en ging perfect, maar ja.
                              Gewicht telt zeker mee, degelijkheid natuurlijk ook maar niet meer dan elders (waarom zou je je camera daar sneller laten vallen?). Je problemen zullen power en geheugen zijn. Af en toe power kan (afhankelijk waar je zit) soms nog wel meevallen maar voorzie zeker genoeg batterijen voor enkele dagen autonomie. En anders bestaan er zonnepanelen om op te laden. Geheugen is een groter probleem: image tanks (en microdrives) bevatten een harde schijf en die durven nogal eens crashen op hoogte (> 3000 à 4000m). Ik ken daar geen oplossing voor, behalve heel lief aan al je vrienden vragen of je hun kaartjes enkele weken mag lenen en dan je image tank thuislaten (dan ben je ineens van dat powerprobleem vanaf). Vergeet ook geen sensor-kuis-set.
                              Ik zou dus een camera kopen die erg lang met batterijen doet en ik weet dat de D70 er zo een is. Ik ken iemand die daarmee 2500 foto's heeft gemaakt op drie batterijen (op Spitsbergen, dus ook nog eens koud).
                              Als je het ziet zitten is analoog schieten ook een zeer goede optie!
                              Als je nog info wil mag je me altijd pm'men. Ik ben absoluut jaloers op je trip !

                              Kris

                              PS. weerbestendig is natuurlijk altijd leuk, maar waarschijnlijk gaat het daar beter weer zijn dan hier!
                              Ik kan Krisd grotendeels hierin volgen. Batterijen en opslag zijn het grootste probleem. De camera mag gerust een lichtgewicht zijn - zelfs de D50 levert schitterende beelden af. Als lens zou ik de nieuwe 18-200 VR lens aanbevelen; licht, groot zoombereik en VR stabilisatie.
                              Als opslag komt de Compactdrive PD70X waarschijnlijk het best in aanmerking; je hebt er al modellen van 80GB en 100 GB. Ze verbruiken stukken minder dan de concurrentie en schrijven razendsnel over.
                              Neem natuurlijk toch een kleine voorraad aan geheugenkaarten mee, ze zijn tenslotte veel in prijs gedaald.

                              Wat betreft de hoogte: Ik heb al verschillende trips naar het hooggebergte van de Himalaya en de Andes achter de rug en heb tot dusver geen problemen geconstateerd met mijn Sony image tank boven de 4000 meter.
                              Ik heb zelf al meer last gehad van de hoogte dan mijn image tank.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                                Allereerst een dankwoordje voor de vele suggesties en reacties. Maar ik ben er ondertussen nog niet uit. Ik twijfel nog altijd tussen de Canon 30D of de Nikon D200. Het blijft wikken en wegen tussen de diverse pro's en contra's.

                                Wat pleit in het voordeel van Nikon is dat deze beter afgedicht is tegen stof en water. De 18-200 VR lijkt me een ideale 'trekkerslens'. Ik besef wel dat ik door dit zoombereik op optisch vlak een aantal compromissen moet aanvaarden.

                                Als ik kies voor Canon vermoed ik dat ik als eerste lens de 17-40 zou aanschaffen. Volgens diverse bronnen prima beeld en betaalbare L-kwaliteit.
                                Als 2de lens lijkt me een 70-300 interessant. De DO uitvoering is inderdaad compacter, maar ook duurder. Maar over deze lens heb ik al verschillende opinies gelezen (van zeer tevreden tot maar middelmatig tevreden). Voordeel is dat ik nog een analoge slr van Canon heb, en dat ik deze lenzen dan ook kan gebruiken op mijn analoog toestel (voor mij is de analoge fotografie nog niet dood). Daarom dat ik bvb. de 17-55 2.8 APS niet in aanmerking neem. Ik heb al eens een 20D in mijn handen gehad, en dit toestel gaf me toch ook een zeer degelijke indruk, dus ik vermoed dat de behuizing v/d 30D op een voldoende hoog peil staat. Maar ik ben al een tijdje aan het grasduinen op diverse sites en tijdschriften, en ik heb wel de indruk dat Nikon er meestal iets robuuster uitkomt. Zelfs van L-lenzen van Canon lees ik dat mensen soms hun exemplaar 2 tot 3-maal moeten terugsturen eer ze een perfect werkend exemplaar krijgen.

                                Een ding weet ik al wel, ongeacht welk toestel ik kies, een miskoop kan ik in feite niet doen, tenzij ik het spreekwoordelijke maandagochtend toestel in handen krijg.
                                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                                Comment

                                Working...
                                X