Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

    Ik ben aan het uitkijken naar een DSLR. Nu ben ik in het bezit van een analoge Canon 5OO, een Minolta ASP, en een digitale Olympus C-70.
    En ik zou dus nu graag de overstap maken naar een digitale DSLR. En in verband hiermee had ik graag wat advies gevraagd.
    Mijn grootste interesse in fotografie is natuurfotografie, een kiekje op een familiefeest is ook wel eens leuk, maar mijn interesse gaat wel verder.
    Dit jaar staat er in september een trekking met tentjes in de Himalaya op het programma, d.w.z. quasi constant toeren rond de 4000m hoogte, met een piek van boven de 5000m.
    Dit heeft als gevolg dat ik een zekere robuustheid verlang van mijn toestel. Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen in tijdschriften en forums als deze, dus ik heb hierdoor al een eerste selectie kunnen houden. Onlangs ben ik eens gaan informeren bij een plaatselijke fotoshop (hiermee bedoel ik een winkel, geen bekend softwareprogramma),
    en voor dit soort toestanden raadde hij de Canon 350D af, een zeer goed toestel, maar voor de hiervoor omschreven toestanden minder geschikt.
    Hiervoor raadde hij aan van eerder naar de 20D, nu dus 30D, te gaan.
    Toen ik informeerde naar Olympus was hij hierover zeer enthousiast, dan wel meer over de E-300 i.p.v. de E-500 omdat de E-300 een robuustere behuizing heeft.
    Aangezien Olympus nu de E-330 heeft uitgebracht, en ik wel tevreden ben over mijn C-70, vermoed ik wel dat dit een degelijke kandidaat is.
    Zeker omdat Olympus als enige een efficiënte oplossing heeft voor het probleem van stof op de CCD. Indien ik de Olympus zou aanschaffen, overweeg ik wel van niet de kit-lensen te nemen, alhoewel deze blijkbaar al heel degelijk zijn, beter dan de kit-lensen van Canon en Nikon, maar te beginnen met de 14-54 f2.8. Iemand al ervaring met deze lens ?
    Als laatste kandidaat is er de Nikon D200. Persoonlijk ben ik nooit een echte Nikon-fanaat geweest, maar blijkbaaar hebben ze met dit toestel iets zeer degelijk op de markt gebracht.
    Prachtige maar neutrale kleuren, gebruiksvriendelijk, en goed afgewerkte body. Voor trekkings lijkt mij de nieuwe 18-200 VRII lens interessant, d.w.z. geen gezeul met meerdere lenzen. Maar ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten over deze lens, info hierover is zeer welkom, bij voorkeur wel gebaseerd op praktijkervaring.
    Nog iets dat ik moet vermelden, ik heb geen grote handen, en de handling van het toestel is natuurlijk ook zeer belangrijk. Ik heb al eens een 20D vastgehouden, en ik vond dit voor mij al aan de grote kant. Het kan wel zijn dat dit gewoon wat gewenning vraagt. Op dit vlak scoort voor mij de Olympus beter, in eerste instantie lag deze voor mij beter in de hand.

    Samengevat
    1) Canon 30D
    Voordeel : Canon-kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid, uitgebreid aanbod van degelijke lensen.
    Nadeel : Prijs tov Olympus, ook van de lenzen

    2) Olympys E-330 (of Olympus moet een opvolger voor de E-1 uitbrengen)
    Voordeel : anti-stof, compactere body, de prijs, ook van de blijkbaar zeer goede lensen, compacte body
    Nadeel : geen IS (of VR), noch in de lensen, noch in de body (zoals bij Minolta)

    3) Nikon D200
    Voordeel : afwerking, fotokwaliteit, uitgebreid assortiment lensen
    Nadeel : duurste van de selectie, grootste body
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

  • #2
    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

    Voor wat het waard is: (niet te vergelijken met de Himalaya uiteraard) heb ik afgelopen zomer met mijn Canon 10D door de pyreneeen getrokken met het toestel gewoon min of meer los in het bovenvak van mijn rugzak als het regende en anders heel de tijd rond mijn nek.
    Het was natuurlkijk niet zo extreem, maar ik heb ondanks de grote temperatuurschommelingen van een paar graden onder 0 's nachts tot een kleine 30 overdag + zeer regelmatige lenzenwissel geen enkel probleem gehad (buiten een telkens terugkerende error 99, maar dat lag aan een softwarefout die mijn camera had opgelopen na het gebruiken van een foute sigmalens eerder dat jaar, is nu volledig opgelost)
    Ik kan wel aanraden om een ander systeem te zoeken dan hem tijdens het stappen rond je nek te laten hangen, want hij heeft 2 weken lang bij elke stap tegen mijn ribben hangen te bengelen en de eerste dagen stoort dit echt wel.

    Veel plezier met welke camera dan ook in ieder geval
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens
      Voor wat het waard is: (niet te vergelijken met de Himalaya uiteraard) heb ik afgelopen zomer met mijn Canon 10D door de pyreneeen getrokken met het toestel gewoon min of meer los in het bovenvak van mijn rugzak als het regende en anders heel de tijd rond mijn nek.
      Het was natuurlkijk niet zo extreem, maar ik heb ondanks de grote temperatuurschommelingen van een paar graden onder 0 's nachts tot een kleine 30 overdag + zeer regelmatige lenzenwissel geen enkel probleem gehad (buiten een telkens terugkerende error 99, maar dat lag aan een softwarefout die mijn camera had opgelopen na het gebruiken van een foute sigmalens eerder dat jaar, is nu volledig opgelost)
      Ik kan wel aanraden om een ander systeem te zoeken dan hem tijdens het stappen rond je nek te laten hangen, want hij heeft 2 weken lang bij elke stap tegen mijn ribben hangen te bengelen en de eerste dagen stoort dit echt wel.

      Veel plezier met welke camera dan ook in ieder geval

      Schaf je een toploader van Lowepro aan, die je eventueel als holster aan de broekriem kan hangen. Wel letten op formaat van de lens die op de body moet natuurlijk. Ik zou me ook voorzien van een Xdrive of fotobank en alle dagen mijn foto's overzetten, verkleint je risico op verlies aan gegevens en vermindert de noodzaak tot aankoop van een hoop kaartjes. wat betreft de camera : veel optie heb je natuurlijk niet. Als je een camera wilt die echt robuust, spatwaterdicht, solide is kom je sowieso bij het segment boven de 5000 € uit ( Canon 1Dserie of Nikon D2X). Eventueel tweedehands is een optie. Indien je budget dit niet toelaat (wat ik me best kan voorstellen, 't is ook niet niks voor eens op reis mee te pakken) gewoon naar de instapmodellen gaan denk ik, Nikon D50, Canon 350D of de Olympus.
      deze laatste lijkt me dan de beste optie omwille van de bestandheid tegen stof en de robuuste uitvoering. Ook qua lenzen zit je hier goed. Het gemis aan
      beeldstabilizatie zou ik me niet aantrekken. Gewoon op tijd aanschaffen en een maandje oefenen. Ik schiet zelf met 500 mm uit de hand en dat gaat best. 200 of 300 mm mag geen probleem zijn. Overweeg ook eens een 2X converter mee te nemen : neemt geen plaats in, weegt niet en maakt je 200mm direct 400 mm, zeer interessant voor beestjes en vogeltjes.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

        Ja lap, ons hier komen jaloers maken met zo'n trekking !

        Mijn plan zou zijn :
        - canon EOS 30D (heb zelf wel de 350, maar soit, de robuustheid kan nuttig zijn hé)
        - ofwel een canon 10-22 breedhoek, of de tokina 12-24
        - sigma apo 70-300
        - tamron 28-75 f2.8, of als je 't kunt betalen 24-70 f4 van Canon

        Qua andere merken zou ik hetzelfde doen hoor : stevige body, breedhoek, lichtsterke standaardzoom, tele.

        Verder :
        - lots of batteries, en misschien bestaat er wel een zonnecel-lader of zo, methode om je batterijen warm te houden
        - imagetank of iets dergelijks
        - filters ?! (ken ik niets van )
        - stevige waterdichte tas.
        met licht zou ik niet teveel inzitten feitelijk
        ik denk dat ik ooit een wandelstok (enfin, Leki denk ik) gezien heb met statiefschroefje (als monopod dus). (ofwel was het in een visionaire bui).

        hm, alleen al het gedacht doet me watertanden...

        zelf heb ik altijd gewoon mijn fototas bovenaan in de rugzak zitten. goed voor de warmte, maar je moet dan wel voor elke foto je rugzak afdoen, fototas eruit, camera uit fototas, foto's schieten en omgekeerde procedure... beetje omslachtig, maar wel safe, en in zo'n omstandigheden kan je altijd wel vijf minuutjes rust verdragen, en ook efkes je rugzak afzetten doet deugd...

        allez, 't amusement !

        Herzie

        Comment


        • #5
          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

          k denk dat ik ooit een wandelstok (enfin, Leki denk ik) gezien heb met statiefschroefje (als monopod dus). (ofwel was het in een visionaire bui).


          De Gitzo monotrek, wandelstok, monopod, alles wat je nodig hebt
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

            cool ding !
            nu nog een schop om een put te graven en dat ding in te planten, en je hebt een volwaardig statief

            Herzie

            Comment


            • #7
              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

              Indien ik de Olympus zou aanschaffen, overweeg ik wel van niet de kit-lensen te nemen, alhoewel deze blijkbaar al heel degelijk zijn, beter dan de kit-lensen van Canon en Nikon, maar te beginnen met de 14-54 f2.8. Iemand al ervaring met deze lens ?
              Dit is een zeer goede lens, scherp vanaf de boorden en vanaf f2.8 .
              Met een 28-108 mm bereik is dit een zeer goede standaardzoom, eventueel aan te vullen met de uitstekende 50-200 2.8-3.5 .
              2 lenzen en een bereik van 28-400mm !!!
              Bovendien zijn de lenzen weersbestendig.
              Let op! De E330 is dat niet, noch de Canon 30d. De Nikon D200 en de E1 zijn de enige 'betaalbare' dSLRs die wel weersbestendig zijn.

              mvg.
              Marc

              Comment


              • #8
                Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                Mijn persoonlijke ervaring is dat je voor dergelijke trips niet zozeer de robuustheid van de body moet nagaan, maar wel het gewicht!

                Of de behuizing nu van plastiek is of van metaal: als je een camera laat vallen is ie sowieso vanbinnen kapot, en is het gedaan met plaatjes schieten tot je terug in belgie bent.

                Voor mij persoonlijk telt iedere gram. Hoe je 't ook draait of keert: 200 gram lichter = 0.2L water dat je meer kunt meenemen. Ik zou dus zeker ook naar gewicht body, gewicht lens(en), gewicht accessoires, gewicht draagtas/rugzak etc kijken.

                Denk er ook aan dat je een extreem dure lens en camera dikwijls niet graag rond je nek laat bengelen waardoor je geneigd bent om hem veilig onderaan de rugzak op te bergen... waar hij dan vaak de ganse dag blijft zitten. Wanneer je je DSLR als een wegwerpcamera kunt beschouwen maak je er de mooiste foto's mee

                Comment


                • #9
                  Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                  Ik heb twee trekkings gedaan in de Himalaya (telkens tussen de 3500 en 5400m). Dat was nog analoog en ging perfect, maar ja.
                  Gewicht telt zeker mee, degelijkheid natuurlijk ook maar niet meer dan elders (waarom zou je je camera daar sneller laten vallen?). Je problemen zullen power en geheugen zijn. Af en toe power kan (afhankelijk waar je zit) soms nog wel meevallen maar voorzie zeker genoeg batterijen voor enkele dagen autonomie. En anders bestaan er zonnepanelen om op te laden. Geheugen is een groter probleem: image tanks (en microdrives) bevatten een harde schijf en die durven nogal eens crashen op hoogte (> 3000 à 4000m). Ik ken daar geen oplossing voor, behalve heel lief aan al je vrienden vragen of je hun kaartjes enkele weken mag lenen en dan je image tank thuislaten (dan ben je ineens van dat powerprobleem vanaf). Vergeet ook geen sensor-kuis-set.
                  Ik zou dus een camera kopen die erg lang met batterijen doet en ik weet dat de D70 er zo een is. Ik ken iemand die daarmee 2500 foto's heeft gemaakt op drie batterijen (op Spitsbergen, dus ook nog eens koud).
                  Als je het ziet zitten is analoog schieten ook een zeer goede optie!
                  Als je nog info wil mag je me altijd pm'men. Ik ben absoluut jaloers op je trip !

                  Kris

                  PS. weerbestendig is natuurlijk altijd leuk, maar waarschijnlijk gaat het daar beter weer zijn dan hier!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                    Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL
                    Mijn persoonlijke ervaring is dat je voor dergelijke trips niet zozeer de robuustheid van de body moet nagaan, maar wel het gewicht!

                    Of de behuizing nu van plastiek is of van metaal: als je een camera laat vallen is ie sowieso vanbinnen kapot, en is het gedaan met plaatjes schieten tot je terug in belgie bent.

                    Voor mij persoonlijk telt iedere gram. Hoe je 't ook draait of keert: 200 gram lichter = 0.2L water dat je meer kunt meenemen. Ik zou dus zeker ook naar gewicht body, gewicht lens(en), gewicht accessoires, gewicht draagtas/rugzak etc kijken.

                    Denk er ook aan dat je een extreem dure lens en camera dikwijls niet graag rond je nek laat bengelen waardoor je geneigd bent om hem veilig onderaan de rugzak op te bergen... waar hij dan vaak de ganse dag blijft zitten. Wanneer je je DSLR als een wegwerpcamera kunt beschouwen maak je er de mooiste foto's mee
                    Dit zijn inderdaad ook bedenkingen die in mijn achterhoofd spelen. Gewicht speelt zeker een rol. Op dit vlak scoort Olympus dus sterk. Compacte en blijkbaar goed afgewerkte body. Indien ik weerbestendige en lichtsterke lensen wil aanschaffen, dan kies ik voor 14-54/f2.8 en 50-200/f2.8. Dit geeft dan een zoombereik van 28-400mm. Als ik hetzelfde wil bij Canon of Nikon kom ik steeds op 3 lensen uit.
                    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                      Wel als ik jou was kocht ik volgende.

                      350D + 17-85 IS + 70-300 DO IS. (28-480 mm in 35mm termen)

                      Dit is de compacste kwalitatieve set die je mijn inziens gaat vinden. Veel lichter ga je ook al niet zo snel vinden.
                      Deze lenzen zijn niet van de snelste qua diafragam maar de IS compenseert dit. En ik denk dat je meer nood aan IS gaat hebben dan F2.8 in de himalaya.

                      350D is zeker niet de stevigste body maar onderschatten moet je dat ook niet.

                      17-85 IS dat is zowat de ideale lens om op je body te hebben tijdens een trek want je kan er al heel veel mee doen. Nu moet ik wel zeggen dat de nieuwe 17-55 f2.8 IS ook heel verleidelijk is en ik denk er misschien aan om daarnaar te switchen.

                      70-300 DO IS die gaat je veel plaats besparen in je rugzak en is heel goed maar sommigen houden er niet van.

                      Ik gebruik deze set voor trekkings en dergelijke maar zo ruig als jij doe ik nooit wat dit dus exact vraagt kan ik niet inschatten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                        Ik heb eigenlijk al een eerste eliminatie uitgevoerd : Nikon D200
                        Reden : Omvang en gewicht, plus de prijs, hij is nu eenmaal de duurste uit de selectie.

                        Blijft over:
                        1) Canon 350D of 30D
                        Het voordeel van de 350 is natuurlijk de prijs, maar ook het gewicht. Ik vermoed puur op vlak van foto-kwaliteit
                        er weinig verschil is tussen beide. Ik lees regelmatig dat veel mensen soms een zwaardere body verkiezen.
                        Ik vermoed dan toch dat ge sneller moet overgaan naar het gebruik van een statief. Hoe zwaarder een object is, hoe
                        moeilijker het is om dit stil te houden. Voordeel 30D : robuustere behuizing. De vraag is echter hoe relevant dit is.
                        Is de vooropgestelde extra robuustheid voldoende om deze mee te nemen in iets extremere omstandigheden.
                        Of weten jullie nog andere voordelen van de 30D tov 350D ? Laat maar weten.

                        2) Olympus E-330 of (E-500, maar blijkbaar iss de E-330 steviger gebouwd dan E-500)
                        Belangrijk Voordeel : stoffilter, als ik onderandere op dit forum lees wat sommigen moeten doen om hun CCD of CMOS stofvrij te krijgen...

                        Verder ga ik me niet werpen in 'de heilige oorlog tussen de Nikonians, Olympians, Canonians and other Barbarians'.
                        Ik wens me gewoon een degelijk en robuust toestel aan te schaffen, en dit dient ook handig in gebruik te zijn.
                        Het is zoals met veel zaken, maak uw keuze en zorg ervoor dat ge 'uw ding kent', en de resultaten komen wel (dit is trouwens niet enkel van toepassing binnen de fotografie).
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                          Ik denk dat een groot voordeel voor 30D tijdens je trekkings gaat zijn dat deze gemakkelijker te bedienen is met handschoenen aan. Maar een groot nadeel het extra gewicht/omvang.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                            Moest ik U zijn dan zou ik ook eens informatie zoeken over het gebruik van CF kaartjes op grote hoogte, daar zijn die dingen nogal gevoelig aan tenzij je het beste koopt wat op de markt te krijgen is.

                            Groetjes
                            Spogy
                            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies ivm aanschaf DSLR voor trekkings

                              ik zou al zeker afvragen of je een tele nodig hebt. imho ben je beter af met een breedhoek.

                              body + lens + paar kaartjes + imagetank + set batterijen.. dat begint al te tellen hee? laat staan dat je van 18 tot 300mm aan lenzen wil meesleuren.

                              de eerste bedoeling is hoogstwaarschijnlijk het wandelen!
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X