Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D2x versus D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D2x versus D200


    Daar het tijd,noodzaak is om een nieuwe body (Nikon)aan te schaffen,Canon is geen optie daar al mijn lenzen Nikon zijn heb ik de volgende bedenking.
    Als je hier wat het forum leest zou je soms bang zijn om een toestel te kopen,geen enkel toestel is blijkbaar goed.
    Mijn vraag is nu : Wat is het verantwoorde verschil naar prijs tussen de D2x en de D200.
    Als je verslagen bekijkt op dpreview zit heel wat kennis uit de D2x in de D200 maar toch kost deze eerste het 3 dubbele?
    Uiteraard zal de D2x robuster zijn,een stuk zwaarder wegen en dergelijk maar wat ben je daar allemaal mee als je technologie na 2à3 jaar is verouderd.
    Het is de bedoeling dat dit toestel als semi proff(bijberoep) zou worden gebuikt.
    Is een D200 een waardige vervanger als je geen 7000 euro wil spenderen aan een body,of is het klasse verschil toch duidelijk zichtbaar.
    Nog even dit om af te sluiten,ik ben ook van mening dat niet een dure body een goede foto maakt maar wel de fotograaf.
    Hopelijk kan mij hier iemand uit mijn dilemma helpen.
    Peter.
    Last edited by peter C.; 18 februari 2006, 16:33.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

  • #2
    Re: Nikon D2x versus D200

    Het grote verschil is de body en het Af systeem, de D2X is een prof. body, nu hoor ik al direct een paar mensen zeggen ja maar de D200 is uit hetzelfde matriaal vervaardigd: Juist maar de MBD 200 die je onder de D200 schroeft is van 100% plastic en daar heb ik bij prof. gebruik toch een beetje mijn gedacht bij.
    Verder is er het AF systeem, de D2X werkt met de multi-cam 2000 en de D200 met de multi-cam 1000 sensor dus den helft, met AFS lenzen verwacht ik niet veel verschil maar met de AF lenzen zal je qua snelheid toch ferm moeten toegeven.
    Niet tegenstaande is de D200 een dijk van een camera en moet ieder voor zich uitmaken of het prijsverschil te verantwoorden is.
    Mijn mening hé.
    Groeten.
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D2x versus D200

      Verder is er het AF systeem, de D2X werkt met de multi-cam 2000 en de D200 met de multi-cam 1000 sensor dus den helft, met AFS lenzen verwacht ik niet veel verschil maar met de AF lenzen zal je qua snelheid toch ferm moeten toegeven.
      Voor AF vergelijkingen ga je best kijken op www.nikonians.org, enkele professionals daar zeggen dat de D200 het alleen moet afleggen bij slecht licht en een paar moeilijke onderwerpen. AF met screwdrive lenzen is trager omdat de motor niet zo krachtig is als bij de D2x (logisch, gezien het lagere gewicht, sterke motor in lichte body gaat dansen in je hand).

      De AF schijnt preciezer en sneller te zijn dan bij de D70, D100 etc.

      Voor de rest natuurlijk verschil in MP (alhoewel klein) en CCD vs CMOS. Het banding probleem, zolang nikon hier geheimzinnig over blijft doen, kan wel een afknapper zijn voor pro gebruik.

      Juist maar de MBD 200 die je onder de D200 schroeft is van 100% plastic en daar heb ik bij prof. gebruik toch een beetje mijn gedacht bij.
      Dat is weer zulk een typische veralgemening ivm plastic vs metaal... Een metalen batterijhouder geeft de schok zonder meer door aan je camera, plastic absorbeert en werkt als "kreukelzone". Wat vervang je liever, camera of batterijhouder?

      De zoeker is ook iets minder dan bij de D2x, IIRC 95% dekking.

      Een D2x kost echt geen 7000 eur, zeker nu de D200 er is. Verwacht je maar aan een prijsdaling de komende maanden, als die niet al gebeurd is. De prijs van de D2x staat nu "op aanvraag" bij corné...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D2x versus D200

        Hallo,

        Hieronder mijn mening als d2x-gebruiker:

        - Af-systeem is duidelijk beter (mulitcam 2000 vs 1000)
        - body is echt groter en zwaarder (voordeel bij grote tele's)
        - body ligt veel beter in m'n hand (persoonlijk)
        - alles ziet er veel robuster uit (ook beter water-afstotend)
        - er zitten véél meer mogelijkheden op een d2x dan op een d200
        - d200 komt niet in aanmerking voor NPS (Nikon Pro Service)
        - en zo kan ik nog wel even doorgaan

        D2X kost een 4300€ (Belgisch)
        D200 kost een 1600€ (Belgisch)

        Verschil is voor de ene het waard, voor de andere niet. Daarom raad ik iedereen aan eerst goed na te denken en dan over te gaan tot de aankoop.

        Iedereen is dan ook welkom om eens een paar testshots te doen met mijn D2X (onder mijn welziend oog uiteraard)

        groetjes Svenmichiels

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D2x versus D200

          Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
          Verschil is voor de ene het waard, voor de andere niet. Daarom raad ik iedereen aan eerst goed na te denken en dan over te gaan tot de aankoop.

          groetjes Svenmichiels
          Verstandigste opmerking van dit topic
          Voor een echte pro komt daarbovenop dat zijn toestel afschrijfbaar is en hij fiscaal dus recupereert op zijn aankoop.
          Voor een doorsnee amateur (zoals ikzelf ) is de D200 al wat je dromen kunt.

          In de rand hiervan : waarover ik nog niet zoveel teruggevonden heb : er wordt beweerd dat de D200 spatwaterdicht zou zijn ? Iemand die hierover iets meer weet ?
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D2x versus D200

            Nog even een bijkomend vraagje.
            Gezien de software van de D2x al enige tijd op de markt is,hoe gaat deze om met ruis in de hogere iso waarden?
            Dit was toch tot voorheen niet het sterkste punt van Nikon hé.
            Zijn al software up dates gedaan voor de D2x of werkt deze nog steeds met de oorspronkelijke software.
            Thx.
            Peter.
            Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D2x versus D200

              Oorspronkelijk geplaatst door peter C.
              Nog even een bijkomend vraagje.
              Gezien de software van de D2x al enige tijd op de markt is,hoe gaat deze om met ruis in de hogere iso waarden?
              Dit was toch tot voorheen niet het sterkste punt van Nikon hé.
              Zijn al software up dates gedaan voor de D2x of werkt deze nog steeds met de oorspronkelijke software.
              Thx.
              Peter.
              De firmware is nu A1.01 en B1.01 en heeft inderdaad een mooie verbetering gebracht qua ruis op hogere ISO's

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D2x versus D200

                Heb een D100 en zat met hetzelfde dilemma. Ik heb uiteindelijk de D200 besteld en wel om volgende redenen:

                - belangrijkste: ik investeer het verschil liever in een zeer goede lens
                - gewicht: voor Sven net belangrijk om d2x te kiezen, voor mij net omgekeerd; zo zie je maar...
                - als amateur heeft de d2x teveel mogelijkheden voor mij; de d200 helemaal kennen zal al moeilijk genoeg zijn...
                - bij de d2x is lenskeuze (die zijn bij mij echter ok) en techniek belangrijker dan bij d200, ... wat natuurlijk niet weglaat dat dit steeds belangrijk is.
                - zou eigenlijk met twee body's willen werken tijdens mijn reizen (om wisselen objectieven te beperken). Dan is de (financiële) keuze snel gemaakt...

                Indien ik echter niet naar de financieën moest kijken, kocht ik onmiddellijk een d2x, o.a. voor de crop, snellere AF en ingebouwde grip.

                Met beide toestellen zit je dus goed; zal van bepaalde prioriteiten afhangen welke je uiteindelijk kiest, denk ik.

                Succes ermee in ieder geval!
                Last edited by James Joyce; 21 februari 2006, 17:55.
                Website: http://www.d-eye.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D2x versus D200

                  Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
                  Heb een D100 en zat met hetzelfde dilemma. Ik heb uiteindelijk de D200 besteld en wel om volgende redenen:

                  - belangrijkste: ik investeer het verschil liever in een zeer goede lens
                  - gewicht: voor Sven net belangrijk om d2x te kiezen, voor mij net omgekeerd; zo zie je maar...
                  - als amateur heeft de d2x teveel mogelijkheden voor mij; de d200 helemaal kennen zal al moeilijk genoeg zijn...
                  - bij de d2x is lenskeuze (die zijn bij echter ok) en techniek belangrijker dan bij d200, ... wat natuurlijk niet weglaat dat dit steeds belangrijk is.
                  - zou eigenlijk met twee body's willen werken tijdens mijn reizen (om wisselen objectieven te beperken). Dan is de (financiële) keuze snel gemaakt...

                  Indien ik echter niet naar de financieën moest kijken, kocht ik onmiddellijk een d2x, o.a. voor de crop, snellere AF en ingebouwde grip.

                  Met beide toestellen zit je dus goed; zal van bepaalde prioriteiten afhangen welke je uiteindelijk kiest, denk ik.

                  Succes ermee in ieder geval!
                  Zeer herkenbaar, kon het zelf niet beter gezegd hebben
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D2x versus D200

                    ook ik zat voor dit dilemma komende van een D100, en koos ook voor de D200, zodat er budget overbleef voor andere "noodzakelijke" foto-aankopen (ongelooflijk hoe snel een "extra" budget er doorgejaagd raakt )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D2x versus D200

                      Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
                      Heb een D100 en zat met hetzelfde dilemma. Ik heb uiteindelijk de D200 besteld en wel om volgende redenen:

                      - belangrijkste: ik investeer het verschil liever in een zeer goede lens
                      - gewicht: voor Sven net belangrijk om d2x te kiezen, voor mij net omgekeerd; zo zie je maar...
                      - als amateur heeft de d2x teveel mogelijkheden voor mij; de d200 helemaal kennen zal al moeilijk genoeg zijn...
                      - bij de d2x is lenskeuze (die zijn bij mij echter ok) en techniek belangrijker dan bij d200, ... wat natuurlijk niet weglaat dat dit steeds belangrijk is.
                      - zou eigenlijk met twee body's willen werken tijdens mijn reizen (om wisselen objectieven te beperken). Dan is de (financiële) keuze snel gemaakt...

                      Indien ik echter niet naar de financieën moest kijken, kocht ik onmiddellijk een d2x, o.a. voor de crop, snellere AF en ingebouwde grip.

                      Met beide toestellen zit je dus goed; zal van bepaalde prioriteiten afhangen welke je uiteindelijk kiest, denk ik.

                      Succes ermee in ieder geval!
                      Of waarom de grote pot betalen, als voor een derde van de prijs 95% krijgt

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D2x versus D200

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                        Of waarom de grote pot betalen, als voor een derde van de prijs 95% krijgt

                        Hubert
                        Ik ben ook akkoord dat de D2X die door goedbetaalde Japanse werknemers wordt geassembleerd duur is in vergelijking met de D200 die door Thaise lageloon werknemers wordt geassembleerd maar ben jij echt zeker van die 95%?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D2x versus D200

                          Het is inderdaad een persoonlijke keuze...

                          D200 heeft inderdaad 95 percent van de mogelijkheden van een D2x en is daarbij "draagbaarder" :vooral kwa volume en zolang je de optionele grip achterwege laat...
                          Dat betekent echter ook dat voor de bijkomende kosten (kwalitatieve lenzen, PC en Flash - geheugen ) de vereisten (lees: "kosten") nagenoeg dezelfde zijn...

                          Ik denk dat het ook afhangt of je kiest om met 1 of 2 bodys te werken... Je zou dan een D50 of D70(s) kunnen combineren met de D2x. Wil je maar 1 body dan is de D200 inderdaad zeer aantrekkelijk...

                          D2x is gewoon af te halen (zelfs aan "concurrentiele prijzen") terwijl ik maar zal zwijgen over het feit dat ik voor de D200 al 2.5 maand op de wachtlijst sta

                          Nog een punt is dat de D2x zijn "kinderziektes-periode" al achter de rug heeft (firmware upgrade) terwijl dit bij de D200 nog een -laat ons zeggen- "punt van discussie" is ...

                          Blijft nog het prijsverschil: het is wel niet maal 3, doch dubbel zoveel zal je er toch moeten voor over hebben...

                          MVG

                          Silent M.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D2x versus D200

                            Heb je een goede en vooral snelle AF nodig voor je fotografie en vind je een grote zware camera geen probleem, koop dan een D2x. (of wacht op een D3H)
                            anders voldoet de D200 heel aardig denk ik...
                            Mijn Foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D2x versus D200

                              d200 of d2x 95% gelijk. Kan best zijn. Als je er zo over denkt. Zou ik zeker een d200 kopen.

                              Ben je iets verder met fotografie en ga je meer waardering vinden in een pro body kun je altijd nog overstappen.

                              Klinkt misschien hard en zal misschien niet in waardering worden afgenomen, maar als je echt denkt dat het verschil 5% is.

                              Koop een d200 !
                              Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                              Comment

                              Working...
                              X