Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus E-500

    nog steeds geen echt belangrijke beslissing genomen ivm de aankoop, maar begin meer en meer te neigen nr de olympus ten nadele van de nikon d50, 1 ding vraag ik mij nog echter af : de iso-waarde, de olympus zou "maar" gaan tot 400 en dan nog met een soort iso-boost nr 1600, nu zal die boost misschien een technisch truukje zijn waar niet al te veel van te verwachten valt, is er iemand die die iso-boost al gebruikt heeft ? heb je hoge iso-waarden nodig of heb je in de meeste gevallen al genoeg aan 400 standaard ? any tips ?

    alvast bedankt, dimi
    Last edited by DimiDub; 18 februari 2006, 07:03.
    ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
    http://www.flickr.com/photos/dimidub/

  • #2
    Re: Olympus E-500

    Dat ligt eraan wat jij vooral wilt gaan fotograferen. Als je binnen wilt fotograferen zonder gebruik van flits dan zul je aan ISO 400 te weinig hebben. Ben je iemand die veel buiten werkt. De flits wel wil aanzetten binnen en geen concerten of zaalsporten wilt fotograferen dan voldoet tot en met ISO 400 prima. De ruiseigenschappen van de E500 zijn al sterk verberterd ten opzichte van de E300. Tot en met ISO 800 goed te gebruiken daarna wordt het twijfelachtiger... De Nikon heeft beslist betere ruiseigenschappen volgens de reviews.. Probeer voor jezelf te bepalen of een hoge ISO echt belangrijk voor je is. In de lenskit van de E500 zitten namelijk twee goede starterslenzen waarmee je voorlopig echt vooruit kan... Daarnaast ook de anti-stof functie, pixelmapping en beelden met mooie kleuren en contrasten.

    Succes met je aankoop en vooral veel fotografie plezier..

    Bart

    Comment


    • #3
      Re: Olympus E-500

      ik denk dat ik je een redelijk antwoord kan geven.

      Ik heb zelf de 350D gehad en ik heb nu de E500 waarom.
      De 350D daar had ik binnen 2 dagen stof in de zoeker en sensor,dat is alemaal niet zo erg want je kunt het schoonmaken (uiteraard voorzichtig)maar de kans bestaad dat het niet goed gaat en je de sensor beschadigd.
      Ik had me daar ook niet genoeg in verdiept en ben daar ook niet over ingelicht bij de foto boer.(dus ik was vrij teleurgesteld).
      De foto,s die ik maakte met de 350d en de kitlens,daar was ik ook niet echt over te spreken qua scherpte.(lees in diverse forum,s).

      Dus terwijl ik niet tevreden was over die camera ben ik gaan zoeken.
      1 stof probleem (e500 heeft een mooi systeem om stof van de sensor te houden)
      2 scherpte foto,s bij de E 500 worden 2 goede lenzen meegeleverd

      Prijs kwaliteit is beter van de e500 kijk ook in het blad pc magazine van deze maand daar is hij getest samen met O.A de 350D.


      Nu het antwoord op jou vraag over het iso gebeuren,de iso boven de 400 is bijna niet bruikbaar van de E500 te veel ruis.

      Nu heb ik ook foto,s gemaakt met de 350D op iso 800 en dat vond ik ook niet acceptabel mischien als je goed in fotobewerking bent dat je er wat aan hebt mijns inziens?.ik kom zelf nooit boven de iso 200 tot 100.

      Dus het was voor mij op een gegeven ogenblik makkelijk (het koste wel wat maar ok)beter laat dan nooit.
      Last edited by cyberson; 18 februari 2006, 08:34.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus E-500

        Staar je ook niet blind op dat stofvrije van de Olympus, omdat zo'n speciaal mechanisme in het toestel zit om stof te verwijderen, betekent dat niet dat je de sensor NOOIT zelf zal moeten kuisen. Ik heb van eigenaars op Amerikaanse sites ook al gelezen dat het meeste stof wel wordt verwijderd, maar dat het hardnekkiger stof ( iets vochtiger ) af en toe toch manueel moet worden verwijderd. Dus helemaal stofvrij blijft die sensor echt niet. Waarschijnlijk ligt de frequentie dat je dit moet doen 10 maar lager dan bij gewone DSLR's, maar af en toe ontsnap je er toch niet aan.

        mvg,

        Francis
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Olympus E-500

          Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
          Staar je ook niet blind op dat stofvrije van de Olympus, omdat zo'n speciaal mechanisme in het toestel zit om stof te verwijderen, betekent dat niet dat je de sensor NOOIT zelf zal moeten kuisen. Ik heb van eigenaars op Amerikaanse sites ook al gelezen dat het meeste stof wel wordt verwijderd, maar dat het hardnekkiger stof ( iets vochtiger ) af en toe toch manueel moet worden verwijderd. Dus helemaal stofvrij blijft die sensor echt niet. Waarschijnlijk ligt de frequentie dat je dit moet doen 10 maar lager dan bij gewone DSLR's, maar af en toe ontsnap je er toch niet aan.

          mvg,

          Francis
          Ze zeggen bij olympus dat je de camera om de 3jaar naar een servic centrum moet doen ivm het plakstrip gebeuren onder de sensor die het stof vast houd ,die moet dan vervangen worden (sterk afhankelijk van hoeveel jij lensen wisseld) ik denk dat het bij mij 1x in de 5 jaar gaat gebeuren als ik hem dan nog heb.

          ik wissel (altijd zo schoon mogelijk).mensen met hardnekkig vuil op de sensor,daar ben ik wel eens benieuwd naar hoe die met zo,n camera om gaan.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus E-500

            Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
            Staar je ook niet blind op dat stofvrije van de Olympus, omdat zo'n speciaal mechanisme in het toestel zit om stof te verwijderen, betekent dat niet dat je de sensor NOOIT zelf zal moeten kuisen. Ik heb van eigenaars op Amerikaanse sites ook al gelezen dat het meeste stof wel wordt verwijderd, maar dat het hardnekkiger stof ( iets vochtiger ) af en toe toch manueel moet worden verwijderd. Dus helemaal stofvrij blijft die sensor echt niet. Waarschijnlijk ligt de frequentie dat je dit moet doen 10 maar lager dan bij gewone DSLR's, maar af en toe ontsnap je er toch niet aan.

            mvg,

            Francis
            10 keer minder, dat is toch wel een belangrijk verschil. Ipv van iedere 3 tot 6 maand iedere twee tot 4 jaar vind ik toch wel belangrijk

            En je hoeft je niet te concentreren op die anti-stof instelling, De E-500 springt er qua technische specificaties ook serieus uit vergeleken met de andere DSLR uit zijn prijsklasse
            sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Olympus E-500

              Wat ik trouwens ook wil vermelden is dat de taal van de software die is heel makkelijk te veranderen ook naar nederlands heel erg simpel,dit in combinatie met de meegeleverde software.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus E-500

                De aankoop van de olympus E500 is zeker een goede keus.Als je een lichtsterk objectief erbij koopt heb je geen hoge iso-waarden nodig bij normaal gebruik.Het objectief 14-54 mm2.8-3.5 van olympus is dan een prima keus.Deze lens is wat duurder dan de standaard lens maar je hebt dan ook kwaliteit.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus E-500

                  dit linkje is wel leuk wat betreft het iso gebeuren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus E-500

                    ik wil vooral huis-tuin en keukenfotografie maken met dat toestel, de belangrijkste modellen op dit moment vind ik thuis , ik wil later, als ik het toestel goed gewoon ben de natuur intrekken en ook wel verlaten industriegebouwen ed fotograferen (zie http://www.abandoned-places.com/ )

                    als ik het goed begrijp kan men een gebrek aan hoge iso-waardes (of ruisvrije hoge iso-waardes) makkelijk opvangen met een goede lichtsterke lens ?

                    btw die link naar die vergelijkende test van iso-waardes bij de nikon, canon en olympus legt al een en ander bloot :-)

                    tnx, dimi
                    ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
                    http://www.flickr.com/photos/dimidub/

                    Comment

                    Working...
                    X